منو
 کاربر Online
974 کاربر online
تاریخچه ی: فرهنگ اصطلاحات و واژگاه سینمایی( الف)

{FANCYTABLE(border=0)}
~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~
~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
~W:88% ::((تاریخ سینما))   ((سینما| سینماوتلویزیون))   ((گونه های سینمایی| گونه‌ها(ژانرها) ))   ((متحرک‌سازی))   ((فیلم‌سازی ساده))   ((معرفی کتاب‌های سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7%
~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000

~|~
~~@#17:~~brown:آپاراتچی ( Projectionist )~~#@
فردی که مسئول راه اندازی ((نمایش فیلم |دستگاه نمایش)) برای نمایش فیلم است. او همچنین باید تجهیزات مربوط به صدای فیلم ها را هم راه اندازی کند. در ضمن او مسئول نور سالن سینما و پخش موسیقی هم هست. او موظف است که پیش از نمایش فیلم ، حلقه ها را کنترل کند که درست و مرتب باشند سپس دستگاه نمایش را به راه اندازد و به موقع ، عمل تعویض فیلم را انجام دهد و نیز اطمینان حاصل کند که وضوح تصویر و صدا مناسب باشد. امروزه بخش اعظم این کارها به صورت خودکار و توسط دستگاه های مخصوص انجام می شود.

@#17:~~brown:اتاقک نمایش ( Projection Booth )~~#@
اتاقی کوچک که معمولا در عقب و بالای سالن سینما قرار دارد و از آنجا تصاویر فیلم ها از پنجره ای که در آن تعبیه شده بر پرده می افتد و فیلم به نمایش در می آید. در این اتاقک ها علاوه بر دستگاه نمایش ، دستگاه های کنترل تجهیزات صدا ، نور سالن ، پرده و پرده های تزئینی هم در آنجا قرار دارد.

@#17:~~brown: آروماراما ( Aromarama )~~#@
فرایندی که طی آن ، هم زمان با پخش فیلم در سالن سینما ، بویی متناسب با تصویر در سالن پخش می شود.

@#17:~~brown:از پیش دیدن صحنه ( Animatics )~~#@
صحنه هایی که با تکنیک های نقاسی متحرک یا ویدئو ساخته می شوند ، تا دست اندرکاران تولید فیلم بتوانند نحوه عملکرد صحنه واقعی را که بعدتر خلق خواهند کرد ببینند. این روش به ویژه برای پیش بینی صحنه هایی که از ((جلوه های ویژه)) در آنها استفاده خواهد شد کاربرد دارد.

~W:85% ~cs:3 {picture=steadicam.jpg width=140 height=248 align=LEFT width=50 }
@#17:~~brown:استدیکم ( Steadicam )~~#@
نام تجاری وسیله ای که در سال های اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفته و به ((کادر و عوامل تهیه فیلم |فیلم بردار)) اجازه می دهد تا در نماهایی که با دوربین روی دست کار می کند ، ((دوربین فیلم برداری | دوربین)) را در وضعیتی نسبتا ثابت نگه دارد. __استدیکم__ ، پایه ای است که به کمربند متصل می شود و روی سینه و پشت فیلم بردار قرار می گیرد و به فیلم بردار اجازه می دهد تا با سهولت به کار خود بپردازد.

@#17:~~brown:استروبوسکوپ ( Stroboscope )~~#@
وسیله ای که در سال __1833__ در __وین__ اختراع شد و توهم حرکت را با صفحه مدوری که درون آن ، مجموعه ای از طرح ها قرار داشت ایجاد می کرد. برای استفاده از این وسیله ، تماشاگر صفحه را به دوران در می آورد و از خلال شکافی در این صفحه به تصویر بازتابیده طرح ها در یک آینه نگاه می کرد.

@#17:~~brown:اسلاید ( Diapositive )~~#@
صفحه شیشه ای که بر بخشی از آن تصویری نقش بسته و دوربین از قسمت شفاف آن ، صحنه ای را ((فیلم برداری)) می کند و از ترکیب آن صحنه و تصویر روی شیشه ، تصویری ترکیبی به دست می آید. معمولا از این تمهید برای افزودن تصویر ابر یا جلوه های مشابه به تصویر اصلی استفاده می کنند.

