/> /> />
    
 منو
 صفحه های تصادفی
سلیمان بن صرد خزاعی
روحیه همکاری در آموزش
کنترل موضعی جریان خون بوسیله بافتها
نجات امت مسلمان از گرایش به مسیحیت
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
منابع آلودگی هوا
مرگ معاویه
روش کشت درون جوی
توبه
اسامی صفحات حذف شدنی
 کاربر Online
352 کاربر online
تاریخچه ی: سعدی

تفاوت با نگارش: 13

Lines: 1-190Lines: 1-285
 V{maketoc} V{maketoc}
 ! زندگی نامه ! زندگی نامه
-سعدی تخلص و شهرت «مشرف الدین بن مصلح الدین» ، مشهور به «شیخ سعدی» یا «شیخ شیراز» و یا «شیخ» و همچنین معروف به «افصح المتکلمین» است. +سعدی تخلص و شهرت «مشرف الدین» ، مشهور به «شیخ سعدی» یا «شیخ شیراز» است.
-درباره نام و نام پدر شاعر و همچنین تاریخ تولد سعدی اختلاف بسیار است. سال تولد او را از 571 تا 606 هجری قمری احتمال داده اند و درباره تاریخ درگذشتش هم سالهای 690 تا 695 را نوشته اند. +درباره نام و نام پدر شاعر و هم چنین تاریخ تولد سعدی اختلاف بسیار است.
-سعدی در ((شیراز)) ای دایر هی نهاد. هنوز کودکی ی نبود که پرش در گذشت. آچه ملم ات ای که اغلب فراد خانواده وی اهل لم و دین و انش بودند. ی پ از تحصی مقمات علم از شیراز به ((غداد)) رفت و در ((مدرسه نظایه)) ه تکیل دانش خود پرداخت. +سا لد ا از 571 606 هری می اتال اده اند و تای د را م الای 690 ا 695 نت اند.
- مضر بوالفرج بن الجوزی همچنین ((شهاب الدین ر سهودی)) استاده ها برد. سس به ((حجاز)) و ((ام «سویه»)) فت و زیرت ((حج)) به جا آورد. در شهر شا «وریه» ه وعظ و سیاحت و عباد پرت. +دی ر ((یراز)) ای هی هاد هنو کوکی ی نبود که ر د ت.
-ر روزگار سلطنت اتاب ابوبکر ب سعد به شیراز بازگشت و در همین ایام دو اثر جاودان بوستان و گلستان را آفرید و به نام «اتابک» و پسش سعد بن ابکر کرد.








