منو
 صفحه های تصادفی
طراحی و دوخت
ثابت تعادل شیمیایی
دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد
خیاط درجه یک
انواع رایانه
دوستان علی علیه السلام همراه با او
ساختار و ترکیبات زمین
تعریف دین از نظر دانشمندان اسلامی
تجربه پرواز با میگ23
عمق شخم
 کاربر Online
958 کاربر online
تاریخچه ی: عطیه عوفی

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1
عطیه بن سعد جناده عوفی کوفی، از شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام بود. کنیه‌اش «ابوالحسن » بود و بین سال‌های 36 تا 40 هجری، در کوفه به دنیا آمد.
پدرش نزد امیرالمومنین علیه السلام رفت و عرض کرد: « یا امیرالمؤمنین، صاحب نوزاد پسری شده‌ام. نامی برای او برگزین! »
آن حضرت فرمود: « این عطیه‌ی خداوند است. » از این رو نام او را عطیه نهادند (یعنی هدیه و هر چیزی که بزرگان می‌بخشند ).
مادر عطیه اهل روم بود. عطیه از راویان فضایل مولا علی علیه السلام و از مفسران قرآن به شمار می رود. کتاب تفسیر وی پنج جلد بوده است.
آن چه از تفسیر قرآن آموخته بود، سه بار بر ابن عباس، مفسر بزرگ قرآن، عرضه کرد.
عطیه فرزندی به نام علی داشت که از اصحاب امام صادق علیه السلام به شمار می آید.
عطیه بعد از شهادت امام حسین علیه السلام، همراه با جابر بن عبدالله انصاری از کربلا گذشت و به زیارت تربت پاک حضرت سید الشهدا نائل شد. از این رو در شمار نخستین زائران کربلا قرار گرفته است.
در ماجرای شورش عبدالرحمن بن محمد اشعث (سال 82 هجری) به یاری وی شتافت و پس از شکست او به ایران گریخت و در فارس ماند.
حجاج بن یوسف به محمد بن قاسم ثقفی ،حاکم فارس، دستور داد: « عطیه را نزد خود فرا خوان و از او بخواه که علی بن ابی طالب را لعنت کند. اگر چنین نکرد، چهارصد ضربه شلاق به او بزن و سر و ریش او را بتراش !»
حاکم فارس نیز نامه‌ی حجاج را برای عطیه خواند و چون او حاضر به ناسزاگویی به امام علی علیه السلام نشد، چهارصد ضربه شلاق به او نواختند و موهای سر و صورتش را تراشیدند.
وی در سال 86 هجری به خراسان رفت. هنگامی که حجاج مُرد (سال 95 هـ) و عمر بن هبیره حاکم عراق شد، عطیه نامه‌ای به او نوشت و در پی موافقت او بار دیگر به زادگاهش کوفه بازگشت. سر انجام در سال 111 هجری، دار فانی را وداع گفت.

منابع: سفینه البحار، ماده عطی، الکامل، ج 3، لغت‌نامه‌ی دهخدا.

عطیه بن سعد جناده عوفی کوفی، از شیعیان امیر المؤمنین علیه السلام، کنیه وی« ابوالحسن» بود او بین سال های 36 تا 40 هجری، در کوفه به دنیا آمد .
پدرش نزد امیر المومنین علیه السلام رفت و عرض کرد: « یا امیر المؤمنین، صاحب نوزاد پسری شده ام، نامی برای او برگزین !»
آن حضرت نیز در پاسخ فرمود: « این عطیه خداوند است. » از این رو نام او را عطیه نهادند (یعنی هدیه و هر چیزی که بزرگان می بخشند ).
مادر عطیه اهل روم بود؛ عطیه از راویان فضایل مولا علی علیه السلام و از مفسران قرآن به شمار می رود؛ کتاب تفسیر وی پنج جلد بوده است.

وی آنچه از تفسیر قرآن آموخته بود، سه بار بر ابن عباس، مفسر بزرگ قرآن، عرضه کرد .
عطیه فرزندی به نام علی داشته که از اصحاب امام صادق علیه السلام به شمار می آید.
عطیه بعد از شهادت امام حسین علیه السلام، همراه با جابر بن عبدالله انصاری از کربلا گذشت و به زیارت تربت پاک حضرت سید الشهدا نائل شد؛ از این رو در شمار نخستین زائران کربلا قرار گرفته است .

وی در ماجرای شورش عبدالرحمن بن محمد اشعث (سال 82 هجری) به یاری وی شتافت و پس از شکست او به ایران گریخت و در فارس ماند .
حجاج بن یوسف، به محمد بن قاسم ثقفی حاکم فارس دستور داد: « عطیه را نزد خود فرا خوان و از او بخواه که علی بن ابی طالب را لعنت کند. اگر چنین نکرد، چهار صد ضربه شلاق به او بزن و سر و ریش او را بتراش !»

حاکم فارس نیز نامه حجاج را برای عطیه خواند و چون او حاضر به ناسزا گویی به امام علی علیه السلام نشد، چهار صد ضربه شاق به او نواختند و موهای سر و صورتش را تراشیدند .

وی در سال 86 هجری به خراسان رفت؛ هنگامی که حجاج مُرد (سال 95 هـ) و عمر بن هبیره حاکم عراق شد، عطیه نامه ای به او نوشت و در پی موافقت او بار دیگر به زادگاهش کوفه بازگشت. سر انجام در سال 111 هجری، دار فانی را وداع گفت.

منابع: سفینه البحار، ماده عطی، الکامل، ج 3، لغتنامه دهخدا.


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 09 شهریور 1384 [15:48 ]   3   امیرحسین محمدیان      جاری 
 دوشنبه 14 دی 1383 [12:27 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 10 خرداد 1383 [04:41 ]   1   ندا سعادتی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..