منو
 کاربر Online
1133 کاربر online
تاریخچه ی: صبر در فرهنگ اسلام

تفاوت با نگارش: 2

Lines: 1-32Lines: 1-30
-واژه هایی که ر مارف الم اساده میود، گاهی ه لط تمه تیر میگدد ملا بر واژ ای اس که مکن است نرا به « مل » و « بول لم » معنا کنند و گون یک مم صور بای هر لمی که بر او واد شد، بر کند و اقدامی نناید هر ک ال او را برد و یا رض بری ا به ر انداخت، ر و ر به یر بیناد و صبر پیشه ساد. +برخی واژه ها گاهی به لط ترجمه و تفسیر می‌وند؛ مثلاً صبر را گهی به «تحمّل» و «قول ظلم» معنا می‌کنند و می‌گویند یک مسلم صبور، باید بر هر ظلمی که ر او وارد شد، صبر ن.
این فسیر که ر واقع ظالم‌پروری و حقارت‌طلبی است بداً در مورد صبر صحیح نیست؛ بلکه صبر ب معنای مقاومت، یمردی، برخورد صحیح با مشکلات و تحکیم و تثبیت حق است، هر ن متلزم از دست ددن مل و جا و برو باشد.
یام ((حضرت امام حسین علیه السلم|امام حسین علیه اسلام)) یک نمونه بارز صبر است؛ همچنن که صلح ((حضرت امام حسن مجتبی علیه للامام حسن علیه السلام)) نیز الگوی تام عیار صبر بود. زیرا امام مجتبی علیه لسلام می دید اگر شمشیر بکِشد، ((معاویه)) تمام ((شیعیان)) ((امیرالمؤمنین علی علیه السلام)) را می کشد و بر تخت سلطنت می‌نشیند و همنطور که خودش گفته بود نم مبارک ((حضرت مد مطی صلی لله علیه و آله|رول الله)) را برای همیه صفحه تاری می‌زداید.
اینجاست
که امام و حجت خدا کاسه صبر را هر چند که تلخ است، می‌نوشد و با لح خود، جان شیعیان را حفظ می فرماید.
مام حسن لیه السلام هم بر اساس همین منطق می دید که اگر در خانه بنشیند و با ((یزید بن معاویه|یزید)) مقابله نکند، دیگر ی‌کس را یارای آن یست که این مردم فته و جاهل را از خواب غفلت بیدار کن هشدار دهد. لذا خونش را در این راه ریخت و جوانانش را قربای کرد و به اسارت نان و فرزندانش رضایت داد.
ب
ابراین بر، ایمدی و ستقامت مناسب است که گهی ر لباس سکوت و صلح جلوه می کن و اهی در لباس فریاد و خون.
خدای
تال ر وه بقره یه 177درباره مقین می فرماید:« __والصابرین فی لبااء و الضراء__» (آنها در سختی‌ها و بلایا صبر را پیشه می‌کنند و با پایمردی و استقام قدم برمی‌دارند.»
-ی سیر ای منق که ر و ظالم پروری و حرت طی است اب در م ر، ی یست بک بر در منط قن و ای به منای مق ایی برد صی با شکا و تکیم ثبی ت، هر چن ملم دن مل و ان ع و برو ب. +مّق سی می‌فراید:«صبر ب معنی وگهاری و ح ف است به وی ک شخص در مل ه ع بیتبی ک و در باط اب ا گد زبا ه کای ب کند />ص به اای تقیم ی‌گد:صب ر یت، صبر ر ک عی، بر ب سن لق.»
-قیام ((رت امام حسی علیه للم|ا سین عیه السلم)) یک نمونه بار بر است؛ همنان صح ((ر امام ن مبی عی اللام|مم سن لیه اسام)) نیز، الگوی تما یر بر میباشد را ام مبی عیه لسلا یید اگر مشیر بکِش ((معوی))، ام ((محشور شدن در زیر ا حمد|شیعیان)) امیرالممنی علیه للام ر میکد بر ریکه سطت مینیند و همانطور که خودش گفه بو، نام مبارک ((ضر حمد مفی صلی الله ی و آله|رسول لله)) را دفن میماید. +را می‌گی عای اس که برب موارد، اسم های ونا ر؛ مثلا ر ال می ه ان کلم «ر» عبیر می شود، اتامت یا رد ر «شع» گوید، پایمردی در ال ناملیات «سعه ر» صبر ر گتن خن « کتمان » و ه صب بر ور ا «» (روه) می‌گیند.»
-یاست که امام مرد الهی و خدا که ر ا ر چند ک لخ اس، مید ب ل د، ن یان را ف یفید. +بر نوعی تحل مقت است که اگر با بی أم گردد، ارزش فوق لدی دارد؛ ه وری که ((رت مام جعر صاد لیه السلم)) مرید:«اصب س مان» (ر نسبت ه ایمان، مانند سر ا بت ب دن.)
-امام حی علیه السلام م بر اساس مین نق مییند که گ در خنه بنشیند و ب ((یزید ب مویه|یزید)) مقاله نکن، یر یچک را یی نیت ک این مم فه و اهل را ز وا لت بید کند دار هد، لذا خونش را ر ای ه میی و جن را ه میکن و اسی زن و فند ای میدهد. +((حضرت امام محم بار علیه السلامام باقر علیه السلا)) می مید:«به در سخی و صب پیچید ه ات. هر ک در دی بر ی ه نلایم ر و ردباری وزد ال شت می‌شود هن ی ه لذات و شهوا پیچید ه ؛ و کس ب نال ته و استههی نفنی برود ه هنم دال می‌گردد.»
-یجه ایک صبر، یک پایمی اتامت من ا که گاهی در بس سکت و صل، وه می گاهی باس فی ن. +ام صادق علیه السلام مراید:«ما صابر و شکیباییم و ییان ا صارتر شکیباترن... یا ما همه چیز آگاهیم صب می‌کیم ولی ی ما از بسیاری چیا آگاه نیند با ین ل مچنان بر یشه می‌کنند.»
-دای عای باه مقین میفمای: « __ولصابری فی الباساء اضر__ (وره بقره ی 177)؛ ینی ا د کرزاه خیها بر را پیشه میکد و ا پایمی استام قدم برمیداند. +((ابر بن یزید عی|بر)) ا مم باق لی السلا ری: بر می چیت؟»
ف
دری ا ک خ بان شک و کای سی مدم با نکند.»
-م وی میفرماید: « بر عنای نهاری فس است ک د مال یا ع کند ر اطن، اطرب ل نگردد ا به شکایت باز نمید؛ بکه یچ ی او کت نمناسبی ا خود ر ده. »
ر حسب مارد ب انای تقسیم میگرد: « ر ب صیت صب طات، صبر بر ترک صیت، صبر بر حسن لق. »
+س خدا صی لله و لیه و آله و سلم فرمود:«ر ((ز ی)) ه همه لای ستد مای ر خداون ن ی‌کند ک هل صبر کاین.
گ
وه ا مرم بمی‌یند. دست‌ای ((ملائک)) به استقبال آنا می‌یند ی‌پد «ر شما چه بوده ت؟»
می‌گوی
ن «ما بر طات خداوند و رک صیت ا صبر کردهیم
منی ن می کد که:«بدگان ن رات مگویند. اه نه را بز کی ت بون ا به بت برون
-راغب میگوید: « صبر لفظ عامی است که برحسب موارد اسمهای گوناگون میگیرد مثلا صبر در مقابل مصیبت به همان کلمه «صبر» تعبیر میشود و استقامت در میدان نبرد را شجاعت گویند و به پایمردی در مقابل ناملایمات، « سعه صدر » و در مواقع امساک کلام، « کتمان » و در موارد امساک طعام، « صوم » (روزه) گفته میشود.

