منو
 صفحه های تصادفی
منبع برگه باریکه
مادر امام زمان « ع » بودن
عمل واکسنها
نظریه طبقاتی
درزه‌های استیلولیتی
کاربرد بیوتکنولوژی در اصلاح دام
پاداش همراهی با امام زمان
امام رضا
حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله
سوراخ اوزون
 کاربر Online
1377 کاربر online
تاریخچه ی: شاتل فضایی

تفاوت با نگارش: 2

Lines: 1-52Lines: 1-94
-V{maketoc}
+



able bgcolor=#00FF0E align=center>
>

||شاتلها در اصل هوا - فضاپیماهایی هستند که وظایف گوناگونی دارند. ولی مهمترین آنها حمل ماهواره‌ها و قرار دادن آنها بر روی مدارهای خاص زمین است.||

!مقدمه

>
 
 
able>



در بین تمامی وسایلی که به ((فضا)) پرتاب شده‌اند نام یکی از آنها بیشتر از بقیه به گوش ما خورده است، ~~gre
en:شاتل فضایی~~ (~~green:Shuttle~~). طراحی و ساخت یک هو - افضاپیما کار بسیار مشکلی است و با طراحی و ساخت ((هواپیما)) از زمین تا آسمان فرق دارد. طراحی هواپیما در یک جو صورت می‌گیرد و دیگر مهندسان دغدغه رقیق یا غلیظ شدن هوا را ندارند و احتیاجی به محاسبه نیروهای آیرودینامیکی وارد بر هواپیما در ارتفاعات مختلف نیست، در صورتی که در هوا - فضاپیماها در بسیاری از نقاط چگالی هوا بسیار کم است و نمی‌توان از نیروهای بالابرنده (Lift) به خوبی بهره برداری کرد. یکی دیگر از تفاوتهای آنها ، گذر از ((جو زمین)) است.

هواپیماها تا ارتفاع محدودی اوج می‌گیرند، در صورتی که هوا - فضاپیماها باید از جو زمین نیز بگذرند. گذر از جو زمین تحمل حرارتی بسیار بالا می‌خواهد، زیرا در آنجا هوا بسیار فشرده است و به همین خاطر است که دماغه بسیاری از هوا - فضاپیماها از جنس آلیاژهای سرامیکی خاص هستند تا تاب تحمل حرارتهای بسیار بالا را داشته باشد. زیرا در غیر این صورت بدنه هواپیما ذوب می‌شود.

ساخت یک شاتل نیز تمامی این دغدغه‌ها را دارد. ما قصد داریم در این مقاله شما را با چگونگی ساخت و آزمایشات اولین شاتل فضایی آشنا کنیم. شاتل فضایی آمریکا که اولین بار در سال 1981 میلادی پرتاپ شد، اولین سفینه قابل استفاده مجدد جهان بود. از سه بخش آن ، مدار پیما ، موشکهای تقویت کننده و مخزن خارجی سوخت، فقط مخزن سوخت آن می‌باشد که بعد از هر مأموریت قابل استفاده نیست. کاشیهای مخصوص مقاوم در برابر گرما مانع از سوختن مدار پیما به هنگام بازگشت به جو زمین می‌شوند. بازوی قابل کنترل از راه دور تعبیه شده در مخزن محموله مدار پیما می‌تواند ماهواره‌ها را در فضا قرار دهد و همچون سکوی ثابت برای کار ((فضانوردان)) عمل می‌کنند.
/>


e align=left>
/>

/>
 
 
  
-{picture file=img/daneshnameh_up/e/e2//Shatel.jpg} +{picture=shateL.jpg}
/>d>

{picture=Shatel.jpg}
  
 
 
 
 
  
 
 
  
 مدار پیماها در ارتفاع 185 تا 1100
 مدار پیماها در ارتفاع 185 تا 1100
-کیلومتری پرواز میکنند.
+کیلومتری پرواز مکنند.
  