{img src=http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/show_image.php?id=19043}
پس
از زال حکومت ((سلغریان))، سعدی بار دیگر از شیراز خارج شد به بغداد و حجاز رفت. در بازگشت به شیراز، با آن که مورد احترام و تکریم بزرگان فارس بود، بنابر مشهر عزلت گزید و در زاوی ای به خلوت و یاضت شو شد.
+نچه مسلم اس اب اراد خاواده وی اه عل و دی و اش ودد.
-آثار سعدی سیارد و اغلب در مجموعه ای که کلیات دیوان سعدی نامیده می شود؛ به چاپ رسیده است. ((بستان)) ((گلستان «کتاب»|گلستان)) و دیوان ((غزل|غزلیات)) و ((قصیده|قصاید)) از معروفترین آنها به شمار می روند. +سعدی د در این مورد گوید:
-سعدی، شاعر جهادیده، جنگرد و سالک سرزمیهای در رب ود؛ ا خد را با تاجران ادوی و ک و زار اماکن مقس مراه می کد. از پادشاان حکایت شنیده و روزگا را با آنان به مدارا ی گاند. +~~green:هه یه ی ، اان دی بو ------- را مم ش ت شاری آم~~
-سفکی سخاوشان را نیک می شناخت و گه طایشا را ب لقیشان می شید. با عاشقان و پهلواا و مدعیان و شیو و صوفیان و ندان به جب و ختیا همنی می د و امی روزار جنی ر به تجرب فای کرر به پختی دوران پیی پیوند ی د. +سدی س ا تی قم علو ا شیا به ((با)) و در ((ره ی)) به تمیل دانش ود داخت.
-رای دی تها جستوی تن لب دانش و آگای از رسوم فهنگهای ملف نبود لکه هر سفر ت ای معنوی نیز ه ار می مد. + در ظامیه داد ک مهمتین ک لم و دانش آ زما ه حاسب می ی د رس است معروفی چون هردی رکت کرد.
-سن ((صوف)) الامی همواره مبتی بر ((ی و لوک)) ((ار)) در جهان آفاق و انفس بود و ((ساک))، مسافری است که باید در دو وادی، سیری ر خور ستعداد داشته باشد؛ یعنی سفری رون و سفری در بیرون. +سدی پ ا این دوره ب ((ز))، ((ا )) و ((سریه)) ر و در خر اهی سفر د.
-ور ش سی به ه شیخ ش الدین روری گاه این دا. +او ر هرهای ش (سویه مروزی) به خرای هم می اخت ولی در همین ا، بر اثر ین ا به تجربه و دانش خد نی می افو.
-ه ورد این فرها بری شاعر، له ر تجارب منوی و نیوی نبوهی ی قه ه و مشاهدت بود که ی در واقی دگی شت؛ چنان ک هر حکایت گلستان نجره ای رو به زنگی می گای و گیی ه عبارتش س هزاا ره و میش یه ای یقینی بیان می ود. گوی هر حکایت ی از آن ک وابسه ب دنیای خیل و نر باش حاص دنیای تجارب علی است. +دی ر روگار لت "تابک وکر ن د" ی ات و در همین ی دو ا ادان وتان گلستان ا آرید و به نم «تاک» و رش د ب اک کر. />
ی متد که او لقب عدی را ی از همین ام "سد ب اوکر" ت است.
-شاید یکی از مهمترین عوامل دلنشینی پندها و اندرزهای سعدی در میان عوام و خواص، وجه عینی بودن آنهاست. اگرچه لحن کلام و نحوه بیان هنرمندانه آنها نیز سهمی عمده در ماندگاری این نوع از آثارش دارد. +

