منو
 کاربر Online
347 کاربر online
تاریخچه ی: صوت موسیقی

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-42Lines: 1-55
-||
صوت موسیقی یا ((نت موسیقی|نت)) ، صوتی است که از ارتفاعهای منظم تشکیل شده است و اثر خوشایندی بر گوش انسان دارد.
||
+






||صوت موسیقی یا ((نت موسیقی|نت)) ، صوتی است که از ارتفاعهای منظم تشکیل شده است و اثر خوشایندی بر گوش انسان دارد.||
 !دید کلی !دید کلی
-صوتی را که می‌شنویم به خصوصیتهای ((گوش)) و ساز و کار شنوایی و نیز ویژگهای فیزیکی صوت بستگی داد. صوتی را که انسان با دستگاه شنوایی خود درک می‌کند، بر حسب سه مشخصه ((بلندی صوت|بلندی)) ، ((ارتفاع صوت|ارتفاع)) و ((طنین)) بیان می‌کنند.
!((تار مرتعش))
+صوتی را که می‌شنویم به خصوصیتهای ((آناتومی گوش|گوش)) و ساز و کار شنوایی و نیز ویژگیهای فیزیکی صوت بستگی داد. صوتی را که انسان با دستگاه شنوایی خود درک می‌کند، بر حسب سه مشخصه ((بلندی صوت|بلندی)) ، ((ارتفاع صوت|ارتفاع)) و ((طنین)) بیان می‌کنند.
!تار مرتعش
 هنگامی که یک تار را مرتعش می‌کنیم، تنها هماهنگ اول آن ایجاد نمی‌شود. بلکه هماهنگهای دیگر آن نیز بوجود می‌آیند. از برهمنهش این هماهنگها یک موج مرکب ایجاد می‌شود. آنچه ما پس از مرتعش کردن یک تار می‌شنویم، از این موج مرکب ایجاد می‌شود. اگر ((موج صوتی)) حاصل از ((پیانو)) و ((ویولون)) را با هم مقایسه کنیم و در هر دو مورد ((فرکانس)) صوت اصلی 440 باشد، تعداد و دامنه هماهنگهایی که در ساختن این موج مرکب سهیم هستند، متفاوت خواهد بود. در نتیجه اگر شکل موج مرکب حاصل را رسم کنیم باهم فرق خواهند داشت. هنگامی که یک تار را مرتعش می‌کنیم، تنها هماهنگ اول آن ایجاد نمی‌شود. بلکه هماهنگهای دیگر آن نیز بوجود می‌آیند. از برهمنهش این هماهنگها یک موج مرکب ایجاد می‌شود. آنچه ما پس از مرتعش کردن یک تار می‌شنویم، از این موج مرکب ایجاد می‌شود. اگر ((موج صوتی)) حاصل از ((پیانو)) و ((ویولون)) را با هم مقایسه کنیم و در هر دو مورد ((فرکانس)) صوت اصلی 440 باشد، تعداد و دامنه هماهنگهایی که در ساختن این موج مرکب سهیم هستند، متفاوت خواهد بود. در نتیجه اگر شکل موج مرکب حاصل را رسم کنیم باهم فرق خواهند داشت.
 +

