تاریخچه ی:
سلفیه
تفاوت با نگارش: 1
- | سلفیه به معنای اصل گرایی و عنوان عمومی افراد یا فرقه هایی از مسلمان متجدد مخصوصاً در مصر و هندوستان به پیروی از سلف صالح (=پیشینیان نیکوکار) مسلمین را از آنچه خرافات و بدعت متأخران میخوانند تحذیر میکنند و ریشه قدیمی آن به علمای حنبلی اهل سنت باز میگردد. و ریشه جدید آن به محمد بن عبدالوهاب بر میگردد. این نهضت در مصر توسط سید جمالالدین اسد آبادی وشاگردش محمد عبده شکل گرفت و مروج اصلی آن شیخ محمد رشید رضا شاگرد عبده با استفاده از مجله المنار بود که از مراکش تا جاوه طرفدارانی یافت طریقه سلفیه نوعی تجدد در مذهب حنبلی و وهابی محسوب میشوند پیروان آن معتقدند که قطع نظر از صنایع و فنون جدید، مسلمانان نباید چیزی از فرنگیها اخذ و اقتباس کنند. سلفیه شباهتهایی به وهابیه دارند ولی در عین حال میکوشند که همه امور قرآن را با علوم جدید منطبق جلوه دهند و همه جا مسلمانان را به توحید محض قرآنی و اجتناب از بدعتهایی که پس از عهد سلف صالح در میان عموم مسلمین پدید آمده است دعوت میکنند. آنان در مقالات خود به مسائل اجتماعی و فرهنگی توجه خاصی داشتهاند و مسلمانان را وادار میکنند تا دریابند بهبود شرایط اخلاقی و مادی آنها در گرو «تجدید حیات اسلام» و بازگشت به «اصول نخستین» است. از خصوصیات عمده نهضت سلفیه اشارة مداوم به اوایل اسلام است. |
+ | سلفیه به معنای اصل گرایی و عنوان عمومی افراد یا فرقه هایی از مسلمان متجدد مخصوصاً در مصر و هندوستان به پیروی از سلف صالح (=پیشینیان نیکوکار) مسلمین را از آنچه خرافات و بدعت متأخران میخوانند تحذیر میکنند و ریشه قدیمی آن به علمای حنبلی اهل سنت باز میگردد. و ریشه جدید آن به ((محمد بن عبدالوهاب نجدی ))بر میگردد. این نهضت در مصر توسط سید جمالالدین اسد آبادی وشاگردش محمد عبده شکل گرفت و مروج اصلی آن ((شیخ محمد رشید رضا ))شاگرد عبده با استفاده از مجله المنار بود که از مراکش تا جاوه طرفدارانی یافت طریقه سلفیه نوعی تجدد در مذهب حنبلی و وهابی محسوب میشوند پیروان آن معتقدند که قطع نظر از صنایع و فنون جدید، مسلمانان نباید چیزی از فرنگیها اخذ و اقتباس کنند. سلفیه شباهتهایی به وهابیه دارند ولی در عین حال میکوشند که همه امور قرآن را با علوم جدید منطبق جلوه دهند و همه جا مسلمانان را به توحید محض قرآنی و اجتناب از بدعتهایی که پس از عهد سلف صالح در میان عموم مسلمین پدید آمده است دعوت میکنند. آنان در مقالات خود به مسائل اجتماعی و فرهنگی توجه خاصی داشتهاند و مسلمانان را وادار میکنند تا دریابند بهبود شرایط اخلاقی و مادی آنها در گرو «تجدید حیات اسلام» و بازگشت به «اصول نخستین» است. از خصوصیات عمده نهضت سلفیه اشارة مداوم به اوایل اسلام است. |
| اصول سلفیه: | | اصول سلفیه: |