/> align=left> />
/>{img src=img/daneshnameh_up/9/99/sadi.jpg} />
-از سویی، بنا ر روای ود سعدی، خق آثار جاانی همو گلستان و بوستا ر چند ماه، بیانگ ان نکته اس که ین اعر زرگ از چه میه انیی، وانایی، تجارب اجتماعی و فانی و ادبی بخوردا بوده ات. +پس ا ا ی رن حوت ((سریان))، سی ار یگر از یا ارج و به بدا و حجا رفت.
-اری، ثا دی لاوه ب آن که عصار و چکیده انیه ها و تملات رفانی اماعی و تربیتی وی ست، یینه یل خی و منش ملتی کنسا و از همین و هیچ وق شکو و درخشش خود را ز دست نواهد داد. +ر اگشت ه یاز، ب آن که ورد ارام و تکیم زرگان ا بو، ن ر ب خوت نا و مو ریات د.
-! ار سدی +سعدی، عر جهاندیده، جهانگرد و سلک سرزمینهای دور و غریب بود؛ او خود را با تاجران ادویه و کالا و زئران اماکن مقدس همراه می کرد. از پادشاهان حکایتها شنیده و روزگار را با آنان به مدارا می گذراند.
- شیخ یرا نش ها و وده هایی به ر یر در ت ا: +فکی و سخاوتشان را نیک می شناخت و گه عطایشان را ه لقایشان ی بخشی. با عاشان و پهلوانات و معیان و شیوخ و صوفیان و رندان به جبر و اختیار همنشین می شد و خامی روزگار جوانی را به جره فرهای مکرر ه پتگی دوران پیی پیون می زد.
-__1- تان یا سعدی نامه__ که وق اولین ثر مدون او به ا 655 مام شد ست. گویا سعدی آن را ر ایام سفر خود سرود و هن ارمغانی سال ود ود به ن ر وان ضه ات ت. +های سعدی تنه وی نو طب ا گاهی ا رسو و فرهای ملف ود بلکه فر به ای معنوی نی ه ما ی م.
-مو ی کتا ک عای تری آثار خامه توانای ی و یکی ز شاهکارای ی رقیب عر ارسی ست، اخاق و بی و سیات اجتعیات است در ده با: ~~green:عدل احسا ش، تواع رضا، کر تربی شکر، توبه، منجا و م کتاب.~~ سعدی ین کاب را ک حدود چهارهزار بیت دارد نام اتابک ابوبکر بن سعد زگی نامبردار کرد است. + ((صو)) اای مواره مبتنی ((یر و سلوک)) ار ر ان اق و نف بو و ((سالک)) سای است که بای د وا، ری شته ا ینی ری در دن و سی در بیرن.
-__2- گن،__ شکار نویسنی لاغت فرسی ست که سال 656 ألی یفته ست و ما آن را در ذیل ار عصر ابوامعالی معرفی که یم. + ش سی ب لقه یخ ه الی هوردی و گوا این موضوع .
-__3- اید ربی،__ که ود هتصد بی ی شد و شت است ر موضوعات نایی و مدح اند و ری. +ره آد این فرها برای شاعر، علاوه تجارب معنوی و دنیوی، انبوهی از رایت، قصه ها و مشاهدات بو ک ریش در واقعیت زدگی داشت؛ چا که هر حکایت گلستان، پنره ای رو به زندگی می گشاید و گویی هر عبارتش ز پس هزاران تجربه و آزمایش به شیوه ای یقینی بیان می شود. گویی، هر حکایت یش از آن که وابسته به دنیی خیل و ظر اشد، حاصل دنیای تجارب علی است.
-__4- قاید فای، __در سی وگا و ح و ندر و نصیحت بران اداان عار وی. +اید یکی ا مهم رین وامل دلنشین پندها و اندرزهای سی ر ین عوم و وا، وج ینی بودن نهست. ارچه لن کلام و نحوه بین هنرمنان آها نیز سهمی عمده ر مادگاری این وع ا آثارش دارد.
-__5- مرای،__ ال چد قیه لد ر ای مستص باه، خرین لیه عباسی که به فرمان هلاکو که د و نیز چکامه یی د ثیه چن تن ا اتابکا فاس و ا و وی د. +ا سویی، نا بر رایت خد عدی ل ثار ودانی همچون گلست و بوستا در چد ماه، یانگر ی نکته است که این شا ر از چه گینه ی دیی توانایی تجارب اجتای و فای و ی رخردار ده است.
-__6- ملعا و و تریعات، __ک به ویژه ی ن فل و نما وی یار طیف و یر و مماز ست. + آثار سعدی علاه بر آن که عصاه و چکید یه ه و تأملات عرفنی و اجتمع تربیتی وی یینه صایل لق و خوی و من ملی کهنل ات و همین رو یچ وقت ک و رخشش خود ا از ست نخواهد داد.
-__7- غزیات،__ ه خو شامل چهار ش (کتا) است؛ طبیات، بدایع، خواتیم و غزلیات قدیم. +!یی های ا سعدی
-__8- مالس پنجاه،__ به نثر که در بردارنده ی خطاقه ه و سخنرانی های سعدی هر چن موو اراد و نصیت است ما ز لحاظ جوهر ینگی ب پی لستان نمی س. +نچه که بیش ا ه ویژگی دیگر ر ی ر یفته است "هل و ن" بدن س.
-__9- نصی اموک__ پن الاق و چندین راله ی یگ به ((نر )) در ووعات گوناگون. +این صف ه ای مع ک اعار و متون آثار سعدی در نر اولهل" و ده به نر می رس و کلمات سخت و نارسا ندارد.
-__10- حبیه، __که مموع چند ((قع )) ارسی ربی است شتر آها در ستایش س ادین اح دیوان ((وینی )) وی دان وست عصر اتابکان ست و به همین یل آن را "حبیه" نایده است. + و ق ای تف، مه ی اندگان ه راحی با ین ا رتبا برار که اد.
-__11- بیثا،__ مموعه ی است از عار هزل می، ک چن اغ نه رکیک و نادلذیر است چن ((ل )) و ((رباعی )) من شوخیای مو را امل ست. +اما ثا عی از نه ی یگی، "ن" ن و کله ی "ممتن" ای یعی ور و غیرقال سترس.
-وه ی ی ار کلیات سعدی نامیه ی شود ه اا ود ی هم چد سال ا وات او خصی به نام ابوکر بیست مدون کرده است و د ایار ه ها ب ا سیده است. +قی گه می د ر سعدی "سهل و ممتنع" است یی در ناه اول ه کی آثار و ب تی می همد ولی قی می خواه چو او خن بگوی می مد که ای کار سخت و دوار هدی نیانی است.
-!ویژگی های آثار سعدی +بعضی دیگر از ویژگی های آثار سعدی عبارتند از:
-ودی ویژگیهای سبکی آثار سعدی چنینند: +__ک دوری__
-__نکات دستوری__
در آثار سعدی به صحیح ترین شکل ممکن رعایت شده است. عنصر وزن و موسیقی، منجر به نقض یا پیش و پس شدن حاد دستوری در جملات نمی شود و سعدی به ظریفترین و طبیعی ترین حالت ممکن در لحن و زبان، با وجود تگنای وزن، از عهده این مهم بر می آید.
+نکات دستوری در آثار سعدی به صحیح ترین شکل ممکن رعایت شده است.
-ین زیا سدی را به ف با م نیم: +نصر وزن و موسیی منجر ه از بی رفتن یا پی و پس دن ساختار دستوری در جملات نمی شود و سعدی به ریف ری و طبیعی ترین حال ممکن در لحن و زبان با وجود تننای وزن، از عهده این کار برمی آید.
-ای که گفتی هیچ مشکل چون فراق یار نیست +~~green:ای که گفتی هیچ مشکل چون فراق یار نیست
 گر امید وصل باشد، همچنان دشوار نیست گر امید وصل باشد، همچنان دشوار نیست
 نوک مژگانم به سرخی بر بیاض روی زرد نوک مژگانم به سرخی بر بیاض روی زرد
-قصه دل می نویسد حاجت گفتار نیست +قصه دل می نویسد حاجت گفتار نیست~~
 

