تاریخچه ی:
ضرورت مشاوره تحصیلی
تفاوت با نگارش: 1
| !مقدمه | | !مقدمه |
| نیاز انسان به راهنمایی و مشورت با دیگران در تصمیم گیری ، انتخاب و بکار گیری راه حلهای مناسب در زندگی بر کسی پوشیده نیست. خصوصا در سنینی که فرد ناچار به انجام انتخابهای مهمی است. مسلما چنین مشاورهها و راهنماییهایی کمک شایان توجهی در اقدامات درست و مناسب او خواهد داشت و از خطا رفتن راهها و تصمیمات انتخابی جلوگیری خواهد نمود. بیشتر عدم موفقیتها ، شکست و در نیمه راه ماندنها ، ناشی از عدم داشتن اطلاعات کافی در زمینه موضوع و انجام انتخابهای نادرست است. از اینرو چنانچه انجام ((روانشناسی مشاوره|مشاوره)) در زمینههای مختلف مثل ((مشاوره ازدواج)) ، مشاوره در شرایط بحرانی ، ((مشاوره شغلی)) و غیره اهمیت دارد در زمینه تحصیلی نیز حائز اهمیت فراوان است. | | نیاز انسان به راهنمایی و مشورت با دیگران در تصمیم گیری ، انتخاب و بکار گیری راه حلهای مناسب در زندگی بر کسی پوشیده نیست. خصوصا در سنینی که فرد ناچار به انجام انتخابهای مهمی است. مسلما چنین مشاورهها و راهنماییهایی کمک شایان توجهی در اقدامات درست و مناسب او خواهد داشت و از خطا رفتن راهها و تصمیمات انتخابی جلوگیری خواهد نمود. بیشتر عدم موفقیتها ، شکست و در نیمه راه ماندنها ، ناشی از عدم داشتن اطلاعات کافی در زمینه موضوع و انجام انتخابهای نادرست است. از اینرو چنانچه انجام ((روانشناسی مشاوره|مشاوره)) در زمینههای مختلف مثل ((مشاوره ازدواج)) ، مشاوره در شرایط بحرانی ، ((مشاوره شغلی)) و غیره اهمیت دارد در زمینه تحصیلی نیز حائز اهمیت فراوان است. |
| !ضرورت مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان | | !ضرورت مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان |
- | ((مشاوره تحصیلی)) به دانش آموزان کمک میکند ویژگیها و ((استعداد|استعدادهای)) خود را بهتر بشناسند و به شرایط و خصوصیاتی که یا توجهی به آنها نداشتهاند و یا میزان توجه به آنها کمتر بوده است با دقت بیشتری نگاه کنند. علاوه بر این اطلاعات آنها را در زمینههای مختلف تحصیلی بالاتر بوده و در صورت وجود نواقصی در عملکردشان آنها را شناسایی کرده و راه حلهایی برای رفع نواقص ارائه میکند. به این ترتیب دانش آموزان میتوانند عملکرد بهتری نسبت به قبل در زمینه درسی داشته باشند انتخابهای مفیدی انجام دهند و اشکالات احتمالی را رفع نمایند. |
+ | ((مشاوره تحصیلی)) به دانش آموزان کمک میکند ویژگیها و استعدادهای خود را بهتر بشناسند و به شرایط و خصوصیاتی که یا توجهی به آنها نداشتهاند و یا میزان توجه به آنها کمتر بوده است با دقت بیشتری نگاه کنند. علاوه بر این اطلاعات آنها را در زمینههای مختلف تحصیلی بالاتر بوده و در صورت وجود نواقصی در عملکردشان آنها را شناسایی کرده و راه حلهایی برای رفع نواقص ارائه میکند. به این ترتیب دانش آموزان میتوانند عملکرد بهتری نسبت به قبل در زمینه درسی داشته باشند انتخابهای مفیدی انجام دهند و اشکالات احتمالی را رفع نمایند. |
| !ضرورت مشاوره تحصیلی برای والدین | | !ضرورت مشاوره تحصیلی برای والدین |
- | در امر تحصیل فرزندان ، خانواده و والدین نقش بسزایی دارند. بطوریکه عامل خانواده از عوامل مهم در زمینه پیشرفت تحصیلی دانش آموز یا وقوع افت تحصیلی است. انگیزهها و علایق تحصیلی دانش آموز در خانواده شکل میگیرد و به آن جهت داده میشود و مسیری برای هدایت آن فراهم میشود. خانواده سرعت دانش آموز را در رسیدن به اهداف تحصیلی تنظیم میکند. خانوادههای بدون انگیزه ، بدون اطلاع و غیر فعال موجب کاهش سرعت دانش آموزان بااستعداد میشوند.
