منو
 صفحه های تصادفی
سوالات جالب ریاضیات
زمان غیبت - ذی طوی
حساب «حسابداری»
نقش اسلام درتکوین و پیروزى‏انقلاب ایران
کاخ هشت بهشت
همنشینی امام حسین علیه السلام با فقرا
شهر توریستی ـ تفریحی
نقش تاريخی پيامبران
طریق آبیاری بارانی
دلیل امامت ائمه علیهم السلام
 کاربر Online
1047 کاربر online
Lines: 1-17Lines: 1-17
 {FANCYTABLE(border=0)}
~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~
 {FANCYTABLE(border=0)}
~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~
 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
  ~W:88% ::((تاریخ سینما))   ((سینما| سینماوتلویزیون))   ((گونه های سینمایی| گونه‌ها(ژانرها) ))   ((متحرک‌سازی))   ((فیلم‌سازی ساده))   ((معرفی کتاب‌های سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7%  ~W:88% ::((تاریخ سینما))   ((سینما| سینماوتلویزیون))   ((گونه های سینمایی| گونه‌ها(ژانرها) ))   ((متحرک‌سازی))   ((فیلم‌سازی ساده))   ((معرفی کتاب‌های سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7%
 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
 
~|~
 
~|~
-@#22:~~purple:حرف س~~#@

@#17:~~brown:سانسور( Censorship )~~#@
تعیین اینکه چه بخش هایی از فیلم ، یا اینکه اساسا چه فیلمی ، باید پخش عمومی شود و در معرض تماشای مردم قرار گیرد. سانسور از سوی سازمان ها و نهادهای مختلف اعمال می شود ، نظیر نهادهای دولتی ، دادگستری یا نهاد های مذهبی ، قومی و اخلاقی. سانسور همیشه محل بحث و اظهار نظرهای متفاوت بوده و در هر جامعه ای با جامعه دیگر فرق دارد. به دلیل آنکه سینما و ارزش های اجتماعی دستخوش تحول اند ، در هر زمان مسئله خاصی ممکن است مشمول سانسور شود.


@#17:~~brown:سرعت فیلم ( Film Running Speed )~~#@
سرعت عبور فیلم در دوربین یا دستگاه نمایش که بر اساس سرعت عبور قاب ( فریم) در ثانیه یا فوت در ثانیه یا دقیقه اندازه گیری می شود. فیلم صامت با سرعت __16__ تا __18__ قاب در ثانیه و فیلم ناطق معمولا با سرعت __24 __قاب در ثانیه فیلم برداری یا نمایش داده می شوند.


@#17:~~brown:سکانس ( Sequence )~~#@
مجموعه ای از نماها و صحنه های مرتبط که واحد منسجم دراماتیکی دارند و حاوی داستان های کوچک یا سرگذشت مختصر یکی از کاراکترها هستند. سکانس ها الزاما وحدت مکانی ندارند و وحدت زمانی آنها هم می تواند دو پهلو باشد ، اما در مجموع باید یک واحد مستقل دراماتیک را بسازند.
یک سکانس در فیلم معادل یک فصل در رمان و یک پرده در تئاتر است.


@#17:~~brown:سوررئالیسم ( Surrealism )~~#@
~W:85% ~cs:3 {picture=andel.jpg width=220 height=190 align=LEFT width=50 }
جنبشی در هنر که در اواسط دهه __1920__ در عرصه های نقاشی ، ادبیات و سینما پدید آمد.__ سوررئالیسم__ ، مخالف قراردادهای رایج بود و تمایلات پوچ گرایانه داشت و در ضمن در پی آن بود که با ارائه آموزش های ((فروید)) و با تکیه بر اندیشه های ((مارکس)) ، نقدی سیاسی و اعتراض آمیز نسبت به نهادهای تثبیت شده ای چون حکومت عرضه کند. نظریه پرداز مطرح این جنبش ((آندره برتون)) __( Andre Burton )__ بود و از نظر او رویا ، توهم و فعالیت ناخودآگاه ذهن ، جلوه گاه هنر واقعی و حتی فرا واقعی بود.
سینمای سوررئالیستی مرز بین واقعیت درونی و واقعیت بیرونی را مخدوش کرد و به استدلال علت و معملولی پایان داد و در عین حال بر شانس و اتفاقات تصادفی تاکید کرد. این سینما در پی آن بود که حالت های غیر عقلایی ، عصبی و حتی ترسناک ذهن را به تصویر بکشد.
فیلم ساز مطرح این جنبش ، ((لوئیس بونوئل)) __( Luis Buñuel )__ و فیلم مهم او ((سگ آندلسی)) __ ( 1928- An Andalusian Dog )__ است.



