منو
 کاربر Online
1317 کاربر online
تاریخچه ی: فطرت انسان

تفاوت با نگارش: 4

Lines: 1-26Lines: 1-68
-((کرامت انسانی))
((شکایت از روزگار ))
((ماهی ق (سه نریه)))
((انسان مادی و ایبندی به الاق))
((دیی در باب آفرین انسان (ترکیبی از عل و شهوت)))
((ماهی عشق رحانی ومطلوب یی))
+V{maketoc}
بحث فطرت از ی
ک طرف یک بحث فلسفی‏ است و از طرف دیگر یک بحث اسلامی.

موضوعا
ت مهم فلسفه این سه موضوع است : خدا ، جهان ،انسان . این بحث ، بحثی است مربوط به " انسان " و می‏توان گفت از یک‏ نظر و از یک شاخه مربوط است به انسان و خدا ، یک سر مسأله انسان است‏ و سر دیگر آن ، خدا .

در منابع اسلامی ، یعنی در قرآن و سنت ، روی اصل‏ فطرت تکیه فراوان شده است . اینکه قرآن برای انسان قائل به فطرت است یک‏ نوع بینش خاص درباره انسان است . بطوری که می توان گفت ((فطرت،خاستگاه ایدئولوژی اسلام
ی)) است.

و بنا بر نظر بسیاری از متفکرین اسلامی
((فطرت زیربنای تربیت)) نیز میباشد.

!
کلمه " فطرت "

کلمه " فطرت " چه کلمه‏
ای است و آیا قبل از قرآن کسی این کلمه را در مورد انسان استعمال کرده است ، یا از جمله یزهایی است که برای اولین‏ بار قرآن آن را ر مورد انسان به کار برده است ؟

ظاهرا این کل
مه قبل از قرآن سابقه‏ای نارد و ای اولین بار قرآن این لغت را در مورد انسان به کار برده است که قرائن را بعد عرض می‏کنم .

ما ابتدا باید ببینیم ک
ه خود لغت " فطرت " چه لغتی است و دقیقا ریشه این لغت را به دست آوریم . تا بتوانیم ((تعریف فطرت)) را ارائه دهیم.

ماده فَطَرَ
(ف ط ر) مکرر در قرآن آمده است:

~~green:«فَطَرَهُ
نَّ»~~ انبیا /56

~~green: «فاطِرِال
سَّمواتِ و الاَرضِ»~~ انعام /14، (و در پنج آیه دیگر )

~~green:«اِذا السّ
ماءُ انفَطَرَت»~~ انفطار/ 1

~~green:«مُنفَطِرٌبِه»~~ . مزمل/ 18

در همه جا در مفهوم این کلمه، ابداع و خق ـ و بلکه خلق به همان معنای ابداع ـ هست. «ابداع» به یک معنا یعنی آفرینش بدون سابقه. لغت «فِطرَت» با این صیغه ـ یعنی بر وزن «فِعلَه» ـ فقط در یک آیه آمده ات که در مورد انسان و دین است که «فطرت الله» است.

~~green:«فَاَ
قِم وَجهَکَ لِلدّینِ حَنیفاً فِطرَتِ الله الَّتی فَطَر النّاسَ عَلَیها لا تَبدیلَ لِخَلقِ اللهِ»~~ . روم/ 30


!
یا انسان به طور کلی یک سلسله فطریات دارد؟

مسأله
دیگی که باید در اینجا بحث کنیم این است که آیا انسان به طور کلی یک سلسله فطریات که آن را تعریف خواهیم کرد دارد یا نارد و فاقد هر گونه فطرت است ؟

ابتدا باید بد
انیم ((طبیعت و غریزه و فطرت)) بایکدیکر تفاوت دارند.

اولا
از نظر اسلام انسان دارای ((معومات فطری)) است .

و ثانیا یک س
لسله ((گرایشهای فطری )) دارد.
مهمترین گرایشهای فطری عبارتند از :

1 - ((حس حقیقت ج
ویی و کاوش))

2 - ((حس خیرخوا
هی و فضیلت))

3 - ((حس خلاقیت و ابداع
))

4 -
((حس زیبایی دوستی و جمال‌خواهی))

5 - ((
س عشق و پرستش))

! آیا دی
فطری است؟
ب
حث سوم ما درباره خصوص دین خواهد بود که آیا دین ، فطری است و یا فطری نیست ؟

قرآن صریحا فر
موده است که دین فطری است . ما باید یک‏ بحث علمی روی انسان و روی دین بکنیم و بیی آیا اساسا دین فطری است و یا فطری نیست ؟



منبع : کتاب فطرت
نویسنده : شهید مرتضی مطهری

!بیشتر بدانید :
 ((صبغه الهی- حنیف فطرت)) ((صبغه الهی- حنیف فطرت))
-((حس حقیقت جویی و کاوش)) 
-((حس خیرخواهی و فضیلت)) 
-((حس زیبایی دوستی و جمال‌خواهی)) 
-((حس خلاقیت و ابداع)) 
-((گرایشهای فطری )) 
-((معلومات فطری (نظریه افلاطون) )) 
-((معلومات فطری (نظریه حکمای اسلامی) )) 
-((معلومات فطری (نظریه اول) )) 
-((طبیعت و غریزه و فطرت)) 
-((فطرت زیربنای تربیت)) 
-((تعریف فطرت)) 
-((حس عشق و پرستش)) 
-((خود را باختن و خود را فراموش کردن)) 
 ((نظریه فویر باخ)) ((نظریه فویر باخ))
-((جهل ودین )) 
-((ترکیب جامعه انسانی)) 
-((طرح نظریه دو رکهیم)) 
-((نقد نظریه دو رکهیم)) 

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 پنج شنبه 20 مرداد 1384 [14:16 ]   12   یاسر ناظم نیا      جاری 
 پنج شنبه 20 مرداد 1384 [12:11 ]   11   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 20 مرداد 1384 [11:49 ]   10   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 20 مرداد 1384 [11:27 ]   9   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 05 خرداد 1384 [03:32 ]   8   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 05 خرداد 1384 [02:25 ]   7   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 05 خرداد 1384 [02:18 ]   6   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 20 اردیبهشت 1384 [08:13 ]   5   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 شنبه 10 اردیبهشت 1384 [19:06 ]   4   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 شنبه 10 اردیبهشت 1384 [18:36 ]   3   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 پنج شنبه 29 بهمن 1383 [07:33 ]   2   رضا معرب      v  c  d  s 
 چهارشنبه 28 بهمن 1383 [03:53 ]   1   رضا معرب      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..