 

 
 
 
 
  
-{img src=http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/show_image.php?id=20651} +{img src=img/daneshnameh_up/1/15/sadii3.jpg}
 
 
 
 
-در آن نفس که بمیرم در آرزوی تو باشم +~~green:در آن نفس که بمیرم در آرزوی تو باشم
 بدان امید دهم جان که خاک کوی تو باشم بدان امید دهم جان که خاک کوی تو باشم
 به وقت صبح قیامت، که سر زخاک برآرم به وقت صبح قیامت، که سر زخاک برآرم
 به گفتگوی تو خیزم، به جستجوی تو باشم به گفتگوی تو خیزم، به جستجوی تو باشم
 حدیث روضه نگویم، گل بهشت نبویم حدیث روضه نگویم، گل بهشت نبویم
-جمال حور نجویم، دوان به سوی تو باشم +جمال حور نجویم، دوان به سوی تو باشم~~
 __ایجاز__ __ایجاز__
-خلاصه گویی و یا پیاستن عر از کلما زای و اضافی و دوری از عبارت پردازیهای بیهوده ای که نه تنها قش خاصی در ساتار کی شعر نداد، بلکه باعث پریشانی در روابط کلمات ا یکدیگر و نهایا جملات می شوند و به نحو چشمگیری از زیبایی کلام می کاهند، در شعر و کلام سعدی نقش ویژه ای دارد. +ایجاز ینی لاه ویی و یا یرات شعر ا کلمات اید و اای.
-ختا شع ی ک کردن یا افزودن کلمه ای ا خارج از اعده و ی توجه به بافت کی کام بر نی اد. ز سویی این یا ک ر های زیبایی و اعتدال است، منر ب اغرا ریف یلی و تغزلی می ود زبا شعر را از غایی یشتر برخوردار می کند: +وی ا ع ردازی های یوده ی که نه تا نش ای د ساا کی عر بکه ا زیبایی کلام نی ی کاد، ر ر و کلام عدی ش یژه ی دارد.
-گفتم آهن دلی کنم چندی +از سویی این ایجاز که در نهایت زیبایی است، منجر به اغراق های ظریف تخیلی و تغزلی می شود و زبان شعر را از غنایی بیشتر برخوردار می کند.

