منو
 صفحه های تصادفی
رضا مقصودی
ایام فجار
داستان همنوایی علی با مظلوم
آزمایش تشخیص کربوهیدراتها
پیش گویی هایی در باره حضرت محمد - ص - و گسترش اسلام
جو «ماده غذایی»
ابو شجاع دیلمی
شیمی برای راهنمایی ها
مدح و ثنای زید از ائمه
کوپروسکلودوفسکیت
 کاربر Online
667 کاربر online
تاریخچه ی: فتح مکه

تفاوت با نگارش: 3

Lines: 1-31Lines: 1-31
-در سال ششم هجری پس از پیمان ((صلح حدیبیه ))، ((قبیله خزاعه )) و ((بنی کنانه ))که با هم دشمنی دیرینه داشتند، هر کدام از ماده سوم قرارداد حدیبیه استفاده کردند. ماده سوم این قرارداد اجازه می‌داد مسلمانان و ((قریش|قریش ))با هر قبیله که بخواهند، پیمان ببندند. خزاعه با مسلمانان هم‌پیمان شدند و بنی کنانه با قریش. +{picture=mecca2.jpg height=297 width=200 align=left}در سال ششم هجری پس از پیمان ((صلح حدیبیه ))، ((قبیله خزاعه )) و ((بنی کنانه ))که با هم دشمنی دیرینه داشتند، هر کدام از ماده سوم قرارداد حدیبیه استفاده کردند. ماده سوم این قرارداد اجازه می‌داد مسلمانان و ((قریش|قریش ))با هر قبیله که بخواهند، پیمان ببندند. خزاعه با مسلمانان هم‌پیمان شدند و بنی کنانه با قریش.
 پس از جنگ موته و شهادت سه تن از فرماندهان لشگر اسلام، قریش تصمیم به توطئه گرفت و با توزیع اسلحه در میان ((قبیله بنی بکر ))، آنان را تشویق کرد به قبیله خزاعه حمله کنند.  پس از جنگ موته و شهادت سه تن از فرماندهان لشگر اسلام، قریش تصمیم به توطئه گرفت و با توزیع اسلحه در میان ((قبیله بنی بکر ))، آنان را تشویق کرد به قبیله خزاعه حمله کنند.
 بنی بکر شبانه حمله کرد و اموال قبیله خزاعه را به غارت برد. قبیله خزاعه، رئیس خود، عمرو سالم‌‌، را برای دادخواهی نزد پیامبر فرستاد. پیامبر نیز در برابر مسلمانان به او فرمود:« تو را کمک خواهیم کرد.» بنی بکر شبانه حمله کرد و اموال قبیله خزاعه را به غارت برد. قبیله خزاعه، رئیس خود، عمرو سالم‌‌، را برای دادخواهی نزد پیامبر فرستاد. پیامبر نیز در برابر مسلمانان به او فرمود:« تو را کمک خواهیم کرد.»
 قریش از کار خود پشیمان شده بود؛ ابو سفیان با سفر به مدینه درصدد جلب رضایت پیامبراکرم صلی الله علیه و آله برآمد و حتی به حضرت زهرا علیه السلام و علی علیه السلام نیز متوسل شد ولی نتیجه‌ای عایدش نگشت. حتی ((ام حبیبه (رمله دختر ابوسفیان)|ام حبیبه ))،دخترش، که همسر پیامبر بود نیز به او بی‌اعتنایی کرد. قریش از کار خود پشیمان شده بود؛ ابو سفیان با سفر به مدینه درصدد جلب رضایت پیامبراکرم صلی الله علیه و آله برآمد و حتی به حضرت زهرا علیه السلام و علی علیه السلام نیز متوسل شد ولی نتیجه‌ای عایدش نگشت. حتی ((ام حبیبه (رمله دختر ابوسفیان)|ام حبیبه ))،دخترش، که همسر پیامبر بود نیز به او بی‌اعتنایی کرد.
 پیامبر تصمیم خود را برای فتح مکه گرفته بود ولی تا لحظه حرکت، زمان، مسیر و مقصد سفر برای هیچ‌کس معلوم نبود.  پیامبر تصمیم خود را برای فتح مکه گرفته بود ولی تا لحظه حرکت، زمان، مسیر و مقصد سفر برای هیچ‌کس معلوم نبود.
