- | هنگامی که حضرت علی علیه السلام مشغول غسل بدن مطهر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بود، عدهای از انصار در ((سقیفه بنی ساعده)) جمع شدند تا جانشین پیامبر را انتخاب کنند. وقتی ابوبکر و عمر و ابو عبیده از برپایی چنین جلسهای آگاه شدند، جسد پیامبر را رها کردند و به سقیفه رفتند. پس از مدتی جدال و مشاجره، رانم ابوبکر ا پنج رای به عنوان خلیفه رسول الله انتخاب شد؛ و این در حالی بود که از مهاجران، جز عمر و ابوعبیده، هیچ کس از انتخاب او آگاه نبود. در این یر و دار، ابوفیان م به منظور ایجاد اختلاف در میان مسلمانان خبر دا ک آماد ات با ی عیه اسا بی کن. |
+ | هنگامی که ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|حضرت علی علیه السلام)) مشغول غسل بدن مطهر ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله)) بود، عدهای از ((انصار)) در ((سقیفه بنی ساعده)) جمع شدند تا جانشین پیامبر را انتخاب کنند. وقتی ((ابوبکر)) و ((عمر بن خطاب|عمر)) و ((ابوعبیده جراح|ابوعبیده)) از برپایی چنین جلسهای آگاه شدند، جسد پیامبر را رها کردند و به سقیفه رفتند. پس از مدتی جدال و مشاجره، ر ا رقابت بین دو قبیله انصار، رانجام ابوبکر به عنوان خلیفه رسول الله انتخاب شد؛ و این در حالی بود که از مهاجران، جز عمر و ابوعبیده، هیچ کس در سقیفه حاضر نبوده و از انتخاب ابوبکر نیز آگاه نبودند. پس از آن بود که با سر و صدای فراوان و اینکه ابو بکر خلیفه رسول خداست و با تبلیغات و ساز و کارهای دیگر مردم به تدریج با ابوبکر ((بیعت)) کردند.
((ابوسفیان)) که در هنگام ماجرای سقیفه در ((مدینه)) نبود پس از مراجعت به مینه، انتخاب ابوبکر به عنوان لافت بر او ران آمد زیر طافه خود را از طایفه ابوکر (بنی تیم) شریف تر می دانست، ذا به منظور ایجاد اختلاف در میان مسلمانان به نزد امیامؤمنین آمد وگفت :ای علی دستت را یش بیاو تا با بیعت کم و تمام کوچه های مدینه را ر از سار و پیه نمیم. |
| علی علیه السلام در پاسخش فرمود:« تو در پی کاری هستی که ما اهل آن نیستیم. جز فتنه و آشوب هدف دیگری نداری و مدتها بدخواه اسلام بودهای. مرا به نصیحت و پند و نیروی سواره و پیاده تو احتیاجی نیست.» | | علی علیه السلام در پاسخش فرمود:« تو در پی کاری هستی که ما اهل آن نیستیم. جز فتنه و آشوب هدف دیگری نداری و مدتها بدخواه اسلام بودهای. مرا به نصیحت و پند و نیروی سواره و پیاده تو احتیاجی نیست.» |
- | بررسی سرگذشت گروهی که در سقیفه بنیساعده گرد آمده بودند، به خوبی نشان میدهد که چگونه تعصبهای قومی و عشیرهای و افکار جاهلی بار دیگر خود را از خلال گفتوگوهای یاران پیامبر نشان داد و روشن کرد که تربیت اسلامی، هنوز در جمعی از آنان نفوذ نکرده و اسلام جز سرپوشی بر چهره جاهلیت ایشان نبوده است. تنها چیزی که در سقیفه مطرح نبود، اندیشیدن به مصالح اسلام و مسلمین و واگذاری سرپرستی امت اسلام به شایستهترین فرد بود و امام علی علیه السلام تشخیص داد که در موقعیتی قرار گرفته است که اگر بر قبضه کردن حکومت و حفظ مقام خود اصرار کند، زحمات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و خونهای پاکی که در راه هدف مقدس او ریخته شده است، به هدر میرود. به همین دلیل از حق قطعی و الهی خویش چشم پوشید تا آیین اسلام و توحید آسیب نبیند؛ هر چند که جامعه برای مقطعی، شاهد حکومت افراد غیر شایستهای شود که جز دنیا و شهوات نفسانی آرمانی نداشتند. |
+ | بررسی سرگذشت گروهی که در سقیفه بنیساعده گرد آمده بودند، به خوبی نشان میدهد که چگونه تعصبهای قومی و عشیرهای و افکار جاهلی بار دیگر خود را از خلال گفت و گوهای یاران پیامبر نشان داد و روشن کرد که تربیت اسلامی، هنوز در جمعی از آنان نفوذ نکرده و اسلام جز سرپوشی بر چهره جاهلیت ایشان نبوده است. تنها چیزی که در سقیفه مطرح نبود، اندیشیدن به مصالح اسلام و مسلمین و واگذاری سرپرستی امت اسلام به شایسته ترین فرد بود و امام علی علیه السلام تشخیص داد که در موقعیتی قرار گرفته است که اگر بر قبضه کردن حکومت و حفظ مقام خود اصرار کند، زحمات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و خونهای پاکی که در راه هدف مقدس او ریخته شده است، به هدر میرود. به همین دلیل از حق قطعی و الهی خویش چشم پوشید تا آیین اسلام و توحید آسیب نبیند؛ هر چند که جامعه برای مقطعی، شاهد حکومت افراد غیر شایستهای شود که جز دنیا آرمانی نداشتند. |