منو
 کاربر Online
622 کاربر online
تاریخچه ی: علم ودین

تفاوت با نگارش: 5

Lines: 1-43Lines: 1-69
-این بحث یکی از چالش های ((رنسانس)) در ((اروپا)) است چرا که در ((قرون وسطی)) با بهانه قرار دادن نوشته های ((تورات)) حکوم کلیسا از پیشرفت علم علی الخصوص علم تجربی جلوگیری می کردند. بعد از رنسانس در اذهان اینگونه تداعی شد که علم می تواند جایگزین دین شود اما با گذشت سالها همه دانشمندان معترفند که علم و دین باید در حیطه خود باشند. +این بحث یکی از چالش های ((رنسانس)) در ((اروپا)) است چرا که در ((قرون وسطی)) با بهانه قرار دادن نوشته های ((تورات)) حاکمن کلیسا از پیشرفت علم علی الخصوص علم تجربی جلوگیری می کردند. بعد از رنسانس در اذهان اینگونه تداعی شد که علم می تواند جایگزین دین شود اما با گذشت سالها همه دانشمندان معترفند که علم و دین باید در حیطه خود باشند.
 !سیر نسبت علم و دین در اروپا !سیر نسبت علم و دین در اروپا
 *((دین)) جایگزین علم-------قبل از ((رنسانس)) *((دین)) جایگزین علم-------قبل از ((رنسانس))
 *((علم)) جایگزین دین-------بعد از ((رنسانس)) *((علم)) جایگزین دین-------بعد از ((رنسانس))
 *علم و دین در حیطه خود-----------امروز  *علم و دین در حیطه خود-----------امروز
-اما هنوز هم غرب نسبت به دین دچار اشتباهاتی است باعث اختلاط حیطه های علم و دین می شود +اما هنوز هم غرب نسبت به دین دچار اشتباهاتی است باعث اختلاط حیطه های علم و دین می شود. بازگشت دوباره غرب به سمت دین و ایجاد یک جایگاه مهم در زندگی بشر برای دین را می توان از نقل قول های برخی دانشمندان دریافت.

!چند نقل قول

ماکس پلانک: بر سردر معبد علم نوشته اند هر کس ایمان ندارد وارد نشود.

لرد کلوین : اگر نیکو بیاندیشید علم شما را ناچار از آن خواهد کرد که به خدا ایمان داشته باشید.

آلبرت انیشتین: احساس مذهبی بزرگ ترین شاه فنر تحقیقات علمی است.

ماکس پلانک: دین و علم مشترکا بر ضد شرک و الحاد می‌جنگند و برانگیزنده‌ی آنها همواره خدا بوده و خواهد بود.

جورج هربرت :من نه تنها به خدا ایمان دارم که به او اعتماد و توکل نیز دارم. خداشناسی برای من قضیه فلسفی متروکی نیست . بلکه اندیشه‌ای واقعی و جزئی از حیات و کوشش روزانه‌ی من است.

آلبرت انیشتین: کسی که زندگی خود و جهانیان را بی معنی می انگارد, بدبخت محض نیست اما اهلیت زندگی ندارد. فقط امید قائم بر عقل و ایمان است که نمی‌گذارد ما او را برای زندگی کاملا ناقابل بدانیم, چه جای امید است که که وی بوسیله‌ی عقل خود راه صواب را درک کند و یا از سر نو چون طفلان درباره‌ی حیات بیاندیشد.

پروفسور الویر وندل:هر قدر معلومات بشر زیاد تر می‌شود شکاف میان علم و مذهب تنگ تر می‌شود و فهم درست علوم امکان ایمان به خدا را بیشتر می‌کند.

کارل هایم: شگفتیهای عالم نه تنها اجازه‌ی تاثیر خالق حکیم را می‌دهد بلکه وجود او را ایجاب می‌کند.

آسا گری: هیچ مرد خداشناسی نمی‌تواند قبول کند آنچه را که علم از عالم ماورای طبیعه به عالم طبیعت می‌آورد مخالفتی با دین و مذهب داشته باشد.

آندرو کورن وی استاد فلسفه: اساس کار دانشمند بر این قرار گرفته که " هیچ ماشینی بدون سازنده نمی‌تواند باشد".

