منو
 کاربر Online
874 کاربر online
تاریخچه ی: صله رحم

تفاوت با نگارش: 3

Lines: 1-46Lines: 1-53
 +یکی از دستورات موکد ((دین مبین اسلام)) و یکی از مهم ترین آداب اجتماعی «صله رحِم» است که با عمل صحیح به آن، ریشه بسیاری از کمبودها و نیازها از بین می‌رود.
 +صله به معنای وصل است، و در اصطلاح به احسان و اظهار عطوفت و رعایت حال دیگران گفته می‌شود.
 +رحِم به معنی جایگاه اولاد است و در اصطلاح به مادر گفته می‌شود. و صله رحم یعنی رسیدگی و احسان به افرادی که با انسان، مادرِ مشترک داشته باشند؛ مانند عمو، عمّه، دایی، خاله و فرزندان آنها.
 +صله رحم از دستورات عام و پرمنفعت اسلام است و کنیه های خانوادگی را از بین می‌برد:
 +((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام|امام صادق علیه السلام)) فرمود:«صله رحم کن، حتی اگر با دادن یک لیوان آب به نزدیکانت باشد. بهترین صله رحم بازداشتن خویش است از آزار آنها.»
-یکی را مکد ((دین ی اسلام ))، «صله رحِم» است ک یکی ا مهم ن دا تماعی اس ک با ک گیی حیح ریه سیای ا کب و یازها خشکیده می شد. +(( یرالممین عی لی السلام)) فرمود:«صله رحم کید حتی اگ به لمکردن اد.»
((
رت امام حسین علیه السل|ام سین لیه لام)) فرموه کس مخواه اش ب أخیر بید و رزاش زیاد شود، صله رحم کد.»
-صله ه ای ول اس، کنایه از احان و اهار وت و ر و رایت حال. +((حضرت محمد مصطفی صلی الله لیه ه|رسول خدا صلی الله علیه وله سلم)) فرمود:«مردی فقط از عمرش سه ل مانده ول صله رحم می‌کند و خداوند سی سال به عمرش اضافه می‌کند؛ و مردی از عمرش سی سال مانده اما قطع رحم می‌کن و خداوند سه سال او را نده نگه می دارد. __مدالله مایشاء و یثبت عنده ام الکتاب __ (سوره رعد آی 39) (خداند هر چه را که بخواهد محو می کند و هر چه ا بخواهد، ثابت می‌گرداند؛ و در نزد اوست حقیقت کتاب.
-رحِم به معنی جایگاه اولاد و کنایه از ادر است، بابرای له رحم یعنی رسیدی و احسان به ارادی که ا اسان، یک مادرِ مشترک داشته باشند؛ مانند عمو،عمّه، ایی، خاله و فردان نه.
البته مادر ترک ب معنای مادری است که زود به ذهن برسد و در عُرف آنها را فرزندان آن مدر بدانند والّا مادر مشترک بسیار دور ه بسا قبیله ای ر شال گردد.
+و نیز رنیی به د مادر و له ر اب ر یامت را آان میراد.»
-ص رحم دتوا ا و رمن لام ا و کیه ی دگی ر ب مید و در راات اسامی به کید فراوان ده ات. + یز فرموی میّر! من می‌کنم تو یا ه اوات رسیدگی می‌کنی.»
یّ گفله. من وقتی در بار کار می‌کرد و مد می‌گرفتم، یک درهم ن به عمّها مدم و یک درهمش را ب خالهام.» />اام فرمود:«به دا سم ل تو دو بار فرا سید ولی هر با تأخیر افتاد.»
-1- ((ر اما عفر اد لیه السلام|ام دق علیه اسلام ))فرمود: « صله رحم کن ولو ب ربتی از آب و بهترین صله رحم بازداشتن خیش اس از اذیّت نها.»
2- ((حضرت امیرالمؤم
نین لی لیه السلام|امیرالمؤمنین علیه السلم ))فرمود: « ارحام خود را صله کنید ولو به سلام.»
3- ((حض
رت اا حسین لیه لسلام|امام حسین علیه سلام)) فرمود: « هر کس میواهد جلش تأخر بید و روزیش زیاد ردد، پس صله رحم کند
4- ((حض
رت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله لیه آله سلم ))فرمود: « مردی صله رحم میکند و فق از عمرش سه سال مانده، خداوند آنرا سی ال مین و مردی قطع رحم میکند و از عمرش سی سال مانده خداوند آن را سه سال میکند، __بحمداله مایشاء و یثبت وعنده ام الکتاب __(سوره رعد آیه 39) (خداوند هر چه ا که بخواه مو میکند و هر چه را بخواهد، ابت میگرداند نزد اوست حقیقت کتاب. )
5-
رل خد صل لله علیه وآله و سلم فرمود: « نیکی به پدر و مادر و صله رحم حساب را آسان میرداند.» سپس این آیه را خواندن: « و نانکه صله میکنند آنچه را ه خاوند امر به صه آنها که و از پرودگارشان میترسند و از بدی حساب بیمناکن ع-21).
6- حضرت فرمودند: « ا
ی میسّر! من گمان میکنم و زیاد به اقوامت رسیدگی میکنی
+ق رم:
ع ر ه مای یدگی کردن و بت نداشتن ست ه نیکان اس و امر بسیار اسنی ه ار مود، ب وری ه در روایا چین مده اساگر نزدیکا شما اربا ود را با ما کرد، ما وصل نید یرا گناه ا رم بسیا عیم ات.»
-میسّر گف: « بل فایت شوم! ن وقی وا ود در بازار کار میکم و و دهم مزد میگرفتم، ی درهم آنرا به مّه ام یدم و یک درهمش ا اله ام. » +امیرلمین لیه اا فمود:«صه کنید با ارم ود گره آنها با ما کرده ا
-حضرت فرمود: « به خدا قسم اجل تو دو بار فرا رسید ولی هر بار تخیر افتاد.» +رسول خدا فرمود:«((جبرئیل|جبرئیل)) علیه السلام به من خبر داد که بوی ((بهشت|بهشت))، از فاصله هزار سال راه شنیده می‌شود ولی ((عقوق والدین|عاق والدین)) و قاطع رحم و مرد سالخورده زناکار آن را نخواهند شنید- (یعنی به این اندازه از بهشت دورند).»

