تاریخچه ی:
فتنه ابن زبیر
تفاوت با نگارش: 4
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
- | ! نگرانی امام سجاد از ابن زبیر |
+ | !نگرانی امام سجاد از ابن زبیر |
| «((ابو حمزه ثمالی)) » میگوید:« با ((حضرت امام سجاد علیه السلام)) از شهر ((مدینه)) خارج شدیم. امام فرمود: روزی در کنار دروازهی مدینه دو مرد سپیدپوش را دیدم که یکی از آنها از من پرسید:« تو را غمگین میبینم. چرا؟ برای دنیا غمگین هستی؟ دنیا روزیای است که نیکوکار و فاجر از آن میخورند.» | | «((ابو حمزه ثمالی)) » میگوید:« با ((حضرت امام سجاد علیه السلام)) از شهر ((مدینه)) خارج شدیم. امام فرمود: روزی در کنار دروازهی مدینه دو مرد سپیدپوش را دیدم که یکی از آنها از من پرسید:« تو را غمگین میبینم. چرا؟ برای دنیا غمگین هستی؟ دنیا روزیای است که نیکوکار و فاجر از آن میخورند.» |
| من گفتم:« نه، غصهی من برای امور دنیوی نیست.» | | من گفتم:« نه، غصهی من برای امور دنیوی نیست.» |
| پرسید:« برای آخرت غصه میخوری؟ آخرت، وعدهی راستی است که در آن، پادشاهی قدرتمند حکم خواهد راند. راستی حزن تو برای چیست؟» | | پرسید:« برای آخرت غصه میخوری؟ آخرت، وعدهی راستی است که در آن، پادشاهی قدرتمند حکم خواهد راند. راستی حزن تو برای چیست؟» |
- | من گفتم:« از فتنهی «((عبدالله بن زبیر|ابن زبیر ))» میترسم.» |
+ | من گفتم:« از فتنهی « ((عبدالله بن زبیر|ابن زبیر)) » میترسم.» |
| مرد با شنیدن این حرف تبسمی کرد و گفت:« آیا کسی را دیدهای که بر خداوند توکّل کند ولی خدا او را کفایت نکند؟» | | مرد با شنیدن این حرف تبسمی کرد و گفت:« آیا کسی را دیدهای که بر خداوند توکّل کند ولی خدا او را کفایت نکند؟» |
| گفتم:« نه.» | | گفتم:« نه.» |
| گفت:« آیا هیچ کس را دیدهای که از خداوند چیزی بخواهد و خدا به او ندهد؟» | | گفت:« آیا هیچ کس را دیدهای که از خداوند چیزی بخواهد و خدا به او ندهد؟» |
| گفتم:« نه.» | | گفتم:« نه.» |
| گفت:« آیا کسی را دیدهای که از خداوند بترسد ولی خدا نجاتش ندهد؟» | | گفت:« آیا کسی را دیدهای که از خداوند بترسد ولی خدا نجاتش ندهد؟» |
| گفتم:« نه.» | | گفتم:« نه.» |
| ناگهان دیدم هیچکس در مقابلم نیست. | | ناگهان دیدم هیچکس در مقابلم نیست. |
| آنگاه صدایی به من گفت:« ای علی بن الحسین! این ((خضر)) بود که با تو سخن میگفت.» | | آنگاه صدایی به من گفت:« ای علی بن الحسین! این ((خضر)) بود که با تو سخن میگفت.» |
| بر اساس این روایت حضرت زین العابدین علیه السلام از ابن زبیر و عملکرد او محزون و غمگین بوده است. | | بر اساس این روایت حضرت زین العابدین علیه السلام از ابن زبیر و عملکرد او محزون و غمگین بوده است. |
| برای بررسی و تحلیل این واقعیت، باید ابتدا نگاهی به شخصیت و عملکرد ابن زبیر داشته باشیم. | | برای بررسی و تحلیل این واقعیت، باید ابتدا نگاهی به شخصیت و عملکرد ابن زبیر داشته باشیم. |
| !شخصیت ابن زبیر | | !شخصیت ابن زبیر |
