| {FANCYTABLE(border=0)} ~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~ | | {FANCYTABLE(border=0)} ~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~ |
| ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 | | ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 |
| ~W:88% ::((تاریخ سینما)) ((سینما| سینماوتلویزیون)) ((گونه های سینمایی| گونهها(ژانرها) )) ((متحرکسازی)) ((فیلمسازی ساده)) ((معرفی کتابهای سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7% | | ~W:88% ::((تاریخ سینما)) ((سینما| سینماوتلویزیون)) ((گونه های سینمایی| گونهها(ژانرها) )) ((متحرکسازی)) ((فیلمسازی ساده)) ((معرفی کتابهای سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7% |
| ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 | | ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 |
- | @#22:~~purple:حرف س~~#@
@#17:~~brown:سانسور( Censorship )~~#@ تعیین اینکه چه بخش هایی از فیلم ، یا اینکه اساسا چه فیلمی ، باید پخش عمومی شود و در معرض تماشای مردم قرار گیرد. سانسور از سوی سازمان ها و نهادهای مختلف اعمال می شود ، نظیر نهادهای دولتی ، دادگستری یا نهاد های مذهبی ، قومی و اخلاقی. سانسور همیشه محل بحث و اظهار نظرهای متفاوت بوده و در هر جامعه ای با جامعه دیگر فرق دارد. به دلیل آنکه سینما و ارزش های اجتماعی دستخوش تحول اند ، در هر زمان مسئله خاصی ممکن است مشمول سانسور شود.
@#17:~~brown:سرعت فیلم ( Film Running Speed )~~#@ سرعت عبور فیلم در دوربین یا دستگاه نمایش که بر اساس سرعت عبور قاب ( فریم) در ثانیه یا فوت در ثانیه یا دقیقه اندازه گیری می شود. فیلم صامت با سرعت __16__ تا __18__ قاب در ثانیه و فیلم ناطق معمولا با سرعت __24 __قاب در ثانیه فیلم برداری یا نمایش داده می شوند.
@#17:~~brown:سکانس ( Sequence )~~#@ مجموعه ای از نماها و صحنه های مرتبط که واحد منسجم دراماتیکی دارند و حاوی داستان های کوچک یا سرگذشت مختصر یکی از کاراکترها هستند. سکانس ها الزاما وحدت مکانی ندارند و وحدت زمانی آنها هم می تواند دو پهلو باشد ، اما در مجموع باید یک واحد مستقل دراماتیک را بسازند. یک سکانس در فیلم معادل یک فصل در رمان و یک پرده در تئاتر است.
@#17:~~brown:سوررئالیسم ( Surrealism )~~#@ ~W:85% ~cs:3 {picture=andel.jpg width=220 height=190 align=LEFT width=50 } جنبشی در هنر که در اواسط دهه __1920__ در عرصه های نقاشی ، ادبیات و سینما پدید آمد.__ سوررئالیسم__ ، مخالف قراردادهای رایج بود و تمایلات پوچ گرایانه داشت و در ضمن در پی آن بود که با ارائه آموزش های ((فروید)) و با تکیه بر اندیشه های ((مارکس)) ، نقدی سیاسی و اعتراض آمیز نسبت به نهادهای تثبیت شده ای چون حکومت عرضه کند. نظریه پرداز مطرح این جنبش ((آندره برتون)) __( Andre Burton )__ بود و از نظر او رویا ، توهم و فعالیت ناخودآگاه ذهن ، جلوه گاه هنر واقعی و حتی فرا واقعی بود. سینمای سوررئالیستی مرز بین واقعیت درونی و واقعیت بیرونی را مخدوش کرد و به استدلال علت و معملولی پایان داد و در عین حال بر شانس و اتفاقات تصادفی تاکید کرد. این سینما در پی آن بود که حالت های غیر عقلایی ، عصبی و حتی ترسناک ذهن را به تصویر بکشد. فیلم ساز مطرح این جنبش ، ((لوئیس بونوئل)) __( Luis Buñuel )__ و فیلم مهم او ((سگ آندلسی)) __ ( 1928- An Andalusian Dog )__ است.
