منو
 صفحه های تصادفی
فرهنگسرای ولاء
تاریخچه علم فسیل شناسی
لباس در فرهنگ اسلام
تاتوره
آلمان
اجاق خورشیدی مسافرتی
اتم های چند الکترونی
Cesium
خواجه نصیر الدین طوسی
خانواده زبان های آفریقاسیایی
 کاربر Online
345 کاربر online
تاریخچه ی: عبدالله بن زبیر

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:4
از کسانی که تن به بیعت با یزید نداد، عبدالله بن زبیر بود. وی شبانه به مکه گریخت و در آنجا همواره در کنار کعبه به نماز و طواف مشغول شد. با ورود امام حسین علیه السلام به مکه عبدالله هر روز یا دو روز در میان یک بار به زیارت آن امام می رفت، ولی در اضطراب به سر می برد، زیرا به خوبی می دانست که مادامی که امام حسین علیه السلام در مکه هست کسی با وی بیعت نخواهد کرد، زیرا امام علیه السلام دارای موقعیت خاص اجتماعی بود و مردم بیشتر از او اطاعت می کردند.

هدف از تظاهر عبدالله بن زبیر به عبادت به دام انداختن افراد بود؛ چرا که حضرت امیرالمومنین علیه السلام درباره او فرموده بود: « به نام دین دام می گستراند تا دنیا را به دست آورد» بدون تردید عبدالله بن زبیر در مبارزه با حکومت اموی هدفش الهی نبود، بلکه در اندیشه به دست آوردن قدرت و زمامداری به سر می برد و این حقیقت را عبدالله بن عمر هنگامی روشن کرد که همسرش اصرار داشت با عبدالله بن زبیر بیعت کند و برای او از طاعت و تقوای عبدالله بن زبیر سخن گفت.

وی در پاسخ همسرش گفت: « آیا مرکبهایی را که معاویه در ایام حج بر آنها سوار بود مشاهده نکردی؟ من بر این باورم که ابن زبیر هدفی جز دستیابی به آن شکوه و جلال را ندارد و عبادت و طاعت خدا را در این مسیر به کار گرفته است. »

منابع:

  • قصه کربلا، ص 81
  • حیاة الامام الحسین، ج 2، ص 31

مراجعه شود به:


عبدالله در سال دوم هجرت متولد شد. مادرش اسماء، دختر ابوبکر، و پدرش زبیر بود. حضرت امیرالمومنین علیه السلام فرموده است:« زبیر از ما شمرده می‌شد، تا این که فرزندش، عبدالله، بزرگ شد.»
در سال 64 هجری، پس از مرگ معاویه، مردم حجاز و یمن و عراق و خراسان با عبدالله بن زیبر بیعت کردند و در روز 17 جمادی الاولی در 72 سالگی در زمان حکومت عبدالملک بن مروان در مکه به دار آویخته شد.

عبدالله بن زبیر از کسانی بود که تن به بیعت با یزید نداد. وی شبانه به مکه گریخت و در کنار کعبه به نماز و طواف مشغول شد. با ورود امام حسین علیه السلام به مکه، عبدالله هر روز یا هر دو روز به زیارت امام می‌رفت، ولی در اضطراب به سر می‌برد، زیرا به خوبی می دانست که مادامی که امام حسین علیه السلام در مکه است، کسی با وی بیعت نخواهد کرد، چون امام دارای موقعیت خاص اجتماعی بود و مردم بیشتر از او اطاعت می‌کردند.
هدف عبدالله بن زبیر از پرداختن به عبادت و طواف نیز فریب مردم بود. علی علیه السلام درباره او چنین پیش‌بینی کرده بود:« او به نام دین دام می گستراند تا دنیا را به دست آورد.»
بدون شک، هدف عبدالله بن زبیر در مبارزه با حکومت اموی، رضای خدا نبود. او در اندیشه به دست آوردن قدرت و زمامداری بود.
این واقعیت را عبدالله بن عمر هنگامی که همسرش اصرار داشت با عبدالله بن زبیر بیعت کند و برای او از تقوای عبدالله بن زبیر می‌گفت، روشن کرد.
عبدالله بن عمر در پاسخ همسرش گفت:« مرکب هایی را که معاویه هنگام حج بر آنها سوار بود، دیدی؟ من بر این باورم که ابن زبیر هدفی جز دستیابی به آن شکوه و جلال ندارد و عبادت و طاعت خدا را در این مسیر به کار گرفته است.»

منابع:
قصه کربلا، ص 81 -
حیاة الامام الحسین، ج 2، ص 31.
(الاستیعاب، ج 3، ص 905)

مراجعه شود به:
عبدالله بن عمر و بیعت با یزید
عبدالله بن زبیر و خبر شهادت امام علیه السلام


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 27 مهر 1384 [10:00 ]   7   شکوفه رنجبری      جاری 
 چهارشنبه 24 فروردین 1384 [07:28 ]   6   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 14 فروردین 1384 [08:58 ]   5   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 30 اسفند 1383 [13:57 ]   4   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 سه شنبه 22 دی 1383 [12:56 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 07 آذر 1383 [09:10 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 05 مهر 1383 [07:10 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..