منو
 کاربر Online
921 کاربر online
تاریخچه ی: ضرورت عقلی وجود امام

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-16Lines: 1-18
-!آیا پیامبر توانست همه احکام دین را در جامعه رواج دهد؟ +!آیا پیامبر توانست همه ((احکام)) دین را در جامعه رواج دهد؟
-توضیحی که علمای یه می دهند بر هما اساسی که اولاً یک حث تاریخی می کنند یعنی می گویند فعلاً بحث در امامت حضرت امیر است اگر ای ثابت شد برای بقیه ائمه بیشتر به نص امام قلی تمسک می شود می گویند می دانیم که دین اسلم دی خاتم است بناست که بعد از آ دیگر شریعتی نیاید و دینی است که کلی و جام همه شئون زندگی بشر و وضع این دین هم ا چنین مطلبی حکایت می کند زیرا در همه سائل الت دارد بعد ی گویند آیا تاری زندگی پیغمبر اکرم نشان می دهد که ایان شخصاً ین مدار فرصت پیدا کرده بشند که تمم الم را ه ردم علیم داده باشند؟ +یکی راهای ثبات ((امات)) همه امامن این اس ک امات ایرالممنین را ابات کنیم د ب تریب امامت دیگ ام را ب تع اا مییم.
-ما قتی که اریخ را ماله می کنیم می ینیم یست و سه ال چنین فرتی برای یغ اکر نیم و اته از ی ت کوی نکرد و یلی چیها را لیم داد ولی ب وج ه تاریخچه که و مدینه پیمبر و گرفتاریا مشاغ زیدی که ایشان داش مم این مد ی بد که همه احکام اسلام را برای همه مردم ی کند و امکان ندارد که چنین ینی ناق بیان شده اشد. +می دایم که ین ((الم)) ین ست و بناست که عد از آن دیگر شریتی نیاید دیی س ک کلی و م همه ئون زندگی ((ر)) و وضع ای ین هم از چی لی حکی ی کند یا در همه مسائل الت دارد ب می گوید یا تاریخ زی ((پیمبر اکر)) شا می هد که ایشان ش این مقدر صت یدا کرد باشد که تمام اسلام را به مردم م داده اند
-بااین ما اید کسی یا کانی در مین اصحاب پیمر(ص) وجود اشته اشد اسام ر به مام و کمال از پیامبر فرارته و ان مز پیب باند ک ز رتن ا از نظر ویح بی الام نی ی اشند با این تفاو که پیر(ص) از راه وحی لهی می ت و ینها از راه یاد گرفتن از پیغمبر ی گین د می گیند شما چون چین کی را سراغ ناید و به او رجوع نکردی خوا نخواه اول، دی اسلام را نا تی کدید و در نتیجه مه قیاس را پی آورید و درست هم هست، مه قیاس از آنجا ک د یا ال تسنن مرح شد که تند در سائلی ک بای کمی داشه باشیم ولی از پیغمبر(ص) نرسیده چه کنیم؟ +ا وقی که ((اریخ)) مطاه می کنیم می ینیم در ن بی و ه ا ین رتی بای ((پیامبر ار)) د نیام به ا ی ی کتای نکر و یی چیا ا یم اد ولی با توه اریچه ((م)) و ((مینه)) پیغمبر گریا و اغل یای که ایا ا، سلم این ت ای نود که همه کا اسلام را ری همه م بیان کد اکا نارد که ین دیی اق یان شه باشد.
-گند ه ای نایم ج اینکه ا مقایه یک موو و یگر و ا مبها نی و گمانی حکم چین مسای ا اتبا کیم ای ن از ای یع م نیست ضر امی() روع ده و الا و در کم سایر مه یز هست که این ه مان باطلی س لی() فرمد م ان ا ین نق؟ +ببراین حتماً باید ی ی کسانی در میان ((صحا)) پیغمبر(ص) وجو داشته باشند که سلام را ه تمم و کمل یر فاگرفته و اگردان مه پیغمبر باشند که بعد ا فتن او از نظر توضیح بیان اسلام نیر ی اشند با ین تاو ک پیغمبر(ص) از راه وحی اهی می گف و ینها از ا یاد گرتن از پیمبر می گویند بعد ی گیند شما چون چنین کسی رغ نداری و ه و رجوع نکدید خواه ناخواه ا دین اسل را نص تقی کید و در تیجه مله قیاس را پیش آوردید و ست ه هست، مسئله قیاس از آنجا ه ر میان ((اهل سنن)) مح که گفتند در مسائی ک باید کمی دات باشی ی ز پیبر(ص) نی چه کنیم؟
-آیا خدا دین ناقص فرود آورد که نیاز داشته باشد به این رأیهای من عندی؟ سایر ائمه علیه السلام هم پافشاری زیادی بر این مسئله کرده اند که صحبت نقصانگی دین نیست که مسائل دینی در بعضی موارد ناقص باشد و چون ناقص است با رای و گمان خودمان حکمی بدست آوریم در اصول کافی بابی است به نام (باب . . .) که هیچ مسئله ای نیست که لااقل صورت کلی آن در کتاب و سنت وجود نداشته باشد کلی مسائل آمده است مصداق را باید کشف کرد اجتهاد از نظر شیعه همین است یعنی کلیات اسلام کافی است. +گفتند چاره ای نداریم جز اینکه با مقایسه یک موضوع با موضوع دیگر و با مشابهات ظنی و گمانی حکم چنین مسائلی را استنباط کنیم این سخن از علمای شیعه هم نیست از حضرت امیر(ع) شروع شده و در نهج البلاغه هست و در کلمات سایر ائمه نیز هست که این چه گمان باطلی است؟ ((امام علی|علی(ع) ))فرموند ام انزل الله دیناً ناقصاً؟

