منو
 کاربر Online
778 کاربر online
تاریخچه ی: علی حاتمی

{{FANCYTABLE(border=0)}
~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~
~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
~W:88% ::((تاریخ سینما))   ((سینما| سینماوتلویزیون))   ((گونه های سینمایی| گونه‌ها(ژانرها) ))   ((متحرک‌سازی))   ((فیلم‌سازی ساده))   ((معرفی کتاب‌های سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7%
~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000

~|~
~~brown:__@#25:علی حاتمی#@__~~
~W:85% ~cs:3 {picture=alihatami.jpg width=110 height=155 align=LEFT width=50 }
__عباس علی حاتمی__ در __24 مرداد__ ماه سال __1323__ در __تهران__ به دنیا آمد. حاتمی فارغ التحصیل از دانشکده هنرهای دراماتیک بود. او فعالیت های هنری اش را از ((تئاتر)) ، و با نوشتن نمایش نامه و کارگردانی تئاتر آغاز کرد. از سال __1341__ ، با نوشتن فیلم نامه فیلم های کوتاه تلوزیونی ، در تلوزیون مشغول به کار شد.

اولین تجربه سینمایی حاتمی ، فیلم __حسن کچل ( 1349)__ بود. حاتمی این فیلم را در پی موفقیت نمایش نامه حسن کچل و استقبال بسیار خوب مردم از آن ، ساخت. در واقع این موفقیت موجب شد که چند تن از دست اندرکاران سینما او را ترغیب کنند که این نمایش نامه را به فیلم بدل کند و شانس خود در عرصه سینما را نیز ، بیازماید. ((علی عباسی)) ، تهیه کننده سینما ، که نمایش حسن کچل را دیده بود ، برای ساخت فیلم آن ، اعلام آمادگی کرد ، اما به دلیل بی تجربگی حاتمی در عرصه سینما ، می خواست کارگردانی فیلم را به شخص دیگری بسپرد ، ولی حاتمی مخالفت کرد و سرانجام هم __عباسی__ را متقاعد کرد که خود از پس ساخت آن بر می آید. حسن کچل نخستین فیلم ریتمیک و موزیکال ایرانی و برگرفته از داستان های کهن ایرانی بود. این فیلم با استقبال بسیار خوبی از سوی تماشاگران رو به رو شد و زمینه ورود و تثبیت موقعیت یکی از استعدادهای جوان و نسل پیشروی سینمای ایران را فراهم کرد.

پس از موفقیت حسن کچل ، حاتمی از تئاتر فاصله گرفت و توانایی های خود را معطوف به سینما کرد. او بلافاصله بعد از حسن کچل فیلم __طوقی ( 1349 )__ را ساخت. __طوقی__ نوعی کبوتر است که کبوتربازها علاقه زیادی به آن دارند. حاتمی در فیلم طوقی ف به یکی از ویژگی ها و سرگرمی های برخی از مردان آن زمان که گاه از یک سرگرمی فراتر رفته و به نوعی علاقه افراطی بدل می شد ، می پردازد. در این فیلم نیز علاقه به یک طوقی و تلاش برای به دست آوردن آن ، سرانجام به یک فاجعه بدل می شود.

فیلم بعدی حاتمی با نام __بابا شمل ( 1350 ) __، بازگشتی بود به سینمای ریتمیک و موزیکال مورد علاقه حاتمی و درباره لوطی و لوطی گری. حاتمی در سال __1351__ فیلم ساز پرکاری بود و سه فیلم در کارنامه خود ثبت کرد ، فیلم های __قلندر__ ، __ستارخان__ و __خواستگار__. این سه فیلم نیز همچنان برخوردار از ویژگی های سایر آثار حاتمی هستند. در این میان فیلم __ستارخان__ ، رویکردی تازه به یک حادثه تاریخی بود و ماجرای مشروطیت و قیام ((ستارخان)) و ((باقرخان)) را از زاویه ای دیگر بیان می کرد. منتقدان این فیلم را تحریفی از ماجرای اصلی دانستند.

در سال __1356__ با پنج سال فاصله ، حاتمی فیلم __سوته دلان__ را ساخت. بسیاری از منتقدان سوته دلان را مهم ترین و کامل ترین فیلم حاتمی در قبل از انقلاب می دانند. در این فیلم هماهنگی کاملی بین فرم و محتوا وجود دارد و حاتمی ماجرای فیلم را که قصه عشق یک عقب مانده است را ، با زبان تصویری تازه ای به فیلم بدل کرده.

