منو
 کاربر Online
738 کاربر online
تاریخچه ی: علوم ورزش






{picture file=img/daneshnameh_up/sky for air.jpg}


V{maketoc}













!مقدمه علوم ورزش





{picture file=img/daneshnameh_up/Untitled-1.jpg}

آدمی در مراحل تمدن به درجات عالی رسیده و ((اندیشه)) و فکر او بسیار تابناک شده و حاصل کار و اندیشه و هوشمندی ((انسان)) یعنی ((علوم)) و معارف بشری نیز روز به روز وسعت یافته است . هر یک از ((دانش)) ها و فروغ ((معرفت)) های انسانی در قرن بیستم به صورت دریای پهناور در آمده است به طوری که در هر یک از رشته های علوم باید سال ها وقت صرف کرد تا در آن ((تخصص)) یابد و به مقام شامخی برسد ، نه تنها ناگزیر است از برگزاری مسابقه آن علم یا فن در جهان آگاه گردد و از بزرگان آن رشته تاسی جوید و پیش برود ، بلکه همین فرد باید علاقمند به این رشته هم باشد و همین موارد لزوم داشتن ((اطلاعات)) کافی و یا ((معلومات عمومی)) را ایجاب می کند . امروزه هیچ کس حتی کسانی که فقط ((ورزش)) را بخاطر ورزش نه بخاطر اهداف ((قهرمانی)) در ((رقابت)) های رسمی انجام می دهند ، نمی توانند منکر ارزش روش های علمی در بالا بردن سطح ((تکنیک)) ، ((تاکتیک)) و بطور کلی ((کیفیت)) تیم ها در هر نوع ورزشی باشند . در ورزش اجرای صحیح ((مهارت)) ها وابسته به رعایت ((اصول)) و قوانینی علمی متکی بر اصول ((مکانیکی)) و ((بیومکانیکی)) است .
وقتی رقابت ها در سطح حتی صدم ثانیه ها کشیده می شود صرف نظر از تلاش شخصی ورزشکار در پیروزی ، به طور دقیق ارزش تمرینات و نحوه ی استفاده حداکثر از قدرت و توان ((ورزشکار)) در تمرینات توسط یک ((مربی)) آگاه و با استفاده از روش های علمی و سایر خصوصیاتی که یک مربی موفق باید داشته باشد از جمله اصول علمی ((تربیت بدنی)) ، ((برنامه ریزی)) صحیح تمرینات به نحوی که ورزشکار در روز ((مسابقه)) در حداکثر کیفیت بدنی و توان مسابقه باشد به طور کامل روشن و غیر قابل انکار است .
اگر ما ادوار گذشته را مورد مطالعه قرا دهیم در می یابیم که در مسیر عمومی تاریخ زندگانی انسان ، فرهنگ ها و تمدن های بسیاری بوجود آمده است و پیدایش اجتماعات و حرکت آنان اگر چه به ظاهر مستقل بوده ولی به حقیقت در یکدیگر تاثیرات متقابل داشته و تاریخ عمومی بشر را از جنبه های حرکت درونی و بیرونی به وجود آورده است .
!~~green:تاریخچه علم:~~