@@~~purple:__« نمای معروفی از فیلم سگ آندلسی ( 1928 ) » __~~ @@
~W:85% ~cs:3 {picture=cyan.jpg width=120 height=130 align=LEFT width=50 } @#17:~~brown:سیان ( Cyan )~~#@ رنگ __سبز- آبی__ که مکمل و مخالف رنگ__ قرمز __است. وقتی رنگ قرمز از طیف خارج شود __سیان__ به جا می ماند. این واژه در ایجاد فیلم های رنگی پرکاربرد است.
@#17:~~brown:سیاهی لشگر ( Extra )~~#@ بازیگری که برای حضور در جمع ، یا حضور تصادفی در صحنه ای ، بی آنکه حرفی به زبان آورد استخدام می شود. این بازیگران به صورت روزمزدی دستمزد می گیرند و بر خلاف بازیگران نقش جزئی نامشان در عنوان بندی ذکر نمی شود.
@#17:~~brown:سیکلوراما ، پرده محاط ( Cyclorama )~~#@ پرده بزرگ انحنا داری که در پشت صحنه قرار می دهند و معمولا برای نمایش آسمان از آن استفاده می کنند. مجموعه چراغ هایی ( Cyclorama Strip ) در زیر پرده قرار می گیرند و روشنایی یکدستی به آن می بخشند.
@#17:~~brown:سینما- چشم ( Kine – Eye )~~#@ تئوری سینمایی ((ژیگاورتوف)) __( Dziga Vertov )__ ، سازنده فیلم های مستند و خبری در اتحاد__ شوروی __، بعد از انقلاب. در نظر __ژیگاورتوف__ ، دوربین فیلم برداری مانند جشم انسان بود و می توانست عناصر اصلی هر وضعیت را کشف و روی آن تمرکز کند. اما چشم دوربین ، انعطاف پذیر تر از چشم انسان بود و می توانست حقیقت هر چیز را ببیند و آن را آشکار کند و این کار با تغییر فاصله ، تغییر زاویه ، دستکاری در سرعت و... شدنی است. در واقع انگیزه این اقدامات ، ارائه واقعیت به همان صورتی است که وجود دارد. ورتوف اندیشه ها و دیدگاه هایش را در قالب چند بیانیه بیان کرد و سرانجام در سال __1919__ ، گروه __سینما – چشم__ را تشکیل داد و طی سه سال از __1922__ یک رشته فیلم خبری ، موسوم به __سینما – حقیقت__ تدوین کرد ، فیلم هایی که از سراسر اتحاد جماهیر شوروی و از زندگی روزمره مردم تهیه کرده بود. __همچنین ببینید :__ ((سینمای مستند|مستند)).
@#17:~~brown:سینمای صامت ( Silent Cinema )~~#@ هر فیلمی که در آن صدا نقشی نداشته باشد را صامت گویند. هر فیلمی را که متعلق به دوران قبل از ورود صدا به سینما است ، یعنی فیلم هایی که در فاصله سال های __1895 __تا __1927__ ساخته شده را فیلم صامت گویند. فیلم های این دوره را معمولا بر اساس توسعه تاریخی این صنعت و نیز جنبه های خاص آن که با سینمای ناطق تفاوت دارد ارزیابی می کنند.
@#17:~~brown:سینمای فاجعه ( Disaster Film )~~#@ ژانری که در آن خشونت و بلای طبیعی ، عده کثیری از مردم و طبیعت را نابود می کند برای مثال سیل یا زلزله یا قوع جنگ اتمی. چنین فیلم هایی ، بیش از آنکه بر شخصیت پردازی یا طرح داستانی تکیه داشته باشند ، بر نمایش بلایای طبیعی و غیر طبیعی ، یکی پس از دیگری تکیه دارند. در این فیلم ها خلق جلوه های ویژه چشمگیر بیشتر از همه مهم است.
