بررسی تاریخچه شهرنشینی در دنیا نشان می دهد که ایران دارای قدمتی طولانی در تاریخ شهرنشینی جهان است. با وجود اینکه قبل از
ساسانیان ،شهرنشینی با تشکیل حکومت
مادها آغاز شد و در دوره
سلوکیان، شهرهای خود فرمان و مستقل ظاهر شدند با این حال بیشتر شهرهای دوره باستانی در زمان ساسانیان به وجود آمده اند. طبق مطالعات
لکارت بسیاری از شهرهای بزرگ ایران یا در دوره ساسانیان بنا شده اند (مانند
قزوین،
نیشابور،
اردبیل و
تبریز، یا اینکه در این دوران گسترش و رونق یافته اند ، که شهرهایی چون
شیراز کرمانشاه،
یزد و
کرمان را شامل میشود.
پس از فتح ایران به وسیله مسلمین، طرز تفکر و عقاید اسلامی در فرهنگ شهرنشینی و نحوه ارتباط
روستا با شهر رسوخ کرد. ایجاد
مسجد به عنوان مهمترین ساختمان شهر و شباهتهای فرهنگی، اقتصادی شهر و روستا (با توجه به عقاید اسلامی) دو خصیصه بارز شهرهای اسلامی است. به طور کلی در دوران اسلامی به دلیل وسعت نفوذ آن در مناطق مختلف و گسترش بارز مبادلات، شهرنشینی رونق فراوان یافت.
با تهاجم
مغولان شهرنشینی در ایران رو به زوال رفت و تنها در دوران
غازان خان رونق نسبی به شهرها بازگشت. در دوران
صفویه نیز شهرنشینی در ایران رونق یافت و اعتقادات مذهبی حکام بر کالبد شهر نیز تأثیر گذاشت.
در دوران معاصر نیز به تبعیت از الگوهای شهرنشینی و شهرسازی غربی و به دنبال نفوذ اتومبیل به داخل شهرها، اقدامات عمرانی بسیاری در شهرها صورت گرفت، که عمده این اقدامات درونزا نبودهاند.
سبک های شهرسازی در ایران :
پیدایش شهر از آغاز تا به امروز از عوامل متعددی تأثیر پذیرفته است. عواملی چون جهانبینی یا نحوه نگرش به جهان، شامل
دین و
مذهب،
مسلک، فرق متفاوت اجتماعی و مذهبی ،
اقتصاد یا چگونگی تعریف مادی جهان ، شامل نحوه تولید ، توزیع و مصرف محصولات و رابطه آن با ساخت کالبدی و عامل محیط یا اقلیم یا چگونگی تعریف زیست محیطی جهان، شامل آب و هوا، ناهمواریها و به طور کلی عناصر محیط زیست طبیعی تأثیرات قابل توجهی بر کالبد شهرها داشتند.
سیمای کالبدی بسیاری از شهرهای قدیمی ایران، چه در دوران قبل از اسلام و یا پس از آن، ارتباط مستقیمی با نحوه نگرش به جهان دارد. به عنوان نمونه می توان از شکل دایرهای و یا مربع برخی از شهرها در دوران قبل از اسلام و مرکزیت مساجد جامع از دوران پس از اسلام یاد کرد. همچنین باید از پدیده (غارت ـ دفاع) به عنوان یک عامل اقتصادی نام برد که در مکانیابی شهرها و ایجاد استحکامات به شیوههای مختلف در آنها مؤثر بودهاند. درخصوص تأثیر عامل سوم، یعنی (محیط یا اقلیم) پژوهشگران بسیاری از جهان، شکلگیری تمدنهای نخستین را ناشی از این عامل می دانند و معتقدند که بدون وجود این عامل، شکلگیری شهرها ممکن نبوده و نمی باشد. علیرغم پیشرفت
تکنولوژی در ایجاد شرایط زیستی، مصنوعی هنوز هم کلام آخر را در سازماندهی فضایی این عامل میگوید.
با توجه به تأثیر عوامل سه گانه مذکور در کالبد شهرها، تغییر در نحوه نگرش به جهان، تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی و میزان امنیت و حتی تغییرات محیطی می تواند منجر به تغییراتی در کالبد شهرها شود. بر این اساس، از هنگامی که اولین شهر ایرانی یعنی
هگمتانه شکل گرفت، تا زمان حاضر، شیوهها و سبکهای مختلفی بر شهر و شهرسازی مسلط بوده که در یک تقسیمبندی کلی می توان این سبکها را در سه دوره زمانی قبل از اسلام، پس از اسلام و
دوران معاصر، مورد بررسی قرار داد. این شیوه ها و سبکها در دوران قبل از اسلام، سبک
پارسی، میان سبک پارسی ـ هلنی و
سبک پارتی را شامل می شود. در دوران پس از اسلام ،
سبکهای خراسانی،
رازی،
آذری و مکتب اصفهان بر شهرسازی ایران حاکم بوده است. در دوران معاصر نیز سبک تهران قابل بررسی است، که البته بنا به دلایل متعدد، عمدتاً در تهران باقی مانده و به شهرهای دیگر کشور سرایت نکرده است.
هر یک از سبکهای فوق الذکر در عصر یک یا چند حکومت به وجود آمد و تداوم یافت، لذا حتیالمقدور این سبکها به تفکیک حکومتهای هم عصر مورد بررسی قرار میگیرد.