تاریخچه ی:
شیمی و محافظت از میراث فرهنگی
تفاوت با نگارش: 2
|
| |
|
- | ||در دنیا نزدیک به صد سال است که از علوم مختلف از جمله و بیشتر از همه ، __((شیمی))__ ، برای شناخت بهتر گذشته کمک گرفته میشود. بطور کلی ، یکی از مسائل مهم مطالعه دنیای گذشته ، مطالعه فن آورانه آن است. با خواندن مطلب زیر به نقش شیمی در محافظت از میراث فرهنگی واقف خواهید شد.|| | |
| |
| {img src=img/daneshnameh_up/9/9f/fravahar1.jpg} | | {img src=img/daneshnameh_up/9/9f/fravahar1.jpg} |
| | | | |
|
| + | ||در دنیا نزدیک به صد سال است که از علوم مختلف از جمله و بیشتر از همه ، __((شیمی))__ ، برای شناخت بهتر گذشته کمک گرفته میشود. بطور کلی ، یکی از مسائل مهم مطالعه دنیای گذشته ، مطالعه فن آورانه آن است. با خواندن مطلب زیر به نقش شیمی در محافظت از میراث فرهنگی واقف خواهید شد.|| |
| !دید کلی | | !دید کلی |
| اصولا از چند وجه میتوان به گذشته که نماد آن میراث فرهنگی و آثار تاریخی است، نگاه کرد. یکی ، وجه __تاریخی _ فرهنگی__ است، یا سرگذشت انسان گذشته که این کار را باستان شناس انجام میدهد. اما وجه دیگر که به همان میزان ، اهمیت دارد و شاید هم مهمتر ، مطالعه سیر تحول فن آوری در گذشته است. مثلا اینکه چگونه انسان توانست از کشف __سنگ معدن مس__ به فن آوری امروزی برسد. مطالعه این سیر تحول ، حتما به فن آوری و علم امروز نیاز دارد. | | اصولا از چند وجه میتوان به گذشته که نماد آن میراث فرهنگی و آثار تاریخی است، نگاه کرد. یکی ، وجه __تاریخی _ فرهنگی__ است، یا سرگذشت انسان گذشته که این کار را باستان شناس انجام میدهد. اما وجه دیگر که به همان میزان ، اهمیت دارد و شاید هم مهمتر ، مطالعه سیر تحول فن آوری در گذشته است. مثلا اینکه چگونه انسان توانست از کشف __سنگ معدن مس__ به فن آوری امروزی برسد. مطالعه این سیر تحول ، حتما به فن آوری و علم امروز نیاز دارد. |
| !ایران باستان و تولید آلیاژ | | !ایران باستان و تولید آلیاژ |
| در ایران در هزاره سوم پیش از میلاد ، __آلیاژ مس _ آرسنیک__ ساخته میشد، چیزی که امروز تولیدش مشکل است. چون ((آرسنیک)) ، شبه فلزی است که در دماهای نسبتا پائین ، یعنی حدود 350 درجه سانتیگراد بخار میشود و علاوه بر آن ، بسیار سمی است. اما در ایران ، یک دوره نزدیک به هزار ساله داریم که این آلیاژ ساخته میشد. حل معمای تولید این آلیاژ ، تنها از طریق علم نوین شیمی و ((متالوژی)) ممکن است. | | در ایران در هزاره سوم پیش از میلاد ، __آلیاژ مس _ آرسنیک__ ساخته میشد، چیزی که امروز تولیدش مشکل است. چون ((آرسنیک)) ، شبه فلزی است که در دماهای نسبتا پائین ، یعنی حدود 350 درجه سانتیگراد بخار میشود و علاوه بر آن ، بسیار سمی است. اما در ایران ، یک دوره نزدیک به هزار ساله داریم که این آلیاژ ساخته میشد. حل معمای تولید این آلیاژ ، تنها از طریق علم نوین شیمی و ((متالوژی)) ممکن است. |
- | !نقش شیمی در مرمت آثار فرهنگی نقش شیمی در میراث فرهنگی ، یکی ، شناخت مواد و تشخیص سیر تحول فن آوری است. اما از آن مهمتر ، چیزی است که در دنیا تحت عنوان «__Conserration Science__» یا «__پژوهشهای آزمایشگاهی در امر حفاظت__» یاد میشود. ترجمه «__مرمت__» در زبان فارسی به معنی __وصله - پینه کردن__ چند تکه و ترمیم و تهیه در ذهن است، در صورتی که مفهوم مرمت یک اثر تاریخی ، کاری است که یک پزشک در مورد بیمار انجام میدهد. همان کار را مرمتگر در مورد اثر تاریخی انجام میدهد.
