منو
 صفحه های تصادفی
امام زمان علیه السلام در قرآن - قلم : 15
غراب «صورت فلکی»
نظریه چند جمله ای ها
حضور فرشته الهی در ولادت امام حسین علیه السلام
سرگذشت ریاضیات 7
حقیقت انسان
علوم اسلامی
مهندسی سازه
مونتاژ کار و ارتقاء کامپیوترهای شخصی
شکلهای پایه‌ای خطها در عکاسی
 کاربر Online
960 کاربر online
تاریخچه ی: سیر انسان کامل از نظر عرفا

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1
چقدر عرفا عالی و زیبا می‏گویند ، وقتی سیر انسان کامل را مشخص می‏کنند می‏گویند :


سیر انسان کامل در چهار سفر رخ می‏دهد :


1 سفر انسان از خود به خدا


2 سفر انسان همراه خدا در خدا یعنی شناخت خدا


3 سفرانسان همراه خدا نه به تنهایی به خلق خدا .


4 سفر انسان همراه خدا در میان خلق خدا برای نجات خلق خدا .




دیگر بهتر از این نمی‏شود سخن گفت .

اولین سفر ، سفر انسان به سوی‏ خداست ، تا انسان از خدا جداست همه حرفها پوچ است . وقتی که به ذکر خدا رسید و خدا را شناخت و خودش را به خدا نزدیک احساس کرد و خدا را با خود احساس کرد ، همراه خدا به سوی خلق خدا بازمی‏گردد .

چنین انسانی برای نجات خلق خدا ، در میان‏ خلق خدا حرکت می‏کند و برای حرکت دادن خلق خدا و نزدیک ساختن آنان به‏ خدا کوشش می‏کند .

اگر بگوئیم که سفر انسان از خلق است به سوی خدا ، و همانجا می‏ماند ، انسان را نشناخته‏ایم و اگر بگوئیم انسان بدون اینکه خودش به سوی خدا حرکت کند ، باید به سوی انسانها برود مثل مکتبهای مادی انسانی امروز برای نجات انسانها هیچ کاری از او ساخته نیست و دروغ مطلق است.

کسانی‏ توانسته‏اند انسانها را نجات دهند که اول ، خودشان نجات پیدا کرده‏اند . مگر نجات انسانها یعنی چه ؟

نجات انسانها از چه چیز ؟

از اسارت‏ طبیعت ؟

از اسارت انسانهای دیگر که معنایش " آزادی انسان از انسان " است ؟

اینها درست است اما آنچه مقدم بر اینهاست نجات انسان از خودی خود و از نفس اماره خود و از خود محدودش است و تا انسان از خود محدود خودش نجات پیدا نکند ، هرگز از اسارت طبیعت و اسارت انسانهای‏ دیگر نجات پیدا نمی‏کند .


منبع :انسان کامل
شهید مطهری
صفحه 97


چقدر عرفا عالی و زیبا می‏گویند ، وقتی سیر انسان کامل را مشخص می‏کنند می‏گویند : سیر انسان کامل در چهار سفر رخ می‏دهد :
1 سفر انسان از خود به خدا
2 سفر انسان همراه خدا در خدا یعنی شناخت خدا
3 سفرانسان همراه خدا نه به تنهایی به خلق خدا .
4 سفر انسان همراه خدا در میان خلق خدا برای نجات خلق خدا .
دیگر بهتر از این نمی‏شود سخن گفت . اولین سفر ، سفر انسان به سوی‏ خداست ، تا انسان از خدا جداست همه حرفها پوچ است . وقتی که به ذکر خدا رسید و خدا را شناخت و خودش را به خدا نزدیک احساس کرد و خدا را با خود احساس کرد ، همراه خدا به سوی خلق خدا بازمی‏گردد . چنین انسانی برای نجات خلق خدا ، در میان‏ خلق خدا حرکت می‏کند و برای حرکت دادن خلق خدا و نزدیک ساختن آنان به‏ خدا کوشش می‏کند .
اگر بگوئیم که سفر انسان از خلق است به سوی خدا ، و همانجا می‏ماند ، انسان را نشناخته‏ایم و اگر بگوئیم انسان بدون اینکه خودش به سوی خدا حرکت کند ، باید به سوی انسانها برود مثل مکتبهای مادی انسانی امروز برای نجات انسانها هیچ کاری از او ساخته نیست و دروغ مطلق است.
کسانی‏ توانسته‏اند انسانها را نجات دهند که اول ، خودشان نجات پیدا کرده‏اند . مگر نجات انسانها یعنی چه ؟ نجات انسانها از چه چیز ؟ از اسارت‏ طبیعت ؟ از اسارت انسانهای دیگر که معنایش " آزادی انسان از انسان " است ؟
اینها درست است اما آنچه مقدم بر اینهاست نجات انسان از خودی خود و از نفس اماره خود و از خود محدودش است و تا انسان از خود محدود خودش نجات پیدا نکند ، هرگز از اسارت طبیعت و اسارت انسانهای‏ دیگر نجات پیدا نمی‏کند .

منبع :انسان کامل
شهید مطهری
صفحه 97


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 29 تیر 1384 [07:50 ]   3   یاسر ناظم نیا      جاری 
 چهارشنبه 29 تیر 1384 [07:48 ]   2   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 دوشنبه 26 اردیبهشت 1384 [02:51 ]   1   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..