منو
 کاربر Online
1046 کاربر online
تاریخچه ی: شاسی خودرو

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-34Lines: 1-43
-شاسی خودرو: 
 !ریشه لغوی !ریشه لغوی
-آنچنانکه در لغت نامه دهخدا آمده است ، شاسی به معنای «درشت و سخت» است. +آنچنان که در ((لغت نامه دهخدا)) آمده است، شاسی به معنای «درشت و سخت» است.
 !دیدکلی !دیدکلی
-کلمه شاسی اصولا در معنای دیگری به کار می رود. که عمومی ترین آن عبارتست از یک قسمت واحد از اجزای یک وسیله یا ماشین که سایر قسمت ها بر روی آن قرار می گیرند. این ساختار می تواند به سادگی یک چارچوب فلزی باشد و یا اینکه یک شاسی پیچیده باشد که محلهای بخصوصی بر روی آن جهت نصب دستگاههای مربوطه از قبل تعبیه شده باشد. معمولا شاسی از فولاد ساخته می شوند. />کاربرد اصلی کلمه شاسی در مورد استفاده در خودروهاست. در خودروها به تمامی ساختارهایی که جهت حرکت خودرو ضروری است شاسی گفته می شود. توجه کید که اگر یکی از اجزای شاسی اتومبیل یا خودرو برداشته شود یا دچار خرابی شود حرکت خودرو متوقف خواهد شد. +کلمه شاسی اصولا در معنای دیگری به کار میرود. که عمومیترین آن عبارتست از یک قسمت واحد از اجزای یک وسیله یا ((خودرو|ماشین)) که سایر قسمتها بر روی آن قرار میگیرند. این ساختار میتواند به سادگی یک ((فلز|چارچوب فلزی)) باشد و یا اینکه یک شاسی پیچیده باشد که محلهای بخصوصی بر روی آن ، جهت نصب دستگاههای مربوطه از قبل تعبیه شده باشد. معمولا شاسی‌ها از ((فولاد)) ساخته میشوند.>>کاربرد اصلی کلمه شاسی در مورد استفاده در ((خودرو|خودروها)) است. در خودروها به تمامی ساختارهایی که جهت حرکت خودرو ضروری است شاسی گفته میشود. بایستی توجه شد که اگر یکی از اجزای شاسی ((اتومبیل)) یا خودرو برداشته شود یا دچار خرابی شود حرکت خودرو متوقف خواهد شد.
 !اجزای ساختمانی شاسی خودرو !اجزای ساختمانی شاسی خودرو
-همانطور که گفته شد وظیفه شاسی تای رکت ورو ا. در این فرآیند سیستم های مختلفی انجام وظیفه می کنند در یل به ذکر آنها می پردازیم.
*سیستم تولید توان (موتور)
>*سیستم انتقال توان
*دستگاه حرکت
*__سیستم تولید توان (موتور) :__ >این سیستم وظیفه تبدیل انرژی را به عهده دارد. یعنی انرژی محبوس در سوخت های فسیلی را به شکل انرژی های جنبشی در دسترس در می آورد. موتور یک خودرو برای آنکه بتواند این وظیفه را انجام دهد از چند سیستم مجزا استفاده می کند که عبارتند از: سیستم برقی ، سیستم سوخت رسانی ، سیستم خنک کننده ، سیستم روغنکاری و سیستم هوارسانی.

*__
سیستم انتقال توان :__> این سیستم همانگونه که از نامش بر می آید وظیفه انتقال توان تولید شده در موتور را بر عهده دارد. این توان تولید شده جهت مصرف و تبدیل به کار مفید می بایست به چرخها و از آنجا به سطح جاده منتقل شود. بنابراین وجود سیستم انتقال توان در یک خودرو ضروری است. این سیستم نیز به نوبه خود به سیستم های کوچکتری تقسیم می شود که در کنار یکدیگر عمل انتقال نیرو را انجام می دهند. اگ خواهیم ه ترتیب اجزای ای زنجیره انتقال نیرو نام ری باید بگوییم که پس از />
*__کلاچ :__
موتور خودرو قرار می گیرد که عبارتست از یک اتصال قابل قطع کردن که بین موتور و جعبه دنده قرار می گیرد.