@#17:~~brown:سینمای مینی مال ( Minimal Cinema )~~#@ عبارتی که معمولا به فیلم هایی اطلاق می شود که که به خاطر تعلق خاطر عمیقشان به رئالیسم ، از تجهیزات و تکنیک های پیچیده سینمایی ، تا حد ممکن استفاده نمی کنند تا تماشاگر آنقدرها احساس نکند که در حال تماشای یک فیلم است. از جمله این فیلم ها می توان به ((خاطرات یک کشیش دهکده)) __( 1951- Diary of a Country Priest ) __ساخته ((روبر برسون)) __( Robert Bresson )__ اشاره کرد.
@#17:~~brown:سینه کالر ( Cinecolor )~~#@ فرایندی قدیمی که در آن فقط با استفاده از دو رنگ ، فیلم رنگی تولید می کردند. این فرایند در زمانی به بازار آمد که تنها فرایند __تکنی کالر__ برای رنگی کردن فیلم ها وجود داشت ، اما از آنجا که این فرایند بسیار پر هزینه بود عمدتا تولید کنندگان فیلم به سراغ آن نمی رفتند ، اما با ورود __سینه کالر__ و کم هزینه تر بودن آن این فرایند در اوایل مورد استقبال قرار گرفت.
@#17:~~brown:سینه ماکروگرافی ( Cinemacrography )~~#@ فیلم برداری از اشیای کوچک و ریز بدون استفاده از میکروسکوپ ، اما با عدسی های نرمال و ابزاری که دامنه فعالیت عدسی دوربین را افزایش دهند. این روش معمولا در فیلم برداری از طبیعت یا فیلم های زیست شناسانه و مستند به کار می رود. این روش را __ماکرو سینماتوگرافی__ و __سینه فتو ماکروگرافی__ هم می نامند.
~W:85% ~cs:3 {picture=cinemobile2.jpg width=220 height=175 align=LEFT width=50 } @#17:~~brown:سینه موبیل ( Cinemobile )~~#@ اتوبوسی ویژه، مجهز به وسایل تولید فیلم ، از جمله دوربین ، تجهیزات صدابرداری ، نورپردازی و موتورهای مولد برق و دیگر وسایل و ابزار لازم فیلم سازی که حتی گاهی ، این ماشین ها دارای اتاق تعویض لباس و گریم هم هستند. حمل و نقل این وسیله به نقاط مختلف آسان است. سینه موبیل در سال __1967__ به بازار امد و از آن پس کاربرد فراوانی در تولید فیلم و برنامه های تلوزیونی داشته است.
@#17:~~brown:سینه میکروگرافی ( Cinemicrography )~~#@ فیلم برداری از اشیای کوچک و ریز با استفاده از میکروسکوپ. این روش برای ساختن فیلم های تحقیقاتی و پزشکی به کار می رود. این روش را __میکروسینه ماتوگرافی__ ، __سینه فتومیکروگرافی__ و __سینه میکروسکوپی__ هم می نامند.
@#22:~~purple:حرف ( ش )~~#@
@#17:~~brown:شب به جای روز ( Night For Day )~~#@ فیلم برداری صحنه ای در شب با استفاده از نور کافی ، تا چنین به نظر برسد که این صحنه در روز روشن فیلم برداری شده.