 روز دهم ماه رمضان سال هشتم هجرت، پیامبر فرمان حرکت به سوی مکه را صادر فرمود و مردی به نام ((ابورهم غفاری )) را جانشین خود در مکه قرار داد. آن‌گاه در نزدیکی مدینه در منطقه‌ای به‌نام کدید با آب افطار کرد و دستور داد همگان افطار کنند.  روز دهم ماه رمضان سال هشتم هجرت، پیامبر فرمان حرکت به سوی مکه را صادر فرمود و مردی به نام ((ابورهم غفاری )) را جانشین خود در مکه قرار داد. آن‌گاه در نزدیکی مدینه در منطقه‌ای به‌نام کدید با آب افطار کرد و دستور داد همگان افطار کنند.
 ((عباس بن عبدالمطلب|عباس بن عبدالمطلب )) نیز از مکه خارج شد و در ((جحفه ))با پیامبر دیدار کرد.  ((عباس بن عبدالمطلب|عباس بن عبدالمطلب )) نیز از مکه خارج شد و در ((جحفه ))با پیامبر دیدار کرد.
 پیامبر اکرم در منطقه‌ای به‌نام ((مرالظهران )) که در چند کیلومتری مکه است، مستقر شد و به سربازان اسلام دستور داد در نقاط مرتفع آتش روشن کنند. به دنبال دستور پیامبر نواری از آتش، کلیه کوه‌ها و نقاط مرتفع مشرف به مکه را فرا گرفت.  پیامبر اکرم در منطقه‌ای به‌نام ((مرالظهران )) که در چند کیلومتری مکه است، مستقر شد و به سربازان اسلام دستور داد در نقاط مرتفع آتش روشن کنند. به دنبال دستور پیامبر نواری از آتش، کلیه کوه‌ها و نقاط مرتفع مشرف به مکه را فرا گرفت.
 با این شیوه، رعب عجیبی در دل سران قریش افتاد. در همین هنگام عباس سوار بر استر سفید پیامبر شد و شبانه خبر محاصره مکه توسط ارتش اسلام را به ((ابوسفیان ))رساند و به وی پیشنهاد کرد شخصا به حضور پیامبر بیاید و از او امان بخواهد.  با این شیوه، رعب عجیبی در دل سران قریش افتاد. در همین هنگام عباس سوار بر استر سفید پیامبر شد و شبانه خبر محاصره مکه توسط ارتش اسلام را به ((ابوسفیان ))رساند و به وی پیشنهاد کرد شخصا به حضور پیامبر بیاید و از او امان بخواهد.
 ابوسفیان پذیرفت و بر ترک استر عباس سوار شد. عباس برای اینکه رعب بیشتری در دل ابوسفیان بیفتد او را از میان لشگر اسلام و از میان توده هایآتش عبو داد و در کنار خیمه رسولخدا از استر پیاده شدند . ابوسفیان پذیرفت و بر ترک استر عباس سوار شد. عباس برای اینکه رعب بیشتری در دل ابوسفیان بیفتد او را از میان لشگر اسلام و از میان توده هایآتش عبو داد و در کنار خیمه رسولخدا از استر پیاده شدند .