آیا خدا ((دین)) ناقص فرود آورد که نیاز داشته باشد به این رأیهای من عندی؟ سایر ائمه علیه السلام هم پافشاری زیادی بر این مسئله کرده اند که صحبت نقصانگی دین نیست که مسائل دینی در بعضی موارد ناقص باشد و چون ناقص است با رای و گمان خودمان حکمی بدست آوریم در ((اصول کافی)) بابی است به نام (باب الحجه) که هیچ مسئله ای نیست که لااقل صورت کلی آن در کتاب و سنت وجود نداشته باشد کلی مسائل آمده است مصداق را باید کشف کرد اجتهاد از نظر ((شیعه)) همین است یعنی کلیات اسلام کافی است.
   
 مجتهد باید کلیات را بر جزئیات تطبیق کند ولی قیاس این است که حتی کلیات هم کافی نیست باید با مشابهتها و گمانها حدسی زد و بطور تخمینی حکم را استنباط کرد. بنابراین  مجتهد باید کلیات را بر جزئیات تطبیق کند ولی قیاس این است که حتی کلیات هم کافی نیست باید با مشابهتها و گمانها حدسی زد و بطور تخمینی حکم را استنباط کرد. بنابراین
-(علمای شیعه) می گویند که ما و شما هر دو اعتراف داریم که پیغمبر اکرم در آن بیست و سه سال نتوانست تمام احکام اسلام را ولو به صورت کلی برای مردم بیان کند شما می گویید رسول اکرم همین طور رها کرد و رفت ما می گوییم این طور نبوده بلکه به همان دلیل که پیغمبر(ص) مبعوث شد از جانب پیغمبر افرادی معین شدند که جنبه قدسی داشتند و پیغمبر اکرم تمام حقایق اسلام را برای اولین آنها یعنی علی(ع) بیان کرد و آنان آماده بودند که به تمام سوالات جواب بدهند علی(ع) همیشه می گفت هرچه از اسلام می خواهید بپرسید تا من به شما بگویم. +(علمای شیعه) می گویند که ما و شما هر دو اعتراف داریم که پیغمبر اکرم در آن بیست و سه سال نتوانست تمام احکام اسلام را ولو به صورت کلی برای مردم بیان کند شما می گویید رسول اکرم همین طور رها کرد و رفت ما می گوییم این طور نبوده بلکه به همان دلیل که پیغمبر(ص) ((بعثت|مبعوث)) شد از جانب پیغمبر افرادی معین شدند که جنبه قدسی داشتند و پیغمبر اکرم تمام حقایق اسلام را برای اولین آنها یعنی علی(ع) بیان کرد و آنان آماده بودند که به تمام سوالات جواب بدهند علی(ع) همیشه می گفت هرچه از اسلام می خواهید بپرسید تا من به شما بگویم.
 منبع:امامت و رهبری؛مرتضی مطهری منبع:امامت و رهبری؛مرتضی مطهری

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 09 مرداد 1384 [13:53 ]   3   یاسر ناظم نیا      جاری 
 چهارشنبه 15 تیر 1384 [13:32 ]   2   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 15 تیر 1384 [13:29 ]   1   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..