منو
 صفحه های تصادفی
طبقه بندی نقش شهر
پیشنهاد محمد حنفیه و پاسخ امام حسین علیه السلام
نیرنگ و فریب معاویه
نماز برترین عبادات
کاربرد قانون ها
امام رضا علیه السلام و پاسخ به سئوالات مأمون
آیات نازل شده بر پیامبران پیشین
جهان بینی اسلامی
تحول در فن رنگ آمیزی در سفالگری سلجوقی
نکاتی درباره سطوح شیبدار
 کاربر Online
1013 کاربر online
تاریخچه ی: عکاسی رنگی

!دید کلی:
پس از کشف ترکیبات رنکی حساس به رنگ های نور و فیلم سیاه و سفید پنکرومیک , تکنیک عکاسی رنگی توسعه یافت وعمومیت یافتن آن به ظهور کوداکروم مربوط می شود که در سال 1935 در دسترس مصرف کنندگان قرار گرفت.
!تاریخچه:
در سال 1611 دو دومینیس نشان داد که نورمرئی از سه نور اساسی قرمز , سبز و آبی , تشکیل شده است که به آنها رنگهای اولیه می گویند .این مفهوم در توسعه نظریة تصویر رنگی و عکاسی رنگی بسیار مفید واقع شد و در سال 1861 این عقیده کم کم قوت گرفت که برای توسعة تصویر رنگی , یک فیلمی از سه لایه باید ساخت که هر لایة آن نسبت به یکی از سه رنگ اولیه حساس باشد.این نظریه توسط ماکسول دانشمند معروف انگلیسی ارائه شد و هم او بود که اولین عکس رنگی را گرفت.ونتایج به دست آمده توسط وی بعدها با نظریة جدید مربوط به این فن , کاملاً مطابقت داشت.
!تولید عکس رنگی:
برای تولید عکس رنگی از سیستم فیلتر رنگ های اولیه استفاده می شود.این رنگها از طریق جذب نورهای اولیه توسط ترکیبات رنگی روی فیلم به وجود می آید.به این ترتیب که اگر یک ترکیب رنگی فقط رنگ اولیه نور را جذب کند , رنگ باقیمانده , آبی متمایل به سبز (سیان) خواهد بود , اگر نور آبی جذب شود , رنگ زرد و اگر نور سبز جذب شود رنگ قرمز متمایل به آبی (مگنتا) ظا هر می شود.هرگاه آمیزة کاملی از رنگهایی که بتوانند رنگهایی اولیه معینی را که در طول فرآیند ظهور در امولسیون عکاسی تشکیل شودجذب کنند , یک تصویر با رنگ دلخواه تولید می شود.برای مثال , مخلوطی از مکنتا و سیان , رنگ آبی را ظا هر می کند.زیرا مگنتا نور سبز و سیان را جذب می کند و فقط نور آبی از مخلوطسه نور باقی می ماند که می تواند عبور کند.
!فیلم رنگی:
به طور کلی , یک فیلم رنگی شامل یک لایه کمکی و سه لایه امولسیونی حساس در مقابل رنگها می باشد.لایه حساس به رنگ آبی در بالا قرار دارد , زیرا که ها لید نقره به نور آبی حساس است.بعد , یک لایة زرد وجود دارد که نور آبی را جذب کرده ولایة امولسیونی پایینی را از نور آبی محافظت می کند.این لایه ها همانند آنچه که سیانین در فیلم با نکروماتیک سیاه و سفید انجام می دهد , به کمک ترکیبات رنگی موجود در خود , نسبت به رنگ ها حساسیت نشان می دهند .قابل توجه است که ترکیبات رنگی حساس به رنگها , عموماً عامل تولید رنگهای اولیه (قرمز , سبز , آبی) برای ایجاد رنگ در تصویرها نمی باشند.بلکه رنگ تصویرها از فرآیندهایی که بر روی فیلم رنگی انجام می گیرد , ظا هر می شود.
!ظهور رنگ:
بیشتر فیلمهای رنگی به کمک یک فرآیند رنگی حاصل از ترکیبات رنگی موجود در فیلم ظا هر می شوند که نخستین بار در سال 1912 توسط فیشر شیمیدان آلمانی کشف شد.اساس این فرآیند اکسیده شدن ماده ظا هرکننده و تبدیل آن به یک جسم رنگ ساز است , که این ترکیب در واکنش با یک مولکول همتای خود , رنگ مورد نظر را به وجود می آورد.در بعضی از فیلمهای رنگی نظیر کوداکروم(II) , مولکول همتا در محلول ظهور حل شده و در مجاورت دانه های ها لید نقره , با مولکول رنگ ساز ترکیب می شود.در برخی دیگر از فیلمهای رنگی مانند کوداکروم , اکتاکروم , آننسکوکروم , مولکولهای همتا به طور یکنواخت در لایه های امولسیونی توزیع شده و در آن جسم رنگی مورد نظر را تشکیل می دهند.
ظا هر کننده های رنکی عموماً از نوع آمین های جانشین شده اند.برای تولید رنگ سیان در فرآیند ظهور , یک ترکیب فنولی مانند آلفا نفتول به صورت یک همتا عمل می کند.
به منظور تغییر میزان حلالیت و افزایش سرعت ظهور , در ساختار ظا هر کننده ها تغییراتی توسط متخصصهای ظهور فیلم داده می شود .مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که مواد به کار رفته در محلول ظهور , ممکن است برای بیشتر افراد حساسیت زا بوده و موجب بروز تورم در پوست دست آنها شود.از این رو , همواره کوشش شده است با ایجاد تغییرات مناسب , از میزان سمیّت و حساسیت زایی این محلول ظهور فیلم کاسته شود.
!فرآیند کوداکروم :
یک مثال جالب از سیستم عکاسی رنگی که به طور وسیعی به کار برده می شود , فرآیند کوداکروم می باشد این فرآیند برگشت پذیر است , یعنی رنگ ها بر حسب ارزشهای صحیح آنها تولید می شوند و نه برحسب رنگهای مکمل یا منفی آنها.
نخستین ماده ظا هر کننده در فرآیند کوداکروم , یک ظا هرکنندة فیلم سیاه و سفید بوده است.
!تصویر رنگی در یک دقیقه
دوربین پولارویید می تواند در یک لحظه تصویر رنگی تولید می کند.فرآیندهای شیمیایی مربوط به تولید تصویر رنگی شبیه تصاویر بهتر باید تعادل دقیق و ظریفی بین ظا هرکننده ها و ترکیبات رنگی برقرار شود.نوری که به فیلم می رسد , نخست به لایه امولسیونی حساس به رنگ آبی برخورد می کند.بعد از عکس گرفتن عملیات ظا هرکردن فیلم با کشیده شدن آن بر روی یک حلقه دوار و همزمان با شکسته شدن یک لولة محتوی مادة بازی آغاز می شود.رنگهای پولاکالر تشکیل شده در فیلم منفی در لایة حساس نوری می نشینند در صورتی که مولکولهای ظا هرکننده , در بار توزیع می شود و در آنجا ضمن واکنش با تـثبیت کننده ها , رنگهای کامل برای ایجاد یک تصویر مثبت را به وجود می آورد.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 02 دی 1383 [05:36 ]   2   حسین خادم      جاری 
 یکشنبه 22 آذر 1383 [05:32 ]   1   حسین خادم      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..