9- کنیز امام صادق علیه السلام می گوید:«امام در بستر بیماری و شهادت افتاده بود و گاهی از هوش می‌رفت. یک بار که به هوش آمد، فرمود به حسین بن علی بن علی - که پسر عموی پدر امام بود- هفتار دینار بدهید و به فلانی، فلان مقدار و به فلانی، فلان مقدار بدهید.
به امام عر
ض کردم:«آیا به مردی بخشش می‌کنید که می‌خواست شما را به قتل برساند؟»
امام
فرمود:«آیا می‌خواهی من از آنها نباشم که خداوند توصیف کرده است:« و کسانی که بنا به امر خدا صله می کند و از پروردگارشان میترسند و از بدی حساب بیمناکند.» بله خداوند بهشت را آفرید و آن را خوشبو ساخت و بوی بهشت تا هزار سال راه می‌رود ولی عاق والدین و قاطع رحم آن بو را نمی‌شنوند.»

در روایت ا
ست که «اگر برای نیکی به پدر و مادرت مجبور باشی راهی به درازای دو سال را بپیمایی، برو و این نیکی را انجام ده، و برای صله رحم هم تا یک سال راه را طی کن!»

شخصی به رس
ول خدا عرض کرد:«من اقوامی دارم که به آنها احسان می‌کنم ولی آنها مرا اذیّت می‌کنند. می خواهم دیگر کاری به آنها نداشته باشم.»
امام
فرمود:«در این صورت خداوند همه شما را رها می کند.»
عرض کرد:«پ
س چه کنم؟»
امام فرمود:«به آن کس که تو را محروم ساخته بخشش کن و با آن کس که از تو قطع کرده بپ
یوند و آن را که به تو ظلم کرده، ببخش. و اگر چنین کنی خداوند پشتیبان تو خواهد بود.»

رسول خدا فرمود:«آیا می‌خواهید بگویم بهترین اخلاق دنیا و آخرت چیست»
گفتند:«بله یا رسول الله!»
فرمود:«ا
خلاق کسی است که با آن کس که از او بریده آشتی کند، و به آن کس که او را محروم کرده ببخشد، و آن را که بر او ستم کرده ببخشاید. و هر کس بخواهد مرگش به عقب بیفتد و روزی اش فراوان شود، باید تقوای الهی را پیشه سازد و صله رحم کند.»