{picture file=img/daneshnameh_up/azazaqzazaz.jpg}

!!~~brown:علم در هند ~~
بسیاری تصور می‌کنند که علم پدیده‌ای یونانی است حال آن که صدها سال قبل از این که دانشمندان یونانی ((پایه)) علوم نظری امروز را پی افکنند، در شرق، بابلیها مصریان، هندیان و چینیها در زمینه‌های خاصلی از علوم به پیشرفت ‌های بزرگتر دست یافته بودند در واقع بهتر است گفته شود که علم ((یونان)) روزگاری از شرق میانه و شرق دور نشات گرفت . پیشرفت های علمی هندیان، بیشتر در زمینه‌های ((نجوم)) ، وظائف الاعضاء ، ((روانشناسی)) و تشخیص خصوصیات ((غذایی)) و دارویی ((گیاهان)) بوده، ولی در ((فیزیک)) ، ((جغرافی)) ((زمین‌شناسی)) و ((جانورشناسی)) کار مهمی انجام ندادند.
!!~~brown:علم در چین~~
علم چینی که همزمان با مکتب علمی یونانیان پا گرفت بسیار زود مفاهیم ((همبستگی)) ، ((پیوستگی)) ، و ارتباط درونی - حسی عناصر دنیایی را در خود پروراند.
!!~~brown:علم در یونان~~
تاریخ علم یونان را می‌توان به چهار دوره عمده تقسیم نمود. این چهار دوره با ((بافتهای ایونی)) ، ((آنتی‌هلنی)) و ((رومن)) مشخص شده‌اند. مرحله ایونی از قرن ششم پیشتر از میلاد شروع و از قرن دوم پیش از میلاد با ظهور رومیان پیشرفت علوم به تدریج متوقف شد. ((سقراط)) ، ((افلاطون)) و ((ارسطو)) ، سه ((فیلسوف)) بزرگ به ((مکتب)) آتن تعلق دارند. بیشترین پیشرفت‌های علمی یونانیان در عصر ((هلنیستی)) بدست آمد. ((اقلیدس)) و ((ارشمیدس)) از بزرگترین ((ریاضی))‌دانان این عصر بودند، در دوره رومی چیز مهمی به ((فرهنگ)) و علوم یونانی افزوده نشد. علم یونانی قرن ها بعد، در زمان ((مسلمین)) و در عهد ((رنسانس)) از بوته فراموشی درآمد و زندگی دوباره آغاز نمود.
!!!~~fuchsia: در قرون وسطی~~
در این دوره دانشمندان ((اسلامی)) پیشرفت‌های چشمگیری داشتند در حالی که ((اروپا)) در نتیجه سقوط ((امپراطوری)) رم و حمله بربرها در آشفتگی و از هم‌گسستگی بسر می‌برد.
!!!~~fuchsia:در دوره رنسانس~~
بیشتر علما دوباره به آثار یونانیان روی آوردند و با زنده کردن متون یونانی، عاقبت در سال 1550 این میراث علمی از نو به طور کامل بدست آمد. جنبش رنسانس ابتدا در هنر و ادبیات شروع شد. عهد رنسانس در استفاده علمی از علم توفیق قطعی یافت و با آنکه دانشمندان آن دوره فقط به راه حل قسمتی از مسائلی که خود مطرح کرده بودند دست یافتند ولی دست کم زمینه حل بقیه این مسائل را در قرون آینده فراهم ساختند.
!!!~~fuchsia:بعد از رنسانس~~
در نیمه دوم قرن هفدهم، ((انگلستان)) و ((فرانسه)) ، به مراکز فعالیت‌های علمی تبدیل شده بودند. در نیمه اول قرن هجدهم در پیشرفت علوم وقفه‌ای پیش آمد و این حالت بیش از همه در انگلستان به چشم می‌خورد ولی با وجود این کاربرد علم در مسائل فنی ادامه یافت . سال های بین 1760 تا 1830 در تاریخ علم جای مشخصی دارد. در قرن نوزدهم، ((صنایع)) ((مکانیکی)) بر زندگی بشر تاثیر گذارد و به کار بردن وسائل جدید در اثر ((اختراعات)) پیشین زندگی را دگرگون ساخت و شهرها وسعت یافتند در سال 1910 عصر اتم برای بشر آغاز شد.
!~~green:نقش اساسی علوم ورزشی~~
اگر چه علوم ورزشی و نقش اساسی آن در بین تمامی ((ملل)) هنوز به مراحل ((کمال)) نرسیده ولی بدین نتیجه نهایی رسیده است که اولا: اجتماع انسانی چون تشکل ((الکترونی)) و ((پروتونی)) و تجمع ((منظومه)) های شمسی پیوسته متحرک و متکامل بوده و از مراحل مختلفی گذشته است و در ثانی : تحول و حرکت افراد اجتماع نه فقط از جنبه های معنوی و درونی مورد مطالعه بوده بلکه برای تطابق حرکات روحی و جسمی انگیزه های علمی را مورد توجه قرا داده و دوام حیات و زندگی خویشتن را در این یافته است که جسم و روح خود را مبتنی بر تحول زمان و ((نظام خلقت)) هماهنگ ساخته تا با توازن این دو پدیده ی محسوس و معقول سزاوار عدل ((آفرینش)) و محق به ادامه ی زندگی سالم و متعالی باشد .
ورزش محتوی زندگی نیست بلکه نوایی است که زندگی را همراهی می نماید . حفظ ((سلامت)) ملل و ایجاد تحول در جوامع مختلف ، همان قدر برای سرنوشت و زندگی بشری هم بوده است که ((اکتشافات)) و اختراعات ((صنعتی)) بوده اند .
همه ی این ((تلاش)) ها ، ((تحقیق)) ها ، ((تفسیر)) ها و ((تجربیات)) و ((آزمایش)) های علمی در این مدت بیش از دو قرن باعث شدند ((تربیت بدنی)) به صورت علم جداگانه ای درآمده و انجام ورزش برای مردم جوامع صنعتی جنبه ی حیاتی پیدا کند برای این که احتیاج جوامع کنونی ، به ((نیروی انسانی)) سالم بیش از هر زمان دیگر قابل لمس است ، در جوامعی که نارسائی های کمی و کیفی ورزش وجود دارد عقب افتادگی آن ((جامعه)) نیز چشم گیر است و از این روست که ورزش امروز در جوامع مترقی دنیا علاوه بر اثرات ((بهداشتی)) و نقش مهم آن در سلامت یک ملت به عنوان یک پدیده ی اجتماعی و عامل مهم اقتصادی مورد مطالعه و ((پژوهش)) علمی قرار می گیرد به این دلیل که ترقی دانش و فنون و پیشرفت تمدن مسائل تازه ای به وجود آورده است که در گذشته یا مورد نظر نبوده و یا آن که چندان توجهی به آن نمی شد .
بررسی های عملی ورزش و تربیت بدنی در جوامع صنعتی امروز جدا از پژوهش های ((پزشکی)) ، ((آموزش و پرورش)) ، ((روانشناسی)) ، ((بهداشت)) ، ((جامعه شناسی)) ، ((اقتصاد)) و ((تاریخ)) نبوده بلکه با همه ی علوم فوق رابطه مستقیم دارد .
تربیت بدن فرصت را به کودک ، نوجوان و جوان می دهد که ((استعداد)) های خود را بیازماید و به پرورش خود با راهنمایی مربی آگاه همت ورزد . نوجوان و جوان امروزی فقط در محیط ورزش حاضر است نظم را بپذیرد ، چرا که در آن محیط همه مانند او به دستورها و ((مقررات)) مربوط احترام می گذارند و مسئله ((تبعیض)) مطرح نیست همسالان و همراهان دیگرش هم مجبورند به دستورهای مربی عمل کنند .