*__
جعبه دنده :__
پس از کلاچ ، جعبه دنده قرار دارد که وظیفه آن کنترل سرعت چرخش و افزایش و کاهش آن با توجه به نیاز می باشد. البته وظیفه معکوس کردن جهت چرخش چرخها در هنگام استفاده از دنده عقب نیز به عهده جعبه دنده می باشد. بدیهی است که متناسب با سرعت چرخش ، قدرت آن هم کنترل می گردد.

*__
میل گاردان :__
پس از جعبه دنده میل گاردان قرار دارد که وظیفه برقراری ارتباط میان جعبه دنده و دیفرانسیل را به عهده دارد. البته در صورت وجود اختلاف ارتفاع میان جعبه دنده و دیفرانسیل این اختلاف ارتفاع بوسیله میل گاردان جبران شده و اتصال میان این دو واحد را برقرار می سازد.
*__دیفرانسیل :__
واحد بعدی دیفرانسیل است که وظیفه تقسیم گشتاور و تغییر 90 درجه ای چهت چرخش را به عهده دارد. دیفرانسیل پس از انجام کارهای فوق نیرو را به واسطه یک میله به هر چرخ منتقل می کند.

*__
دستگاه حرکت :__
شامل گروهی از قطعات است که توان انتقال یافته به چرخ را به کار مفید و مطلوب تبدیل می کنند. این قطعات عبارتند از:
#چرخهای جلو و عقب که از طوقه و لاستیک تشکیل شده اند
# محورهای جلو و عقب که کار نگهداری چرخها را انجام می دهند
# سیستم فرمان
#سیستم تعلیق یا همان فنرها
#سیستم ترمز
!طرز کار
تمام قسمت های مختلف شاسی یک اتومبیل (به غیر کلاچ) بصورت دایمی با یکدیگر در تماس اند و تغییرات توان ورودی در ابتدای سیستم تا آخرین قسمت آن انتقال می یابد والبته حالت برعکس آن هم وجود دارد. بدلیل این اتصال ثابت چنانچه در سطح جاده و در مورد شرایط کاری چرخها تغییراتی بوجود آید این تغییرات بطور مستقیم به موتور منتقل می شوند. مثلا چنانچه چرخها به یک مانع برخورد کنند که توان عبور از آنرا نداشته باشند و یا در مواردی که چرخها در یک گودال و یا یک زمین گل آلود گیر کنند. چنانچه توان موتور برای خارج کردن چرخها از وضعیت مذکور کافی نباشد ، فشار وارده بر چرخها باعث خاموش شدن موتور می گردد.
!مباحث مرتبط با مین
+همانطوری که گفته شد شاسی ((قطعات خودرو)) را ب م رتباط اده و نها را روی خود نگه می‌دا. در این فرآیند سیستمهای مختلفی انجام وظیفه میکنند، که در یر به ذکر آنها میپردازیم.
!!سیستم تولید توان (موتور)
این سیستم وظیفه تبدیل انرژی را به عهده دارد. یعنی انرژی محبوس در سوختهای فسیلی را به شکل انرژیهای جنبشی در دسترس در میآورد. ((موتور)) یک خودرو برای آنکه بتواند این وظیفه را انجام دهد از چند سیستم مجزا استفاده میکند که عبارتند از : ((سیستم برق خودرو|سیستم رق)) ، ((سیستم سوخت رسانی ودرو|سستم سوخت رسانی)) ، ((سیستم خنک کننده ودرو|سستم خنک کننده)) ، ((سیستم روغنکاری خودرو|سیستم روغنکاری)) و ((سیستم هوارسانی خودرو|سیستم هوارسانی)).
!!سیستم انتقال توان
/>این سیستم همان گونه که از نامش بر میآید وظیفه انتقال توان تولید شده در موتور را بر عهده دارد. این توان تولید شده جهت مصرف و تبدیل به کار مفید میبایست به چرخها و از آنجا به سطح ((جاده)) منتقل شود. بنابراین وجود ((سیستم انتقال توان خودرو|سیستم انتقال توان)) در یک ((خودرو)) ضروری است. این سیستم نیز به نوبه خود به سیستمهای کوچکتری تقسیم میشود که در کنار یکدیگر عمل ((انتقال نیرو)) را انجام میدهند. اای متف زنجیره انتقال نیرو اد از:


