تاریخچه ی:
عقوق والدین
تفاوت با نگارش: 6
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| !مفهوم لغوی عقوق | | !مفهوم لغوی عقوق |
| عقوق از نظر لغوی به معنای شکافتن و بریدن است و عقوق والدین به معنای نافرمانی از والدین، بیاحترامی نسبت به آنان، کوچکشمردن و قطع ارتباط با آنهاست. | | عقوق از نظر لغوی به معنای شکافتن و بریدن است و عقوق والدین به معنای نافرمانی از والدین، بیاحترامی نسبت به آنان، کوچکشمردن و قطع ارتباط با آنهاست. |
| عاق والدین کسی است که با برخوردهای ناشایست موجب نگرانی و نارضایتی آنان را فراهم سازد. | | عاق والدین کسی است که با برخوردهای ناشایست موجب نگرانی و نارضایتی آنان را فراهم سازد. |
| روایات فراوانی در مذمت عقوق والدین از ((اهل بیت)) علیهم السلام نقل شده است که به دو نمونه از آنها اشاره میشود: | | روایات فراوانی در مذمت عقوق والدین از ((اهل بیت)) علیهم السلام نقل شده است که به دو نمونه از آنها اشاره میشود: |
| پیامبر میفرماید:«از عقوق والدین بپرهیزید زیرا بوی ((بهشت)) از پانصد سال راه به مشام می رسد ولی هیچ گاه به کسانی که در حق والدین کوتاهی و کم لطفی دارند و ناراحتی و نارضایتی آنان را فراهم می سازند نمی رسد.» | | پیامبر میفرماید:«از عقوق والدین بپرهیزید زیرا بوی ((بهشت)) از پانصد سال راه به مشام می رسد ولی هیچ گاه به کسانی که در حق والدین کوتاهی و کم لطفی دارند و ناراحتی و نارضایتی آنان را فراهم می سازند نمی رسد.» |
| *((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام|امام صادق علیه السلام)) میفرماید:«هر کس که با خشم به والدین خود نگاه کند خداوند نمازش را قبول نمی کند هر چند که آنان در حق وی ظلم و کوتاهی کرده باشند.» | | *((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام|امام صادق علیه السلام)) میفرماید:«هر کس که با خشم به والدین خود نگاه کند خداوند نمازش را قبول نمی کند هر چند که آنان در حق وی ظلم و کوتاهی کرده باشند.» |
| *((مجلسی)) در شرح کافی می گوید: عقوق والدین به این است که فرزند حرمت آنها را رعایت نکند و بی ادبی نماید و آنها را به سبب گفتار یا رفتاری برنجاند و آزار و اذیت کند و در مواردی که از نظر عقل و شرع مانعی ندارد از آنها نافرمانی کند که از گناهان کبیره محسوب می شود . | | *((مجلسی)) در شرح کافی می گوید: عقوق والدین به این است که فرزند حرمت آنها را رعایت نکند و بی ادبی نماید و آنها را به سبب گفتار یا رفتاری برنجاند و آزار و اذیت کند و در مواردی که از نظر عقل و شرع مانعی ندارد از آنها نافرمانی کند که از گناهان کبیره محسوب می شود . |
| *((پیامبر اکرم|رسول خدا))(ص) فرمود : خداوند را دو ملک است که یکی از آنها می گوید خدایا از هر شری و آفتی نیکی کننده به والدین را نگهدار و دیگری می گوید : خدایا عاق والدین را به سبب اینکه به آنها غضب نمودی، هلاک کن و البته دعای ملک هم مستجاب است. | | *((پیامبر اکرم|رسول خدا))(ص) فرمود : خداوند را دو ملک است که یکی از آنها می گوید خدایا از هر شری و آفتی نیکی کننده به والدین را نگهدار و دیگری می گوید : خدایا عاق والدین را به سبب اینکه به آنها غضب نمودی، هلاک کن و البته دعای ملک هم مستجاب است. |