((حاجی واشنگتن ( 1361 ))) ، نخستین فیلم حاتمی بعد از انقلاب اسلامی بود. __جاجی واشنگتن__ ، ماجرای اولین سفیر ایران در آمریکا را روایت می کند. در سال __1306__ هجری قمری ، __حاج حسین قلی خان نوری__ از سوی ((ناصرالدین شاه)) به عنوان سفیر ایران به آمریکا اعزام می شود. سفیر ایران در آمریکا هیچ مراجعه کننده ای ندارد ، از طرفی بودجه سفارت ایران در آمریکا به شدت کاهش می یابد و سفیر مجبور می شود خدمه را نیز مرخص کند. تنهایی به سراغ حسین قلی خان می آید تا اینکه سرانجام دو مراجعه کننده به سراغش می آیند... دومین مراجعه کننده سرخ پوستی است که می خواهد به ایران مهاجرت کند و ... . البته این فیلم تا به امروز ، نمایش عمومی پیدا نکرده.

~W:85% ~cs:3 {picture=kamal.jpg width=140 height=190 align=right width=50 }
آثار حاتمی در بعد از انقلاب از انسجام روایی بهتر و همچنین از مضامین و مفاهیم عمیق تری بهره مند است. در سال __1362__ حاتمی ، ((کمال الملک)) ، فیلمی بر مبنای زندگی نقاش بزرگ ایرانی و رابطه اش با شاه و دربار قاجار را ساخت. حاتمی سعی کرده در این فیلم ، هم بعد تاریخی و هم بعد بیوگرافیک فیلم را حفظ کند و با تکیه بر رابطه حکومت با یک هنرمند به ضعف ها و چاش های فرهنگی و هنری در آن زمان بپردازد. این فیلم بهره مند از بازی خوب بازیگرانش است که هر یک بازی های خوب و ماندگاری از خود به جای گذاشته اند ، به ویژه ((جمشید مشایخی)) در نقش __کمال الملک__ و ((عزت الله انتظامی)) در نقش __ناصر الدین شاه__.

~W:85% ~cs:3 {picture=filmmother.jpg width=175 height=145 align=LEFT width=50 }
حاتمی در سال __1368__ فیلم ((مادر)) را ساخت. __مادر__ ماجرای روزهای پایانی مادری پیر است که در خانه سالمندان به سر می برد. او که بعد از سال ها تلاش و تحمل مشکلات بسیار و بزرگ کردن فرزندانش ، اکنون در آستانه مرگ قرار گرفته ، از فرزندانش می خواهد که او را به خانه قدیمیشان ببرند و خود نیز در این روزهای پایانی در آنجا جمع شوند. فرزندان او هر یک مسیری را در زندگیشان در پیش گرفته اند و به راه خود رفته اند. بیماری مادر و سپس مرگش بعد از کش و قوس هایی آنها را به یکدیگر نزدیک می کند.
این فیلم نیز بهره مند از بازی خوب بازیگران مورد علاقه حاتمی بود ، به ویژه ((اکبر عبدی)) در نقش پسر عقب مانده مادر ، بسیار خوب ظاهر شده است. مادر به حق ، یکی از بهترین و ماندگارترین فیلم های حاتمی است.

فیلم بعدی حاتمی ، ((دلشدگان)) بود که در سال __1370__ ساخت. در این فیلم که ماجرایش در زمان سلطنت ((احمد شاه)) می گذرد ، تاجری فرنگی به بهانه رونق فرهنگ و هنر ، قصد دارد با پرکردن چند صفحه از چند موسیقی دان ایرانی، ردیف های اصیل موسیقی ایرانی را که در حال فراموشی است ، از گزند گذر زمان محفوظ نگه دارد. به همین منظور جمعی از بهترین نوازندگان را بر می گزینند. برنامه این گروه برای سفر به فرنگ با مشکلاتی مواجه می شود ، اما سرانجام عملی می شود ... در فرنگ صدای دلنشین __طاهرخان__ ، خواننده گروه ، هنگام تمرین، موجب شفای __لیلا__ ، برادرزاده سفیر عثمانی می شود ... هوای سرد و موذی فرنگ ، طاهرخان را که جسماً آدم ضعیفی است، دچار ذات الریه می کند و بعد از اجرای یک کنسرت می میرد.
دلشدگان فیلمی شاعرانه و تغزلی بود و ستایشی در باب هنر ایرانی به ویژه موسیقی غنی و دلنوازش. این فیلم بسیار مورد توجه قرار گرفت.

حاتمی دو فیلم نود دقیقه ای نیز ساخته بود که چند سال پس از مرگش به نمایش در آمدند: فیلم ((کمیته مجازات)) و ((تهران روزگار نو)).
در فیلم __کمیته مجازات__ که ماجرای آن در تهران سال__1295__ (جنگ جهانی اول) می گذرد ، گروهی وطن خواه کمیتة مجازاتی را برای نابودی خائنین تشکیل داده اند و در این راه ترورهایی را صورت می دهند.
فیلم __تهران ، روزگار نو__ نیز، ماجرایش در شهریور __1320__ که ((رضا شاه)) فرمان سرشماری را صادر می کند ، می گذرد. به دلیل سرشماری همه باید در خانه هایشان بمانند و این مسئله موجب می شود چند نظمیه از موقعیت سوء استفاده کنند و یک جواهر فروشی را سرقت کنند.