*__((کلاچ)):__ بعد از موتور خودرو کلاج قرار میگیرد، که عبارتست از یک اتصال قابل قطع که بین ((موتور)) و جعبه دنده قرار میگیرد.
!!((جعبه دنده)) />پس از کلاچ ، جعبه دنده قرار دارد که وظیفه آن کنترل سرعت چرخش و افزایش و کاهش آن با توجه به نیاز میباشد. البته وظیفه معکوس کردن جهت چرخش چرخها در هنگام استفاده از دنده عقب نیز به عهده جعبه دنده میباشد. بدیهی است که متناسب با سرعت چرخش ، قدرت آن هم کنترل میگردد.
!!((میل گاردان)) />پس از جعبه دنده میل گاردان قرار دارد که وظیفه برقراری ارتباط میان جعبه دنده و ((دیفرانسیل خودرو|دیفرانسیل)) را به عهده دارد. البته در صورت وجود اختلاف ارتفاع میان جعبه دنده و ((دیفرانسیل خودرو|دیفرانسیل)) این اختلاف ارتفاع بوسیله میل گاردان جبران شده و اتصال میان این دو واحد را برقرار میسازد.
!!دیفرانسیل />واحد بعدی دیفرانسیل است که وظیفه تقسیم ((گشتاور نیرو|گشتاور)) و تغییر 90 درجهای جهت چرخش را به عهده دارد. دیفرانسیل پس از انجام کارهای فوق ((نیرو)) را به واسطه یک میله به هر چرخ منتقل میکند.
!!دستگاه حرکت />شامل گروهی از قطعات است که توان انتقال یافته به چرخ را به کار مفید و مطلوب تبدیل میکنند. این قطعات عبارتند از:


#چرخهای جلو و عقب که از طوقه و ((تایر|لاستیک)) تشکیل شدهاند.
#محورهای جلو و عقب که کار نگهداری چرخها را انجام میدهند.
#((سیستم فرمان))
#((فنر خودرو|سیستم تعلیق)) یا همان فنرها
#((سیستم ترمز))
!طرز کار شاسی
تمام قسمتهای مختلف شاسی یک اتومبیل (به غیر کلاچ) بصورت دایمی با یکدیگر در تماساند و تغییرات توان ورودی در ابتدای سیستم تا آخرین قسمت آن انتقال مییابد. البته حالت برعکس آن هم وجود دارد. بدلیل این اتصال ثابت چنانچه در سطح جاده و در مورد شرایط کاری چرخها تغییراتی بوجود آید. این تغییرات بطور مستقیم به ((موتور)) منتقل میشوند.

مثلا چنانچه چرخها به یک مانع برخورد کنند که توان عبور از آنرا نداشته باشند و یا در مواردی که چرخها در یک گودال و یا یک ((زمین|زمین گل آلود)) گیر کنند. چنانچه توان موتور برای خارج کردن چرخها از وضعیت مذکور کافی نباشد، فشار وارده بر چرخها باعث خاموش شدن موتور میگردد.
!مباحث مرتبط با نوان
*((خودرو))
*((دیفرانسیل خودرو))
*((سیست
م انتقال توان خودرو))
*((س
یستم برق خودرو))
*((سیستم سوخت رسا
نی خودرو))
*((سیستم خنک کننده خودرو))
*((سیستم روغنکاری خودرو))
*((سیستم فرمان))
*((سیستم هوا رسانی خودرو))
*((کلاچ))
*((فنر خودرو))
*((قطعات داخلی موتور))
*((قطعات خودرو))
*((موتور))
*((میل گاردان))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 21 شهریور 1384 [08:30 ]   3   حسین خادم      جاری 
 چهارشنبه 02 دی 1383 [06:39 ]   2   حسین خادم      v  c  d  s 
 چهارشنبه 04 آذر 1383 [13:08 ]   1   حسین خادم      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..