@@~~purple:__« نمای معروفی از فیلم سگ آندلسی ( 1928 ) » __~~ @@

~W:85% ~cs:3 {picture=cyan.jpg width=120 height=130 align=LEFT width=50 }
@#17:~~brown:سیان ( Cyan )~~#@
رنگ __سبز- آبی__ که مکمل و مخالف رنگ__ قرمز __است. وقتی رنگ قرمز از طیف خارج شود __سیان__ به جا می ماند. این واژه در ایجاد فیلم های رنگی پرکاربرد است.


@#17:~~brown:سیاهی لشگر ( Extra )~~#@
بازیگری که برای حضور در جمع ، یا حضور تصادفی در صحنه ای ، بی آنکه حرفی به زبان آورد استخدام می شود. این بازیگران به صورت روزمزدی دستمزد می گیرند و بر خلاف بازیگران نقش جزئی نامشان در عنوان بندی ذکر نمی شود.



@#17:~~brown:سیکلوراما ، پرده محاط ( Cyclorama )~~#@
پرده بزرگ انحنا داری که در پشت صحنه قرار می دهند و معمولا برای نمایش آسمان از آن استفاده می کنند. مجموعه چراغ هایی ( Cyclorama Strip ) در زیر پرده قرار می گیرند و روشنایی یکدستی به آن می بخشند.


@#17:~~brown:سینما- چشم ( Kine – Eye )~~#@
تئوری سینمایی ((ژیگاورتوف)) __( Dziga Vertov )__ ، سازنده فیلم های مستند و خبری در اتحاد__ شوروی __، بعد از انقلاب. در نظر __ژیگاورتوف__ ، دوربین فیلم برداری مانند جشم انسان بود و می توانست عناصر اصلی هر وضعیت را کشف و روی آن تمرکز کند. اما چشم دوربین ، انعطاف پذیر تر از چشم انسان بود و می توانست حقیقت هر چیز را ببیند و آن را آشکار کند و این کار با تغییر فاصله ، تغییر زاویه ، دستکاری در سرعت و... شدنی است. در واقع انگیزه این اقدامات ، ارائه واقعیت به همان صورتی است که وجود دارد.
ورتوف اندیشه ها و دیدگاه هایش را در قالب چند بیانیه بیان کرد و سرانجام در سال __1919__ ، گروه __سینما – چشم__ را تشکیل داد و طی سه سال از __1922__ یک رشته فیلم خبری ، موسوم به __سینما – حقیقت__ تدوین کرد ، فیلم هایی که از سراسر اتحاد جماهیر شوروی و از زندگی روزمره مردم تهیه کرده بود.
__همچنین ببینید :__ ((سینمای مستند|مستند)).


@#17:~~brown:سینمای صامت ( Silent Cinema )~~#@
هر فیلمی که در آن صدا نقشی نداشته باشد را صامت گویند.
هر فیلمی را که متعلق به دوران قبل از ورود صدا به سینما است ، یعنی فیلم هایی که در فاصله سال های __1895 __تا __1927__ ساخته شده را فیلم صامت گویند. فیلم های این دوره را معمولا بر اساس توسعه تاریخی این صنعت و نیز جنبه های خاص آن که با سینمای ناطق تفاوت دارد ارزیابی می کنند.


