منو
 کاربر Online
773 کاربر online
تاریخچه ی: عقاید مخالفین منطق و پاسخ های داده شده به آن

عقیده به بی حاصلی علم ((منطق)) و عدم فایده آن، از دیرباز، حتی از قبل از ((مسیحیت)) و سپس در ((قرون وسطی)) وجود داشته و در دنیای ((اسلام)) نیز اشخاص و مکاتب زیادی مخالف این علم بوده اند.

در میان مخالفین، برخی اساسا قواعد منطقی را نادرست و غلط دانسته اند. برخی دیگر نظر بر این داشته اند که منطق غلط نیست، اما فایده ای هم ندارد و دانستن آن با ندانستنش، فرقی نمی کند.
این دو نظر هم در دنیای اسلام و هم در ((تاریخ فلسفه غرب|تفکر غرب)) وجود داشته است.

مخالفت با منطق (چه در اسلام و چه در ((اروپا))) از چند سرچشمه اصلی نشات می گیرد.
بسیاری به علل دینی و شرعی و ((عرفان|عرفانی)) با علم منطق مخالفت ورزیده و آن را موجب گمراهی شمرده اند.
عده ای به علل علمی و فنی- ساختاری آن را بی فایده و عده ای نیز آن را موجب توقف علمی بشر و مانعی بر سر راه پیشرفت و تکنولوژی (مخصوصاَ در قرون وسطی) دانسته اند.

در دنیای اسلام ، مخالفین منطق عمدتا به مکاتب عرفانی، ((علم کلام|کلامی)) و ((حدیث|حدیثی)) تعلق دارند. از آن جمله می توان به ((ابوسعید ابوالخیر))، ((سیرافی))، ((ابن تیمیه))، ((جلال الدین سیوطی)) و ((امین استر آبادی)) اشاره کرد.

در اروپا نیز افراد زیادی با ((منطق صوری|منطق ارسطوئی)) مخالف بوده و یا اینکه چندان ارزشی برایش قائل نبوده اند. مانند ((فرانسیس بیکن))، ((دکارت))، ((پوانکاره))، ((استوارت میل)) و ((برتراند راسل))

مخافین منطق در تفکر اروپایی عقیده داشتند که دوره منطق ارسطوئی گذشته است، همانطور که دوره هیات ((بطلمیوس|بطلمیوسی)) گذشته است. درقرن بیستم با پیدایش ((منطق جدید)) (منطق ریاضی) بسیاری از متفکران، منطق ارسطوئی را به کناری نهادند و گفتند که از این پس فقط باید به روش منطق جدید فکر کرد.

با این حال، هیچ یک از این مخالفت ها در طول اعصار و قرون نتوانسته است اعتبار منطق ارسطوئی را زایل کند و متفکران به تمام ایرادهای مخالفین پاسخ کافی و وافی داده اند.
برای آشنایی با عقاید مخالفین منطق (چه در اسلام و چه در غرب)، در این جا مهمترین ایرادهای گرفته شده به منطق از سوی مخالفین این علم و پاسخ های داده شده به آن ذکر می گردد.
و چنانچه گفته شد، برخی از این ایرادها مبتنی بر غلط بودن منطق و برخی دیگر مبتنی بر بی فایده بودن آن است.
*اشکالات گرفته شده به منطق؛ منطق معیار صحت نیست.
!منابع
*کلیات منطق صوری، صفحه 51
*مجموعه آثار شهید مطهری، جلد 5، صفحه 97 و 98


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 23 اسفند 1383 [09:14 ]   2   محمدحسین حقیقت      جاری 
 یکشنبه 23 اسفند 1383 [09:12 ]   1   محمدحسین حقیقت      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..