منو
 صفحه های تصادفی
مواجهه عناصر ترک و ایرانی در ابتدای دوره صفوی
ملوک الطوایف دوم در اندلس
مختصات دکارتی (3 بعدی)
اسید اسیتیک
نقاط توقف
موور
ابراهیم حاتمی کیا
بهاء الدین ایرانشاه از سلاجقه ی کرمان
الکترود شیشه‌ای
تضاد میان نظامیان قزلباش و ایرانیان دیوانسالار در دولت صفوی
 کاربر Online
372 کاربر online
تاریخچه ی: طراحی محیطهای کاری

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:2

محیطهای کاری


برخلاف آموزش، فرایندهای کاری در طول دو قرن گذشته به طور اساسی تغییر کرد. اگر چه اعمال سلیقه های شخصی در شکل گیری وضعیت منازل گسترش یافته، وضع در مورد محیط های کاری بسیار متفاوت است. در محیط های کاری خود افراد کمتر در نظر گرفته می شوند و بیشتر بر نقش آنها در ساختارهای صنعتی، تجاری یا دولتی تاکید می شود. در انتخاب تجهیزات و لوازم کارخانه ها و ادارات بندرت با کارمندان مشورت می شود.
از این نظر شرکت آلمانی اسرام Osram تولید کننده وسایل برقی و روشنایی یک استثناء بود. این شرکت در سال 1927 با هدف افزایش بهره وری، کمیته ای برای بررسی رفاه حال کارگران و همچنین مسائل فنی و تشکیلاتی تاسیس کرد. شبکه ای از بیست کمیته فرعی که از تمام قسمت های شرکت نمایندگانی در آنها حضور داشتند با این وظیفه که در بازسازی محیط کار علاوه بر کارکرد، زیبایی را نیز در نظر بگیرند تشکیل شد.
استفاده از مبلمان استاندارد و راحت، رنگ های روشن و شاد و تامین روشنایی مفید، کاهش سر و صدا و تهویه بهتر همراه با ایجاد اتاق رختکن، سالنهای غذاخوری و باغچه روی پشت بام برای هواخوری و تفریح، از نتایج این برنامه بود.


طراحی محیطهای کاری در وسایل حمل و نقل


وسیع ترین تغییرات محیط های کاری در زمینه دستگاهها و وسایل حمل ونقل اعمال شد. در اینجا دیگر تاکید صرفاً بر اشکال بیرونی نبود بلکه شامل ملاحظاتی درباره واکنش های جسمی و روانی انسان نسبت به عملکرد و ایمنی دستگاه هم می شد.
برای نمونه در قرن نوزدهم طرح اتاقک راننده لوکوموتیوهای بخار به صورتی شلوغ و درهم ریخته بود و این از ساختار مکانیکی آنها ناشی می شد که هیچ حق انتخابی برای کارگران باقی نمی گذاشت. حتی در قرن بیستم، راننده و آتشکار هنوز هم مجبور بودند خود را با ماشین که چالاکی بدنی زیاد و مهارت فراوانی طلب می کرد مطابقت دهند. برعکس طراحی اتاقک راننده در لوکوموتیوهای دیزلی و برقی جدید تحت تاثیر پیشرفت هایی در زمینه طراحی کابین خلبان هواپیما قرار گرفت که در جنگ جهانی دوم صورت گرفته بود یعنی زمانی که نیاز به واکنش های سریع در نبرد هواپیماهای جنگی سبب مطالعات ارگونومیک برای هماهنگ کردن وسایل و دگمه های کنترل شد. از سال 1963 به بعد تاثیر طرح کابین خلبان در اتاقک راننده « قطارهای گلوگله ای » که توسط گروه تحقیق « راه آهن ملی ژاپن» برای خط سریع السیر توکایدو طراحی شده بخوبی مشهود است. این قطارها با داشتن صندلی های بالشتک دار و دگمه های کنترل ساده شده و سهل الوصول و دید وسیع از جلو، تصویر جدیدی از عملکرد قطار را ارائه دادند.

عکس پیدا نشد


در موتور سیکلت دومی، خطوط بالای باک صندلی و ترک بند در امتداد هم قرار گرفته اند و اگزوز قوس شدید رو به بالایی دارد، و به طور کلی با ترکیب فلز صیقلی و طیفی از رنگ های روشن، تاثیری خیره کننده ایجاد می کند. در مقابل مدل بی 8، این مدل تبدیل به محصولی تفریحی شده بود.


طراحی محیطهای کاری


برخلاف آموزش، فرایندهای کاری در طول دو قرن گذشته به طور اساسی تغییر کرد. اگر چه اعمال سلیقه های شخصی در شکل گیری وضعیت منازل گسترش یافته، وضع در مورد محیط های کاری بسیار متفاوت است. در محیط های کاری خود افراد کمتر در نظر گرفته می شوند و بیشتر بر نقش آنها در ساختارهای صنعتی، تجاری یا دولتی تاکید می شود. در انتخاب تجهیزات و لوازم کارخانه ها و ادارات بندرت با کارمندان مشورت می شود.
از این نظر شرکت آلمانی اسرام Osram تولید کننده وسایل برقی و روشنایی یک استثناء بود. این شرکت در سال 1927 با هدف افزایش بهره وری، کمیته ای برای بررسی رفاه حال کارگران و همچنین مسائل فنی و تشکیلاتی تاسیس کرد. شبکه ای از بیست کمیته فرعی که از تمام قسمت های شرکت نمایندگانی در آنها حضور داشتند با این وظیفه که در بازسازی محیط کار علاوه بر کارکرد، زیبایی را نیز در نظر بگیرند تشکیل شد.
استفاده از مبلمان استاندارد و راحت، رنگ های روشن و شاد و تامین روشنایی مفید، کاهش سر و صدا و تهویه بهتر همراه با ایجاد اتاق رختکن، سالنهای غذاخوری و باغچه روی پشت بام برای هواخوری و تفریح، از نتایج این برنامه بود.