از اینرو در فرآیند مشاوره تحصیلی ، لزوم انجام مشاوره با والدین ضرورت و اهمیت خاصی پیدا میکند. از اینرو لازم به نظر میرسد والدین و بطور کلی خانواده نیز اطلاعات کافی از ویژگیها و استعدادهای فرزندان خود کسب نمایند، اطلاعات بیشتری در زمینههای تحصیلی کسب کنند و کمکها و یاریهای مفیدی برای فرزندان دانش آموز خود فراهم کنند. |
+ | در امر تحصیل فرزندان ، خانواده و والدین نقش بسزایی دارند. بطوریکه عامل خانواده از عوامل مهم در زمینه پیشرفت تحصیلی دانش آموز یا وقوع افت تحصیلی است. انگیزهها و علایق تحصیلی دانش آموز در خانواده شکل میگیرد و به آن جهت داده میشود و مسیری برای هدایت آن فراهم میشود. خانواده سرعت دانش آموز را در رسیدن به اهداف تحصیلی تنظیم میکند. خانوادههای بدون انگیزه ، بدون اطلاع و غیر فعال موجب کاهش سرعت دانش آموزان بااستعداد میشوند. از اینرو در فرآیند مشاوره تحصیلی ، لزوم انجام مشاوره با والدین ضرورت و اهمیت خاصی پیدا میکند. از اینرو لازم به نظر میرسد والدین و بطور کلی خانواده نیز اطلاعات کافی از ویژگیها و استعدادهای فرزندان خود کسب نمایند، اطلاعات بیشتری در زمینههای تحصیلی کسب کنند و کمکها و یاریهای مفیدی برای فرزندان دانش آموز خود فراهم کنند. |
| !ضرورت مشاوره تحصیلی در زمینه انتخاب رشته مشاغل | | !ضرورت مشاوره تحصیلی در زمینه انتخاب رشته مشاغل |
- | گاه انتخابهایی که دانش آموزان در زمینه رشتهها و مشاغل انجام میدهند عاری از هر گونه دلیل منطقی و اطلاعات مناسب است. معیارهایی که دانش آموزان در چنین مواردی برای انتخابهای خود برمیگزینند ملاکهایی کاذب و نامناسب است. مثل انتخاب رشته ریاضی فیزیک به خاطر وجهه اجتماعی آن ، یا به خاطر چشم هم چشمی و یا به خاطر دنباله روی از یک دوست و یا همراه با او بودن در طول تحصیل.
چنین انتخابهایی به احتمال بیشتری محکوم به شکست خواهند بود. شکست یا در مرحله سالهای دبیرستان به صورت کاهش در نمرات ، عدم موفقیت در کنکور و در سنین بالاتر در انتخاب رشته در زمینه ((انتخاب رشته|انتخاب رشته تحصیلی)). مشاوره از آن جهت ضرورت مییابد که اهمیت چنین انتخابهایی به دانش آموز گوشزد شود تا او ملاکهای مناسبی برای تصمیمهای خود اتخاذ کند و از احتمال شکست خود در آینده پیشگیری نماید. |
+ | گاه انتخابهایی که دانش آموزان در زمینه رشتهها و مشاغل انجام میدهند عاری از هر گونه دلیل منطقی و اطلاعات مناسب است. معیارهایی که دانش آموزان در چنین مواردی برای انتخابهای خود برمیگزینند ملاکهایی کاذب و نامناسب است. مثل انتخاب رشته ریاضی فیزیک به خاطر وجهه اجتماعی آن ، یا به خاطر چشم هم چشمی و یا به خاطر دنباله روی از یک دوست و یا همراه با او بودن در طول تحصیل. چنین انتخابهایی به احتمال بیشتری محکوم به شکست خواهند بود. شکست یا در مرحله سالهای دبیرستان به صورت کاهش در نمرات ، عدم موفقیت در کنکور و در سنین بالاتر در انتخاب رشته در زمینه ((انتخاب رشته|انتخاب رشته تحصیلی)). مشاوره از آن جهت ضرورت مییابد که اهمیت چنین انتخابهایی به دانش آموز گوشزد شود تا او ملاکهای مناسبی برای تصمیمهای خود اتخاذ کند و از احتمال شکست خود در آینده پیشگیری نماید. |
| !ضرورت مشاوره تحصیلی در زمینه جلوگیری از افت تحصیلی | | !ضرورت مشاوره تحصیلی در زمینه جلوگیری از افت تحصیلی |
- | برخی از دانش آموزان به خاطر شرایط ویژهای که دارند بیشتر در معرض ((افت تحصیلی و عوامل موثر بر آن|افت تحصیلی)) هستند و برخی از آنها افتان و خیزان تجربههایی از افت تحصیلی داشتهاند. برخی از علل افت تحصیلی این دانش آموزان به عوامل بیرونی مثل خانواده ، ((مدرسه)) و ... مربوط میشود. و برخی از علل ، علل فردی هستند مثل انگیزه خود دانش آموز ، ((روشهای مطالعه)) و برنامه ریزی، علایق و استعدادها و غیره. مشاوره تحصیلی برای این دسته از دانش آموزان اهمیت بسزایی دارد.
