- | یکی از دو بت معروف قبیله ((قریش)) و اعراب ،در دوره جاهلیت ت و دیگری ((لات)) نام دا ک قدیمی تر ازاّن ت. اعراب بت پرست این دو را دختران خدا می دانستند و قریش عده ای را به عنوان خده آن ها گمارده بودند که به آنها « اسقام » می گفتند . اهمیت بتها نزد اعراب جاهلیت ریب مرو به ات و من . قبیله قریش، عزّی را مهمتر از آن دو می دانست و قبیله ((ثقیف))، لات را و ((قبیله اوس|اوس)) و ((قبیله خزرج|خزرج))، ((مناة)) را. |
+ | عزی یکی از دو بت معروف قبیله ((قریش)) و اعراب در دوره جاهلیت و. بت دیگر ((لات)) نام دا قدیمیتر از اّن و. اعراب بت پرست این دو را دختران خدا میدانستند و قریشیان عدهای را به خدتگزاری آنها گمارده بودند که به آنها «اسقام» میگفتند. اعراب جاهلیت لت ((منة)) ر بزرگین بتها یدانستن قبیله قریش عزّی را مهمتر از آن دو میدانست؛ قبیله ((قبیله ثقیف|ثقیف))، لات را و ((قبیله اوس|اوس)) و ((قبیله خزرج|خزرج))، مناة را. |
- | یکی از زیارتگاههای مردم بود که برای این بت هدیه می بردند و با قربانی نمودن به ن مسک می جستند. برای ای بت جایی بود که در آن هدایا ا ر می کردند و آنج ا غبغب می نامیدند. در قرآن نیز نام لات و و مناه آمده است: «أفرأیتم اللات و العزّی، و منوة الثالثة الاخری، الکم الذکر و له الانثی، تلک اذا قسمة ضیزی »؛ « به من خبر دهید آیا لات و عزی و مناة که سومین آنهاست ( دختران خدا هستند )؟!، آیا سهم شما پسر است و سهم او دختر؟! ( در حالی که به زعم شما دختران کم ارزشترند؟! ) در اینصورت این تقسیمی ناعادلانه است.» (نجم: 19-22) این بت ها بعدها توسط ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر)) از بین رفتند. |
+ | مردم برای این بتها هدیه و قربانی میبند به آنها ک میجند. در قرآن نیز نام لات و و مناة آمده است: « __أفرأیتم اللات و العزّی، و منوة الثالثة الاخری، الکم الذکر و له الانثی، تلک اذا قسمة ضیزی__ »؛ « به من خبر دهید آیا لات و عزی و مناة که سومین آنهاست ( دختران خدا هستند )؟!، آیا سهم شما پسر است و سهم او دختر؟! ( در حالی که به زعم شما دختران کم ارزشترند؟! ) در این صورت این تقسیمی ناعادلانه است.» ( سوره نجم، آیه 19-22 ) همهی این بتها بعدها توسط ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر اسلام )) از بین رفتند. |
| لغت نامه دهخدا به نقل از فرهنگ دکتر معین/ معجم البلدان.. | | لغت نامه دهخدا به نقل از فرهنگ دکتر معین/ معجم البلدان.. |