طراحی محیطهای کاری در وسایل حمل و نقل


وسیع ترین تغییرات محیط های کاری در زمینه دستگاهها و وسایل حمل ونقل اعمال شد. در اینجا دیگر تاکید صرفاً بر اشکال بیرونی نبود بلکه شامل ملاحظاتی درباره واکنش های جسمی و روانی انسان نسبت به عملکرد و ایمنی دستگاه هم می شد.
برای نمونه در قرن نوزدهم طرح اتاقک راننده لوکوموتیوهای بخار به صورتی شلوغ و درهم ریخته بود و این از ساختار مکانیکی آنها ناشی می شد که هیچ حق انتخابی برای کارگران باقی نمی گذاشت. حتی در قرن بیستم، راننده و آتشکار هنوز هم مجبور بودند خود را با ماشین که چالاکی بدنی زیاد و مهارت فراوانی طلب می کرد مطابقت دهند. برعکس طراحی اتاقک راننده در لوکوموتیوهای دیزلی و برقی جدید تحت تاثیر پیشرفت هایی در زمینه طراحی کابین خلبان هواپیما قرار گرفت که در جنگ جهانی دوم صورت گرفته بود یعنی زمانی که نیاز به واکنش های سریع در نبرد هواپیماهای جنگی سبب مطالعات ارگونومیک برای هماهنگ کردن وسایل و دگمه های کنترل شد. از سال 1963 به بعد تاثیر طرح کابین خلبان در اتاقک راننده « قطارهای گلوگله ای » که توسط گروه تحقیق « راه آهن ملی ژاپن» برای خط سریع السیر توکایدو طراحی شده بخوبی مشهود است. این قطارها با داشتن صندلی های بالشتک دار و دگمه های کنترل ساده شده و سهل الوصول و دید وسیع از جلو، تصویر جدیدی از عملکرد قطار را ارائه دادند.

عکس پیدا نشد


اهمیت ماهیت فرایند کار، جدای از شرایط محیط کار از واکنش رانندگانی روشن می شود که در دهه 1960 در بریتانیا از انجام کارهای کثیف و طاقت فرسای قطارهای بخار معاف شده برای رانندگی لوکوموتیوهای برقی یا دیزلی گمارده شدند. بسیاری از آنان از اینکه اتاقک راننده و دستگاههای کنترل آنقدر ساده بودند که اداره آنها احتیاجی به مهارت و هوش نداشت ناراضی بودند.
در اتوبوس ها و وسایل نقلیه باری سنگین نیز تغییراتی بینادی صورت گرفت. تلاش جسمی فوق العاده ای که برای راندن چنین وسایلی لازم بود و خستگی ناشی از سرو صدا و تکان، با ساده کردن دستگاههای کنترل برقی، استفاده از صندلی های راحت فنربندی و عایق کاری بهتر که به بهود شرایط رانندگی کمک می کرد تعدیل شده است. افزایش وسیع اندازه و عملکرد وسایل نقلیه باری در دهه 1960 مستلزم بازنگری همه جانبه رابطه بین راننده و ماشین از لحاظ کارآیی و ایمنی بود. کامیون سنگین داف اف 2600ساخت هلند (1964) بسیاری از اصلاحات مهم را دربر داشت. واضح ترینشان، اتاقک بزرگتر راننده بود که با استفاده از رنگ های روش در سقف داخلی و قالب بندی دیواره ها بیشتر جلوه گر می شد. صندلی های انفرادی که زمانی خاص روسا بود مظهر استانداردهای جدید راحتی بود. این صندلی ها که به منظور فراهم کردن راحتی راننده طراحی شده بودند، بخوبی فنربندی و روکش شده و پهنای مناسبی داشتند و به دسته های پهنی نیز برای استراحت دست ها مجهز بودند. وسایل و دگمه های کنترل طوری ساخته و دسته بندی شده بودند که فوراً باز شناخته شوند و کار با آنها راحت باشد و شیشه ها دید همه جانبه ای برای راننده فراهم می کردند. عایق کاری زیاد سبب کاهش سرو صدا می شد و سیستم حرارتی و تهویه کارآمدی نیز در آن تعبیه شده بود. دو تختخواب دیواری در عقب اتاقک برای استراحت در سفرهای طولانی وجود داشت.
علی رغم شباهت ظاهری و شیوه های طراحی قطار و هواپیما و ماشین، ماهیت کار با وسایل نقلیه جاده ای از این نظر که هنوز هم به کنترل مستمر و هوشیاری دائمی نیاز دارد کاملاً با ماهیت کار با قطار و هواپیما متفاوت است. کمک های خارجی مانند کنترل خودکار قطار و هواپیما و کمک به فرود هواپیما، این مسائل را در مورد قطار و هواپیما کاهش داده است. در هر حال روند خودکار کردن ایمنی را افزایش می دهد و ممکن است پیشرفتهای آتی در حمل ونقل جاده ای همین راه را دنبال کند.


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 24 خرداد 1384 [08:45 ]   4   فاطمه عیوضی      جاری 
 سه شنبه 24 خرداد 1384 [05:21 ]   3   فاطمه عیوضی      v  c  d  s 
 دوشنبه 23 خرداد 1384 [12:30 ]   2   فاطمه عیوضی      v  c  d  s 
 دوشنبه 23 خرداد 1384 [11:50 ]   1   فاطمه عیوضی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..