منو
 کاربر Online
419 کاربر online
تاریخچه ی: شریعت

تفاوت با نگارش: 3

Lines: 1-18Lines: 1-23
 شریعت دارای دو معنی عام و خاص می باشد.  شریعت دارای دو معنی عام و خاص می باشد.
 *در معنای عام مترداف کلمه دین می‌باشد و گاهی به جای آن به کار می‌رود ، مثلاً گفته می‌شود شریعت اسلام که منظور ((دین اسلام)) می‌باشد. *در معنای عام مترداف کلمه دین می‌باشد و گاهی به جای آن به کار می‌رود ، مثلاً گفته می‌شود شریعت اسلام که منظور ((دین اسلام)) می‌باشد.
 شریعت در معنای عام به معنی ((ایمان)) به مبادی غیبی است از روی کمال خلوص قلب و صفای نیت و تمام پیامبران مردم رابه آن دعوت می کردند و هیج اختلافی در این اساس میانشان نیست و لذا دراین معنا با مفهوم دین یکی است. شریعت در معنای عام به معنی ((ایمان)) به مبادی غیبی است از روی کمال خلوص قلب و صفای نیت و تمام پیامبران مردم رابه آن دعوت می کردند و هیج اختلافی در این اساس میانشان نیست و لذا دراین معنا با مفهوم دین یکی است.
 *در معنای خاص عبارتست از ((احکام)) و دستورات و ((عبادات)) و ((اخلاقیاتی)) است که هر ((پیغمبر)) می آورد. شریعت در معنای خاص با مفهوم دین متفاوت است .  *در معنای خاص عبارتست از ((احکام)) و دستورات و ((عبادات)) و ((اخلاقیاتی)) است که هر ((پیغمبر)) می آورد. شریعت در معنای خاص با مفهوم دین متفاوت است .
 شریعت هر پیغمبری بر حسب مقتضیات زمان و مکان و ((امت)) و((قوم)) او با شریعت دیگری فرق می‌کند.  شریعت هر پیغمبری بر حسب مقتضیات زمان و مکان و ((امت)) و((قوم)) او با شریعت دیگری فرق می‌کند.
 در طول تاریخ دین، شریعت های گوناگونی از جانب خداوند نازل گردیده است و این شریعت چنانکه از ((قرآن)) کریم و ((احادیث)) اسلامی بر می آید، پنج شریعت ((نوح)) (ع)، ((ابراهیم)) (ع) ، ((موسی)) (ع) ، ((عیسی)) (ع) و پیامبر اکرم (ص) بوده است (قرآن آیات 13 شوری، بقره 213 ).  در طول تاریخ دین، شریعت های گوناگونی از جانب خداوند نازل گردیده است و این شریعت چنانکه از ((قرآن)) کریم و ((احادیث)) اسلامی بر می آید، پنج شریعت ((نوح)) (ع)، ((ابراهیم)) (ع) ، ((موسی)) (ع) ، ((عیسی)) (ع) و پیامبر اکرم (ص) بوده است (قرآن آیات 13 شوری، بقره 213 ).
- بر این اساس همه کسانی که تا قبل از آمدن شریعت جدید و یا پس از آمدن آن و قبل از آگاه شدن به آن، به شریعت الهی پیشین عمل کرده اند ، همان ((صراط مستقیم)) حق را پیمود اند و اهل سعادت و نجات می باشند، اما پس از آمدن شریعت جدید چون شریعت پیشین، ((نسخ)) گردیده است، راه نجات، منحصر در پیروی از شریعت جدید است و عمل به شریعت پیشین با آگاهی از شریعت جدید، پذیرفته نخواهد بود. + />::{picture=shariat.jpg height=400 width=533}::

بر این اساس همه کسانی که تا قبل از آمدن شریعت جدید و یا پس از آمدن آن و قبل از آگاه شدن به آن، به شریعت الهی پیشین عمل کرده اند ، همان ((صراط مستقیم)) حق را پیمود اند و اهل سعادت و نجات می باشند، اما پس از آمدن شریعت جدید چون شریعت پیشین، ((نسخ)) گردیده است، راه نجات، منحصر در پیروی از شریعت جدید است و عمل به شریعت پیشین با آگاهی از شریعت جدید، پذیرفته نخواهد بود.
 *قرآن کریم در این باره که شریعت حق، جز از طرف خداوند نازل نمی‌شود و شریعت ((مشرکان))، شریعتی است که مورد اذن و خواست الهی نیست، می فرماید:  *قرآن کریم در این باره که شریعت حق، جز از طرف خداوند نازل نمی‌شود و شریعت ((مشرکان))، شریعتی است که مورد اذن و خواست الهی نیست، می فرماید:
 « ام لهم شرکاء شرعوا لهم من الدین مالم یأذن به الله ، شوری ، 21،» « آیا آنان خدایانی دارند که بر ایشان دینی را تشریح کرده اند که مورد اذن خداوند نیست؟» . « ام لهم شرکاء شرعوا لهم من الدین مالم یأذن به الله ، شوری ، 21،» « آیا آنان خدایانی دارند که بر ایشان دینی را تشریح کرده اند که مورد اذن خداوند نیست؟» .
 *از آنجا که همه شرایح الهی، بر صراط مستقیم ((توحید)) استوار گردیده اند، یکی از شرایط ایمان به ((نبوت)) پیامبر اکرم (ص)، ایمان به نبوت های پیشین است (بقره آیه 136) و حتی یادآور می‌شود که اگر مشرکان و ((اهل کتاب)) نیز به نبوت های همه پیامبران ایمان بیاورند، هدایت خواهند شد، (بقره 137). *از آنجا که همه شرایح الهی، بر صراط مستقیم ((توحید)) استوار گردیده اند، یکی از شرایط ایمان به ((نبوت)) پیامبر اکرم (ص)، ایمان به نبوت های پیشین است (بقره آیه 136) و حتی یادآور می‌شود که اگر مشرکان و ((اهل کتاب)) نیز به نبوت های همه پیامبران ایمان بیاورند، هدایت خواهند شد، (بقره 137).
 !منابع !منابع
 *تفسیر المیزان، ذیل آیه 213 بقره *تفسیر المیزان، ذیل آیه 213 بقره
 !برای مطالعه تکمیلی بخوانید !برای مطالعه تکمیلی بخوانید
 *((فرق دین وشریعت)) *((فرق دین وشریعت))
 +*((تفاوت دین ،شریعت وامت))
 *((علل تجدید شرایع)) *((علل تجدید شرایع))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 پنج شنبه 29 تیر 1385 [12:49 ]   6   رضا معرب      جاری 
 پنج شنبه 29 تیر 1385 [12:43 ]   5   رضا معرب      v  c  d  s 
 سه شنبه 13 بهمن 1383 [09:45 ]   4   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 سه شنبه 06 بهمن 1383 [10:56 ]   3   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 سه شنبه 06 بهمن 1383 [10:55 ]   2   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 شنبه 28 آذر 1383 [12:56 ]   1   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..