@#17:~~brown:سینمای فاجعه ( Disaster Film )~~#@
ژانری که در آن خشونت و بلای طبیعی ، عده کثیری از مردم و طبیعت را نابود می کند برای مثال سیل یا زلزله یا قوع جنگ اتمی. چنین فیلم هایی ، بیش از آنکه بر شخصیت پردازی یا طرح داستانی تکیه داشته باشند ، بر نمایش بلایای طبیعی و غیر طبیعی ، یکی پس از دیگری تکیه دارند. در این فیلم ها خلق جلوه های ویژه چشمگیر بیشتر از همه مهم است.


@#17:~~brown:سینمای مینی مال ( Minimal Cinema )~~#@
عبارتی که معمولا به فیلم هایی اطلاق می شود که که به خاطر تعلق خاطر عمیقشان به رئالیسم ، از تجهیزات و تکنیک های پیچیده سینمایی ، تا حد ممکن استفاده نمی کنند تا تماشاگر آنقدرها احساس نکند که در حال تماشای یک فیلم است. از جمله این فیلم ها می توان به ((خاطرات یک کشیش دهکده)) __( 1951- Diary of a Country Priest ) __ساخته ((روبر برسون)) __( Robert Bresson )__ اشاره کرد.


@#17:~~brown:سینه کالر ( Cinecolor )~~#@
فرایندی قدیمی که در آن فقط با استفاده از دو رنگ ، فیلم رنگی تولید می کردند. این فرایند در زمانی به بازار آمد که تنها فرایند __تکنی کالر__ برای رنگی کردن فیلم ها وجود داشت ، اما از آنجا که این فرایند بسیار پر هزینه بود عمدتا تولید کنندگان فیلم به سراغ آن نمی رفتند ، اما با ورود __سینه کالر__ و کم هزینه تر بودن آن این فرایند در اوایل مورد استقبال قرار گرفت.


@#17:~~brown:سینه ماکروگرافی ( Cinemacrography )~~#@
فیلم برداری از اشیای کوچک و ریز بدون استفاده از میکروسکوپ ، اما با عدسی های نرمال و ابزاری که دامنه فعالیت عدسی دوربین را افزایش دهند. این روش معمولا در فیلم برداری از طبیعت یا فیلم های زیست شناسانه و مستند به کار می رود. این روش را __ماکرو سینماتوگرافی__ و __سینه فتو ماکروگرافی__ هم می نامند.


~W:85% ~cs:3 {picture=cinemobile2.jpg width=220 height=175 align=LEFT width=50 }
@#17:~~brown:سینه موبیل ( Cinemobile )~~#@
اتوبوسی ویژه، مجهز به وسایل تولید فیلم ، از جمله دوربین ، تجهیزات صدابرداری ، نورپردازی و موتورهای مولد برق و دیگر وسایل و ابزار لازم فیلم سازی که حتی گاهی ، این ماشین ها دارای اتاق تعویض لباس و گریم هم هستند. حمل و نقل این وسیله به نقاط مختلف آسان است. سینه موبیل در سال __1967__ به بازار امد و از آن پس کاربرد فراوانی در تولید فیلم و برنامه های تلوزیونی داشته است.


@#17:~~brown:سینه میکروگرافی ( Cinemicrography )~~#@
فیلم برداری از اشیای کوچک و ریز با استفاده از میکروسکوپ. این روش برای ساختن فیلم های تحقیقاتی و پزشکی به کار می رود. این روش را __میکروسینه ماتوگرافی__ ، __سینه فتومیکروگرافی__ و __سینه میکروسکوپی__ هم می نامند.


@#22:~~purple:حرف ( ش )~~#@

@#17:~~brown:شب به جای روز ( Night For Day )~~#@
فیلم برداری صحنه ای در شب با استفاده از نور کافی ، تا چنین به نظر برسد که این صحنه در روز روشن فیلم برداری شده.


