منو
 صفحه های تصادفی
علت تعدد همسران پیامبر صلی الله علیه و آله
ویژگی افراد خود شکوفا
آمالگام نقره
کتابخانه دیجیتال رشد
فاطمه بنت اسد
نقش اروپا در پیشرفت ریاضیات
یکسو سازی جریان الکتریکی
انبساط جهان
اریسته
کلیه معاملات بین تجار و کسبه و صرافان و بانکها
 کاربر Online
814 کاربر online
تاریخچه ی: سلفیه

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-18Lines: 1-18
-سلفیه به معنای اصل گرایی و عنوان عمومی افراد یا فرقه هایی از مسلمان متجدد مخصوصاً در مصر و هندوستان به پیروی از سلف صالح (=پیشینیان نیکوکار) مسلمین را از آنچه خرافات و بدعت متأخران می‌خوانند تحذیر می‌کنند و ریشه قدیمی آن به علمای حنبلی اهل سنت باز می‌گردد. و ریشه جدید آن به محمد بن عبدالوهاب بر می‌گردد.
این نهضت در مصر توسط سید جمال‌الدین اسد آبادی وشاگردش محمد عبده شکل گرفت و مروج اصلی آن شیخ محمد رشید رضا شاگرد عبده با استفاده از مجله المنار بود که از مراکش تا جاوه طرفدارانی یافت طریقه سلفیه نوعی تجدد در مذهب حنبلی و وهابی محسوب می‌شوند پیروان آن معتقدند که قطع نظر از صنایع و فنون جدید، مسلمانان نباید چیزی از فرنگی‌ها اخذ و اقتباس کنند. سلفیه شباهتهایی به وهابیه دارند ولی در عین حال می‌کوشند که همه امور قرآن را با علوم جدید منطبق جلوه دهند و همه جا مسلمانان را به توحید محض قرآنی و اجتناب از بدعتهایی که پس از عهد سلف صالح در میان عموم مسلمین پدید آمده است دعوت می‌کنند. آنان در مقالات خود به مسائل اجتماعی و فرهنگی توجه خاصی داشته‌اند و مسلمانان را وادار می‌کنند تا دریابند بهبود شرایط اخلاقی و مادی آنها در گرو «تجدید حیات اسلام» و بازگشت به «اصول نخستین» است. از خصوصیات عمده نهضت سلفیه اشارة مداوم به اوایل اسلام است.
+سلفیه به معنای اصل گرایی و عنوان عمومی افراد یا فرقه هایی از مسلمان متجدد مخصوصاً در مصر و هندوستان به پیروی از سلف صالح (=پیشینیان نیکوکار) مسلمین را از آنچه خرافات و بدعت متأخران می‌خوانند تحذیر می‌کنند و ریشه قدیمی آن به علمای حنبلی اهل سنت باز می‌گردد. و ریشه جدید آن به ((محمد بن عبدالوهاب نجدی ))بر می‌گردد.
این نهضت در مصر توسط سید جمال‌الدین اسد آبادی وشاگردش محمد عبده شکل گرفت و مروج اصلی آن ((شیخ محمد رشید رضا ))شاگرد عبده با استفاده از مجله المنار بود که از مراکش تا جاوه طرفدارانی یافت طریقه سلفیه نوعی تجدد در مذهب حنبلی و وهابی محسوب می‌شوند پیروان آن معتقدند که قطع نظر از صنایع و فنون جدید، مسلمانان نباید چیزی از فرنگی‌ها اخذ و اقتباس کنند. سلفیه شباهتهایی به وهابیه دارند ولی در عین حال می‌کوشند که همه امور قرآن را با علوم جدید منطبق جلوه دهند و همه جا مسلمانان را به توحید محض قرآنی و اجتناب از بدعتهایی که پس از عهد سلف صالح در میان عموم مسلمین پدید آمده است دعوت می‌کنند. آنان در مقالات خود به مسائل اجتماعی و فرهنگی توجه خاصی داشته‌اند و مسلمانان را وادار می‌کنند تا دریابند بهبود شرایط اخلاقی و مادی آنها در گرو «تجدید حیات اسلام» و بازگشت به «اصول نخستین» است. از خصوصیات عمده نهضت سلفیه اشارة مداوم به اوایل اسلام است.