بنابراین صبر در کلیه موارد، نوعی تحمل مشقت است که اگر با بینش الهی توأم گردد، ارزش فوق العادی دارد به طوریکه ((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام|امام صادق ))علیه السلام میفرماید
: «الصبر رأس الایمان» یعنی صبر نسبت به ایمان، مانند سر است نسبت به بدن. برای توضیح بیشتر به احادیث زیر توجه فرمائید.

1- ((حضرت امام محمد باقر علیه السلام|امام باقر علیه السلام)) میفرماید: « بهشت پیچیده شده است به سختی و صبر، هر کس در دنیا بر سختیها و ناملایمات، صبر و بردباری نماید داخل بهشت میگردد و جهنم پیچیده شده است به لذات و شهوات، هر کس به دنبال لذتها و خواسته های نفس برود، به جهنم داخل میگردد.»
2- امام صادق علیه السلام میفرماید: « ما صابر و شکیباییم و شیعیان ما صابرتر و شکیباترند. . . زیرا ما بر آنچه میدانیم صبر میکنیم ولی شیعیان ما برآنچه نمیدانند صابرند.»
3- ((جابر بن یزید جعفی|جابر)) میگوید: « از امام باقر علیه السلام پرسیدم: « صبر جمیل چیست؟»
فرمود: « آن صبری است که زبان شکوه و شکایت به سوی مردم باز نگردد.»
4- رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم فرمودند: « در ((روز قیامت)) که همه خلایق جمع هستند، منادی از طرف خداوند ندا میکند که اهل صبر کجایند.

گروهی از مردم بلند میشوند، دسته ای از ((ملائکه)) به استقبال آنها میآیند و میپرسند صبر شما چه بوده است؟
میگویند ما بر طاعت خداوند و ترک معصیت او صبر کرده ایم، منادی ندا میکند که: « بندگان من راست میگویند، راه آنها را باز کنید تا بدون حساب به بهشت بروند.»

منابع:
بحار الانوار، ج 71، باب 62.
+منابع:
بحار الانوار، ج 71، باب 62.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 02 شهریور 1384 [06:42 ]   3   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 شنبه 17 بهمن 1383 [12:34 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 06 آبان 1383 [09:42 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..