منو
 کاربر Online
377 کاربر online
Lines: 1-27Lines: 1-28
 V{maketoc} V{maketoc}
 فضل بن شاذان یکی از اصحاب دانشمند ((حضرت امام رضا علیه السلام|حضرت رضا علیه السلام)) بود و در تاریخ، روایات زیادی از امام به وسیله‌ی او ثبت شده است. فضل بن شاذان یکی از اصحاب دانشمند ((حضرت امام رضا علیه السلام|حضرت رضا علیه السلام)) بود و در تاریخ، روایات زیادی از امام به وسیله‌ی او ثبت شده است.
 از فضل بن شاذان پرسیدند: از فضل بن شاذان پرسیدند:
  چه دلیلی بر امامت ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام)) وجود دارد؟   چه دلیلی بر امامت ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام)) وجود دارد؟
 فضل گفت:« هم در کتاب خدا، هم در سنت ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا)) و هم در اجماع مسلمین دلیل وجود دارد.در کتاب خدا آمده است: فضل گفت:« هم در کتاب خدا، هم در سنت ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا)) و هم در اجماع مسلمین دلیل وجود دارد.در کتاب خدا آمده است:
 ~~green:یا ایها الذین ءامنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم .... ~~green:یا ایها الذین ءامنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم ....
  ای کسانی که ایمان آورده اید، از خدا و رسول خدا و اولی الامر اطاعت کنید.» (آیه 59 سوره نساء) ~~  ای کسانی که ایمان آورده اید، از خدا و رسول خدا و اولی الامر اطاعت کنید.» (آیه 59 سوره نساء) ~~
 __ اولی الامر کیانند__ __ اولی الامر کیانند__
 === بعضی می‌گویند منظور، امیران لشگرند. === بعضی می‌گویند منظور، امیران لشگرند.
  بعضی می‌گویند علما  بعضی می‌گویند علما
  عدّه ای می‌گویند سرپرستان مردم  عدّه ای می‌گویند سرپرستان مردم
  بعضی هم می‌گویند اولی الامر، علی بن ابیطالب و فرزندانش هستند. ===  بعضی هم می‌گویند اولی الامر، علی بن ابیطالب و فرزندانش هستند. ===
 حرف هر یک از اینها را قبول کنیم، باز ''===علی بن ابیطالب اولی الامر==='' است زیرا همه می‌دانند او هم امیر و فرمانروای لشگر بوده است، هم عالم و فرزانه بوده و هم سرپرست مردم. به هر حال او اولی الامر است و طبق آیه مبارکه قرآن اطاعت از او واجب است.  حرف هر یک از اینها را قبول کنیم، باز ''===علی بن ابیطالب اولی الامر==='' است زیرا همه می‌دانند او هم امیر و فرمانروای لشگر بوده است، هم عالم و فرزانه بوده و هم سرپرست مردم. به هر حال او اولی الامر است و طبق آیه مبارکه قرآن اطاعت از او واجب است.
 +{picture=ali.jpg height=300width=250 align=left}
 در زندگی پیامبر هم موارد فراوانی به چشم می‌خورد که رسول خدا امام علی را قاضی و حَکَم قرار داده است.  در زندگی پیامبر هم موارد فراوانی به چشم می‌خورد که رسول خدا امام علی را قاضی و حَکَم قرار داده است.
 مثلاً در ماجرای یمن، به او اختیارات فراوان داد یا او را برای ابلاغ سوره برائت به ((مکه|مکّه)) فرستاد. رسول خدا هر گاه به جایی می‌رفت، امیرالمؤمنین را به جای خود نصب می‌فرمود و با او رفتاری داشت که با هیچ‌یک از دیگر مسلمان‌ها نداشت.  مثلاً در ماجرای یمن، به او اختیارات فراوان داد یا او را برای ابلاغ سوره برائت به ((مکه|مکّه)) فرستاد. رسول خدا هر گاه به جایی می‌رفت، امیرالمؤمنین را به جای خود نصب می‌فرمود و با او رفتاری داشت که با هیچ‌یک از دیگر مسلمان‌ها نداشت.
 === ===
 ((اجماع)) مسلمین هم آن است که علی علیه السلام بالاخره زمانی امام بوده و همه‌ی فرقه‌های اسلامی معتقدند که او عادل بوده است.  ((اجماع)) مسلمین هم آن است که علی علیه السلام بالاخره زمانی امام بوده و همه‌ی فرقه‌های اسلامی معتقدند که او عادل بوده است.
 ولی در این دو خصوصیت، مسلمین بر هیچ‌کس دیگر از خلفا اجماع ندارند. === ولی در این دو خصوصیت، مسلمین بر هیچ‌کس دیگر از خلفا اجماع ندارند. ===
 منابع: منابع:
 بحارالانوار 10/ 324/ 8 بحارالانوار 10/ 324/ 8

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 31 تیر 1385 [07:28 ]   9   محمد ورهرام      جاری 
 شنبه 31 تیر 1385 [07:22 ]   8   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 شنبه 02 مهر 1384 [09:53 ]   7   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 جمعه 23 بهمن 1383 [14:43 ]   6   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 جمعه 23 بهمن 1383 [14:43 ]   5   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 جمعه 23 بهمن 1383 [14:42 ]   4   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 شنبه 17 بهمن 1383 [07:21 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 25 آبان 1383 [10:09 ]   2   نفیسه ناجی      v  c  d  s 
 شنبه 30 خرداد 1383 [08:21 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..