منو
 صفحه های تصادفی
ابوسفیان
بی توجهی امام علی علیه السلام به دنیا در دوران حکومت
مقوقس
گ.مکانها
ویتامین B2
اهتمام امام سجاد علیه السلام به نمازهای نافله
حضرت امام رضا علیه السلام
آیت‌الله اراکی
آب سخت چیست؟
شیخ صدوق
 کاربر Online
845 کاربر online
تاریخچه ی: طراحی وسایل ارتباطی

نگارش: 1

طراحی رادیو


هنگامی که پخش برنامه های رادیویی در دهه 1920 آغاز شد، اجزای دستگاه رادیو مثل گیرنده، پیچ تنظیم و بلندگو به طور جداگانه و اغلب به صورت کیت فروخته می شد و لازم بود مصرف کننده نیز بخشی از کار فنی آن را انجام دهد. افزایش برنامه های رادیویی و پیشرفت های فنی وسیع، این وضع را کاملاً دگرگون ساخت.
در سال 1930 دیگر تولیدکنندگان بیشتر کشورها رادیو را قطعه ای از مبلمان منزل می دانستند، در نتیجه اجزای دستگاه در یک جعبه یکپارچه مجهز به دگمه های کنترل صدا و طنین و پیچ تنظیم جمع شدند. روال پیشرفت را می توان در یک رشته از طرح های شرکت آلمانی تلفنکن Telefunken در یک دوره دهساله مشاهده کرد.
مدلآلفاAlpha ظاهر یک دستگاه فنی را داشت و هیچ تلاشی برای ظرافت آن صورت نگرفته بود. شکل آن تحت تاثیر لامپهای خلا بزرگی بود که از یک جعبه چوبی بیرون زده بودند و بلندگو از دستگاه جدا بود. مدل «وایکینگ 125 دبلیو ال» (1939 نشان دهنده انتقال به مدل های پکپارچه است، با پوششی از باکلیت قالب ریزی شده به سبک پله پله ای «آرت دکو» Art Deco. بلندگوی داخلی که روی گیرنده مخفی و دستگاه تنظیم قرار داشت حالتی عمودی به آن بخشیده بود . ظهور مدل «تی 644 دبلیو» با توجه به تاکید بر ویژگی های ظاهری، شکل و مواد و با بدنه ای با روکش چوپ گردو،اوج مفهوم رادیو به عنوان قطعه ای از مبلمان بود . قرار گرفتن بلندگو در طول بقیه قسمت ها سبب کم شدن ارتفاع و تاکید بر خطوط افقی شده بود.

عکس پیدا نشد


در دهه 1950 همراه با جایگزینی ترانزیستور به جای سیم پیچ ها و لامپ های خلاء پرحجم، بتدریج رادیوهای بزرگ جای خود را به دستگاههای کوچک قابل حمل با پوشش عموماً پلاستیکی دادند. در سال 1957 شرکت ژاپنی سونی رادیویی تمام ترانزیستوری به نام «مدل 63» تولید کرد که شاهدی بر روند کاهش حجم بود.

عکس پیدا نشد


با این حال ابداعات فنی در شکل ظاهری تاثیری نگذاشته بود . شکل ظاهری شامل یک بدنه پلاستیکی رنگی می شد که بلندگویی با آبکاری اندی از تور فلزی به آن پرچ شده و پیچ تنظیم نسبتاً بزرگی از این بدنه بیرون زده بود. بعدها مدل هایی تولید شدند که کاملاً به شکل مکعب مستطیل بودند و پیچ های کنترل فرو رفته داشتند.