@#17:~~brown:شماره های حاشیه ( Edge Numbers )~~#@
یک رشته شماره همراه با حروف که که در فواصل مشخص روی فیلم چاپ می شوند( مثلا در فیلم های 35 میلیمتری در فاصله هر فوت ( هر 12 قاب) ). این کار توسط دستگاه ویژه ای به نام دستگاه شماره گذاری حاشیه ای انجام می شود. این اعداد و حروف همراه با تصاویر در نسخه مثبت هم ظاهر می شوند و به این ترتیب کار ((تدوین)) را آسان تر می کنند و انطباق دقیقی میان نسخه تدوین شده با نسخه منفی برای تدوین نهایی ، حاصل می شود. وقتی صدا سر صحنه ضبط می شود ، شماره های حاشیه ای روی فیلم و نوار مغناطیسی صدا هم به تدوین گر کمک می کند. بسیاری از لابراتوارها بعد از ظهور فیلم ، شماره های حاشیه ای خود را به رنگ زرد کنار فیلم چاپ می کنند.
+@#22:~~purple:حرف س~~#@

@#17:~~brown:سانسور( Censorship )~~#@
تعیین اینکه چه بخش هایی از فیلم ، یا اینکه اساسا چه فیلمی ، باید پخش عمومی شود و در معرض تماشای مردم قرار گیرد. سانسور از سوی سازمان ها و نهادهای مختلف اعمال می شود ، نظیر نهادهای دولتی ، دادگستری یا نهاد های مذهبی ، قومی و اخلاقی. سانسور همیشه محل بحث و اظهار نظرهای متفاوت بوده و در هر جامعه ای با جامعه دیگر فرق دارد. به دلیل آنکه سینما و ارزش های اجتماعی دستخوش تحول اند ، در هر زمان مسئله خاصی ممکن است مشمول سانسور شود.


@#17:~~brown:سرعت فیلم ( Film Running Speed )~~#@
سرعت عبور فیلم در دوربین یا دستگاه نمایش که بر اساس سرعت عبور قاب ( فریم) در ثانیه یا فوت در ثانیه یا دقیقه اندازه گیری می شود. فیلم صامت با سرعت __16__ تا __18__ قاب در ثانیه و فیلم ناطق معمولا با سرعت __24 __قاب در ثانیه فیلم برداری یا نمایش داده می شوند.


@#17:~~brown:سکانس ( Sequence )~~#@
مجموعه ای از نماها و صحنه های مرتبط که واحد منسجم دراماتیکی دارند و حاوی داستان های کوچک یا سرگذشت مختصر یکی از کاراکترها هستند. سکانس ها الزاما وحدت مکانی ندارند و وحدت زمانی آنها هم می تواند دو پهلو باشد ، اما در مجموع باید یک واحد مستقل دراماتیک را بسازند.
یک سکانس در فیلم معادل یک فصل در رمان و یک پرده در تئاتر است.


@#17:~~brown:سوررئالیسم ( Surrealism )~~#@
~W:85% ~cs:3 {picture=andel.jpg width=220 height=190 align=LEFT width=50 }
جنبشی در هنر که در اواسط دهه __1920__ در عرصه های نقاشی ، ادبیات و سینما پدید آمد.__ سوررئالیسم__ ، مخالف قراردادهای رایج بود و تمایلات پوچ گرایانه داشت و در ضمن در پی آن بود که با ارائه آموزش های ((فروید)) و با تکیه بر اندیشه های ((مارکس)) ، نقدی سیاسی و اعتراض آمیز نسبت به نهادهای تثبیت شده ای چون حکومت عرضه کند. نظریه پرداز مطرح این جنبش ((آندره برتون)) __( Andre Burton )__ بود و از نظر او رویا ، توهم و فعالیت ناخودآگاه ذهن ، جلوه گاه هنر واقعی و حتی فرا واقعی بود.
سینمای سوررئالیستی مرز بین واقعیت درونی و واقعیت بیرونی را مخدوش کرد و به استدلال علت و معملولی پایان داد و در عین حال بر شانس و اتفاقات تصادفی تاکید کرد. این سینما در پی آن بود که حالت های غیر عقلایی ، عصبی و حتی ترسناک ذهن را به تصویر بکشد.
فیلم ساز مطرح این جنبش ، ((لوئیس بونوئل)) __( Luis Buñuel )__ و فیلم مهم او ((سگ آندلسی)) __ ( 1928- An Andalusian Dog )__ است.