| *حضرت ((امام هادی)) (ع) می فرمایند : عقوق والدین کمی مال و آبرو و عمر را در پی دارد و به ذلت در دنیا می کشد. | | *حضرت ((امام هادی)) (ع) می فرمایند : عقوق والدین کمی مال و آبرو و عمر را در پی دارد و به ذلت در دنیا می کشد. |
| ::-=آیا در زندگی باعث رنجش و آزردگی پدر و مادر شده اید ؟اگر جواب شما مثبت است تا دیر نشده جهت رضایت پدر و مادر خود تلاش کنید زیرا در روایت از پیامبر ذکر کردیم که رضایت خداوند در رضایت والدین است .=-:: | | ::-=آیا در زندگی باعث رنجش و آزردگی پدر و مادر شده اید ؟اگر جواب شما مثبت است تا دیر نشده جهت رضایت پدر و مادر خود تلاش کنید زیرا در روایت از پیامبر ذکر کردیم که رضایت خداوند در رضایت والدین است .=-:: |
| !مواردی که اطاعت از پدر و مادر واجب است | | !مواردی که اطاعت از پدر و مادر واجب است |
| #سفر واجب و سفر مستحب بدون رضایت پدر و مادر حرام است (نماز هم در این سفرها تمام است) | | #سفر واجب و سفر مستحب بدون رضایت پدر و مادر حرام است (نماز هم در این سفرها تمام است) |
| #در واجب کفائی (اگر کسانی آن را انجام دهند از گردن من ساقط است) اگر شرکت فرزند موجب اذیت پدر و مادر بشود در این صورت نباید فرزند آن واجب کفائی را انجام دهد و بیشتر بشود . | | #در واجب کفائی (اگر کسانی آن را انجام دهند از گردن من ساقط است) اگر شرکت فرزند موجب اذیت پدر و مادر بشود در این صورت نباید فرزند آن واجب کفائی را انجام دهد و بیشتر بشود . |
| #روزه مستحبی اولاد اگر سبب اذیت پدر و مادر بشود حرام است | | #روزه مستحبی اولاد اگر سبب اذیت پدر و مادر بشود حرام است |
| #اعتکاف فرزند بدون رضایت پدر و مادر اگر موجب ناراحتی آنان باشد باطل است . | | #اعتکاف فرزند بدون رضایت پدر و مادر اگر موجب ناراحتی آنان باشد باطل است . |
| #اگر رفتن به نماز جماعت موجب ناراحتی پدر و مادر شود جماعت را ترک کند . | | #اگر رفتن به نماز جماعت موجب ناراحتی پدر و مادر شود جماعت را ترک کند . |
| #نذر و عهد اولاد بدون رضایت پدر و مادر باطل است مگر در واجبات و یا ترک حرام باشد . | | #نذر و عهد اولاد بدون رضایت پدر و مادر باطل است مگر در واجبات و یا ترک حرام باشد . |
| #اگر پدر و مادر فرزند خود را به کاری امر کنند و وقت نماز برسد باید نماز را به تاخیر بیندازد و امر آن را اطاعت کند . | | #اگر پدر و مادر فرزند خود را به کاری امر کنند و وقت نماز برسد باید نماز را به تاخیر بیندازد و امر آن را اطاعت کند . |
| !همچنین ببینید: | | !همچنین ببینید: |
| + | [http://www.andisheqom.com/page.php?pg=fazael&idVeiw=66&level=4&subid=66|نیکی به والدین] |
| !منابع: | | !منابع: |
| *جامع السعادات، محمد مهدی نراقی، ج 2، ص 262 و 263 | | *جامع السعادات، محمد مهدی نراقی، ج 2، ص 262 و 263 |
| *کتاب لغت اقرب المراد | | *کتاب لغت اقرب المراد |
| *مجمع البحرین | | *مجمع البحرین |
| *مستدرک الوسایل | | *مستدرک الوسایل |