منو
 کاربر Online
498 کاربر online
تاریخچه ی: عدالت خداوند

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1
بنابر آیات و روایات فراوان، خداوند کمترین ظلمی به بندگان روا نمی‌دارد؛ همان طور که در آیه 40 سوره نساء می‌فرماید:«ان الله لایظلم مثقال ذره. . .» (خداوند ذره‌ای ظلم روا نمی‌دارد.)
عقل آدمی نیز همین گونه حکم می‌کند؛ زیرا خداوند هیچ گونه احتیاجی به ظلم ندارد و ساحت مقدّسش از همه عیوب و نقص‌ها مبراست. خداوند نه بخل دارد، نه فقر، نه جهل. بنابر این اگر در جایی از عالم، نقص و عیبی به نظر می رسد، حتماً باید آن را متوجّه کسی غیر خداوند دانست. همان گونه که در آیه 44 سوره یونس می‌فرماید:«ان الله لا یظلم الناس شیئاً ولکن الناس انفسهم یظلمون» (خداوند هیچگونه ستمی بر مردم روا نمی دارد. بلکه خود مردم‌اند که به خودشان ستم می‌کنند.)

مواردی نیز هست که ما از واقعیت مطالب ناآگاهیم و تصوّر می‌کنیم که ظلمی در کار است، ولی در واقع، ناشی از جهل ما به عواقب آدمیان است.
مثلا اگر کودکی را ببینیم که کور به دنیا آمده، ممکن است بگوییم خداوند به او ظلم کرده، در حالی که این نسبت کاملاً نارواست.
زیرا اوّلا ما از خداوند طلبی نداریم تا چنین بگوییم، ثانیاً عاقبت این کودک را چه کسی می‌داند؟ اگر این کودک چشم داشت چه می‌شد؟ ما نمی‌دانیم. اگر خداوند با علم بی‌پایان خود بداند که این کودک با داشتن چشم، جهنمی، ولی بدون چشم، بهشتی می‌شود، آیا نابینابودنش ظلم است؟!
هر عاقلی می‌گوید:«خداوندا! اگر چشم و گوش و دست و پای من مرا به جهنم می‌کشانند، آنها را از من بگیر و مرا بهشتی کن!»
آیا اگر خداوند کسی را فقیر نگاه داشت و به این وسیله او را آزمایش کرد و آن‌گاه به بالاترین درجات بهشتی رسانید، به او ظلم کرده؟! هرگز!
بیشتر انبیا و اوصیا و اولیای خداوند در دنیا به فقر و تنگدستی دچار بوده‌اند و حال آنکه می‌دانیم آنها گل سر سبد عالم‌اند.

بنابراین نباید ساده اندیشی کرد و هر کمی و کاستی را به پای ظلم گذاشت. عدالت خداوند زمین و آسمان را پر کرده و سراسر عالم روی حساب و نظم و عدل و منطق است.

منابع:
عدل الهی شهید مطهری.

آنچه مسلّم است طبق صریح آیات و روایات، خداوند کوچکترین ظلمی به بندگان روا نمی دارد. همانطور که در آیه 40 سوره نساء می فرماید: «ان الله لایظلم مثقال ذره. . .» حکم عقل هم همین است؛ زیرا خداوند هیچ گونه احتیاجی به ظلم ندارد و ساحت مقدّسش منزّه از همه عیوب و نقصهاست. خداوند نه بخل دارد و نه فقر و نه جهل. بلکه خوب می داند، بسیار عطا کننده و جواد است و بر مَسنَد عزت و غنی تکیه زده.

بنابر این اگر در جایی از عالم، نقص و عیبی به نظر می رسد، حتماً آنرا باید متوجّه غیر خداوند دانست. همانگونه که در آیه 44 سوره یونس می فرماید: « ان الله لا یظلم الناس شیئاً ولکن الناس انفسهم یظلمون] خداوند هیچگونه ستمی بر مردم روا نمی دارد. بلکه این مردمند که به خودشان ستم می کنند.

بله، مواردی هست که ما از قضیه و جریان واقعی آنها ناآگاهیم و تصوّر می کنیم که ظلمی در کار است، ولی این از جهل ما به عواقب امور است.

مثلا اگر کودکی را ببینیم که کور به دنیا آمده، ممکن است بگوییم نعوذ بالله خداوند به او ظلم کرده، در حالیکه این نسبت کاملاً نارواست.

زیرا اوّلا ما که از خداوند طلبی نداریم تا چنین بگوییم،

ثانیاً عاقبت این کودک را چه کسی می داند؟ اگر این کودک چشم داشت چه می شد؟ ما نمی دانیم. اگر خداوند با علم بی پایان خود بداند که این کودک با داشتن چشم، جهنمی می شود، ولی بدون چشم، بهشتی می گردد، آیا گرفتن چشم او ظلم است ؟! هر عاقلی می گوید: « خداوندا! اگر چشم و گوش و دست و پای من مرا به جهنم می کشانند، آنها را از من بگیر و مرا بهشتی کن!» آیا اگر خداوند مثلاً شخصی را فقیر کرد و به این وسیله او را آزمایش نمود و به بالاترین درجات بهشتی رسانید، به او ظلم کرده؟! هرگز! چنانچه می بینیم بیشتر انبیاء و اوصیاء و اولیاء خداوند در دنیا به فقر و تنگدستی دچارند و حال آنکه می دانیم آنها گل سر سبد عالمند.

بنابراین نباید ساده اندیشی کنیم و هر کمی و کاستی را به پای ظلم بگذاریم، بلکه عدالت خداوند متعال، زمین و آسمان را پر کرده و سراسر عالم روی حساب دقیق و نظم و عدل و منطق است.

پروردگار عالمیان حکیم است و علیم، جواد است و کریم، رئوف است و رحیم؛ و او منزه است از اینکه به بندگان ظلم کند. سبحان الله عما یصفون.

منابع:

عدل الهی مرحوم مطهری.


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 29 مرداد 1384 [11:58 ]   3   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 یکشنبه 18 بهمن 1383 [05:51 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 23 تیر 1383 [10:29 ]   1   مینا ورمزیار      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..