تاریخچه ی:
فطرت انسان
تفاوت با نگارش: 10
| + | V{maketoc} |
| بحث فطرت از یک طرف یک بحث فلسفی است و از طرف دیگر یک بحث اسلامی. | | بحث فطرت از یک طرف یک بحث فلسفی است و از طرف دیگر یک بحث اسلامی. |
| موضوعات مهم فلسفه این سه موضوع است : خدا ، جهان ،انسان . این بحث ، بحثی است مربوط به " انسان " و میتوان گفت از یک نظر و از یک شاخه مربوط است به انسان و خدا ، یک سر مسأله انسان است و سر دیگر آن ، خدا . | | موضوعات مهم فلسفه این سه موضوع است : خدا ، جهان ،انسان . این بحث ، بحثی است مربوط به " انسان " و میتوان گفت از یک نظر و از یک شاخه مربوط است به انسان و خدا ، یک سر مسأله انسان است و سر دیگر آن ، خدا . |
| در منابع اسلامی ، یعنی در قرآن و سنت ، روی اصل فطرت تکیه فراوان شده است . اینکه قرآن برای انسان قائل به فطرت است یک نوع بینش خاص درباره انسان است . بطوری که می توان گفت ((فطرت،خاستگاه ایدئولوژی اسلامی)) است. | | در منابع اسلامی ، یعنی در قرآن و سنت ، روی اصل فطرت تکیه فراوان شده است . اینکه قرآن برای انسان قائل به فطرت است یک نوع بینش خاص درباره انسان است . بطوری که می توان گفت ((فطرت،خاستگاه ایدئولوژی اسلامی)) است. |
| و بنا بر نظر بسیاری از متفکرین اسلامی ((فطرت زیربنای تربیت)) نیز میباشد. | | و بنا بر نظر بسیاری از متفکرین اسلامی ((فطرت زیربنای تربیت)) نیز میباشد. |
| !کلمه " فطرت " | | !کلمه " فطرت " |
| کلمه " فطرت " چه کلمهای است و آیا قبل از قرآن کسی این کلمه را در مورد انسان استعمال کرده است ، یا از جمله چیزهایی است که برای اولین بار قرآن آن را در مورد انسان به کار برده است ؟ | | کلمه " فطرت " چه کلمهای است و آیا قبل از قرآن کسی این کلمه را در مورد انسان استعمال کرده است ، یا از جمله چیزهایی است که برای اولین بار قرآن آن را در مورد انسان به کار برده است ؟ |
| ظاهرا این کلمه قبل از قرآن سابقهای ندارد و برای اولین بار قرآن این لغت را در مورد انسان به کار برده است که قرائنش را بعد عرض میکنم . | | ظاهرا این کلمه قبل از قرآن سابقهای ندارد و برای اولین بار قرآن این لغت را در مورد انسان به کار برده است که قرائنش را بعد عرض میکنم . |
- | ما ابتدا باید ببینیم که خود لغت " فطرت " چه لغتی است و دقیقا ریشه این لغت را به دست آوریم . |
+ | ما ابتدا باید ببینیم که خود لغت " فطرت " چه لغتی است و دقیقا ریشه این لغت را به دست آوریم . تا بتوانیم ((تعریف فطرت)) را ارائه دهیم. |
| ماده فَطَرَ (ف ط ر) مکرر در قرآن آمده است: | | ماده فَطَرَ (ف ط ر) مکرر در قرآن آمده است: |
| ~~green:«فَطَرَهُنَّ»~~ انبیا /56 | | ~~green:«فَطَرَهُنَّ»~~ انبیا /56 |
| ~~green: «فاطِرِالسَّمواتِ و الاَرضِ»~~ انعام /14، (و در پنج آیه دیگر ) | | ~~green: «فاطِرِالسَّمواتِ و الاَرضِ»~~ انعام /14، (و در پنج آیه دیگر ) |
| ~~green:«اِذا السّماءُ انفَطَرَت»~~ انفطار/ 1 | | ~~green:«اِذا السّماءُ انفَطَرَت»~~ انفطار/ 1 |
| ~~green:«مُنفَطِرٌبِه»~~ . مزمل/ 18 | | ~~green:«مُنفَطِرٌبِه»~~ . مزمل/ 18 |