| عبدالله بن زبیر فرزند زبیر است که پسر ((صفیه دختر عبدالمطلب|صفیه)) عمه ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر صلی الله علیه و آله)) و از اصحاب برجستهی او بود و مادرش اسماء، دختر ((ابوبکر)). خود ابن زبیر به ابن عباس چنین گفته است:« من چهل سال است که بغض شما اهل این بیت را در دل دارم و آن را پنهان کردهام.» | | عبدالله بن زبیر فرزند زبیر است که پسر ((صفیه دختر عبدالمطلب|صفیه)) عمه ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر صلی الله علیه و آله)) و از اصحاب برجستهی او بود و مادرش اسماء، دختر ((ابوبکر)). خود ابن زبیر به ابن عباس چنین گفته است:« من چهل سال است که بغض شما اهل این بیت را در دل دارم و آن را پنهان کردهام.» |
- | ابن زبیر پس از مرگ ((معاویه))، از بیعت با ((یزید بن معاویه|یزید)) امتناع کرد و شبانه از بیراهه به مکه گریخت. با ورود ((حضرت امام حسین علیه السلام)) به مکه نزد او میرفت و با دورویی کامل با امام سخن میگفت. گاهی امام را به ماندن و گاهی به رفتن تشویق میکرد، چرا که میدانست اگر امام در مکه باشد، کسی دور او جمع نخواهد شد. |
+ | ابن زبیر پس از مرگ ((معاویه))، از بیعت با ((یزید بن معاویه|یزید)) امتناع کرد و شبانه از بیراهه به مکه گریخت. با ورود ((حضرت امام حسین علیه السلام)) به مکه نزد او میرفت و با دورویی کامل با امام سخن میگفت. گاهی امام را به ماندن و گاهی به رفتن تشویق میکرد، چرا که میدانست اگر امام در مکه باشد، کسی دور او جمع نخواهد شد. |
| امام نیز در جوابش میگفت: « من هرگز با ماندن در مکه در زمینهسازی هتک حرمت این حرم شریف مشارکت نخواهم کرد.» | | امام نیز در جوابش میگفت: « من هرگز با ماندن در مکه در زمینهسازی هتک حرمت این حرم شریف مشارکت نخواهم کرد.» |
| عاقبت، حضرت امام حسین علیه السلام با افتخار به سمت ((عراق)) حرکت کرد و در قیام الهی عاشورا به شهادت رسید اما ابن زبیر در مکه ماند و سپاه جرّار ((شام «سوریه»|شام)) به فرماندهی ((حصین بن نمیر))، پس از سرکوب آشوبهای مدینه به سمت مکه حرکت کرد تا ابن زبیر را نیز سرکوب نماید. | | عاقبت، حضرت امام حسین علیه السلام با افتخار به سمت ((عراق)) حرکت کرد و در قیام الهی عاشورا به شهادت رسید اما ابن زبیر در مکه ماند و سپاه جرّار ((شام «سوریه»|شام)) به فرماندهی ((حصین بن نمیر))، پس از سرکوب آشوبهای مدینه به سمت مکه حرکت کرد تا ابن زبیر را نیز سرکوب نماید. |
| این سپاه در اطراف مکه مستقر شد و با منجنیق، شهر مکه و خانه خدا را به آتش کشید و حرمت حرم امن الهی را شکست. در همین اثنا خبر مرگ یزید به مکه رسید و سپاهیان شام به شهر خود برگشتند. | | این سپاه در اطراف مکه مستقر شد و با منجنیق، شهر مکه و خانه خدا را به آتش کشید و حرمت حرم امن الهی را شکست. در همین اثنا خبر مرگ یزید به مکه رسید و سپاهیان شام به شهر خود برگشتند. |
- | از آن پس ابن زبیر در بسط حاکمیت خود تلاش کرد و مناطق مختلفی را با نصب نماینده به زیر سلطه خود درآورد؛ از جمله ((مصر))، ((فلسطین))، ((بصره))، ((کوفه)) و ((خراسان)). ولی در نهایت در زمان ((عبدالملک بن مروان)) با لشگرکشی ((حجا بن یوسف ثقفی)) به مکه، این شهر مقدس بار دیگر مورد تجاوز قرار گرفت و کعبه سنگباران شد و آتش گرفت و ویران شد. |