@#17:~~brown:شماره های حاشیه ( Edge Numbers )~~#@ یک رشته شماره همراه با حروف که که در فواصل مشخص روی فیلم چاپ می شوند( مثلا در فیلم های 35 میلیمتری در فاصله هر فوت ( هر 12 قاب) ). این کار توسط دستگاه ویژه ای به نام دستگاه شماره گذاری حاشیه ای انجام می شود. این اعداد و حروف همراه با تصاویر در نسخه مثبت هم ظاهر می شوند و به این ترتیب کار ((تدوین)) را آسان تر می کنند و انطباق دقیقی میان نسخه تدوین شده با نسخه منفی برای تدوین نهایی ، حاصل می شود. وقتی صدا سر صحنه ضبط می شود ، شماره های حاشیه ای روی فیلم و نوار مغناطیسی صدا هم به تدوین گر کمک می کند. بسیاری از لابراتوارها بعد از ظهور فیلم ، شماره های حاشیه ای خود را به رنگ زرد کنار فیلم چاپ می کنند. |
+ | @#22:~~purple:حرف س~~#@
@#17:~~brown:سانسور( Censorship )~~#@ تعیین اینکه چه بخش هایی از فیلم ، یا اینکه اساسا چه فیلمی ، باید پخش عمومی شود و در معرض تماشای مردم قرار گیرد. سانسور از سوی سازمان ها و نهادهای مختلف اعمال می شود ، نظیر نهادهای دولتی ، دادگستری یا نهاد های مذهبی ، قومی و اخلاقی. سانسور همیشه محل بحث و اظهار نظرهای متفاوت بوده و در هر جامعه ای با جامعه دیگر فرق دارد. به دلیل آنکه سینما و ارزش های اجتماعی دستخوش تحول اند ، در هر زمان مسئله خاصی ممکن است مشمول سانسور شود.
@#17:~~brown:سرعت فیلم ( Film Running Speed )~~#@ سرعت عبور فیلم در دوربین یا دستگاه نمایش که بر اساس سرعت عبور قاب ( فریم) در ثانیه یا فوت در ثانیه یا دقیقه اندازه گیری می شود. فیلم صامت با سرعت __16__ تا __18__ قاب در ثانیه و فیلم ناطق معمولا با سرعت __24 __قاب در ثانیه فیلم برداری یا نمایش داده می شوند.
@#17:~~brown:سکانس ( Sequence )~~#@ مجموعه ای از نماها و صحنه های مرتبط که واحد منسجم دراماتیکی دارند و حاوی داستان های کوچک یا سرگذشت مختصر یکی از کاراکترها هستند. سکانس ها الزاما وحدت مکانی ندارند و وحدت زمانی آنها هم می تواند دو پهلو باشد ، اما در مجموع باید یک واحد مستقل دراماتیک را بسازند. یک سکانس در فیلم معادل یک فصل در رمان و یک پرده در تئاتر است.
@#17:~~brown:سوررئالیسم ( Surrealism )~~#@ ~W:85% ~cs:3 {picture=andel.jpg width=220 height=190 align=LEFT width=50 } جنبشی در هنر که در اواسط دهه __1920__ در عرصه های نقاشی ، ادبیات و سینما پدید آمد.__ سوررئالیسم__ ، مخالف قراردادهای رایج بود و تمایلات پوچ گرایانه داشت و در ضمن در پی آن بود که با ارائه آموزش های ((فروید)) و با تکیه بر اندیشه های ((مارکس)) ، نقدی سیاسی و اعتراض آمیز نسبت به نهادهای تثبیت شده ای چون حکومت عرضه کند. نظریه پرداز مطرح این جنبش ((آندره برتون)) __( Andre Burton )__ بود و از نظر او رویا ، توهم و فعالیت ناخودآگاه ذهن ، جلوه گاه هنر واقعی و حتی فرا واقعی بود. سینمای سوررئالیستی مرز بین واقعیت درونی و واقعیت بیرونی را مخدوش کرد و به استدلال علت و معملولی پایان داد و در عین حال بر شانس و اتفاقات تصادفی تاکید کرد. این سینما در پی آن بود که حالت های غیر عقلایی ، عصبی و حتی ترسناک ذهن را به تصویر بکشد. فیلم ساز مطرح این جنبش ، ((لوئیس بونوئل)) __( Luis Buñuel )__ و فیلم مهم او ((سگ آندلسی)) __ ( 1928- An Andalusian Dog )__ است.
