منو
 صفحه های تصادفی
مروان بن محمد
ودایع امامت
حضرت شیث علیه السلام
بانک
ترپن
یکی بودن آئین وحسب با پیامبر
تفسیر درست انحصارگرایی با توجه به دین اسلام
تقسیم بندی عوامل بیماری‌زای زنده
توسعه و تجارت در اروپا
Calcium syanamide
 کاربر Online
974 کاربر online
تاریخچه ی: عدالت و مصلحت

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:3
عدالت گاهی با مصلحت های روزمره دچار تناقض می شود بدین معنی که اگر در برابر برخی عدالت گریزی ها و نافرمانی ها چشم بپوشیم زندگی راحتی را خواهیم داشت و اینگونه است که مصلحت را در سکوت چشم بستن می بینیم.

تبعیض و رفیق بازی و باندسازی و دهانها را با لقمه های بزرگ بستن و دوختن، همواره ابزار لازم سیاست قلمداد شده است.

اکنون مردی زمامدار و کشتی سیاست را ناخدا شده است که دشمن این ابزار است.
هدف و ایده اش مبارزه با این نوع سیاست بازی است. طبعاً از همان روز اول ارباب توقع، یعنی همان رجال سیاست، رنجش پیدا می کنند.

رنجش منجر به خرابکاری می شود و دردسرهایی فراهم می آورد. دوستان خیراندیش به حضور علی علیه السلام آمدند و با نهایت خلوص و خیرخواهی تقاضا کردند که به خاطر مصلحت مهمتر، انعطافی در سیاست خود پدید آورد، پیشنهاد کردند که خودت را از دردسر این هوچی ها راحت کن.

(دهن سگ را به لقمه ای دوخته به)


اینها افراد متنفذی هستند، تو فعلاً در مقابل دشمنی مانند معاویه قرار داری که ایالتی زرخیز مانند شام را در اختیار دارد. چه مانعی دارد که به خاطر مصلحت فعلاً مساوات و برابری را کنار بگذاری. علیعلیه‌السلام در خطبه 126 چنین جواب داده اند:

«شما از من می خواهید که پیروزی را به قیمت تبعیض و ستمگری به دست آورم؟ از من می خواهید که عدالت را به پای سکوت و سیادت قربانی کنم؟ خیر سوگند به ذات خدا که تا دنیا دنیاست، چنین کاری نخواهم کرد و به گرد چنین کاری نخواهم رفت، من و تبعیض؟ من و پایمال کردن عدالت؟ اگر همه این اموال عمومی که در اختیار من است مال شخص خودم و محصول دسترنج خودم بود و می خواستم بین مردم تقسیم کنم، هرگز تبعیض روا نمی داشتم تا چه رسد که مال، مال خداست و من فقط امانت دار خدایم»


منبع:سیری در نهج البلاغه؛مرتضی مطهری
عدالتگاهی با مصلحت های روزمره دچار تناقض می شود بدین معنی که اگر در برابر برخی عدالت گریزی ها و نافرمانی ها چشم بپوشیم زندگی راحتی را خواهیم داشت و اینگونه است که مصلحت را در سکوت چشم بستن می بینیم.

تبعیض و رفیق بازی و باندسازی و دهانها را با لقمه های بزرگ بستن و دوختن، همواره ابزار لازم سیاست قلمداد شده است.

اکنون مردی زمامدار و کشتی سیاست را ناخدا شده است که دشمن این ابزار است.
هدف و ایده اش مبارزه با این نوع سیاست بازی است. طبعاً از همان روز اول ارباب توقع، یعنی همان رجال سیاست، رنجش پیدا می کنند.

رنجش منجر به خرابکاری می شود و دردسرهایی فراهم می آورد. دوستان خیراندیش به حضور علیعلیه‌السلام آمدند و با نهایت خلوص و خیرخواهی تقاضا کردند که به خاطر مصلحت مهمتر، انعطافی در سیاست خود پدید آورد، پیشنهاد کردند که خودت را از دردسر این هوچی ها راحت کن.

(دهن سگ را به لقمه ای دوخته به)


اینها افراد متنفذی هستند، تو فعلاً در مقابل دشمنی مانند معاویه قرار داری که ایالتی زرخیز مانند شام را در اختیار دارد. چه مانعی دارد که به خاطر مصلحت فعلاً مساوات و برابری را (مسکوت کنم) بگذاری. علیعلیه‌السلام در خطبه 126 چنین جواب داده اند:

«شما از من می خواهید که پیروزی را به قیمت تبعیض و ستمگری به دست آورم؟ از من می خواهید که عدالت را به پای سکوت و سیادت قربانی کنم؟ خیر سوگند به ذات خدا که تا دنیا دنیاست، چنین کاری نخواهم کرد و به گرد چنین کاری نخواهم رفت، من و تبعیض؟ من و پایمال کردن عدالت؟ اگر همه این اموال عمومی که در اختیار من است مال شخص خودم و محصول دسترنج خودم بود و می خواستم بین مردم تقسیم کنم، هرگز تبعیض روا نمی داشتم تا چه رسد که مال، مال خداست و من فقط امانت دار خدایم»


منبع:سیری در نهج البلاغه؛مرتضی مطهری

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 09 مرداد 1384 [06:46 ]   6   یاسر ناظم نیا      جاری 
 شنبه 01 مرداد 1384 [16:08 ]   5   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 شنبه 01 مرداد 1384 [16:07 ]   4   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 شنبه 01 مرداد 1384 [16:07 ]   3   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 یکشنبه 29 خرداد 1384 [10:51 ]   2   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 دوشنبه 17 اسفند 1383 [07:04 ]   1   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..