عیبیابی کولر آبی
موتور کار میکند اما باد خنک نمیدهد
- شنار تنظیم نیست: شناور را تنظیم کنید.
- شیر فلکه بسته است: قطعی آب را برطرف کنید.
- واترپمپ عمل نمیکند و سوراخهای ناودانها بسته شدهاند: واترپمپ را عوض کنید و سوراخها را باز کنید.
- شیلنگ واتر پمپ پاره شده است: شیلنگ را تعویض کنید.
واترپمپ و موتور فن دو کار میکند اما کیفیت هوادهی مطلوب نیست
- دریچه هوای کولر باز نیست: دریچه را باز کنید.
- فشار تسمه تنظیم نیست: تسمه را نتظیم کنید.
- پولی موتور هرز میگردد: آن را تعویض کنید.
- پارچه برزنتی لرزه گیر پاره است: آن را عوض کنید.
- پرههای فن کثیف شدهاست: پرهای فن را تمیز کنید.
- موتور فن نیمسوز است: موتور را دوباره سیمپیچی یا تعویض کنید.
موتور فن کار نمیکند
- کلید خاموش و روشن قطع است: خرابی کلید را برطرف یا آن را تعویض نمایید.
- سیمپیچی موتور فن سوخته است: موتور را بازپیچی کنید یا موتور را تعویض کنید.
فقط دور زیاد موتور کار میکند
- کلید گریز از مرکز تنظیم نیست: کلید را تنظیم نمایید.
- پلاتینهای مربوط به دور کم عمل نمیکند: پلاتینها را عوض کنید.
- کلید تبدیل موجود در کلید مخصوص کولر خراب است: کلید را تعویض کنید.
با زدن کلید مخصوص به حالت روشن موتور راه نمیافتد اما با چرخاندن پولی توسط دست موتور راهاندازی میشود
- سیمپیچ راهانداز سوخته است: سیمپیج را بازپیچی نمایید.
- سیمپیچ راهاندازی از کلید گریز از مرکز جدا شده است: آنها را به یکدیگر ربط بدهید.
موتور کولر یا واترپمپ در زمستان بدون روشن کردن کلید مخصوص خودبخ خود روشن میشود.
- سیم فاز مستقیما به موتور و واترپمپ وصل شده و نول از طریق کلید مخصوص به موتور و واترپمپ میرسد. زیرا در زمستان به علت رطوبت هوا ببین بدنه و جعبه اتصال مقاومتی عایقی کاسته شده و از طریق بدنه نول دریافت میگردد.
کولر موقع کار با سروصدا همراه است.
- پولی سر موتور شل شده است: پولی را درجای خود محکم کنید.
- یاتاقانهای دو سر فن اشکال دارد: یاتاقانها را تعمیر یا تعویض کنید.
- برشهای موتور خوردگی پیدا کرده است: بوشها را عوض کنید.
- محور فن کج شده است: محور را تعویض کنید.
- روغن یاتاقانها از بین رفته و خشک کار میکند: یاتاقانها را روغنکاری کنید.
موتور کولر متناوبا به هنگام کار خاموش و روشن میشود.
- قطع وصل مجدد به علت وجود بی متال سهراه سیم مشترک یا برق موتور فن است و میتواند در اثر موارد زیر ایجاد گردد.
- موتور نیم سوز شده است.
- تسمه سفت است.
- یاتاقانها گریپاژ کردهاند.
- هوای محیط راهی به خارج ندارد.
- دریچه هوای کولر نیمبسته است.
- پولیها در یک امتداد نیستند.
هنگام کار کولر بدنه برقدار میشود.
- موتور فن اتصال بدنه دارد: اتصال را برطرف کنید.
- واتر پمپ اتصال بدنه دارد: اتصال را برطرف کنید.
- اتصال بر اثر پاشش آب بر روی موتور بهوجود آمده است: مانع از ریختن آب برروی موتور شوید.
با زدن کلید واتر پمپ فیوز عمل میکند.
- خازن اصلاح ضریب قدرت خراب است: خازن را تعویض کنید.
- واتر پمپ خراب است: واتر پمپ را تعویض کنید.
- پرههای واترپمپ گیر دارد: پرههای واتر پمپ را اصلاح کنید در صورت اصلاح نشدن آن را تعویض کنید.
دور زیاد و کم موتور معکوس عمل میکند.
- در داخل جعبه ترمینال مخصوص ، اتصال ناخواسته رخ داده است. اتصال را برطرف کنید.
- در جعبه ترمینالهای سیمهای دور کم و زیاد عوض وصل شده است: آنها را باز کرده و جاهای آنها را تغییر دهید.
آب کولر سرریز میشود.
- شناور تنظیم نیست: شناور را تنظیم کنید.
- کوی شناور سوراخ شده و پر از آب است و یا به لجن کف چسبیده است و حرکت نمیکند و اثر لوله دریچه اطمینان کف کولر از بین رفته و یا کولر تراز نیست: برای اصلاح اشکالات اقدام نمایید.
موتور در حالت راهاندازی و دورکم دست عمل میکند اما به مجرد رفتن به دور زیاد موتور دود میکند.
- اتصال سرسیمهای دور زیاد و راهانداز به جابهجا : کلید گریز از مرکز صورت گرفته است.
هنگام کار کولر قطرات ریز آب وارد محیط میشد.
- سیلنگ پاره شده است و اب به داخل پرههای توربین پاشیده میشود. و یا اب از طریق پوشال و تسمه به داخل فن ریخته میشود. شیلنگ را عوض کنید و مانع از رسیدن آب به تسمه شوید.
موتور با دور کم راه نمیافتتد اما پس از راهاندازی در دور تند با دور کند هم کار میکند.
- فاصله بین پلاتینهای کلید گریز از مرکز داخل موتور تنظیم نیست.