@#17:~~brown:افکت ، جلوه ها ، افه ها ( Effects )~~#@
به طور کلی هر نوع عنصر تخیلی یا مصنوعی که جزء طبیعی صحنه نباشد و با روش های تکنیکی به آن اضافه شود را گویند. این خلق جلوه به طور مشخص ، مترادف موارد زیر است:
~~brown:__1-__~~ جلوه های انتقالی در فیلم مانند __همگذاری__ ، __محو تدریجی__ و ... .
~~brown:__2-__ ~~جلوه های ویژه ، چه آنها که به طور مکانیکی جلوی دوربین انجام می شود ، برای مثال ایجاد صحنه انفجار یا آنها که نیازمند شیوه های دقیق و ظریف فیلم برداری اند مانند فرایند نقاب متحرک.
~~brown:__3-__~~ افزودن صدا بعد از فیلم برداری ، از جمله افزودن صدای طوفان ، تیراندازی ، قدم زدن و... .

@#17:~~brown:اقتباس ( Adaptation )~~#@
در حالت کلی هر اثری در قالب یک رسانه خاص که بر اساس اثری در رسانه ای متفاوت شکل می گیرد را __اقتباس__ گویند. اقتباس های سینمایی را می توان بر اساس نمایش نامه ، رمان ، داستان کوتاه ، وقایع تاریخی ، زندگی نامه ها و گاه حتی شعر یا تصنیف ساخت.
اقتباس هم می تواند __آزاد__ باشد __( Loose Adaptation )__ و در آن حال و هوای کلی اثر ، بخشی از آن ، شخصیتی ، یا حتی یک عنوان حفظ گردد و هم می تواند کاملا وفادارانه باشد و در آن داستان اصلی ، شخصیت ها و حتی گفت و گوها را تا حد ممکن حفظ کرد.
آثار سینمایی درخشانی از روی آثار ادبی به ویژه رمان های محبوب و پر فروش ساخته شده اند ، از همین رو برخی جشنواره های سینمایی جایزه متفاوتی را برای فیلم نامه های اقتباسی در نظر گرفته اند. بسیاری از محبوب ترین فیلم های ((تاریخ سینما)) بر اساس رمان های پر فروش ساخته شده اند ، آثاری مانند ((بر باد رفته)) __( 1939- Gone With The )__ بر اساس رمانی از ((مارگارت میچل)) __( Margaret Mitchell )__ و ((پدر خوانده))__ ( 1972- Godfather )__ بر اساس رمانی از ((ماریو پوزو)) __( Mario Puzo )__. در هر دو مورد کتاب هایی نه چندان قوی ، اما دارای خط داستانی جذاب به دست فیلم سازانی توانمند به فیلم هایی مهم و مطرح و با عمقی بیش تر از اصل کتاب بدل شده اند. با هر چه بیشتر ریشه دار شدن اقتباس های ادبی در سینما رابطه تنگاتنگی بین سینما و ادبیات در حال شکل گیری است.

~W:85% ~cs:3 {picture=CALIGARI2.jpg width=225 height=180 align=LEFT width=50 }
@#17:~~brown:اکسپرسیونیسم ( Expressionism )~~#@
مکتبی سینمایی که از __1919__ تا حدود __1933__ در __آلمان__ شکل گرفت. این مکتب اساسا یک مکتب هنری است که پیش از این در عرصه ((نقاشی)) ، ((ادبیات)) ، ((تئاتر)) و ((موسیقی)) فعال شده بود. این مکتب در سینما می کوشد واقعیت مادی را به صورت بازتاب ذهنی جهان از نظر شخصیتی در فیلم ارائه دهد. این کار از طریق صحنه پردازی پیچیده و اغراق شده ، سایه های سنگین ، فضاسازی غریب ، زوایای اریب و کج و معوج ، خطوط شکسته ، لباس و آرایش غیر متعارف و سبک خاص بازیگری انجام می گرفت. از جمله فیلم های مطرح این مکتب می توان به ((کابینه دکتر کالیگاری)) __( 1918- The Cabinet Of Dr. Caligari)__ ، نوسفراتو ، یک سمفونی ترسناک ( 1922 ) اشاره کرد.

