ماده فَطَرَ (ف ط ر) مکرر در قرآن آمده است: «فَطَرَهُنَّ» انبیا /56 «فاطِرِالسَّمواتِ و الاَرضِ» انعام /14، و پنج آیه دیگر «اِذا السّماءُ انفَطَرَت» انفطار/ 1 «مُنفَطِرٌبِه» . مزمل/ 18 در همه جا در مفهوم این کلمه، ابداع و خلق ـ و بلکه خلق به همان معنای ابداع ـ هست. «ابداع» به یک معنا یعنی آفرینش بدون سابقه. لغت «فِطرَت» با این صیغه ـ یعنی بر وزن «فِعلَه» ـ فقط در یک آیه آمده است که در مورد انسان و دین است که «فطرت الله» است.
«فَاَقِم وَجهَکَ لِلدّینِ حَنیفاً فِطرَتِ الله الَّتی فَطَر النّاسَ عَلَیها لا تَبدیلَ لِخَلقِ اللهِ» . روم/ 30
ماهیت عشق (سه نظریه)
انسان مادی و پایبندی به اخلاق
ماهیت عشق روحانی ومطلوب حقیقی
صبغه الهی- حنیف فطرت
حس حقیقت جویی و کاوش
حس خیرخواهی و فضیلت
حس زیبایی دوستی و جمالخواهی
حس خلاقیت و ابداع
گرایشهای فطری
معلومات فطری (نظریه افلاطون)
معلومات فطری (نظریه حکمای اسلامی)
معلومات فطری (نظریه اول)
طبیعت و غریزه و فطرت
فطرت زیربنای تربیت
تعریف فطرت
حس عشق و پرستش
خود را باختن و خود را فراموش کردن
نظریه فویر باخ
ترکیب جامعه انسانی
طرح نظریه دو رکهیم
نقد نظریه دو رکهیم