منو
 صفحه های تصادفی
ماهی روغن
آرماتورهای غیر فولادی در بتن
پاسخ امام هادی علیه السلام به متوکل
حداکثر دوز مجاز تشعشع هسته ای
خواستگاری و مراسم عقد در رؤیا
باتری
توپ در گردش در تنیس
ولاء زعامت
شهریار بن شروین
ترکیب شیمیایی جهان
 کاربر Online
549 کاربر online
تاریخچه ی: فارابی و جامعه شناسی

نگارش: 1

فارابی
ابو نصر محمد بن طرخان بن اوزلغ از مردم شهر فاراب است . وی در سال 259 هجری در ده وسیج از توابع این شهر پا به عرصه گیتی گذاشت . ابن سینا و ابن رشد او را به استادی خود قبول دارند و به معلم ثانی لقب داده اند. یکی از نویسندگان در این باره می نویسد: این عنوان از آن جهت مهم و با معنی است که معلم اول ارسطواست. گویا مسلمین از آن جهت به ارسطو لقب معلم اول داده اند که مباحثمنطق و مسائل آن را که پراکنده بوده است جمع و مهذب کرده است و بنیاد آن را استوار ساخته و آن را مدخل علم قرار داده است. در مورد لقب معلم ثانی هم توجیهاتی از این قبیل شده است و می توان همه آن اقوال را به این نحو خلاصه کرد که فارابی به فن منطق و بخصوص به برهان و علم برهانی اهمیت بسیار می داده و آثار منطقی ، بطور کلی آراء فلسفی و مخصوصاً آثار ارسطو را که ترجمه شده بود ، جمع و تالیف و تهذیب کرده و به طریقه خود آنها را تفسیر کرده است.
آثار فارابی را می توان به دو دسته تقسیم کرد:
1- شرحهایی که بر درسهای ارسطو نوشته است
2- کتبی که خود تالیف کرده است.
از جمله کتابهایی که فارابی ،خود، نوشته است می توان
الجمع بین رایی الحکیمین
تحصیل السعاده
آراء اهل مدینه فاضله
السیاسات المدنیه
احصاءالعلوم
عیون المسائل و اغراض ما بعد الطبیعه ارسطورا نام برد.

*مدینه فاضله فارابی

*انواع اجتماعات

*عدالت در مدینه فاضله فارابی




تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 جمعه 13 آذر 1383 [05:57 ]   4   حبیب خناری نژاد      جاری 
 یکشنبه 08 آذر 1383 [09:07 ]   3   حبیب خناری نژاد      v  c  d  s 
 شنبه 23 آبان 1383 [10:58 ]   2   حبیب خناری نژاد      v  c  d  s 
 شنبه 23 آبان 1383 [10:57 ]   1   حبیب خناری نژاد      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..