 صبحگاهان عباس ابوسفیان را از به حضور پیامبر آورد. ابوسفیان در حضور جمعی از مهاجر و انصار زبان به ستایش پیامبر گشود و از ترس جانش در حضور حضرت اسلام آورد و به شهادتین اعتراف کرد. ابوسفیان با اینکه در طی 20 سال گذشته بزرگترین ضربه ها را بر اسلام و مسلمین وارد ساخته بود، در عین حال پیامبر روی مصالحی چنین فرمود: « ابوسفیان می تواند به مردم اطمینان دهد که هر کس به محیط مسجدالحرام پناهنده شود و یا سلاح به زمین بگذارد و بی طرفی خود را اعلام کند و یا در خانه اش را ببندد و یا به خانه ابوسفیان پناه برد از تعرض ارتش اسلام محفوظ خواهد ماند. » صبحگاهان عباس ابوسفیان را از به حضور پیامبر آورد. ابوسفیان در حضور جمعی از مهاجر و انصار زبان به ستایش پیامبر گشود و از ترس جانش در حضور حضرت اسلام آورد و به شهادتین اعتراف کرد. ابوسفیان با اینکه در طی 20 سال گذشته بزرگترین ضربه ها را بر اسلام و مسلمین وارد ساخته بود، در عین حال پیامبر روی مصالحی چنین فرمود: « ابوسفیان می تواند به مردم اطمینان دهد که هر کس به محیط مسجدالحرام پناهنده شود و یا سلاح به زمین بگذارد و بی طرفی خود را اعلام کند و یا در خانه اش را ببندد و یا به خانه ابوسفیان پناه برد از تعرض ارتش اسلام محفوظ خواهد ماند. »
 ابوسفیان پیام پیامبر را به مردم مکه رساند و پیامبر نیز فرمود: « فتح مکه بدون خونریزی صورت گیرد» ولی ده نفر را پیامبر مهدورالدم اعلام کرد که عبارت بودند از: ((عکرمه بن ابی جهل))، ((هبار بن اسود))، ((عبدالله بن سعد ابی سرح))، ((مقیس صبابه لیثی))، ((حویرث بن نفیل))، ((عبدالله هلال)) و چهار زن. هر کدام از این ده نفر مرتکب قتل و جنایت و آتش افروزی در جنگها شده بودند.  ابوسفیان پیام پیامبر را به مردم مکه رساند و پیامبر نیز فرمود: « فتح مکه بدون خونریزی صورت گیرد» ولی ده نفر را پیامبر مهدورالدم اعلام کرد که عبارت بودند از: ((عکرمه بن ابی جهل))، ((هبار بن اسود))، ((عبدالله بن سعد ابی سرح))، ((مقیس صبابه لیثی))، ((حویرث بن نفیل))، ((عبدالله هلال)) و چهار زن. هر کدام از این ده نفر مرتکب قتل و جنایت و آتش افروزی در جنگها شده بودند.
 تمام لشگر اسلام بدون جنگ وارد شهر مکه شدند و تنها نیروی تحت امر خالد بن ولید با کشتن 28 نفر از مشرکان مسیر حرکت خود به سوی مکه را پاکسازی کردند. پیامبر با ورود به مکه، کعبه را از وجود بت ها پاکسازی کرد و همگان را مورد عفو و بخشش خود قرار داد. تمام لشگر اسلام بدون جنگ وارد شهر مکه شدند و تنها نیروی تحت امر خالد بن ولید با کشتن 28 نفر از مشرکان مسیر حرکت خود به سوی مکه را پاکسازی کردند. پیامبر با ورود به مکه، کعبه را از وجود بت ها پاکسازی کرد و همگان را مورد عفو و بخشش خود قرار داد.
 مراجعه شود به: مراجعه شود به:
 ((اذان گفتن بلال روز فتح مکه)) ((اذان گفتن بلال روز فتح مکه))
 ((بت شکنی امام علی علیه السلام در روز فتح مکه)) ((بت شکنی امام علی علیه السلام در روز فتح مکه))
 ((بیعت زنان مکه با پیامبر پس از فتح مکه )) ((بیعت زنان مکه با پیامبر پس از فتح مکه ))
 ((تجلیل پیامبر از امام علی علیه السلام در فتح مکه)) ((تجلیل پیامبر از امام علی علیه السلام در فتح مکه))
 ((سخنرانی پیامبر در مسجد الحرام پس از فتح مکه )) ((سخنرانی پیامبر در مسجد الحرام پس از فتح مکه ))
 ((عفو عمومی پیامبر در روز فتح مکه)) ((عفو عمومی پیامبر در روز فتح مکه))
 ((پیامبر اکرم و پاکسازی کعبه از بت ها پس از فتح مکه)) ((پیامبر اکرم و پاکسازی کعبه از بت ها پس از فتح مکه))
 ((پیامبر اکرم و دستور انهدام بت خانه ها پس از فتح مکه)) ((پیامبر اکرم و دستور انهدام بت خانه ها پس از فتح مکه))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 01 مرداد 1385 [03:51 ]   5   رضا معرب      جاری 
 یکشنبه 01 مرداد 1385 [03:50 ]   4   رضا معرب      v  c  d  s 
 دوشنبه 09 آذر 1383 [04:22 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 12 آبان 1383 [11:48 ]   2   عبدالله حقیقت      v  c  d  s 
 شنبه 02 آبان 1383 [10:45 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..