@@~~purple:__« نمای معروفی از فیلم سگ آندلسی ( 1928 ) » __~~ @@
~W:85% ~cs:3 {picture=cyan.jpg width=120 height=130 align=LEFT width=50 } @#17:~~brown:سیان ( Cyan )~~#@ رنگ __سبز- آبی__ که مکمل و مخالف رنگ__ قرمز __است. وقتی رنگ قرمز از طیف خارج شود __سیان__ به جا می ماند. این واژه در ایجاد فیلم های رنگی پرکاربرد است.
@#17:~~brown:سیکلوراما ، پرده محاط ( Cyclorama )~~#@ پرده بزرگ انحنا داری که در پشت صحنه قرار می دهند و معمولا برای نمایش آسمان از آن استفاده می کنند. مجموعه چراغ هایی ( Cyclorama Strip ) در زیر پرده قرار می گیرند و روشنایی یکدستی به آن می بخشند.
@#17:~~brown:سینما- چشم ( Kine – Eye )~~#@ تئوری سینمایی ((ژیگاورتوف)) __( Dziga Vertov )__ ، سازنده فیلم های مستند و خبری در اتحاد__ شوروی __، بعد از انقلاب. در نظر __ژیگاورتوف__ ، دوربین فیلم برداری مانند جشم انسان بود و می توانست عناصر اصلی هر وضعیت را کشف و روی آن تمرکز کند. اما چشم دوربین ، انعطاف پذیر تر از چشم انسان بود و می توانست حقیقت هر چیز را ببیند و آن را آشکار کند و این کار با تغییر فاصله ، تغییر زاویه ، دستکاری در سرعت و... شدنی است. در واقع انگیزه این اقدامات ، ارائه واقعیت به همان صورتی است که وجود دارد. ورتوف اندیشه ها و دیدگاه هایش را در قالب چند بیانیه بیان کرد و سرانجام در سال __1919__ ، گروه __سینما – چشم__ را تشکیل داد و طی سه سال از __1922__ یک رشته فیلم خبری ، موسوم به __سینما – حقیقت__ تدوین کرد ، فیلم هایی که از سراسر اتحاد جماهیر شوروی و از زندگی روزمره مردم تهیه کرده بود. __همچنین ببینید :__ ((سینمای مستند|مستند)).
@#17:~~brown:سینمای صامت ( Silent Cinema )~~#@ هر فیلمی که در آن صدا نقشی نداشته باشد را صامت گویند. هر فیلمی را که متعلق به دوران قبل از ورود صدا به سینما است ، یعنی فیلم هایی که در فاصله سال های __1895 __تا __1927__ ساخته شده را فیلم صامت گویند. فیلم های این دوره را معمولا بر اساس توسعه تاریخی این صنعت و نیز جنبه های خاص آن که با سینمای ناطق تفاوت دارد ارزیابی می کنند.
@#17:~~brown:سینمای فاجعه ( Disaster Film )~~#@ ژانری که در آن خشونت و بلای طبیعی ، عده کثیری از مردم و طبیعت را نابود می کند برای مثال سیل یا زلزله یا قوع جنگ اتمی. چنین فیلم هایی ، بیش از آنکه بر شخصیت پردازی یا طرح داستانی تکیه داشته باشند ، بر نمایش بلایای طبیعی و غیر طبیعی ، یکی پس از دیگری تکیه دارند. در این فیلم ها خلق جلوه های ویژه چشمگیر بیشتر از همه مهم است.
@#17:~~brown:سینمای مینی مال ( Minimal Cinema )~~#@ عبارتی که معمولا به فیلم هایی اطلاق می شود که که به خاطر تعلق خاطر عمیقشان به رئالیسم ، از تجهیزات و تکنیک های پیچیده سینمایی ، تا حد ممکن استفاده نمی کنند تا تماشاگر آنقدرها احساس نکند که در حال تماشای یک فیلم است. از جمله این فیلم ها می توان به ((خاطرات یک کشیش دهکده)) __( 1951- Diary of a Country Priest ) __ساخته ((روبر برسون)) __( Robert Bresson )__ اشاره کرد.