اثر تاریخی ، ابتدا مطالعه عینی میشود که به آن __مستندنگاری__ میگویند، سپس با استفاده از شیمی ، ((فیزیک)) و ((زیست شناسی)) نوع آسیبهای آن تشخیص داده میشود، یا آسیب شناسی میشود. آنگاه روشهای درمان که در مرمت به آن __استحکام بخشی__ میگویند، شروع میشود که حاصلش ، طولانیتر کردن عمر اثر فرهنگی است. |
+ | |
| |
| {img src=img/daneshnameh_up/9/97/door.jpg} | | {img src=img/daneshnameh_up/9/97/door.jpg} |
| | | | |
|
| + | !نقش شیمی در مرمت آثار فرهنگی |
| + | نقش شیمی در میراث فرهنگی ، یکی ، شناخت مواد و تشخیص سیر تحول فن آوری است. اما از آن مهمتر ، چیزی است که در دنیا تحت عنوان «__Conserration Science__» یا «__پژوهشهای آزمایشگاهی در امر حفاظت__» یاد میشود. ترجمه «__مرمت__» در زبان فارسی به معنی __وصله - پینه کردن__ چند تکه و ترمیم و تهیه در ذهن است، در صورتی که مفهوم مرمت یک اثر تاریخی ، کاری است که یک پزشک در مورد بیمار انجام میدهد. همان کار را مرمتگر در مورد اثر تاریخی انجام میدهد.
اثر تاریخی ، ابتدا مطالعه عینی میشود که به آن __مستندنگاری__ میگویند، سپس با استفاده از شیمی ، ((فیزیک)) و ((زیست شناسی)) نوع آسیبهای آن تشخیص داده میشود، یا آسیب شناسی میشود. آنگاه روشهای درمان که در مرمت به آن __استحکام بخشی__ میگویند، شروع میشود که حاصلش ، طولانیتر کردن عمر اثر فرهنگی است. |
| !!مرمت اشیای فلزی | | !!مرمت اشیای فلزی |
| بسیاری از روشهایی که در مرمت بکار گرفته میشود، روشهای ((شیمی محض)) است. یک فلز ، چه ((آهن)) و چه ((مس)) ، در طول زمان در مقابل اقلیمی که در آن قرار میگیرد، دچار ((خوردگی فلزات|خوردگی)) میشود. خوردگی ، یعنی تبدیل شدن یک فلز به نمکهای فلزی بر اثر ((واکنش شیمیایی|واکنشهای شیمیایی)). این روند به خاطر حضور مداوم عوامل خوردگی و پتانسیل فعالی که این واکنش الکتروشیمیایی دارد، تا آنجا ادامه پیدا میکند که روزی تمام فلز به نمکهایش تبدیل میشود و به کلی از بین میرود. میزان خوردگی ، بسته به شرایط مختلف فرق میکند.
کار مرمتگر این است که اول ، روال خوردگی را قطع کند و دوم ، اگر ضرورت دارد، لایه های خوردگی را از روی فلز پاک کند و این هر دو ، از عهده __شیمیدان__ برمیآید. مثلا در خوردگی برنز ، کلریدی که از خاک به لایههای درونی فلز نفوذ میکند، عامل اصلی یک رشته واکنشهای چرخهای است که در طی آن ، __Cu__ فلزی مرتب به __2+Cu__ تبدیل میشود و صرفا به دور نگاه داشتن جسم در رطوبت و هوا ، روند خوردگی را قطع نمیکند.
