منو
 کاربر Online
833 کاربر online
Lines: 1-22Lines: 1-16
 در سالهای متمادی پیش از ((انقلاب اسلامی)) پیروزی نظریات مادی آنچنان حتمی به نظر می‌رسید که اندیشه وران قرن هیجدهم مانند بیل و فلاسفه دائره‌المعارفی ((فرانسه)) به طور کلی مکان و منزلتی برای ((دین)) در آینده قائل نبودند به همین نحو در قرن نوزدهم فلسفه‌هایی پدید آمد که یا به طور کلی منکر دین می شد مانند فلسفه ((مارکس)) و یا خود مذهبی دروغین را جایگزین ((ادیان)) آسمانی می کرد» ((دکتر سید حسن نصر))  در سالهای متمادی پیش از ((انقلاب اسلامی)) پیروزی نظریات مادی آنچنان حتمی به نظر می‌رسید که اندیشه وران قرن هیجدهم مانند بیل و فلاسفه دائره‌المعارفی ((فرانسه)) به طور کلی مکان و منزلتی برای ((دین)) در آینده قائل نبودند به همین نحو در قرن نوزدهم فلسفه‌هایی پدید آمد که یا به طور کلی منکر دین می شد مانند فلسفه ((مارکس)) و یا خود مذهبی دروغین را جایگزین ((ادیان)) آسمانی می کرد» ((دکتر سید حسن نصر))
 در قرن بیستم ماتریالیستهای شرقی و غربی به بسط مبارزه علنی خود با دین و باورهای دینی در سطح جوامع پرداخته اما سیر تحولات تاریخی و وقوع انقلاب اسلامی ایران آنچنان شرایط موجود را در آخرین سالهای ((قرن بیستم)) تغییر داد که نظریه پردازان بین‌المللی و جامعه‌شناسان … با اعتراف به حیات مجدد دین در جوامع بشری در طرح نظریه «تجدید ((حیات دینی)) در قرن بیستم» به عنوان یک نظریه معتبر علمی طی سالهای اخیر پرداخته اند: از آن جمله ((گیدنز))، جامعه‌شناس مشهور انگلیسی آنتونی گیدنز در فصلی از کتاب خود با عنوان پدیده دینی می نویسد:  در قرن بیستم ماتریالیستهای شرقی و غربی به بسط مبارزه علنی خود با دین و باورهای دینی در سطح جوامع پرداخته اما سیر تحولات تاریخی و وقوع انقلاب اسلامی ایران آنچنان شرایط موجود را در آخرین سالهای ((قرن بیستم)) تغییر داد که نظریه پردازان بین‌المللی و جامعه‌شناسان … با اعتراف به حیات مجدد دین در جوامع بشری در طرح نظریه «تجدید ((حیات دینی)) در قرن بیستم» به عنوان یک نظریه معتبر علمی طی سالهای اخیر پرداخته اند: از آن جمله ((گیدنز))، جامعه‌شناس مشهور انگلیسی آنتونی گیدنز در فصلی از کتاب خود با عنوان پدیده دینی می نویسد:
 «در گذشته سه غول فکری جامعه‌شناسی یعنی مارکس، ((دورکیم)) و ماکس ((وبر)) با کم و بیش اختلافاتی فرآیند عمومی جهانی را به سمت ((سکولاریزاسیون)) و به حاشیه رفتن دین می‌دیدند ولی از آغاز دهه هشتاد و با انقلاب اسلامی ایران شاهد تا تحقق عکس این قضیه هستیم، یعنی فرآیند عمومی جهان روند معکوسی را آغاز و به سمت دینی شدن پیش می‌رود»  «در گذشته سه غول فکری جامعه‌شناسی یعنی مارکس، ((دورکیم)) و ماکس ((وبر)) با کم و بیش اختلافاتی فرآیند عمومی جهانی را به سمت ((سکولاریزاسیون)) و به حاشیه رفتن دین می‌دیدند ولی از آغاز دهه هشتاد و با انقلاب اسلامی ایران شاهد تا تحقق عکس این قضیه هستیم، یعنی فرآیند عمومی جهان روند معکوسی را آغاز و به سمت دینی شدن پیش می‌رود»
 به بیان دیگر با وقوع معجزه انقلاب اسلامی به رهبری ((امام خمینی|امام)) عظیم الشان و گسترش خیره کننده حوزه نفوذ ادیان بزرگ الهی امروز دیگر تحلیلگران وقایع سیاسی و تحولات به خود جرأت انکار جایگاه رفیع دین در اجتماع بشری و پیش‌بینی انزوای آن در آینده جهان معاصر نمی‌دهند بلکه با چرخشی 180 درجه‌ای از مواضع پیشینیان خود تصریح می نمایند: به بیان دیگر با وقوع معجزه انقلاب اسلامی به رهبری ((امام خمینی|امام)) عظیم الشان و گسترش خیره کننده حوزه نفوذ ادیان بزرگ الهی امروز دیگر تحلیلگران وقایع سیاسی و تحولات به خود جرأت انکار جایگاه رفیع دین در اجتماع بشری و پیش‌بینی انزوای آن در آینده جهان معاصر نمی‌دهند بلکه با چرخشی 180 درجه‌ای از مواضع پیشینیان خود تصریح می نمایند:
   