@#17:~~brown:سینه کالر ( Cinecolor )~~#@ فرایندی قدیمی که در آن فقط با استفاده از دو رنگ ، فیلم رنگی تولید می کردند. این فرایند در زمانی به بازار آمد که تنها فرایند __تکنی کالر__ برای رنگی کردن فیلم ها وجود داشت ، اما از آنجا که این فرایند بسیار پر هزینه بود عمدتا تولید کنندگان فیلم به سراغ آن نمی رفتند ، اما با ورود __سینه کالر__ و کم هزینه تر بودن آن این فرایند در اوایل مورد استقبال قرار گرفت.
@#17:~~brown:سینه ماکروگرافی ( Cinemacrography )~~#@ فیلم برداری از اشیای کوچک و ریز بدون استفاده از میکروسکوپ ، اما با عدسی های نرمال و ابزاری که دامنه فعالیت عدسی دوربین را افزایش دهند. این روش معمولا در فیلم برداری از طبیعت یا فیلم های زیست شناسانه و مستند به کار می رود. این روش را __ماکرو سینماتوگرافی__ و __سینه فتو ماکروگرافی__ هم می نامند.
~W:85% ~cs:3 {picture=cinemobile2.jpg width=220 height=175 align=LEFT width=50 } @#17:~~brown:سینه موبیل ( Cinemobile )~~#@ اتوبوسی ویژه، مجهز به وسایل تولید فیلم ، از جمله دوربین ، تجهیزات صدابرداری ، نورپردازی و موتورهای مولد برق و دیگر وسایل و ابزار لازم فیلم سازی که حتی گاهی ، این ماشین ها دارای اتاق تعویض لباس و گریم هم هستند. حمل و نقل این وسیله به نقاط مختلف آسان است. سینه موبیل در سال __1967__ به بازار امد و از آن پس کاربرد فراوانی در تولید فیلم و برنامه های تلوزیونی داشته است.
@#17:~~brown:سینه میکروگرافی ( Cinemicrography )~~#@ فیلم برداری از اشیای کوچک و ریز با استفاده از میکروسکوپ. این روش برای ساختن فیلم های تحقیقاتی و پزشکی به کار می رود. این روش را __میکروسینه ماتوگرافی__ ، __سینه فتومیکروگرافی__ و __سینه میکروسکوپی__ هم می نامند.
@#22:~~purple:حرف ( ش )~~#@
@#17:~~brown:شب به جای روز ( Night For Day )~~#@ فیلم برداری صحنه ای در شب با استفاده از نور کافی ، تا چنین به نظر برسد که این صحنه در روز روشن فیلم برداری شده.
@#17:~~brown:شماره های حاشیه ( Edge Numbers )~~#@ یک رشته شماره همراه با حروف که که در فواصل مشخص روی فیلم چاپ می شوند( مثلا در فیلم های 35 میلیمتری در فاصله هر فوت ( هر 12 قاب) ). این کار توسط دستگاه ویژه ای به نام دستگاه شماره گذاری حاشیه ای انجام می شود. این اعداد و حروف همراه با تصاویر در نسخه مثبت هم ظاهر می شوند و به این ترتیب کار ((تدوین)) را آسان تر می کنند و انطباق دقیقی میان نسخه تدوین شده با نسخه منفی برای تدوین نهایی ، حاصل می شود. وقتی صدا سر صحنه ضبط می شود ، شماره های حاشیه ای روی فیلم و نوار مغناطیسی صدا هم به تدوین گر کمک می کند. بسیاری از لابراتوارها بعد از ظهور فیلم ، شماره های حاشیه ای خود را به رنگ زرد کنار فیلم چاپ می کنند. |