  
  
 
 
 
 
- />شاتل فضایی میک که الین بار در ا 1981 تاب شد اولین یه قل اتفاه مجدد هان بود از س بخش آ مارپیما وکهی تویت کننده و مزن خارجی سوخت فقط من سوخت آن می باشد که عد ز هر مموریت قبل تفاده نیست اشی های صو ماوم ر برابر گرا ع از سوختن مدا پیما ب هنگام زشت به و می می شند بازی قبل کنترل از ا دور تعبی شده در مخزن محموله مدارپیا تاند ماواره ها را در ا قرار هد و همچون کویی ثات برای کار ضانرن عمل کند.
+!مشخصات شاتل فضایی />ه در مدایا اتفا 185 ا 1100 کیمری (115 تا 610) رو یکنند و جزای قطت آن شامل: کاشیهای د ررت یه و خدم کابی از و ااکهای دمه ریچ اینی با لتا ک، دروش مخزن محصول دریچ با سیست ماور در ار موور الی سکان کاهند سر می‌باشد.
 !آزمایشگاه فضایی !آزمایشگاه فضایی
-
آزمایشگاه فضایی آزمایشگاه مخصوصی است که درون مخزن محموله مدار پیما جای می گیرد تا با ایجاد فضای اضافی دانشمندان بتوانند در فضا آزمایش کنند این آزمایشگاه بنا به نوع آزمایشهای هر سفر مجهز می شود آزمایشگاه فضایی همچنین بخشهای روبازی
دارد که برای مطالعه فضا و زمین هستند این آزمایشگاه متراکم از طریق مجرای هوابند به مدارپیما متصل میشود. />
تمامی مدارپیما ها نامگذاری شده اند اولین آنها به نام انترپرایز از نام سفینه فضایی مجموعه تلویزیونی استارترک اقتباس شد انترپرلیز برای مقاصد آزمایشگاهی ساخته شده بود ولی هیچگاه به مدار نرفت هر چند که چندین بار در بالای یک فروند بوئینگ 747 پرواز کرد در سال 1977 انترپرایز از ارتفاع 6700 متری(22هزار یایی) رها شد و سالم به زمین نشست ناوگان کنونی 4 مدار پیما دارد کلمبیا دیسکاوری آتلانتیک و اندور.
+آزمایشگاه فضایی آزمایشگاه مخصوصی است که درون مخزن محموله مدارپیما جای میگیرد تا با ایجاد فضای اضاف دانشمندان بتوانند در فضا آزمایش کنند. این آزمایشگاه بنا به نوع آزمایشهای هر سفر مجهز میشود، آزمایشگاه فضایی همچنین بخشهای رو بازی دارد که برای مطالعه فضا و زمین هستند. این آزمایشگاه متراکم از طریق مجرای هوابند به مدارپیما متصل مشود. تمامی مدارپیماها نامگذاری شدهاند، اولین آنها به نام __انترپرایز__ از نام سفینه فضایی مجموعه تلویزیونی استارترک اقتباس شد. انترپرلیز برای مقاصد آزمایشگاهی ساخته شده بود، ولی هیچگاه به مدار نرفت. هر چند که چندین بار در بالای یک فروند __بوئینگ 747__ پرواز کرد، در سال 1977 انترپرایز از ارتفاع 6700 متری (22هزار پایی) رها شد و سالم به زمین نشست. ناوگان کنونی 4 مدار پیما دارد: ~~green:کلمبیا~~ ، ~~green:دیسکاوری~~ ، ~~green:آتلانتیک~~ و ~~green:اندور~~.
!شاتل اینترپرایز
__اینترپرایز__ (__Enterprise__
) اولین شاتلی است که ایالات متحده آمریکا ساخت. در ابتدا به مناسبت دویستمین سالگرد تصویب قانون اساسی آمریکا قرار بود اسم آن را __قانون اساسی__ (__Constitution__) بگذارند. اما بعد از مدتی با اعتراضات بسیاری روبرو شد بخصوص به دلیل جو خاصی که یکی از برنامه‌های تلویزیونی آمریکا به نام داستان علم در بین مردم درست کرده بود. افراد و کارکنان این برنامه طبق نامه‌ای سرگشاده به کاخ سفید ، تقاضای تغییر نام این شاتل را از قانون اساسی به اینترپرایز کردند و کاخ سفید نیز برای کاستن از کشمکشها و مسایل حاشیه‌ای دیگر ، قبول کرد که اولین شاتل فضایی آمریکا با نام اینترپرایز شناخته شود.