 «بازی قدرت جهانی که در دهه‌های آینده پدید خواهد آمد بدون در نظر گرفتن قدرت روزافزون ((اسلام))، مذاهب ((کاتولیک)) و مذاهب دیگر قابل درک نیست» ((الوین تافلر)) «بازی قدرت جهانی که در دهه‌های آینده پدید خواهد آمد بدون در نظر گرفتن قدرت روزافزون ((اسلام))، مذاهب ((کاتولیک)) و مذاهب دیگر قابل درک نیست» ((الوین تافلر))
   
 ((پیتر برگر)) از مشهورترین جامعه‌شناسان دینی و استاد ((دانشگاه بوستون)) آمریکا و مدیر ((مؤسسه مطالعات فرهنگ اقتصاد)) در این دانشگاه در این زمینه می‌نویسد:  ((پیتر برگر)) از مشهورترین جامعه‌شناسان دینی و استاد ((دانشگاه بوستون)) آمریکا و مدیر ((مؤسسه مطالعات فرهنگ اقتصاد)) در این دانشگاه در این زمینه می‌نویسد:
 «جهان امروز جهانی به شدت دینی است و نمی‌توان آنرا چنانکه بسیاری از تحلیلگران نوگرا اعلام کرده‌اند جهانی سکولار نامید … میل به دین همواره در بشر وجود داشته است و از میان بردن آن عملاً امری محال است. البته متفکران تندرو عصر روشنگری و اخلاف امروزی آنها به چنین چیزی اندیشیده و می‌اندیشند ولی تاکنون این میل از میان نرفته است»، وی تصریح می کند: «جهان امروز جهانی به شدت دینی است و نمی‌توان آنرا چنانکه بسیاری از تحلیلگران نوگرا اعلام کرده‌اند جهانی سکولار نامید … میل به دین همواره در بشر وجود داشته است و از میان بردن آن عملاً امری محال است. البته متفکران تندرو عصر روشنگری و اخلاف امروزی آنها به چنین چیزی اندیشیده و می‌اندیشند ولی تاکنون این میل از میان نرفته است»، وی تصریح می کند:
   
 «آنان که از نقش دین در تحلیل مسائل جهان معاصر غفلت می‌ورزند مرتکب خطای بزرگی می شوند»  «آنان که از نقش دین در تحلیل مسائل جهان معاصر غفلت می‌ورزند مرتکب خطای بزرگی می شوند»
-همچنین ببینید: 

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 01 مرداد 1384 [11:16 ]   4   یاسر ناظم نیا      جاری 
 شنبه 01 مرداد 1384 [11:15 ]   3   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 شنبه 01 مرداد 1384 [11:13 ]   2   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 01 تیر 1384 [10:53 ]   1   محمد ورهرام      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..