در اینجا فقط شیمی محض است که مکانیسم خوردگی را تشخیص میدهد و در مییابد که عامل اصلی خوردگی در اینجا __-Cl__ موجود در خاک است و تدابیری بکار میرود تا این __-Cl__ را به صورت نمک پایدار محلولی از جسم فلزی بیرون بکشد. مثلا در این مورد خاص ، با غوطهور کردن جسم فلزی در محلول __سدیم سسکویی کربنات__ و نفوذ آن به قشر داخلی فلز ، __2+Cu__ را به جسم پایدار __کالکوناترونیت__ که نمک سسکویی و مس است، تبدیل کند و از این طریق ، کلرید که عامل اصلی است، به صورت نمک __NaCl__ محلول از فلز خارج شود. | | بسیاری از روشهایی که در مرمت بکار گرفته میشود، روشهای ((شیمی محض)) است. یک فلز ، چه ((آهن)) و چه ((مس)) ، در طول زمان در مقابل اقلیمی که در آن قرار میگیرد، دچار ((خوردگی فلزات|خوردگی)) میشود. خوردگی ، یعنی تبدیل شدن یک فلز به نمکهای فلزی بر اثر ((واکنش شیمیایی|واکنشهای شیمیایی)). این روند به خاطر حضور مداوم عوامل خوردگی و پتانسیل فعالی که این واکنش الکتروشیمیایی دارد، تا آنجا ادامه پیدا میکند که روزی تمام فلز به نمکهایش تبدیل میشود و به کلی از بین میرود. میزان خوردگی ، بسته به شرایط مختلف فرق میکند.
کار مرمتگر این است که اول ، روال خوردگی را قطع کند و دوم ، اگر ضرورت دارد، لایه های خوردگی را از روی فلز پاک کند و این هر دو ، از عهده __شیمیدان__ برمیآید. مثلا در خوردگی برنز ، کلریدی که از خاک به لایههای درونی فلز نفوذ میکند، عامل اصلی یک رشته واکنشهای چرخهای است که در طی آن ، __Cu__ فلزی مرتب به __2+Cu__ تبدیل میشود و صرفا به دور نگاه داشتن جسم در رطوبت و هوا ، روند خوردگی را قطع نمیکند.
در اینجا فقط شیمی محض است که مکانیسم خوردگی را تشخیص میدهد و در مییابد که عامل اصلی خوردگی در اینجا __-Cl__ موجود در خاک است و تدابیری بکار میرود تا این __-Cl__ را به صورت نمک پایدار محلولی از جسم فلزی بیرون بکشد. مثلا در این مورد خاص ، با غوطهور کردن جسم فلزی در محلول __سدیم سسکویی کربنات__ و نفوذ آن به قشر داخلی فلز ، __2+Cu__ را به جسم پایدار __کالکوناترونیت__ که نمک سسکویی و مس است، تبدیل کند و از این طریق ، کلرید که عامل اصلی است، به صورت نمک __NaCl__ محلول از فلز خارج شود. |
| |
| {img src=img/daneshnameh_up/5/59/map.jpg} | | {img src=img/daneshnameh_up/5/59/map.jpg} |
| | | | |
|
| !!مرمت کاغذ | | !!مرمت کاغذ |
| کاغذهای قدیمی به مرور زمان ، اسیدی میشوند. اسیدی شدن ((شیمی کاغذ|کاغذ))باعث میشود تا کاغذ زرد شود، بپوسد و به تدریج از بین برود و نابود شود، ولی مرمتگر شیمیدان ، کاغذ را اسیدزدایی میکند و از این طریق ، عمر آن را بسیار طولانی میکند. | | کاغذهای قدیمی به مرور زمان ، اسیدی میشوند. اسیدی شدن ((شیمی کاغذ|کاغذ))باعث میشود تا کاغذ زرد شود، بپوسد و به تدریج از بین برود و نابود شود، ولی مرمتگر شیمیدان ، کاغذ را اسیدزدایی میکند و از این طریق ، عمر آن را بسیار طولانی میکند. |
| !فنون سالیابی | | !فنون سالیابی |
| یکی از هیجان انگیزترین و کارآمدترین دستاورد علوم شیمی و فیزیک برای ((باستان شناسی)) و میراث فرهنگی ، سالیابی یک شیء تاریخی است. سالیابی از حدود چهار دهه پیش به قبل به شیوههای غیرعلمی و اکثرا" تردیدآمیز انجام میگرفت، مثلا شیوه باستان شناسی.