قرارداد
ساخت آن در ۲۶ جولای سال ۱۹۷۲ امضا شد و تنها بعد از دو سال طراحیها تمام و اولین قدم برای ساخت ابین و جای خمه آن شروع شد. در ۲۶ آگوست همان سال کار راه اندازی و ساخت بدنه اصلی نیز شروع شد. از حساسترین قسمتهای یک شاتل ، بالها و دم آن است که کار طراحی بال را به شرکت با تجربه (Grumman) واگذار کردند. شرکت گرومن سابقه‌ای طولانی در صنعت هوافضای آمریکا دارد و هم اکنون هواپیمایی چون ~~green:__بمب افکن B-2__~~ را طراحی کرده است.

ساخت بالها د
ر ۲۳ مه سال ۱۹۱۵ به پایان رسید و بالها را به __پالمدیل__ (__Palmdale__) فرستادند. ساخت اینترپرایز در پایگاه هوایی ۴۲ (Rockwell) در پالمدیل در ایالت کالیفرنیا پیگیری می‌شد. در ۱۲ مارس ۱۹۷۵ کار ساخت شاتل کامل شد و سرانجام در ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۶ از پایگاه پالمدیل ارج شد و در ۱ ژانویه ۱۹۷۷ از پالمدیل به ادواردز رفت. شاتل اینترپرایز در __ناسا__ (__NASA__) با مشخصه OV-101 شناخته می‌شود. در پایگاه ادواردز در مرکز تحقیقات پروازی درایدن (Dryden) شروع به امتحان دادن و انجام آزمایشات و تستهای گوناگون چون فرود و برخاست (Takeoff and Landing) را انجام دهند. برنامه آزمایشی ALT قرار شد به مدت ۱۹ ماه به طول انجامد. ALT شامل آزمایشاتی چون قسمتهای دینامیکی و استاتیکی و پایداریهای فرود و برخاست است.
!الحاق شاتل آمریکا
در 29 ژوئ
ن سال 1995 میلادی شاتل فضایی آتلانتیک 5 فضانورد آمریکایی و 2 کیهان نورد روسی را به مسیر برد. پیش از آن چندین فضانورد روسی در مسیر ساکن بودند، این اولین الحاق شاتل با مسیر بود. یک سیستم الحاق مخصوص در مخرن محموله آتلانتیک نصب شده بود. بعد از 5 روز این شاتل به همراه 6 آفریقایی و 2 روسی به زمین بازگشت و 2 خدمه تازه نفس را برای مسیر باقی گذاشت.
!دیپلماسی فضایی
الحاق شاتل با مسیر راه برای همکاریهای فضایی بین المللی در آینده هموار می کند. الحاق شاتل به مسیر بیست سال پس از اولین ملاقات فضای آمریکاییها و روسها اتفاق افتاد. در سال 1975 میلادی یک سفینه آپولو به مدت 47 ساعت به یک سایوز ملحق شد. شاتل به بار انداز واحد کریستال ملحق شد و این واحد بخاطر حفظ ثبات از محل همیشگی‌اش برداشته شده و موقتا به بار انداز عقبی واحد الحاق چند جانبه رابطه متصل گردید.


 
 
 
 
  
-{picture file=img/daneshnameh_up/4/4c//Chalenjer.jpg} +{picture=Chalenjer.jpg}
  
 
 
 
 
  
 
 
  
 دودی که در پایین سمت راست
 دودی که در پایین سمت راست
 مشاهده می کنید نشان می‌دهد
 مشاهده می کنید نشان می‌دهد
 که در کجا 73 ثانیه بعد ازپرتاب
 که در کجا 73 ثانیه بعد ازپرتاب
 گاز نشت کننده شعله ور شده است.
 گاز نشت کننده شعله ور شده است.
  
  
  
 
 