+ | از آن پس ابن زبیر در بسط حاکمیت خود تلاش کرد و مناطق مختلفی را با نصب نماینده به زیر سلطه خود درآورد؛ از جمله ((مصر))، ((فلسطین))، ((بصره))، ((کوفه)) و ((خراسان)). ولی در نهایت در زمان ((عبدالملک بن مروان)) با لشگرکشی ((حجا بن یوسف ثقفی)) به مکه، این شهر مقدس بار دیگر مورد تجاوز قرار گرفت و کعبه سنگباران شد و آتش گرفت و ویران شد. |
| گر چه ابن زبیر علیه نظام طاغوتی ((بنی امیه)) شورش کرده بود، ولی انگیزهاش چیزی جز جاهطلبی و قدرتخواهی نبود. از سوی دیگر، او و بنیامیه در دشمنی و کینهورزی نسبت به ((اهل بیت|اهل بیت علیهم السلام)) یکسان بودند. | | گر چه ابن زبیر علیه نظام طاغوتی ((بنی امیه)) شورش کرده بود، ولی انگیزهاش چیزی جز جاهطلبی و قدرتخواهی نبود. از سوی دیگر، او و بنیامیه در دشمنی و کینهورزی نسبت به ((اهل بیت|اهل بیت علیهم السلام)) یکسان بودند. |
| چیزی که امام سجاد علیه السلام را نسبت به فتنه ابن زبیر نگران کرده بود، سوء استفادهی او از مکان مقدس مکه است. | | چیزی که امام سجاد علیه السلام را نسبت به فتنه ابن زبیر نگران کرده بود، سوء استفادهی او از مکان مقدس مکه است. |
| اهل بیت عصمت و طهارت هر گز حاضر نشدند زمینهای را فراهم آورند که حرمت مکانهای مقدسی مانند مدینه و مکه شکسته شود ولی انقلابیون مدینه در ((واقعه حره)) و ابن زبیر در شورشی علیه نظام اموی، این دو شهر را سنگر و پایگاه خود قرار دادند و موجب شدند حرمت هر دو شهر شکسته شود. در مدت حاکمیت ابن زبیر کعبه شریف دو مرتبه سنگباران گردید و به آتش کشیده شد و در دفعه دوم به کلی ویران گردید که بعداً توسط حضرت زین العابدین علیه السلام بازسازی شد. | | اهل بیت عصمت و طهارت هر گز حاضر نشدند زمینهای را فراهم آورند که حرمت مکانهای مقدسی مانند مدینه و مکه شکسته شود ولی انقلابیون مدینه در ((واقعه حره)) و ابن زبیر در شورشی علیه نظام اموی، این دو شهر را سنگر و پایگاه خود قرار دادند و موجب شدند حرمت هر دو شهر شکسته شود. در مدت حاکمیت ابن زبیر کعبه شریف دو مرتبه سنگباران گردید و به آتش کشیده شد و در دفعه دوم به کلی ویران گردید که بعداً توسط حضرت زین العابدین علیه السلام بازسازی شد. |
| + | !منابع : |
| + | *بحارالانوار، ج 46، ص37، به نقل از مناقب، ص 145 حدیث 1، 2، 3، به نقل از کشف الغمه و ارشاد |
| + | *تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 261 |
| + | *بحارالانوار، ج 45، ص 365 |
- | منابع : بحارالانوار، ج 46، ص37، به نقل از مناقب، ص 145 حدیث 1، 2، 3، به نقل از کشف الغمه و ارشاد تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 261 بحارالانوار، ج 45، ص 365
مراجعه شود به: ((بررسی زندگی سیاسی امام سجاد علیه السلام)) |
+ | !مراجعه شود به: *((بررسی زندگی سیاسی امام سجاد علیه السلام)) |