منو
 صفحه های تصادفی
رشته زبان
علت تعدد شریعت
قیصر امین پور
اقسام لفظ مرکب
زروانی
منابع نور
مواد فرومغناطیس
انرژی شبکه
طراحی محیطهای کاری
آب سخت
 کاربر Online
814 کاربر online
تاریخچه ی: علت آیات متشابه

تفاوت با نگارش: 2

Lines: 1-21Lines: 1-19
-قرآن کتابی روشنگر و قابل فهم برای همه است و آیاتش همه، نور و هدایت است و از آنجا که زبان بیان قرآن همین زبان بشری است ناگزیر است که موضوعات لیف و معنوی را با همان عباراتی بیان کند که بشر برای موضوعات مادی بکار می برد وما برای جلوگیری از سوءفهم، مثالش در بعضی آیات بونه ای مطرح شده که باید حتما به کمک آیات دگ تفسیر گردد.
درباره ر وجود متشابهات در قرآن کریم می توان دلیلها و وجیه متلفی ارئه کرد که رخی آنها چنین است.

1-
الفاظ و عبارات رایج میان انسانها کاربردش در زندگی محدود بشری است ولی سخن درباره موضوعات نمد همانند خداوند و مسائل اییک با عبارات و الفاظ محدود موجب نارسائیهایی می شود و همین نارسائیهای کلمات سرچشمه قم قابل توجی از متشابهات قرآن است.
+قرآن کتابی روشنگر و قابل فهم برای همگان است و از آنجا که زبان قرآن همین زبان بشری است ناگزیر است موضوعات ریف معنوی را با همان عباراتی بیان کند که بشر برای موضوعات مادی به ار میرد.
درباره یل وجود متشابهات در قرآن کریم میتوان دلایل ی ا مر کرد:
1-
کری الفاظ و عبارات رایج میان انسان ها به زندگی بشری محدود است ولی سخن درباره موضوعات معنوی و سمی همانند خداوند و مسائل اادی، با عبارات و الفاظ محدود، موجب نارسایهایی میشود و همین نارسایها در کلمات سرچشمه ش قابل توجهی از متشابهات قرآن است.
 شیخ شبستری در گلشن راز می گوید:  شیخ شبستری در گلشن راز می گوید:
 __معانی هرگز اندر حرف ناید *** که بحر بیکران در ظرف ناید__ __معانی هرگز اندر حرف ناید *** که بحر بیکران در ظرف ناید__
-2- بسیاری از حقایق مربوط به جهان دیگری است که از افق فکر ما دور است و انسانها به حکم محدود بودن در زندان زمان و مکان، قادر به درک عمیق آنها نیستند. در نتیجه نارسایی افکار انسانها و بلند بودن آن معانی سبب دیگری برای تشابه قسمتی از آیات قرآن است.

همانند آیات مربوط به قیامت. و به طور کلی هیچ مفهوم و معنایی را نمی توان به هیچ انسانی تفهیم کرد، جز از راه معلومات ذهنی که در طول زندگی به دست آورده است. گاهی از اوقات جز استفاده از تمثیلات حسی، راهی برای تفهیم یک حقیقت نیست، همانند تمثیل لذت ازدواج برای کودکی به شیرینی حلوا.
+2- بسیاری از حقایق قرآنی، مربوط به جهان دیگری است که از افق فکر ما دور است. انسان ها به حکم محدود بودن در زندان زمان و مکان، قادر به درک عمیق آنها نیستند. در نتیجه نارسایی افکار انسان ها و بلند بودن آن معان سبب دیگری برای تشابه قسمتی از آیات قرآن است؛ همانند آیات مربوط به قیامت. />به طور کلی هیچ مفهوم و معنایی را نمی توان به هیچ انسانی تفهیم کرد، جز از راه معلومات ذهنی که در طول زندگی به دست آورده است. گاهی اوقات جز استفاده از تمثیلات حسی، راهی برای تفهیم یک حقیقت نیست، همانند تمثیل لذت ازدواج به شیرینی حلوا برای کودکان.
-3- وجود متشابهات در قرآن نیاز شدید مردم را به پیشوایان الهی روشن می سازد و سبب می شود که مردم به حکم نیاز علمی به سراغ آنها بروند و رهبری آنها را عملا به رسمیت بشناسند دین ویله، شاگردان مکتب قرآن هیچگاه ارتباط خویش را با معلمان راستین قرآن یعنی ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله)) و ائمه معصومین علیهم السلام که حقیقت قرآن و سخنگویان آن هستند قطع نکنند. +3- وجود متشابهات در قرآن نیاز شدید مردم را به پیشوایان الهی روشن میسازد و سبب میشود مردم به حکم نیاز علم به سراغ آنها بروند و رهبری آنها را عملا به رسمیت بشناسند. ب ین رتیب، شاگردان مکتب قرآن هیچگاه ارتباط خویش را با معلمان راستین قرآن یعنی ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله)) و ائمه معصومین علیهم السلام که حقیقت قرآن و سخنگویان آن هستند قطع نمی‌کنند.
 منابع: منابع:
 تفسیر المیزان،‌ ج 3، ‌ص 56؛  تفسیر المیزان،‌ ج 3، ‌ص 56؛
 متشابه القرآن و مختلفه؛  متشابه القرآن و مختلفه؛
 ابن شهر آشوب،  ابن شهر آشوب،
 آشنایی با قرآن؛  آشنایی با قرآن؛
 شفاعت قرآن؛  شفاعت قرآن؛
 تفسیر نمونه، ج 2،‌ ص 322؛ تفسیر نمونه، ج 2،‌ ص 322؛

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 19 مرداد 1384 [14:26 ]   3   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 سه شنبه 06 بهمن 1383 [07:08 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 18 مرداد 1383 [05:15 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..