!~~green:مبانی علوم زیستی ~~
شامل ((فیزیولوژی ورزشی)) ، ((طب ورزشی)) ، ((تغذیه ورزشی)) ، ((علم ترمین)) و ((بیومکانیک ورزشی)) .
!~~green:مبانی علوم انسانی~~
شامل ((مدیریت ورزشی)) ، ((روانشناسی ورزشی)) ، ((جامعه شناسی ورزشی)) و ((رفتار حرکتی)) .
!~~green:مبانی فن آوری ورزشی~~
شامل ((طراحی)) و ((ساخت)) ((وسایل ورزشی )) ، جایگاه IT در ((علوم)) ورزشی و ((مهندسی)) ((پزشکی در ورزشی)).





!~~navy:فهرست عناوین مرتبط~~





{picture file=img/daneshnameh_up/اجزا.jpg}

*((آموزش در ورزش))
*((علوم تغذیه))
*((مربیگری))
*((آسیب های ورزشی))
*((بهداشت ورزشی))
*((قانون در ورزش))
*((مدیریت ورزشی))
*((سیاست در ورزش))
*((علم ورزش))
*((مشاور ورزشی))
*((تجارت در ورزش))
*((تبلیغات در ورزش))
*((نکات مفید برای ورزشکاران))
*((تغذیه و تندرستی))
*((رمز شادابی و سلامتی))
*((فیزیولوژی ورزشی))
*((دوپینگ))
*((بدنسازی))
*((علم چیست))
*((نقش علم در ورزش))
















تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 01 شهریور 1384 [09:25 ]   36   مهدی رضی      جاری 
 سه شنبه 25 مرداد 1384 [09:34 ]   35   مهدی رضی      v  c  d  s 
 پنج شنبه 30 تیر 1384 [05:50 ]   34   مهدی رضی      v  c  d  s 
 پنج شنبه 16 تیر 1384 [12:24 ]   33   مهدی رضی      v  c  d  s 
 شنبه 11 تیر 1384 [08:38 ]   32   مهدی رضی      v  c  d  s 
 شنبه 11 تیر 1384 [08:31 ]   31   مهدی رضی      v  c  d  s 
 شنبه 11 تیر 1384 [07:07 ]   30   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 شنبه 11 تیر 1384 [06:57 ]   29   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 جمعه 10 تیر 1384 [07:11 ]   28   مهدی رضی      v  c  d  s 
 جمعه 10 تیر 1384 [07:11 ]   27   مهدی رضی      v  c  d  s 
 پنج شنبه 09 تیر 1384 [09:35 ]   26   مهدی رضی      v  c  d  s 
 پنج شنبه 09 تیر 1384 [08:17 ]   25   مهدی رضی      v  c  d  s 
 یکشنبه 05 تیر 1384 [07:23 ]   24   مهدی رضی      v  c  d  s 
 یکشنبه 05 تیر 1384 [06:39 ]   23   مهدی رضی      v  c  d  s 
 سه شنبه 31 خرداد 1384 [19:28 ]   22   مهدی رضی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 18 خرداد 1384 [03:34 ]   21   مهدی رضی      v  c  d  s 
 شنبه 14 خرداد 1384 [05:12 ]   20   مهدی رضی      v  c  d  s 
 پنج شنبه 12 خرداد 1384 [08:10 ]   19   مهدی رضی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 11 خرداد 1384 [08:25 ]   18   مهدی رضی      v  c  d  s 
 یکشنبه 18 اردیبهشت 1384 [19:46 ]   17   مهدی رضی      v  c  d  s 
 جمعه 16 اردیبهشت 1384 [18:23 ]   16   مهدی رضی      v  c  d  s 
 جمعه 16 اردیبهشت 1384 [11:05 ]   15   مهدی رضی      v  c  d  s 
 جمعه 16 اردیبهشت 1384 [10:42 ]   14   مهدی رضی      v  c  d  s 
 جمعه 16 اردیبهشت 1384 [10:37 ]   13   مهدی رضی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..