در شعر سعدی هیچ کلمه ای بدون دلیل اضافه یا کم نمی شود.

~~green:
گفتم آهن دلی کنم چندی
 ندهم دل به هیچ دلبندی ندهم دل به هیچ دلبندی
 به دلت کز دلم به در نکنم به دلت کز دلم به در نکنم
 سخت تر زین مخواه سوگندی سخت تر زین مخواه سوگندی
 ریش فرهاد بهترک می بود ریش فرهاد بهترک می بود
 گر نه شیرین نمک پراکندی گر نه شیرین نمک پراکندی
 کاشکی خاک بودمی در راه کاشکی خاک بودمی در راه
-تا مگر سایه بر من افکندی ... +تا مگر سایه بر من افکندی ...~~
-ایجاز سعدی، ایجاز میان تهی و سبک نیست، بلکه پرمایه و گرانبار از اندیشه و درد است. بی فایده نیست اگر حکایتی را از «گلستان» نیز نقل کنیم و به عیان ببینیم که سعدی چه مایه از معنی را در چه مقدار از سخن می گنجاند: +ایجاز سعدی، ایجاز میان تهی و سبک نیست، بلکه پراز اندیشه و درد است.
-حکایت: پادای رسیی ا دی فت: «هیچ از م یاد آید» ت: «بی، وقتی که خدا را فوش می ن +در دو حکایت زیر ا "لتا" ب وی ماهده می و ه سعدی چه ندازه از منی را د قدار از می نجاد:
-حکایت: ندیی نف انازی همی آوخ. حکیمی گفت: «تو را که خانه نئی ت، ای ن این ا +~~green:حکایت: ادشای پارسایی را دید، گف: «ی از ما یاد آید؟» گت: «بلی، وقتی که خا را فراموش می کنم.»
/>حکایت: یکی از ملوک بی انصاف، پارسایی را پرسید: «از عبادتها کدام فاضلتر است؟» گفت: «تو را خواب نیو، ا ر آن یک نس خلق را نیاری~~
 __موسیقی__ __موسیقی__
 سعدی از موسیقی و عوامل موسیقی ساز در سبک و زبان اشعارش سود می جوید. وی اغلب از ((اوزان عروضی)) استفاده میکند. سعدی از موسیقی و عوامل موسیقی ساز در سبک و زبان اشعارش سود می جوید. وی اغلب از ((اوزان عروضی)) استفاده میکند.
 علاوه بر اوزان عروضی، شاعر به شیوه مؤثری از عواملی بهره می برد که هر کدام به نوعی موسیقی کلام او را افزایش می دهند؛ عواملی همچون انواع جناس، هم حروفیهای آشکار و پنهان، واج آرایی، تکرار کلمات، تکیه های مناسب، موازنه های هماهنگ لفظی در ادبیات و لف و نشرهای مرتب و ... علاوه بر اوزان عروضی، شاعر به شیوه مؤثری از عواملی بهره می برد که هر کدام به نوعی موسیقی کلام او را افزایش می دهند؛ عواملی همچون انواع جناس، هم حروفیهای آشکار و پنهان، واج آرایی، تکرار کلمات، تکیه های مناسب، موازنه های هماهنگ لفظی در ادبیات و لف و نشرهای مرتب و ...
-استفاده از این عناصر به گونه ای هنرمندانه و زیرکانه صورت می گیرد که شنونده یا خواننده شعر او پیش از آن که متوجه صنایع به کار رفته در شعر او شود، مو زیبایی و هماهنگی و لطافت آنها می شود. +استفاده از این عناصر به گونه ای هنرمندانه و زیرکانه صورت می گیرد که شنونده یا خواننده شعر او پیش از آن که متوجه صنایع به کار رفته در شعر او شود، زیبایی و هماهنگی و لطافت آنها می شود.
-در غزل زیر سعدی نهایت استفاده را از عوامل موسیقی زای زبان برده است، بی آن که سخنش رنگ تکلف و تصنع به خود بگیرد. تکرارهای هنرمندانه کلمات، همحروفیها و وزن مناسب شعر و همچنین لحن عاطفی و تعزلی همچون شکری هستند که در این شعر و اشعار دیگر او به صورت شربتی گوارا در می آیند تا ما جز شیرینی کلام، چیز دیگر ننیوشیم: +در غزل زیر سعدی نهایت استفاده را از عوامل موسیقی زای زبان برده است، بی آن که سخنش رنگ تکلف و تصنع به خود بگیرد.
-بگذار تا مقابل روی تو بگذریم +تکرارهای هنرمندانه ی کلمات، هم حروفی ها و وزن مناسب شعر و همچنین لحن عاطفی و تعزلی کلام سعدی را چون شربتی شیرین و گوارا به جان خواننده می ریزد:

