منو
 صفحه های تصادفی
اشیا مختلف در ظرف های مختلف
پرده دوز
نام امام حسین علیه السلام
احترام ویژه به امام حسین علیه السلام
صابون
تاریخ روان شناسی
امیر تیمور تاش
علی رضا زرین دست
عبور از صراط با ولایت علی علیه السلام
حذیفة بن یمان
 کاربر Online
409 کاربر online
تاریخچه ی: علت آیات متشابه

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-21Lines: 1-19
 +قرآن کتابی روشنگر و قابل فهم برای همگان است و از آنجا که زبان قرآن همین زبان بشری است ناگزیر است موضوعات ظریف معنوی را با همان عباراتی بیان کند که بشر برای موضوعات مادی به کار می‌برد.
 +درباره دلیل وجود متشابهات در قرآن کریم می‌توان دلایل زیر را مطرح کرد:
 +1- کاریرد الفاظ و عبارات رایج میان انسان ها به زندگی بشری محدود است ولی سخن درباره موضوعات معنوی و آسمانی، همانند خداوند و مسائل فرامادی، با عبارات و الفاظ محدود، موجب نارسایی‌هایی می‌شود و همین نارسایی‌ها در کلمات سرچشمه بخش قابل توجهی از متشابهات قرآن است.
 +شیخ شبستری در گلشن راز می گوید:
 +__معانی هرگز اندر حرف ناید *** که بحر بیکران در ظرف ناید__
-قرن کابی رونگ و قاب فه رای همه است آیا ه، ور هدیت است و ا نجا ک بن یان آن مین ن بری است نی اس که موات یف و منوی ر ب مان بای بیا ک ک ر رای وعات مادی کا می ب م برای لویری از سءفهم، ما در عضی آیات گونه ای ر ده که د ما ه کمک یات یگر سیر گد. />
دره س وجو ماهات قر کریم می ا یلها تیات تلفی ااه کد که رخی نها ین است.
+2- بسیاری ز قایق قرنی مربوط ب جها یگری است ک ا کر ا دو است. انن ها به حک مدود بون ر زندان زن مکان، ق به رک عمیق آنها نیستند. ر نتیه نارسیی افکار ان و لن بون آ معانی، ب یگی برای تشاب تی یات آ است؛ همانند یا مربو ه یام.
به ور لی هیچ فهوم و میی ر نمی وان به هیچ انی فهیم کد، از اه ملومات هنی ه ر ل ندی به د ورده اس. گای اوقات ج تفاه از تمثیلات ی، ری برای تفهیم یک ی یست، هماند تی ت ادوا ه یرینی لو رای دکان.
-1- الفاظ و عبارات رایج میان انسانها کاربردش در زندگی محدود بشری است ولی سخن درباره موضوعات نامحدود همانند خداوند و مسائل متافیزیکی با عبارات و الفاظ محدود موجب نارسائیهایی می شود و همین نارسائیهای کلمات سرچشمه قسمت قابل توجی از متشابهات قرآن است.

شیخ شبستری در گلشن راز می گوید: معانی هرگز اندر حرف ناید که بحر بیکران در ظرف ناید.

2- بسیاری از حقایق مربوط به جهان دیگری است که از افق فکر ما دور است و انسانها به حکم محدود بودن در زندان زمان و مکان، قادر به درک عمق آنها نیستند. درنتیجه نارسایی افکار انسانها و بلند بودن ان معانی سبب دیگری برای تشابه قسمتی از آیات قرآن است.

همانند آیات مربوط به قیامت. و به طور کلی هیچ مفهوم و معنایی را نمی توان به هیچ انسانی تفهیم کرد ،جز از راه معلومات ذهنی که در طول زندگی به دست آورده است. گاهی از اوقات جز استفاده از تمثیلات حسی، راهی برای تفهیم یک حقیقت نیست، همانند تمثیل لذت ازدواج برای کودکی به شیرینی حلوا.

3- وجود متشابهات در قرآن نیاز شدید مردم را به پیشوایان الهی روشن می سازد و سبب می شود که مردم به حکم نیاز علمی به سراغ آنها بروند و رهبری آنها را عملا به رسمیت بشناسند دین ویله، شاگردان مکتب قرآن هیچگاه ارتباط خویش را با معلمان راستین قرآن یعنی پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام که حقیقت قرآن و سخنگویان آن هستند قطع نکنند.
+3- وجود متشابهات در قرآن نیاز شدید مردم را به پیشوایان الهی روشن میسازد و سبب میشود مردم به حکم نیاز علم به سراغ آنها بروند و رهبری آنها را عملا به رسمیت بشناسند. ب ین رتیب، شاگردان مکتب قرآن هیچگاه ارتباط خویش را با معلمان راستین قرآن یعنی ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله)) و ائمه معصومین علیهم السلام که حقیقت قرآن و سخنگویان آن هستند قطع نمی‌کنند.
 منابع: منابع:
-
تفسیر المیزان،‌ ج 3، ‌ص 56؛
>>متشابه القرآن و مختلفه؛
>>ابن شهر آشوب،
>>آشنایی با قرآن؛
>>شفاعت قرآن؛
>>تفسیر نمونه، ج 2،‌ ص 322؛
+تفسیر المیزان،‌ ج 3، ‌ص 56؛
متشابه القرآن و مختلفه؛
ابن شهر آشوب،
آشنایی با قرآن؛
شفاعت قرآن؛
تفسیر نمونه، ج 2،‌ ص 322؛

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 19 مرداد 1384 [14:26 ]   3   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 سه شنبه 06 بهمن 1383 [07:08 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 18 مرداد 1383 [05:15 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..