در جریان ((مشاوره تحصیلی)) به این دانش آموزان کمک میشود علت افتها و شکستهای خود را بشناسند و با راهکارهایی آشنا شوند که به آنها در رفع آن علتها و یا کاهش تاثیر آنها در مسائل تحصیلیشان کمک میکنند. انجام چنین مشاورههایی میتواند با احیای نیروهای بالقوه فرد او را در تمام مسیر تحصیلیاش همراهی کند. |
+ | برخی از دانش آموزان به خاطر شرایط ویژهای که دارند بیشتر در معرض ((افت تحصیلی و عوامل موثر بر آن|افت تحصیلی)) هستند و برخی از آنها افتان و خیزان تجربههایی از افت تحصیلی داشتهاند. برخی از علل افت تحصیلی این دانش آموزان به عوامل بیرونی مثل خانواده ، ((مدرسه)) و ... مربوط میشود. و برخی از علل ، علل فردی هستند مثل انگیزه خود دانش آموز ، ((روشهای مطالعه)) و برنامه ریزی، علایق و استعدادها و غیره. مشاوره تحصیلی برای این دسته از دانش آموزان اهمیت بسزایی دارد. در جریان ((مشاوره تحصیلی)) به این دانش آموزان کمک میشود علت افتها و شکستهای خود را بشناسند و با راهکارهایی آشنا شوند که به آنها در رفع آن علتها و یا کاهش تاثیر آنها در مسائل تحصیلیشان کمک میکنند. انجام چنین مشاورههایی میتواند با احیای نیروهای بالقوه فرد او را در تمام مسیر تحصیلیاش همراهی کند. |
| !ضرورت مشاوره تحصیلی در زمینه سرعت بخشیدن به فرآیند تحصیل و مطالعه | | !ضرورت مشاوره تحصیلی در زمینه سرعت بخشیدن به فرآیند تحصیل و مطالعه |
| برخی دانش آموزان و خانوادههای آنها مایلند عملکرد بهینه خود را در زمینه تحصیل بهبود بخشند. این دانش آموزان ممکن است دانش آموزانی متوسط و یا بالا باشند. به هر حال تمایل دارند روشهایی را بیاموزند و اطلاعاتی مناسب ، مفید و عملی کسب کنند که کارآیی آنها را در زمینه تحصیل بالا ببرد. مشاوره تحصیلی چنین راهکارهایی را برای افراد فراهم میسازد. و بر احتمال موفقیت آنها در سطح پیشرفتهتر میافزاید. | | برخی دانش آموزان و خانوادههای آنها مایلند عملکرد بهینه خود را در زمینه تحصیل بهبود بخشند. این دانش آموزان ممکن است دانش آموزانی متوسط و یا بالا باشند. به هر حال تمایل دارند روشهایی را بیاموزند و اطلاعاتی مناسب ، مفید و عملی کسب کنند که کارآیی آنها را در زمینه تحصیل بالا ببرد. مشاوره تحصیلی چنین راهکارهایی را برای افراد فراهم میسازد. و بر احتمال موفقیت آنها در سطح پیشرفتهتر میافزاید. |
| !ضرورت مشاوره تحصیلی برای تشخیص و هدایت دانش آموزان استثنایی | | !ضرورت مشاوره تحصیلی برای تشخیص و هدایت دانش آموزان استثنایی |
- | درصد کمی از دانش آموزان در گروه ((دانش آموزان استثنائی)) قرار دارند. از لحاظ علمی دانش آموزان استثنایی شامل دانش آموزانی میباشند که معلولیتهایی در زمینههای مختلف جسمی مثل ((اختلالات شنوایی|شنوایی)) ، ((اختلالات بینایی|بینایی)) و یا ((اختلالات ذهنی|هوشی)) دارند.
