منو
 صفحه های تصادفی
گدائی
محمد بن مسلم بن شهاب زهری
افشای چهره واقعی معاویه پس از صلح امام حسن علیه السلام
مرزنگوش تر
ویروسهای جانوری
کیفیت نزول قرآن
اصل کیهان شناسی
مبارزه و شهادت سلمان بن مضارب
نور امیرالمومنین هنگام خلقت حضرت ابراهیم
ستاره شناسی باستانی
 کاربر Online
718 کاربر online
تاریخچه ی: عطار

~~red:::فیش ناتمام است:~~

V{maketoc}
! زندگی نامه

عطار از شعرا و نویسندگان قرن ششم هجری قمری است.

نام اصلی او "فرید الدین ابوحامد" بوده است و اطلاع دقیقی از سال تولد او در دست نیست و تاریخ ولادتش را از سال 513 هجری قمری تا 537 هجری قمری دانسته اند.

عطار در روستای "کدکن" که یکی از دهات نیشابور بود به دنیا آمد و از دوران کودکی و جزئیات خاصی در دست نیست.

پدر عطار به شغل عطاری (دارو فروشی) مشغول بوده و "فریدالدین" هم پس از مرگ پدرش به همین شغل روی آورد.

عطار علاوه بر دارو فروشی به کار طبابت هم مشغول بود و خود در این مورد می گوید:

~~green:به داروخانه پانصد شخص بودند ----- که در هر روز نبضم می نمودند~~

آنچه مسلم است عطار در اواسط عمر خود دچار تحولی روحی شد و به عرفان روی آورده است در مورد چگونگی این انقلاب روحی داستانهایی وجود دارد که درستی آنها از نظر تاریخی معلوم نیست ولی معروف ترین آنها این است که روزی عطار در دکان خود مشغول به معامله بود که درویشی به آنجا رسید و چند بار با گفتن جمله چیزی برای خدا بدهید از عطار کمک خواست ولی او به درویش چیزی نداد . درویش به او گفت : ای خواجه تو چگونه می خواهی از دنیا بروی ؟ عطار گفت : همانگونه که تو از دنیا می روی . درویش گفت :تو مانند من می توانی بمیری ؟ عطار گفت : بله ، درویش کاسه چوبی خود را زیر سر نهاد و با گفتن کلمه الله از دنیا برفت . عطار چون این را دید شدیدا" متغیر شد و از دکان خارج شد و راه زندگی خود را برای همیشه تغییر داد . او بعد از مشاهده حال درویش دست از کسب و کار کشید و به خدمت عارف رکن الدین رفت که در آن زمان عارف معروفی بود و به دست او توبه کرد و به ریاضت و مجاهدت با نفس مشغول شد و چند سال در خدمت این عارف بود . عطار سپس قسمتی از عمر خود را به رسم سالکان طریقت در سفر گذراند و از مکه تا ماورالنهر به مسافرت پرداخت و در این سفرها بسیاری از مشایخ و بزرگان زمان خود را زیارت کرد.

در مورد مرگ عطار نیز روایت های مختلفی وجود دارد و بعضی می گویند که او در حمله مغولان به شهر نیشابور به دست یک سرباز مغول کشته شد و زمان مرگ او احتمالاً بین سالهای 627 یا 632 هجری قمری بوده است.

آرامگاه عطار در نزدیکی شهر نیشابور واقع شده است.

! ویژگی های آثار عطار

عطار شاعری است که شیفته عرفان و تصوف است. کلام عطار ساده گیر است. او با سوز و گداز سخن می گوید و اگر چه در فن شاعری به پای استادانی چون ((سنایی )) نمی رسد ولی سادگی گفتار او وقتی با دل سوختگی همراه می شود بسیار تأثیرگذار است.

عطار در مثنوی "منطق الطیر" با بیان رموز عرفان، سالک این راه را قدم به قدم تا مقصود می برد.

عطار در سرودن(( غزل)) های عرفانی نیز بسیار توانست و اندیشه ژرف او به بهترین شکل در این اشعار نمود یافته است.

عطار برای بیان مقصود خود راز همه چیز از جمله تمثیلات و حکایت هایی که حیوانات قهرمان آن هستند بهره جسته است و امروزه می توان مثنوی "منطق الطیر" را یکی از مهمترین ((فابل ))ها در ادب فارسی دانست.

بدون شک عطار سرمایه های عرفانی شعر فارسی را - که سنایی آغازگر آن است- به کمال رساند و به راستی می توان گفت که عطار راه را برای کسانی چون ((مولوی )) باز کرده است.

عطار از معدود شاعرانی است که در طول زندگی خود هرگز زبان به مدح کسی نگشود و هیچ شعری از او که در آن امیر پادشاهی را ستوده باشد یافت نمی شود.

! آثار


-------------
__نمونه ای از شعر عطار__

دریغا



__نمونه ای از نثر عطار از "تذکرة الاولیاء"__

~~red:حکایتی از ذوالنون مصری~~

نقل است که جوانی بود و پیوسته بر صوفیان انکار کردی.
یک روز شیخ انگشتری خود به وی داد و گفت: "پیش فلان نانوا رو و به یک دینار گرو کن".
انگشتری از شیخ بستد و ببرد. به گرو نستدند. باز خدمت شیخ آمد و گفت: "به یک درم بیش نمی گیرند".
شیخ گفت: "پیش فلان جوهری بر تا قیمت کند." ببرد. دو هزار دینار قیمت کردند. باز آورد و با شیخ گفت. شیخ گفت: "علم تو با حال صوفیان، چون علم نانواست بدین انگشتری". جوان توبه کرد و از سر آن انکار برخاست.

~~red:حکایتی از بایزید بسطامی~~

نقل است که شیخ را همسایه ای گبر بود و کودکی شیرخواره داشت و همه شب از تاریکی می گریست، که چراغ نداشت.
شیخ هر شب چراغ برداشتی و به خانه ایشان بردی، تا کودک خاموش گشتی.
چون گبر از سفر باز آمد، مادر طفل حکایت شیخ باز گفت. گبر گفت: "چون روشنایی شیخ آمد، دریغ بُوَد که به سر تاریکی خود باز رویم".
حالی بیامد و مسلمان شد.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 04 شهریور 1385 [10:37 ]   20   حمیده کاشیان      جاری 
 شنبه 04 شهریور 1385 [10:36 ]   19   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 جمعه 03 شهریور 1385 [11:04 ]   18   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 28 مرداد 1385 [13:22 ]   17   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 28 مرداد 1385 [13:14 ]   16   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 28 مرداد 1385 [13:12 ]   15   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 28 مرداد 1385 [13:09 ]   14   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 28 مرداد 1385 [12:46 ]   13   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 28 مرداد 1385 [11:41 ]   12   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 28 مرداد 1385 [11:39 ]   11   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 28 مرداد 1385 [11:33 ]   10   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 28 مرداد 1385 [11:32 ]   9   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 28 مرداد 1385 [11:30 ]   8   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 28 مرداد 1385 [11:27 ]   7   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 28 مرداد 1385 [11:23 ]   6   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 28 مرداد 1385 [11:02 ]   5   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 28 مرداد 1385 [10:59 ]   4   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 جمعه 27 مرداد 1385 [08:28 ]   3   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 جمعه 27 مرداد 1385 [08:27 ]   2   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 جمعه 27 مرداد 1385 [08:25 ]   1   حمیده کاشیان      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..