-
/>
+
 !فاجعه چلنجر !فاجعه چلنجر
-
در 28 ژانویه سال 1986 میلیونها بیننده تلویزیون در سراسر جهان با وحشت شاهد انفجار شاتل فضایی چلنجر در کمتر از 2 دقیقه بعد از پرتابش بودند این شاتل کاملا" منهدم شد و همه 7 خدمه آن خدمه آن کشته شدند یکی از ن دمه به نام کریستیا مک آیف معلمی بود که صد داشت از فضا شاگردانش را تلیم دهد تحی در باره این فاجعه آشکار نمود که ایق میان 2 بخش موشکهای تقویت کنند جدا شده بود و باع نشت گاز و احتراق سفینه شده بد بعد از این حاده برنامه فضایی شاتل به مدت سه سال متوقف شد تا ایمنی آن بهود یابد.
+در 28 ژانویه سال 1986 میلادی میلیونها ببیننده تلویزیون در سراسر جهان با وحشت شاهد انفجار شاتل فضایی چلنجر در کمتر از 2 دقیقه بعد از پرتابش بودند. این شاتل کاملا منهدم شد و همه 7 خدمه آن کشته شدند. یکی از آن خدمه به نام کریشیامک آلیف معلمی بود که قصد داشت از فضا شاگردانش را تعلیم دهد. تحقیق درباره این فاجعه آشکار نمود که عایق میان 2 بخش موشکهای تقویت کننده جدا شده بود و باعث نت از و احتراق سفینه شده بود. بعد از این حادثه برنامه فضایی شاتل به مدت سه سال متوقف شد تا ایمنی آن بهبود یابد.
!نیروی رایانه شاتل
امروزه ا
کتشافات فضایی بدون استفاده از نیوی رایانه یر ممکن است. رایانه‌ها قادرند فضا را هدایت کنند، سیستمهای بی شمار فضا را بررسی و صحت عملکرد آنها را اعلام کنند. مرکز هدایت زمینی را در جریان وضعیت فضا پیماها مشخص کرده ، آنها را هدایت کنند. در نخستین پروازهای فضایی به اندازه امروز رایانه‌ها استفاده نمی‌شد؛ در حقیقت رایانه‌هایی که آ روزها برای هدایت فضاپیمای ایلات متحده آمریکا یعنی ((آپولو)) مورد استفاده قرار می‌گرفتند و نیرویی به اندازه رایانه‌های شخصی امروزی ما داشتند. کاوشگرهایی ک در فاصله‌های دور دست کره زمین در فضا پرواز می‌کنند، با خود رایانه‌هایی را حمل می‌کنند که برای هدایت دوربینها و اندازه گیریهای مختلف برنامه نویسی شده‌اند.

رایانه‌ها قادرند اطلاعا
تی که از ((کاوشگر فضایی|کاوشگرهای فضایی)) بصورت علائم ضعیف رادیویی دریافت می‌نن را به اطلاعات لازم و قابل فهمی تبدیل کنند. دانشمندان نیز به نوبه خود این اطلاعات را مورد تزیه و تحلیل قرار می‌دهند تا به نکات جدیدی در مورد ((اجرام آسمانی)) دست یابند. رایانه‌هایی که شاتل فضایی را هدایت می‌کنند جزء پیشرفته‌ترین رایانه‌ها محسب می‌شند.
!چینی‌ها
در فضا
حدود ۳۱ سال است که از اولین راهپیمایی انسان توسط آرمسترانگ
بر روی سطح ((کره ماه)) می‌گذرد و هم اکنون کشور چین مایل است دست به انجام چنین کاری بزند. این حرکت چینیها در فضا باعث ایجاد رعب و وحشت بسیار در مجامع آمریکایی شده است؛ زیرا آنان عادت دارند که تکنولوژیهای فضایی را در انحصار کشور خود ببینند. حتی یکی از سناتورهای آمریکایی در یک سخنرانی گفته است: شما می‌دانید چینیها مشتاقند بر روی ماه بروند، ولی ما نمی‌خواهیم آنها به ماه دست پیدا کنند. حال چه گنی بر روی کره ماه دیده شده که آمریکاییها اینقدر نسبت به این موضوع حساسند، خدا مداند. در هر صورت تمامی کشورهای جهان در انتظار پرتاب شاتل فضایی چینی هستند و تمامی ما هم امیدواریم که سرنوشتی مانند شاتل کلمبیا برای آنها رخ ندهد، زیرا فضاپیمای چینی با سرنشین است.

پروژه __ALT__ با تستهای ز
مینی شروع شد از جمله تست تاکسی (Taxi) هواپیمای __بویینگ ۷۴۷__ حامل شاتل اینترپرایز بود تا مشخص شود برای برخاست (Takeoff) آن چه مسافتی با چه سرعتی باید پیموده شود تا از زمین بلند شود. تمامی این قسمتها با شاتل بی سرنشین انجام می‌شد و قرار بود تا هنگامی که شاتل اینترپرایز قابل اطمینان شد دیگر با سرنشین پرواز کند. بعد از آن پنج پرواز محدد (Captive) توسط اینترپرایز انجام شد و در آن اکثر سیستمها آزمایش شد و این آزمایش موفقیت آمیز بود. در برخی از پروازهای آزمایشی معمولا دو فضانورد نیز از طرف ناسا در شاتل حضور داشتند. بعد از صرف چنین وقتی تازه تصمیم به پرواز آزاد (Free Flight) با شاتل اینترپرایز را گرفتند و به دنبال آن تستهای دیگری چون تست لرزش (Flutter Test) نیز از OV-101 به عمل مد.