 +
 +
 +
 +{img src=img/daneshnameh_up/2/25/SPEAKER.GIF}
 +
 +
 +
 !مشخصه‌های صوت !مشخصه‌های صوت
 !!طنین !!طنین
 طنین صوت به شکل موج مرکب بستگی دارد. یعنی طنین به نوع ، تعداد و دامنه‌های هماهنگهایی که ایجاد شده‌اند، وابسته است. طنین صوت به شکل موج مرکب بستگی دارد. یعنی طنین به نوع ، تعداد و دامنه‌های هماهنگهایی که ایجاد شده‌اند، وابسته است.
 !!ارتفاع !!ارتفاع
 ارتفاع صوت با فرکانس موج اصلی که موج مرکب از آن ساخته می‌شود، تعیین می‌شود. ارتفاع صوت با فرکانس موج اصلی که موج مرکب از آن ساخته می‌شود، تعیین می‌شود.
 !!بلندی !!بلندی
 بلندی صوت به ((شدت صوت)) و خصوصیتهای شنونده بستگی داد. بلندی صوت به ((شدت صوت)) و خصوصیتهای شنونده بستگی داد.
 !توصیف صوت موسیقی !توصیف صوت موسیقی
 !!فاصله موسیقی  !!فاصله موسیقی
-نسبت فرکانس دو ((نت موسیقی|نت)) را فاصله موسیقی می‌نامند. تجربه نشان داده است که هر فاصله‌ای برای انسان خوشایند نیست. به همین خاطر صوت موسیقی از سایر اصوات متمایز می‌گردد. لازم به ذکر است که این احساس خوشایند نسبت به صوت موسیقی فقط مختص انسان نیست، بلکه سایر موجودات زنده نیز نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهند. بگونه‌ای که اثرات صوت موسیقی بر اعمال موجودات زنده در بسیاری از مسائل تجربی مشاهده شده است. +نسبت فرکانس دو نت را فاصله موسیقی می‌نامند. تجربه نشان داده است که هر فاصله‌ای برای انسان خوشایند نیست. به همین خاطر صوت موسیقی از سایر اصوات متمایز می‌گردد. لازم به ذکر است که این احساس خوشایند نسبت به صوت موسیقی فقط مختص انسان نیست، بلکه سایر موجودات زنده نیز نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهند. بگونه‌ای که اثرات صوت موسیقی بر اعمال موجودات زنده در بسیاری از مسائل تجربی مشاهده شده است.
 !!گام موسیقی !!گام موسیقی
-((گام موسیقی)) مجموعه‌ای از چند نت است که فاصله آنها برای گوش خوشایند است. گامهای متفاوتی در موسیقی وجود دارد.
*__گام طبیعی :__
گام طبیعی از هشت نت do2 , re , mi , fa , sol , la , si , do2 تشکیل شده است که فاصله آنها از یک نت مبنا (do2) که کمترین فرکانس را دارد به صورت زیر است.
+گام موسیقی مجموعه‌ای از چند نت است که فاصله آنها برای گوش خوشایند است. گامهای متفاوتی در موسیقی وجود دارد.
*__گام طبیعی :__
گام طبیعی از هشت نت ~~green:do2~~ , ~~green:re~~ , ~~green:mi~~ , ~~green:fa~~ , ~~green:sol~~ , ~~green:la~~ , ~~green:si~~ , ~~green:do2~~ تشکیل شده است که فاصله آنها از یک نت مبنا (do2) که کمترین فرکانس را دارد به صورت زیر است:

 #(Si) نسبت به (do1) مثل 15 به 18 است. #(Si) نسبت به (do1) مثل 15 به 18 است.
 #(la) نسبت به (do1) مثل 5 به 3 است. #(la) نسبت به (do1) مثل 5 به 3 است.
 #(Sol) نسبت به (do1) مثل 3 به 2 است. #(Sol) نسبت به (do1) مثل 3 به 2 است.
 #(fa) نسبت به (do1) مثل 4 به 3 است. #(fa) نسبت به (do1) مثل 4 به 3 است.
 #(mi) نسبت به (do1) مثل 5 به 4 است. #(mi) نسبت به (do1) مثل 5 به 4 است.
 #(re) نسبت به do1 مثل 5 به 4 است. #(re) نسبت به do1 مثل 5 به 4 است.
 #(do2) نسبت به (do1) برابر 2 است.  #(do2) نسبت به (do1) برابر 2 است.
-فرکانس do2 دو برابر فرکانس do1 است و ((اکتاو)) do1 نامیده می‌شود. اگر do2 را نت مبنا بگیریم، با رعایت فاصله فوق می‌توانیم گام دوم را بسازیم. به همین ترتیب می‌توان بر مبنای do3 که اکتاو do2 است، گام سوم را ساخت و به همین ترتیب ادامه داد. +فرکانس do2 دو برابر فرکانس do1 است و اکتاو do1 نامیده می‌شود. اگر do2 را نت مبنا بگیریم، با رعایت فاصله فوق می‌توانیم گام دوم را بسازیم. به همین ترتیب می‌توان بر مبنای do3 که اکتاو do2 است، گام سوم را ساخت و به همین ترتیب ادامه داد.
 !مباحث مرتبط با عنوان !مباحث مرتبط با عنوان
 *((آناتومی گوش)) *((آناتومی گوش))
 *((آلات موسیقی)) *((آلات موسیقی))
 *((ارتفاع صوت)) *((ارتفاع صوت))
 *((بلندی صوت)) *((بلندی صوت))
 *((پیانو)) *((پیانو))
-*((تار)) 
 *((تار مرتعش)) *((تار مرتعش))
 *((شدت صوت)) *((شدت صوت))
 *((طنین)) *((طنین))
 *((فیزیولوژی صوت)) *((فیزیولوژی صوت))
 *((گام موسیقی)) *((گام موسیقی))
 *((موج صوتی)) *((موج صوتی))
 *((نت موسیقی)) *((نت موسیقی))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 19 فروردین 1385 [07:10 ]   3   مجید آقاپور      جاری 
 شنبه 19 فروردین 1385 [07:07 ]   2   مجید آقاپور      v  c  d  s 
 یکشنبه 23 اسفند 1383 [05:25 ]   1   حسین خادم      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..