حاتمی که از سال های اولیه دهه هفتاد ، مطالعه و تحقیق درباره زندگی ((جهان پهلوان تختی)) را آغاز کرده بود ، بعد از پشت سر گذاشتن دشواری هایی سرانجام در سال __1375__ ، ساخت فیلم __جهان پهلوان تختی__ را آغاز کرد. متاسفانه پس از آنکه تنها بخش هایی از فیلم را فیلم برداری کرده بود بیماری سرطان به سراغش آمد و در بیمارستان بستری شد و مجبور شد پروژه اش را نیمه کاره رها کند.لازم به ذکر است ، این فیلم توسط ((بهروز افخمی)) به سرانجام رسید

به حق باید __علی حاتمی__ را پر شورترین فیلم ساز وابسته به آداب و سنن ایرانی دانست. فیلم سازی که با تیز بینی و هوشمندی خاصی توانسته حال و هوای زندگی ، آداب و رسوم و باورهای ایرانیان به ویژه تهرانیان قدیم را به تصویر بکشد. درون مایه تمامی آثار حاتمی بر اساس ویژگی های قومی و انسان های رشد یافته در این باورها و اعتقادات ، شکل گرفته است. شخصیت آثار او اغلب شبیه ترین افراد به خصلت و باورهای قومیت های ایرانی هستند. حاتمی که تقریبا تمامی آثارش را بر اساس فیلم نامه هایی از خودش ساخته در انتقال فضا ، زمان و شرایط اجتماعی دوره تاریخی که در فیلمش به تصویر کشیده ، بسیار موفق بوده است. دیالوگ های فیلم های او بسیار درخشان و قابل توجه هستند و در سینمای ایران اگر بی نظیر نباشند حتما کم نظیر هستند.

مجموعه های تلوزیونی علی حاتمی نیز به اندازه آثار سینمایی اش مورد توجه بسیار قرار گرفتند. ویژگی فیلم های سینمایی اش در سریال های تلوزیونی اش نیز به خوبی دیده می شوند و همین ویژگی هاست که سریال های او را از سریال های دیگر متمایز کرده و عمق بیشتری به آنها می بخشد. دو سریال __سلطان صاحبقران__ و __هزاردستان__ جزو موفق ترین و بهترین سریال های تلوزیون ایران بودند.

فیلم ساز بزرگ ایران یا بهتر است بگوییم ، ایرانی ترین فیلم ساز ایرانی در __14 آذر__ سال __1375__در اثر بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت.




@#22:~~brown:گزیده فیلم شناسی علی حاتمی ( در مقام کارگردان )~~#@


~~brown:__•__~~ __حسن کچل ( 1349 )__
~~brown:__•__~~ __طوقی ( 1349 )__
~~brown:__•__~~ __بابا شمل ( 1350 )__
~~brown:__•__~~ __قلندر ( 1351 )__
~~brown:__•__~~ __ستارخان ( 1351 )__
~~brown:__•__~~ __خواستگار ( 1351 )__
~~brown:__•__~~ __سوته دلان ( 1356 )__
~~brown:__•__~~ ((حاجی واشنگتن)) __( 1361 )__
~~brown:__•__~~ (( فیلم کمال الملک |کمال الملک)) __( 1362 )__
~~brown:__•__~~ ((فیلم مادر(1368) |مادر)) __( 1368 )__
~~brown:__•__~~ ((دلشدگان)) __( 1370 )__
~~brown:__•__~~ ((کمیته مجازات))
~~brown:__•__~~ ((تهران ، روزگار نو))





@#22:~~brown:گزیده جوایز و افتخارات~~#@



~~brown:__•__~~نامزد دریافت ((جایزه سیمرغ بلورین)) بهترین صحنه آرایی برای فیلم __مادر__ در دوره هشتم جشنواره در سال __1368__.
~~brown:__•__~~ نامزد دریافت جایزه سیمرغ بلورین بهترین صحنه آرایی برای فیلم دلشدگان از جشنواره دهم در سال __1370 __.






{FANCYTABLE}



تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 12 شهریور 1385 [06:30 ]   9   مهناز نظری      جاری 
 یکشنبه 22 مرداد 1385 [15:04 ]   8   مهناز نظری      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 مرداد 1385 [15:03 ]   7   مهناز نظری      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 مرداد 1385 [15:00 ]   6   مهناز نظری      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 مرداد 1385 [14:57 ]   5   مهناز نظری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 18 مرداد 1385 [16:10 ]   4   مهناز نظری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 28 تیر 1385 [10:24 ]   3   مهناز نظری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 28 تیر 1385 [10:22 ]   2   مهناز نظری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 28 تیر 1385 [10:22 ]   1   مهناز نظری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..