| 1- کلیت اسلام که با توجه به آیه ](مائده 5/آیه3) (الیوم اکملت لکم دینکم و … رضیتلکم الاسلام دینا) (… امروز نعمت خود را برای شما تمام کردم و اسلام را به عنوان دین برای شما پسندیدم …)[ و آیاتی مشابه آن دین اسلام را دین کامل میدانند. | | 1- کلیت اسلام که با توجه به آیه ](مائده 5/آیه3) (الیوم اکملت لکم دینکم و … رضیتلکم الاسلام دینا) (… امروز نعمت خود را برای شما تمام کردم و اسلام را به عنوان دین برای شما پسندیدم …)[ و آیاتی مشابه آن دین اسلام را دین کامل میدانند. |
| 2- تعلیم رسول اکرم را الهام یا وحی خدا میدانند که آیاتی نیز در این رابطه میآورند و معتقدند که اگر مسلمانان میخواهند سیادت گذشته خود را بازیابند و در دنیا و آخرت به سعادت برسند باید سه اصل را راهنمای خود سازند: قرآن، سنت و شیوه سلف صالح که این شیوه در حقیقت همان سنت رسول اکرم و نمونهیی کامل از آن است. سلفیه به چهار اصل زیر تکیه میکنند: | | 2- تعلیم رسول اکرم را الهام یا وحی خدا میدانند که آیاتی نیز در این رابطه میآورند و معتقدند که اگر مسلمانان میخواهند سیادت گذشته خود را بازیابند و در دنیا و آخرت به سعادت برسند باید سه اصل را راهنمای خود سازند: قرآن، سنت و شیوه سلف صالح که این شیوه در حقیقت همان سنت رسول اکرم و نمونهیی کامل از آن است. سلفیه به چهار اصل زیر تکیه میکنند: |
| • قرآن | | • قرآن |
| • حدیث | | • حدیث |
| • رد تقلید | | • رد تقلید |
| • مفهوم جدیدی از اجتهاد و اجماع | | • مفهوم جدیدی از اجتهاد و اجماع |
| 3- فرق عبادات و عادات: | | 3- فرق عبادات و عادات: |
| (عبادات= قوانین= نوامیس) | | (عبادات= قوانین= نوامیس) |
| عادات = شرایع | | عادات = شرایع |
| مقصود از عبادات، اصول عقاید یا اصول دین است که از آغاز بوسیلة خدا و رسول او دقیقاً بیان شده و جای شک و تردید ندارد. | | مقصود از عبادات، اصول عقاید یا اصول دین است که از آغاز بوسیلة خدا و رسول او دقیقاً بیان شده و جای شک و تردید ندارد. |
| منظوراز عادات، اموری که مربوط به حیات مادی میشود. اولوالامر آزاد هستند که بنابر مقتضیات روزگار و در نظر داشتن اصول دیانت اسلامی تصمیمات خود را بگیرند و آنچه لازم میدانند وضع کنند. | | منظوراز عادات، اموری که مربوط به حیات مادی میشود. اولوالامر آزاد هستند که بنابر مقتضیات روزگار و در نظر داشتن اصول دیانت اسلامی تصمیمات خود را بگیرند و آنچه لازم میدانند وضع کنند. |
| نظر او درباره خلافت این بود که خلافت سنی باید به شیوهیی که مخصوصاً در صدر اسلام و دورة خلفای راشدی متداول بوده اعاده گردد و رستگاری مسلمانان را به گزینش خلیفه از سوی نمایندگان مردم (اهل حل و عقد) میدانست و معتقد بود خلیفه بوسیله بیعت است تعیین گردد. | | نظر او درباره خلافت این بود که خلافت سنی باید به شیوهیی که مخصوصاً در صدر اسلام و دورة خلفای راشدی متداول بوده اعاده گردد و رستگاری مسلمانان را به گزینش خلیفه از سوی نمایندگان مردم (اهل حل و عقد) میدانست و معتقد بود خلیفه بوسیله بیعت است تعیین گردد. |
| از آرزوهای او وحدت میان مسلمانان بود ولی شیوه کار او ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی بود. | | از آرزوهای او وحدت میان مسلمانان بود ولی شیوه کار او ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی بود. |
| | | |