~~purple:« نمایی از فیلم __کابینه دکتر کالیگاری__ ، ساخته ((روبرت وینه)) __( Robert Wiene )__.» ~~

@#17:~~brown:اکوستیک ، علم صدا ( Acoustics )~~#@
عوامل محیطی هر ناحیه ای که بر صدا اثر بگذارند. هر صدابردای باید ، با این عوامل آشنا باشد. این عوامل چه در هنگام ضبط و چه در هنگام پخش دارای اهمیت هستند.

@#17:~~brown:آلفکس ( Allefex )~~#@
دستگاهی که می تواند در هنگام نمایش __فیلم صامت__ ، تا پنجاه جلوه صوتی مختلف را ارائه دهد.

@#17:~~brown:امپرسیونیسم ( Impressionism )~~ #@
((امپرسیونیسم)) ایتدا جنبشی در نقاشی بود ، که در بین نقاشان فرانسوی در اواخر قرن نوزدهم میلادی رایج بود و در اوایل دهه __1920__ به ((سینما ))راه یافت. در این جنبش هدف آن است تا با استفاده از نور ، سایه ، رنگ ، حالت کانونی ، بافت تصویر ، زاویه دوربین و ((تدوین)) ، از ضبط رئالیستی رویدادها و صحنه های واقعی فاصله گرفته شود و تاثیری ذهنی خلق کند. در واقع فیلم سازان امپرسیونیست می کوشیدند تا همتای نقاشان امپرسیونیست ، جلوه های ذهنی خاصی را با دوربین در آثار روایی خود خلق کنند. از چهره های مهم این مکتب می توان به ((لویی دلوک)) __ ( Louis Delluc )__ ، ((ژرمن دولاک)) __( Germaine Dulac )__ ، ((ژان اپستاین)) __( Jean Epstein )__ و ((آبل گانس)) __( Abel Gance )__اشاره کرد. از فیلم های مهم این مکتب نیز می توان به ((تب)) __( 1921- Fever )__ ساخته __دلوک__ ، ((قلب وفادار)) __( 1923- Faithful Heart )__ ساخته __اپستاین __ و ((چرخ)) __( 1923- The Wheel ) __ساخته __گانس__ اشاره کرد.

@#17:~~brown:انبار فیلم ( Vault )~~#@
انباری ضد آتش ، برای حفظ و نگه داری فیلم ها برای مدت طولانی. در این انبار ها ، دما و رطوبت همواره تحت کنترل است تا فیلم های موجود در آن خراب نشوند. استودیوهای فیلم سازی ، فیلم خانه ها و لابراتوارها معمولا چنین انبارهایی دارند.

@#17:~~brown:آنتاگونیست ، شخصیت خبیث ( Antagonist )~~#@
شخصیت مقابل قهرمان فیلم که معمولا آدم بدی است.
__همچنین ببینید :__ ((شخصیت پردازی)).

@#17:~~brown:انیماسکوپ ( Animascope )~~#@
روشی که در آن ، از بازیگران زنده طوری فیلم برداری می شود که خطوط حاشیه ای بدنشان پر رنگ به نظر می آید و در نتیجه به شخصیت های نقاشی های متحرک شباهت می یابند. این روش راه بسیار ارزان تر و آسان تری برای ساختن فیلم نقاشی متحرک ، نسبت به ترسیم اشکال روی طلق و خلق حرکت است.


{FANCYTABLE}





تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 12 شهریور 1385 [10:59 ]   6   مهناز نظری      جاری 
 پنج شنبه 26 مرداد 1385 [19:54 ]   5   مهناز نظری      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 مرداد 1385 [23:17 ]   4   مهناز نظری      v  c  d  s 
 جمعه 13 مرداد 1385 [06:56 ]   3   مهناز نظری      v  c  d  s 
 جمعه 13 مرداد 1385 [06:54 ]   2   مهناز نظری      v  c  d  s 
 جمعه 13 مرداد 1385 [06:51 ]   1   مهناز نظری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..