لزوم مشاوره تحصیلی برای این دسته از دانش آموزان نیز به وفور احساس میشود. به این دلیل که آنها و خانوادههای آنها نیازمند اطلاعات بیشتری در ارتباط با آینده تحصیلی و شغلی آنها هستند. در مورد این دسته از دانش آموزان نیز با بررسی تواناییهای آنها در مورد شغل و تحصیلات آنها تصمیماتی اتخاذ میشود. چنین دانش آموزانی با توجه به ضرورت اینکه زودتر از بقیه دانش آموزان باید حرفه و مهارتی را بیاموزند احتیاج مبرمی به مشاوره تحصیلی دارند. |
+ | درصد کمی از دانش آموزان در گروه ((دانش آموزان استثنائی)) قرار دارند. از لحاظ علمی دانش آموزان استثنایی شامل دانش آموزانی میباشند که معلولیتهایی در زمینههای مختلف جسمی مثل ((اختلالات شنوایی|شنوایی)) ، ((اختلالات بینایی|بینایی)) و یا ((اختلالات ذهنی|هوشی)) دارند. لزوم مشاوره تحصیلی برای این دسته از دانش آموزان نیز به وفور احساس میشود. به این دلیل که آنها و خانوادههای آنها نیازمند اطلاعات بیشتری در ارتباط با آینده تحصیلی و شغلی آنها هستند. در مورد این دسته از دانش آموزان نیز با بررسی تواناییهای آنها در مورد شغل و تحصیلات آنها تصمیماتی اتخاذ میشود. چنین دانش آموزانی با توجه به ضرورت اینکه زودتر از بقیه دانش آموزان باید حرفه و مهارتی را بیاموزند احتیاج مبرمی به مشاوره تحصیلی دارند. |
| !ضرورت مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان تیز هوش و نابغه | | !ضرورت مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان تیز هوش و نابغه |
| این دسته از دانش آموزان ، قشر پرنیرو و قابل توجهی برای دست اندرکاران تعلیم و تربیت و جامعه هستند. سرمایه گذاری و استفاده از انواع خدمات مشاورهای در کنار سایر امکاناتی که برای آنها در مدارس ویژه فراهم میآید ضرورت دارد. از دست رفتن چنین نیروهایی به خاطر انتخابها و تصمیمات نادرست زیانهای قابل توجهی به بار خواهد آورد. | | این دسته از دانش آموزان ، قشر پرنیرو و قابل توجهی برای دست اندرکاران تعلیم و تربیت و جامعه هستند. سرمایه گذاری و استفاده از انواع خدمات مشاورهای در کنار سایر امکاناتی که برای آنها در مدارس ویژه فراهم میآید ضرورت دارد. از دست رفتن چنین نیروهایی به خاطر انتخابها و تصمیمات نادرست زیانهای قابل توجهی به بار خواهد آورد. |
| !مباحث مرتبط با عنوان | | !مباحث مرتبط با عنوان |
| *((انتخاب رشته)) | | *((انتخاب رشته)) |
| *((افت تحصیلی و عوامل موثر بر آن)) | | *((افت تحصیلی و عوامل موثر بر آن)) |
| *((تیز هوشان)) | | *((تیز هوشان)) |
| *((پیشرفت تحصیلی)) | | *((پیشرفت تحصیلی)) |
| *((دانش آموزان استثنایی)) | | *((دانش آموزان استثنایی)) |
| *((روانشناسی مشاوره)) | | *((روانشناسی مشاوره)) |
| *((روشهای مطالعه)) | | *((روشهای مطالعه)) |
| *((مشاوره تحصیلی)) | | *((مشاوره تحصیلی)) |
| *((هوش و استعداد)) | | *((هوش و استعداد)) |