لوئی پاستور: من خود را در میان عقایدی قرار دادم که اثبات آنها قاطع نیست. طرز نگاه من اینگونه است
 !سیر نسبت علم و دین در اسلام !سیر نسبت علم و دین در اسلام
 در اسلام هیچگاه این نسبت به آن صورتی که در غرب مطرح شد و شبهات مربوط به آن طرح نگردیده است بلکه از ابتدای ظهور اسلام و تشکیل ((حکومت اسلامی)) در ((مدینه)) علم و دین در کنار هم به عنوان دو عامل سعادت بشر ذکر گردیده و هیچ اختلافی بین آن دو مشاهده نشد. در اسلام طلب علم برای هر مرد و زن مسلمانی واجب بوده و ((پیامبر اکرم)) همه را به علم آموزی تشویق می نمود. تا جاییکه ایشان می فرماید: در اسلام هیچگاه این نسبت به آن صورتی که در غرب مطرح شد و شبهات مربوط به آن طرح نگردیده است بلکه از ابتدای ظهور اسلام و تشکیل ((حکومت اسلامی)) در ((مدینه)) علم و دین در کنار هم به عنوان دو عامل سعادت بشر ذکر گردیده و هیچ اختلافی بین آن دو مشاهده نشد. در اسلام طلب علم برای هر مرد و زن مسلمانی واجب بوده و ((پیامبر اکرم)) همه را به علم آموزی تشویق می نمود. تا جاییکه ایشان می فرماید:
 ~~green:__اطلبوا العلم ولوا باصین__~~ ~~green:__اطلبوا العلم ولوا باصین__~~
 ~~green:__علم را بیاموزید حتی با رفتن به چین__~~ ~~green:__علم را بیاموزید حتی با رفتن به چین__~~
 از این روایت می توان دریافت که تنها علوم الهیات و حدیث مد نظر رسول اکرم نبوده است چرا که این علوم در چین یافت نمی شود. از این روایت می توان دریافت که تنها علوم الهیات و حدیث مد نظر رسول اکرم نبوده است چرا که این علوم در چین یافت نمی شود.
 !~~green:مثالی زیبا~~ !~~green:مثالی زیبا~~
 رسول اکرم (ص) وارد مسجد ((مدینه)) شدند.  رسول اکرم (ص) وارد مسجد ((مدینه)) شدند.
-300 hspace=5 src="img/daneshnameh_up/vs-religionscience.jpg" width=40 align=left vspace=5 border=1> +250 hspace=5 src="img/daneshnameh_up/9/9a/vs-religionscience.jpg" width=450 align=left vspace=5 border=1>
 چشمش به دو اجتماع افتاد که از دو دسته تشکیل شده بود و هر دو دسته حلقه ای تشکیل داده و سرگرم کاری بودند.  چشمش به دو اجتماع افتاد که از دو دسته تشکیل شده بود و هر دو دسته حلقه ای تشکیل داده و سرگرم کاری بودند.
-__~~brown:یک دسته مشغول ((عبادت ))و ((ذکر)) و دسته دیگر به ((تعلیم ))و تعلم و یادگرفتن سرگرم بودند.~~ __ +__~~brown:یک دسته مشغول ((عبادت ))و ((تفسیر کلمه ذکر و اهل ذکر)) و دسته دیگر به ((تعلیم ))و تعلم و یادگرفتن سرگرم بودند.~~ __
 حضرت به کسانی که همراهش بودند رو کرد و فرمود:  حضرت به کسانی که همراهش بودند رو کرد و فرمود:
 ^ ^
 «~~green:این دو دسته کار نیک می کنند و بر خیرند و سعادتمند ولی من برای تعلیم و دانا کردن فرستاده شده‌ام~~». «~~green:این دو دسته کار نیک می کنند و بر خیرند و سعادتمند ولی من برای تعلیم و دانا کردن فرستاده شده‌ام~~».
 ^ ^
  پس خودشان به طرف همان دسته دومی که مشغول تعلیم و یاد گرفتن بودند رفتند و در حلقة آنها نشستند.  پس خودشان به طرف همان دسته دومی که مشغول تعلیم و یاد گرفتن بودند رفتند و در حلقة آنها نشستند.
 منبع:کتاب: داستان راستان صفحه: 26-25 منبع:کتاب: داستان راستان صفحه: 26-25
 منبع: منیه المرید، چاپ بمبئی صفحه: 10 منبع: منیه المرید، چاپ بمبئی صفحه: 10
 ~~red:بیشتر بدانید : ~~ ~~red:بیشتر بدانید : ~~
 ((طالع بینی و ستاره شناسی )) ((طالع بینی و ستاره شناسی ))
 (( پیش گویی ))  (( پیش گویی ))
 ((ریشه پیدایش اندیشه شانس و بخت )) ((ریشه پیدایش اندیشه شانس و بخت ))
 +!~~darkviolet:یک سایت مفید~~:[http://www.bashgah.net|سایت باشگاه اندیشه]

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 17 مرداد 1384 [12:16 ]   10   یاسر ناظم نیا      جاری 
 دوشنبه 17 مرداد 1384 [12:15 ]   9   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 دوشنبه 17 مرداد 1384 [12:14 ]   8   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 دوشنبه 17 مرداد 1384 [12:09 ]   7   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 دوشنبه 17 مرداد 1384 [11:59 ]   6   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 دوشنبه 17 مرداد 1384 [11:58 ]   5   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 30 تیر 1384 [10:53 ]   4   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 30 تیر 1384 [10:50 ]   3   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 05 خرداد 1384 [03:04 ]   2   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 28 بهمن 1383 [06:02 ]   1   رضا معرب      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..