البته
با تکنولوژی کنونی طراحی شاتلها بسیار متر وقت و هزینه می‌بر، به عنوان مثال شاتل فضایی __آتلانتیس__ (__Atlantis__) با وزنی حدود ۱۷۱هزار پوند در مدت بسیار کمی طراحی و ساخته شد. در تمامی پروازهای محدود و سه پرواز اولیه دم مخروطی شکل از بدنه شاتل جدا شده بود تا کمترین مقدار نیروی مقاوم (Drag) و کمترین لرزش بوجود بیاید، ولی در آخرین پروازش که در برنامه ALT قرار است دم مخروطی شکلی دوباره به آن ملحق شود. این دم مخروطی توسط ۱۱ قفل الکترونیکی بر روی اینترپرایز نصب می‌شود.

OV-101 اولین شاتلی بود که توسط آمریکا ساخت
ه شد و به همین خاطر آزمایشات بسیار زیادی در عرض چدین سال از آن به عمل آمد به گونه‌ای که به مراکز تحقیقاتی چون مرکز پرواز فضایی مارشال (Marshall) ، مرکز فضایی کندی (Kennedy) و ... برده شد تا بدون نقص ساخته شود. در ۱۰ آوریل ۱۹۷۹، OV-101 به مرکز فضایی کندی رفت تا با راکتهای سوخت جامد و یک منبع داخلی آزمایش شود. سرانجام در ۱۶ آگوست همان سال به مرکز تحقیقات دایدن برگشت و در ۳۰ اکتبر به زادگاهش یعنی پالمدیل رفت. بین مههای مه و ژوئن سال ۹۸۳ اینترپرایز به پاریس رفت تا در نمایش هوایی شرکت کند و بعد از آن در ۱۸ نوامبر سال ۱۹۸۵ از مرکز فضایی کندی به فرودگاه دالز (Dulles) واقع در واشنگتن رفت و دیگر پرواز نکرد.







{picture=shatel3.JPG}




در آنجا به موسسه اسمی
تسونیان (Smithsonian) تحویل داده شد. شاتل اینترپرایز برای تست و آزمایش ساخته شده بود و هیچ گاه به مأموریتهای فضایی نرفت. اما بعد از آن با تجربه‌ای که آمریکاییها بدست آورده بودند شروع به ساخت شاتلهای متعددی چون ((شاتل کلمبیا)) کردند که اولین شاتلی بود که در مدار زمین قرار گرفت. کلمبیا در سال ۱۹۸۱ پروازش را انجام داد و بعد از آن چهار شاتل دیگر در عرض ده سال ساخته شدند که عبارتند از چلنجر (Challenger) که در سال ۱۹۸۲ ساخته ولی چهار سال بعد منهدم شد. سپس شاتل دیسکاوری (Discovery) در سال ۱۹۸۳ و بعد از آن شاتل آتلانتیس (Atlantis) در ۱۹۸۵ و سرانجام در سال ۱۹۹۱ شاتلی به نم ایندیورد (Endeavour) ساخته شد تا جایگزین شاتل منهدم شده چلنجر باشد.
!مباحث مرتبط با عنوان
*((راکت فضایی))
*((شاتل کلمبیا))
*((سفر فضایی))
*((فضا پیما))
*((فضانوردان))
*((فضا پیما))
*((کاوشگر فضایی))
*((کشتی فضایی))
*((موشک))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 06 مهر 1384 [13:52 ]   5   مجید آقاپور      جاری 
 سه شنبه 05 مهر 1384 [12:13 ]   4   حسین خادم      v  c  d  s 
 دوشنبه 04 مهر 1384 [13:43 ]   3   مجید آقاپور      v  c  d  s 
 یکشنبه 29 آذر 1383 [07:04 ]   2   نفیسه ناجی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 01 مهر 1383 [07:22 ]   1   پریسا احمدی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..