| در همه جا در مفهوم این کلمه، ابداع و خلق ـ و بلکه خلق به همان معنای ابداع ـ هست. «ابداع» به یک معنا یعنی آفرینش بدون سابقه. لغت «فِطرَت» با این صیغه ـ یعنی بر وزن «فِعلَه» ـ فقط در یک آیه آمده است که در مورد انسان و دین است که «فطرت الله» است. | | در همه جا در مفهوم این کلمه، ابداع و خلق ـ و بلکه خلق به همان معنای ابداع ـ هست. «ابداع» به یک معنا یعنی آفرینش بدون سابقه. لغت «فِطرَت» با این صیغه ـ یعنی بر وزن «فِعلَه» ـ فقط در یک آیه آمده است که در مورد انسان و دین است که «فطرت الله» است. |
| ~~green:«فَاَقِم وَجهَکَ لِلدّینِ حَنیفاً فِطرَتِ الله الَّتی فَطَر النّاسَ عَلَیها لا تَبدیلَ لِخَلقِ اللهِ»~~ . روم/ 30 | | ~~green:«فَاَقِم وَجهَکَ لِلدّینِ حَنیفاً فِطرَتِ الله الَّتی فَطَر النّاسَ عَلَیها لا تَبدیلَ لِخَلقِ اللهِ»~~ . روم/ 30 |
| !آیا انسان به طور کلی یک سلسله فطریات دارد؟ | | !آیا انسان به طور کلی یک سلسله فطریات دارد؟ |
| مسأله دیگری که باید در اینجا بحث کنیم این است که آیا انسان به طور کلی یک سلسله فطریات که آن را تعریف خواهیم کرد دارد یا ندارد و فاقد هر گونه فطرت است ؟ | | مسأله دیگری که باید در اینجا بحث کنیم این است که آیا انسان به طور کلی یک سلسله فطریات که آن را تعریف خواهیم کرد دارد یا ندارد و فاقد هر گونه فطرت است ؟ |
| ابتدا باید بدانیم ((طبیعت و غریزه و فطرت)) بایکدیکر تفاوت دارند. | | ابتدا باید بدانیم ((طبیعت و غریزه و فطرت)) بایکدیکر تفاوت دارند. |
| اولا از نظر اسلام انسان دارای ((معلومات فطری)) است . | | اولا از نظر اسلام انسان دارای ((معلومات فطری)) است . |
| و ثانیا یک سلسله ((گرایشهای فطری )) دارد. | | و ثانیا یک سلسله ((گرایشهای فطری )) دارد. |
| مهمترین گرایشهای فطری عبارتند از : | | مهمترین گرایشهای فطری عبارتند از : |
| 1 - ((حس حقیقت جویی و کاوش)) | | 1 - ((حس حقیقت جویی و کاوش)) |
| 2 - ((حس خیرخواهی و فضیلت)) | | 2 - ((حس خیرخواهی و فضیلت)) |
| 3 - ((حس خلاقیت و ابداع)) | | 3 - ((حس خلاقیت و ابداع)) |
| 4 - ((حس زیبایی دوستی و جمالخواهی)) | | 4 - ((حس زیبایی دوستی و جمالخواهی)) |
| 5 - ((حس عشق و پرستش)) | | 5 - ((حس عشق و پرستش)) |
- | |
+ | ! آیا دین فطری است؟ |
| بحث سوم ما درباره خصوص دین خواهد بود که آیا دین ، فطری است و یا فطری نیست ؟ | | بحث سوم ما درباره خصوص دین خواهد بود که آیا دین ، فطری است و یا فطری نیست ؟ |
| قرآن صریحا فرموده است که دین فطری است . ما باید یک بحث علمی روی انسان و روی دین بکنیم و ببینیم آیا اساسا دین فطری است و یا فطری نیست ؟ | | قرآن صریحا فرموده است که دین فطری است . ما باید یک بحث علمی روی انسان و روی دین بکنیم و ببینیم آیا اساسا دین فطری است و یا فطری نیست ؟ |
| منبع : کتاب فطرت | | منبع : کتاب فطرت |
| نویسنده : شهید مرتضی مطهری | | نویسنده : شهید مرتضی مطهری |
- | ((نن مدی و پایبندی ه اخلاق)) |
+ | !یش دانی :
|
| ((صبغه الهی- حنیف فطرت)) | | ((صبغه الهی- حنیف فطرت)) |
- | ((تعریف فطرت)) | |
| ((نظریه فویر باخ)) | | ((نظریه فویر باخ)) |