@@~~purple:__« نمای معروفی از فیلم سگ آندلسی ( 1928 ) » __~~ @@

~W:85% ~cs:3 {picture=cyan.jpg width=120 height=130 align=LEFT width=50 }
@#17:~~brown:سیان ( Cyan )~~#@
رنگ __سبز- آبی__ که مکمل و مخالف رنگ__ قرمز __است. وقتی رنگ قرمز از طیف خارج شود __سیان__ به جا می ماند. این واژه در ایجاد فیلم های رنگی پرکاربرد است.


@#17:~~brown:سیکلوراما ، پرده محاط ( Cyclorama )~~#@
پرده بزرگ انحنا داری که در پشت صحنه قرار می دهند و معمولا برای نمایش آسمان از آن استفاده می کنند. مجموعه چراغ هایی ( Cyclorama Strip ) در زیر پرده قرار می گیرند و روشنایی یکدستی به آن می بخشند.


@#17:~~brown:سینما- چشم ( Kine – Eye )~~#@
تئوری سینمایی ((ژیگاورتوف)) __( Dziga Vertov )__ ، سازنده فیلم های مستند و خبری در اتحاد__ شوروی __، بعد از انقلاب. در نظر __ژیگاورتوف__ ، دوربین فیلم برداری مانند جشم انسان بود و می توانست عناصر اصلی هر وضعیت را کشف و روی آن تمرکز کند. اما چشم دوربین ، انعطاف پذیر تر از چشم انسان بود و می توانست حقیقت هر چیز را ببیند و آن را آشکار کند و این کار با تغییر فاصله ، تغییر زاویه ، دستکاری در سرعت و... شدنی است. در واقع انگیزه این اقدامات ، ارائه واقعیت به همان صورتی است که وجود دارد.
ورتوف اندیشه ها و دیدگاه هایش را در قالب چند بیانیه بیان کرد و سرانجام در سال __1919__ ، گروه __سینما – چشم__ را تشکیل داد و طی سه سال از __1922__ یک رشته فیلم خبری ، موسوم به __سینما – حقیقت__ تدوین کرد ، فیلم هایی که از سراسر اتحاد جماهیر شوروی و از زندگی روزمره مردم تهیه کرده بود.
__همچنین ببینید :__ ((سینمای مستند|مستند)).


@#17:~~brown:سینمای صامت ( Silent Cinema )~~#@
هر فیلمی که در آن صدا نقشی نداشته باشد را صامت گویند.
هر فیلمی را که متعلق به دوران قبل از ورود صدا به سینما است ، یعنی فیلم هایی که در فاصله سال های __1895 __تا __1927__ ساخته شده را فیلم صامت گویند. فیلم های این دوره را معمولا بر اساس توسعه تاریخی این صنعت و نیز جنبه های خاص آن که با سینمای ناطق تفاوت دارد ارزیابی می کنند.


@#17:~~brown:سینمای فاجعه ( Disaster Film )~~#@
ژانری که در آن خشونت و بلای طبیعی ، عده کثیری از مردم و طبیعت را نابود می کند برای مثال سیل یا زلزله یا قوع جنگ اتمی. چنین فیلم هایی ، بیش از آنکه بر شخصیت پردازی یا طرح داستانی تکیه داشته باشند ، بر نمایش بلایای طبیعی و غیر طبیعی ، یکی پس از دیگری تکیه دارند. در این فیلم ها خلق جلوه های ویژه چشمگیر بیشتر از همه مهم است.


@#17:~~brown:سینمای مینی مال ( Minimal Cinema )~~#@
عبارتی که معمولا به فیلم هایی اطلاق می شود که که به خاطر تعلق خاطر عمیقشان به رئالیسم ، از تجهیزات و تکنیک های پیچیده سینمایی ، تا حد ممکن استفاده نمی کنند تا تماشاگر آنقدرها احساس نکند که در حال تماشای یک فیلم است. از جمله این فیلم ها می توان به ((خاطرات یک کشیش دهکده)) __( 1951- Diary of a Country Priest ) __ساخته ((روبر برسون)) __( Robert Bresson )__ اشاره کرد.