به رسول خدا عرض کردند:« بهترین ((صدقه و دفع بلا|صدقه)) کدام است؟»
فرمود:«صدقه به خویشاوندی که دشمنی شما را در دل داشته باشد. پس صله رحم به خویشان، عام است و حتی بدخواهان را نیز شامل می‌شود.»
-قطع رحم:  
-قطع رحم به معنای رسیدگی نکردن و محبت نداشتن نسبت به اقربای نزدیک است و بسیار مذموم می باشد، بطوریکه فرموده اند: « اگر رحم شما با شما قطع کرد، شما وصل کنید؛ زیرا گناه قاطع رحم بسیار عظیم است.»  
-7- امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: « صله کنید با ارحام خود، گرچه آنها با شما قطع کرده باشند.»  
-8- رسول خدا صلی الله و علیه وآله و سلم فرمود: « ((جبرئیل|جبرئیل )) علیه السلام به من خبر داد که بوی ((بهشت|بهشت ))، از فاصله هزار سال راه شنیده میشود ولی ((عقوق والدین|عاق والدین ))و قاطع رحم و مرد سالخورده زناکار آن را نخواهند شنید- یعنی به این اندازه از بهشت دورند.  
-9- کی مام ادق علیه السلام یگوید: « مانی که ر د ستر بیماری شهات افتاد بون ای مدهوش میشند، یکبار ک و م، فوند: « ین ب عی ن لی - ک پسر عموی پر حضر بد- تار دیار دی و فلای، فل دار و به فلانی لان قار بدهید.» +اه موادی هم جود ارد که ق رم اجازه دده ده است:
مواردی ک اتباط فایلی ب انا ار و مشک یا نق وب أثیی ان و دن ب ادی طرنک کر و رک و انحرف ی گردد.
اردی ک و د با فایل آلو گهکار موجب تاید اعال وی در دید دیگران ذب سایرین به وای ناه می‌شود.
-به حضرت عرض کردم: « آیا به مردی عطا و بخشش میکنید که اراده داشت شما را به قتل برساند؟»
حضرت فرمود: « آیا میخواهی من از آنها نباشم که خداوند فرمود: « و کسانی که صله میکن آنچه را که خداوند امر به صله آنها کرده و از پروردگارشان مترسند و از بدی حساب بیمناکند.» بله خداوند بهشت را آفرید و آنرا خوشبو ساخت و بوی بهشت تا هزار سال راه میرود ولی عاق و قاطع رحم و را نمیشنوند.»
10- در روایت
است که« برای نیکی به پدر و مادر تا دو سال راه را طی کن! (یعنی اگر برای آن نیکی مجبور باشی راهی به درازای دو سال را بپیمایی، برو و این نیکی را انجام ده) و برای صله رحم تا یک سال راه را طی کن!»
11- شخصی خدمت رسول خ
دا صی الله و اله و سلم رسید و عرض کرد: « من اقومی ارم که به آنها احسان و صله میکنم ولی آنها مرا اذیّت میکنند، میخواهم دیگر کاری به آنها نداشته باشم.»
حضرت
فرمود: « در این صورت خداوند هم همه شمارا رها میکن و دو ماندازد.
عرض کرد
س ه کنم؟
حضرت فرمود: به آنکس که ترا محروم ساخته عطا کن و با آنکس که از تو
قطع کرده بپیوند و آنرا که به تو ظلم کرده، عفو کن و چون چنین کدی خداوند پشتیبان تو خواهد بود.»
12 - رسول خدا صلی الله علیه وآله و سل
م فمود: آیا دلات نکنم شما را به بهترین اخلاق دنیا و آخرت ؟»
فتند: « چرا ی رسول اله!»
حض
رت فرمود: « او کسی است که صل کند با آن کس که قطع کرده و عطا کند به آن کس که محروم کرده و ببخشاید آنرا که بر او ستم کرده و هر کس شادمان باشد از اینکه مرگش به عقب بیفتد و روزی اش واسع گردد، پس باید تقوای الهی را پیشه سازد و صله رحم نماید.»
13- ب
ه رسول خدا عرض کردند: « بهترین ((صدقه و دفع بلا|صدقه ))کدام است؟»
حضرت فرمود: « صدقه به خویشاو
ندی که در دل، دشمنی شما را داشته باشد، پس صله رحم به خویشان، عام است و حتی شامل میشود دشمنان انسان را. »
14- امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «. . . هرکس دست خود را از صله به اقوام ببندد، پس دست همه اقوام را از نیکی به خودش بسته است
.»
+با این حال، قطع رحم است و در این موارد به حدال راه باید کفایت کد، نه قطع کلی مثلا ی اوالرسی تلنی سالیانه ضرری ندارد.
 منابع:  منابع:
 معراج السعاده حاج محمد احمد نراقی. معراج السعاده حاج محمد احمد نراقی.
 بحارالانوار، ج 74، باب 3، از صفحه 87 تا 139. بحارالانوار، ج 74، باب 3، از صفحه 87 تا 139.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 02 شهریور 1384 [07:45 ]   7   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 چهارشنبه 02 شهریور 1384 [07:36 ]   6   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 یکشنبه 18 بهمن 1383 [11:25 ]   5   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 08 آذر 1383 [04:41 ]   4   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 08 آذر 1383 [04:38 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 08 آذر 1383 [04:36 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 06 خرداد 1383 [08:59 ]   1   ندا سعادتی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..