طراحی گرامافون


گرامافون نیز از لحاظ ظاهری و فنی تغییرات فراوانی کرده است. مدل های فنری کوکی اولیه که بلندگوهای شیپوری بزرگ داشتند در دهه 1930 جای خود را به مدل های برقی با بلندگوهای داخلی دادند که مثل رادیو به صورت قطعه ای از مبلمان ارائه می شد. امروزه این مدل ها نیز جای خود را به دستگاههای کوچک و بسیار پیچیده الکترونیکی دادند که با تجهیزات بسیار دقیق مدرن عرضه می شوند و شکلشان با داشتن دکمه ها و عقربه های فراوان نشان دهنده تاکیدی بر ابداعات فنی است. بعدها گرامافون به ضبط صوت نیز مجهز شد. بخصوص از زمانی که شرکت فیلیپس آنتهون هلند نوار کاست را نخستین بار در اواخر دهه 1950 عرضه کرد، ترکیب ضبط صوت و گرامافون به عنوان یک شکل استاندارد بین الملی پذیرفته شده است.

طراحی تلویزیون


تلویزیون پس از جنگ جهانی دوم در دسترس همگان قرار گرفت. در آغاز صفحه تلویزیون بسیار کوچک بود و اغلب فقط نه اینچ پهنا داشت. بدنه آن به طرز دست و پاگیری بزرگ بود و اغلب با روکشی چوبی به سبک مبلمان طراحی می شد. در دهه 1950 پیشرفتهای فنی، بخصوص امکان کاهش حجم بدنه با استفاده از ترانزیستور، تناسبات صفحه و بدنه را تغییر داد. صفحه ای بزرگتر در بدنه ای کم حجم تر جای کمی برای بلندپروازی های سبکی طراحان باقی گذاشت. همراه با ظهور مدل های قابل حمل که با باتری کار می کردند تغییر دیگری صورت گرفت که مقدمه بازگشت به صفحات کوچکتر بود. در این مورد نیز شرکت سونی با تلویزیون ظریف «میکروتی وی» Micro TV که صفحه اش پنج اینج بود ، پیشگام شد. این مدل که در سال 1962 به بازار عرضه شد از لحاظ فنی کاملآً دقیق بود، به طوری که اساس رویکرد شرکت نسبت به طراحی قرار گرفت.

عکس پیدا نشد


طراحی دوربین عکاسی


عکاسی غیر حرفه ای و تفننی که با دوربین کداک جرج ایستمن در قرن نوزدهم رواج یافته بود با کم حجم تر شدن وعملکرد آسان تر دوربین ها گسترش خود را ادامه داد در روند کوچکتر کردن دوربین ها، دوربین مینوکس Minox نقطه عطفی محسوب می شود.

عکس پیدا نشد


این دوربین را والتر زپ Walter Zapp طراحی کرد و شرکت وی . ای . افVEF آن را در سال 1937 در لاتویا به مرحله تولید رساند . دوربین ظریفی که بادقت بسیار ساخته شده بود و کارآیی زیادی داشت. بعدها شکل آن در دوربین های جیبی ارزان قیمت بیشماری مورد تقلید قرار گرفت که از پلاستیک بودند و برای سهولت در عملکرد، در آنها از فیلمهای کاست مانند استفاده می شد. دوران پس از جنگ، شاهد افزایش وسیع تولید دوربینهای فیلمبرداری برای بازارهای عمومی نیز بود. دوربین های فیلمبرداری پیوسته کوچکتر می گشتند و حمل آنها آسانتر می شد، در حالیکه اغلب به ابداعات فنی بسیار پیچیده ای از قبیل نورسنج خودکار و عدسی های زوم مجهز بودند. دوربین هشت میلیمتری سینه کانونت Cine Canonet که گروه طراحی شرکت کانون آن را در سال 1962، تحت ریاست هیروشی شینیهارا طراحی کرد، نمونه دوربینی با کیفیت عالی است که با ترکیب چندین نوآوری در شکلی ساده و توجه دقیق به نیازهای مصرف کننده از دهه 1950 به بعد برتری ژاپنیها را در این حوزه تثبیت کرده است.

عکس پیدا نشد





تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 24 خرداد 1384 [05:57 ]   2   فاطمه عیوضی      جاری 
 سه شنبه 24 خرداد 1384 [05:48 ]   1   فاطمه عیوضی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..