@#17:~~brown:سینه کالر ( Cinecolor )~~#@
فرایندی قدیمی که در آن فقط با استفاده از دو رنگ ، فیلم رنگی تولید می کردند. این فرایند در زمانی به بازار آمد که تنها فرایند __تکنی کالر__ برای رنگی کردن فیلم ها وجود داشت ، اما از آنجا که این فرایند بسیار پر هزینه بود عمدتا تولید کنندگان فیلم به سراغ آن نمی رفتند ، اما با ورود __سینه کالر__ و کم هزینه تر بودن آن این فرایند در اوایل مورد استقبال قرار گرفت.


@#17:~~brown:سینه ماکروگرافی ( Cinemacrography )~~#@
فیلم برداری از اشیای کوچک و ریز بدون استفاده از میکروسکوپ ، اما با عدسی های نرمال و ابزاری که دامنه فعالیت عدسی دوربین را افزایش دهند. این روش معمولا در فیلم برداری از طبیعت یا فیلم های زیست شناسانه و مستند به کار می رود. این روش را __ماکرو سینماتوگرافی__ و __سینه فتو ماکروگرافی__ هم می نامند.


~W:85% ~cs:3 {picture=cinemobile2.jpg width=220 height=175 align=LEFT width=50 }
@#17:~~brown:سینه موبیل ( Cinemobile )~~#@
اتوبوسی ویژه، مجهز به وسایل تولید فیلم ، از جمله دوربین ، تجهیزات صدابرداری ، نورپردازی و موتورهای مولد برق و دیگر وسایل و ابزار لازم فیلم سازی که حتی گاهی ، این ماشین ها دارای اتاق تعویض لباس و گریم هم هستند. حمل و نقل این وسیله به نقاط مختلف آسان است. سینه موبیل در سال __1967__ به بازار امد و از آن پس کاربرد فراوانی در تولید فیلم و برنامه های تلوزیونی داشته است.


@#17:~~brown:سینه میکروگرافی ( Cinemicrography )~~#@
فیلم برداری از اشیای کوچک و ریز با استفاده از میکروسکوپ. این روش برای ساختن فیلم های تحقیقاتی و پزشکی به کار می رود. این روش را __میکروسینه ماتوگرافی__ ، __سینه فتومیکروگرافی__ و __سینه میکروسکوپی__ هم می نامند.


@#22:~~purple:حرف ( ش )~~#@

@#17:~~brown:شب به جای روز ( Night For Day )~~#@
فیلم برداری صحنه ای در شب با استفاده از نور کافی ، تا چنین به نظر برسد که این صحنه در روز روشن فیلم برداری شده.


@#17:~~brown:شماره های حاشیه ( Edge Numbers )~~#@
یک رشته شماره همراه با حروف که که در فواصل مشخص روی فیلم چاپ می شوند( مثلا در فیلم های 35 میلیمتری در فاصله هر فوت ( هر 12 قاب) ). این کار توسط دستگاه ویژه ای به نام دستگاه شماره گذاری حاشیه ای انجام می شود. این اعداد و حروف همراه با تصاویر در نسخه مثبت هم ظاهر می شوند و به این ترتیب کار ((تدوین)) را آسان تر می کنند و انطباق دقیقی میان نسخه تدوین شده با نسخه منفی برای تدوین نهایی ، حاصل می شود. وقتی صدا سر صحنه ضبط می شود ، شماره های حاشیه ای روی فیلم و نوار مغناطیسی صدا هم به تدوین گر کمک می کند. بسیاری از لابراتوارها بعد از ظهور فیلم ، شماره های حاشیه ای خود را به رنگ زرد کنار فیلم چاپ می کنند.
 {FANCYTABLE} {FANCYTABLE}

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 پنج شنبه 26 مرداد 1385 [20:20 ]   2   مهناز نظری      جاری 
 شنبه 14 مرداد 1385 [09:30 ]   1   مهناز نظری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..