شیوه باستان شناسی یا مطالعات عینی و تطبیقی به این صورت بود که باستان شناس از مقایسه یک اثر با اثر دیگری که در سابق تاریخ گذاری شده بود، از نظر اندازه ، نقش ، محلی که در آن کشف شده است، آن را به آن دوره ، یا پیش و یا پس از آن نسبت میدهد. اما علم نوین ، شیوههای ابزاری را برای این کار ابداع کرده است. یکی از این شیوهها ، کربن 14 است (((تعیین سن آثار تاریخی با کربن 14))) که برای نمونههای زغال یا نمونههایی که ((کربن)) قابل توجهی دارند، بکار میرود.
راه دیگر ، __نورتابی گرمایی__ یا __ترمولومینسانس__ است که برای نمونههای معدنی یا نمونههایی که در کوره پخته میشوند، یا طی دورانی از زمین شناسی ، دچار تغییر حالتی شبیه پختگی شده اند، بکار میرود. روشهای جدیدی از جمله روش __پتاسیم _ آرگون__ نیز اخیرا رواج یافتهاند. | | یکی از هیجان انگیزترین و کارآمدترین دستاورد علوم شیمی و فیزیک برای ((باستان شناسی)) و میراث فرهنگی ، سالیابی یک شیء تاریخی است. سالیابی از حدود چهار دهه پیش به قبل به شیوههای غیرعلمی و اکثرا" تردیدآمیز انجام میگرفت، مثلا شیوه باستان شناسی.
شیوه باستان شناسی یا مطالعات عینی و تطبیقی به این صورت بود که باستان شناس از مقایسه یک اثر با اثر دیگری که در سابق تاریخ گذاری شده بود، از نظر اندازه ، نقش ، محلی که در آن کشف شده است، آن را به آن دوره ، یا پیش و یا پس از آن نسبت میدهد. اما علم نوین ، شیوههای ابزاری را برای این کار ابداع کرده است. یکی از این شیوهها ، کربن 14 است (((تعیین سن آثار تاریخی با کربن 14))) که برای نمونههای زغال یا نمونههایی که ((کربن)) قابل توجهی دارند، بکار میرود.
راه دیگر ، __نورتابی گرمایی__ یا __ترمولومینسانس__ است که برای نمونههای معدنی یا نمونههایی که در کوره پخته میشوند، یا طی دورانی از زمین شناسی ، دچار تغییر حالتی شبیه پختگی شده اند، بکار میرود. روشهای جدیدی از جمله روش __پتاسیم _ آرگون__ نیز اخیرا رواج یافتهاند. |
| !مباحث مرتبط با عنوان | | !مباحث مرتبط با عنوان |
| *((آسیب شناسی)) | | *((آسیب شناسی)) |
| *((باستان شناسی)) | | *((باستان شناسی)) |
| *((تعیین سن آثار تاریخی با کربن 14)) | | *((تعیین سن آثار تاریخی با کربن 14)) |
| *((خوردگی فلزات)) | | *((خوردگی فلزات)) |
| *((روشهای تجزیه دستگاهی)) | | *((روشهای تجزیه دستگاهی)) |
| *((روشهای محافظت از خوردگی)) | | *((روشهای محافظت از خوردگی)) |
| *((فسفرسانس)) | | *((فسفرسانس)) |
| *((فنون سالیابی)) | | *((فنون سالیابی)) |
| *((مبانی شیمی تجزیه)) | | *((مبانی شیمی تجزیه)) |
| *((واکنش شیمیایی)) | | *((واکنش شیمیایی)) |