 اصول سلفیه:  اصول سلفیه:
 1- کلیت اسلام که با توجه به آیه ](مائده 5/آیه3) (الیوم اکملت لکم دینکم و … رضیتلکم الاسلام دینا) (… امروز نعمت خود را برای شما تمام کردم و اسلام را به عنوان دین برای شما پسندیدم …)[ و آیاتی مشابه آن دین اسلام را دین کامل می‌دانند.  1- کلیت اسلام که با توجه به آیه ](مائده 5/آیه3) (الیوم اکملت لکم دینکم و … رضیتلکم الاسلام دینا) (… امروز نعمت خود را برای شما تمام کردم و اسلام را به عنوان دین برای شما پسندیدم …)[ و آیاتی مشابه آن دین اسلام را دین کامل می‌دانند.
 2- تعلیم رسول اکرم را الهام یا وحی خدا می‌دانند که آیاتی نیز در این رابطه می‌آورند و معتقدند که اگر مسلمانان می‌خواهند سیادت گذشته خود را بازیابند و در دنیا و آخرت به سعادت برسند باید سه اصل را راهنمای خود سازند: قرآن، سنت و شیوه سلف صالح که این شیوه در حقیقت همان سنت رسول اکرم و نمونه‌یی کامل از آن است. سلفیه به چهار اصل زیر تکیه می‌کنند:  2- تعلیم رسول اکرم را الهام یا وحی خدا می‌دانند که آیاتی نیز در این رابطه می‌آورند و معتقدند که اگر مسلمانان می‌خواهند سیادت گذشته خود را بازیابند و در دنیا و آخرت به سعادت برسند باید سه اصل را راهنمای خود سازند: قرآن، سنت و شیوه سلف صالح که این شیوه در حقیقت همان سنت رسول اکرم و نمونه‌یی کامل از آن است. سلفیه به چهار اصل زیر تکیه می‌کنند:
 • قرآن  • قرآن
 • حدیث  • حدیث
 • رد تقلید  • رد تقلید
 • مفهوم جدیدی از اجتهاد و اجماع  • مفهوم جدیدی از اجتهاد و اجماع
 3- فرق عبادات و عادات:  3- فرق عبادات و عادات:
 (عبادات= قوانین= نوامیس)  (عبادات= قوانین= نوامیس)
 عادات = شرایع  عادات = شرایع
 مقصود از عبادات، اصول عقاید یا اصول دین است که از آغاز بوسیلة خدا و رسول او دقیقاً بیان شده و جای شک و تردید ندارد.  مقصود از عبادات، اصول عقاید یا اصول دین است که از آغاز بوسیلة خدا و رسول او دقیقاً بیان شده و جای شک و تردید ندارد.
 منظوراز عادات، اموری که مربوط به حیات مادی می‌شود. اولوالامر آزاد هستند که بنابر مقتضیات روزگار و در نظر داشتن اصول دیانت اسلامی تصمیمات خود را بگیرند و آنچه لازم می‌دانند وضع کنند.  منظوراز عادات، اموری که مربوط به حیات مادی می‌شود. اولوالامر آزاد هستند که بنابر مقتضیات روزگار و در نظر داشتن اصول دیانت اسلامی تصمیمات خود را بگیرند و آنچه لازم می‌دانند وضع کنند.
 نظر او درباره خلافت این بود که خلافت سنی باید به شیوه‌یی که مخصوصاً در صدر اسلام و دورة خلفای راشدی متداول بوده اعاده گردد و رستگاری مسلمانان را به گزینش خلیفه از سوی نمایندگان مردم (اهل حل و عقد) می‌دانست و معتقد بود خلیفه بوسیله بیعت است تعیین گردد.  نظر او درباره خلافت این بود که خلافت سنی باید به شیوه‌یی که مخصوصاً در صدر اسلام و دورة خلفای راشدی متداول بوده اعاده گردد و رستگاری مسلمانان را به گزینش خلیفه از سوی نمایندگان مردم (اهل حل و عقد) می‌دانست و معتقد بود خلیفه بوسیله بیعت است تعیین گردد.
 از آرزوهای او وحدت میان مسلمانان بود ولی شیوه کار او ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی بود.  از آرزوهای او وحدت میان مسلمانان بود ولی شیوه کار او ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی بود.
   

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 11 آذر 1383 [03:59 ]   3   رضا معرب      جاری 
 چهارشنبه 11 آذر 1383 [03:52 ]   2   رضا معرب      v  c  d  s 
 چهارشنبه 11 آذر 1383 [03:11 ]   1   رضا معرب      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..