~~green:
بگذار تا مقابل روی تو بگذریم
 دزدیده در شمایل خوب تو بنگریم دزدیده در شمایل خوب تو بنگریم
 شوق است در جدایی و جور است در نظر شوق است در جدایی و جور است در نظر
 هم جور به که طاقت شوقت نیاوریم هم جور به که طاقت شوقت نیاوریم
 روی ار به روی ما نکنی حکم از آن تست  روی ار به روی ما نکنی حکم از آن تست
 باز آ که روی در قدمانت بگستریم باز آ که روی در قدمانت بگستریم
 ما را سری است با تو که گر خلق روزگار ما را سری است با تو که گر خلق روزگار
 دشمن شوند و سر برود، هم بر آن سریم دشمن شوند و سر برود، هم بر آن سریم
 گفتی زخاک بیشتر نه که از خاک کمتریم گفتی زخاک بیشتر نه که از خاک کمتریم
 ما با توایم و با تو نه ایم اینت بوالعجب ما با توایم و با تو نه ایم اینت بوالعجب
 در حلقه ایم با تو و چون حلقه بر دریم در حلقه ایم با تو و چون حلقه بر دریم
 از دشمنان برند شکایت به دوستان از دشمنان برند شکایت به دوستان
-چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم؟ +چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم؟~~
 __طنز و ظرافت__ __طنز و ظرافت__
-طنز و ظرافت جایگاه ویژه ای در ساختار سبکی آثار سعدی دارد. البته خاستگاه این طنز به نوع نگاه و تفکر این شاعر بزرگ بر می گردد. طنز سعدی، سرشار از روح حیات و سرزندگی است.سعدی به یاری لحن طنز، عبوسی و خشکی را از کلام خویش پس می زند و شور و حرکت را بدان باز می گرداند. با همین طنز، تیغ کلامش را تیز و برنده و اثرگذار می کند.  
-طنز، نیش همراه با نوش است؛ زخمی در کنار مرهم. سالها بعد، لسان الغیب، حافظ شیرازی ابعاد عمیق دیگری به طنز شاعرانه بخشید و از آن در بازی شعر خود استفاده ها برد: 
- ب ش گویید که نهار +ن ایگاه ویژه ای در ساختار سبکی ثار سعدی دارد.
-در مجلس ما سنگ مینداز که جام است +البته خاستگاه این طنز به نوع نگاه و تفکر این شاعر بزرگ بر می گردد. طنز سعدی، سرشار از روح حیات و سرزندگی است.

سعدی به یاری لحن طنز، خشکی را از کلام خود می گیرد و شور و حرکت را بدان باز می گرداند.

با همین طنز، تیغ کلامش را تیز و برنده و اثرگذار می کند.

طنز، نیش همراه با نوش است؛ زخمی در کنار مرهم. سالها بعد، لسان الغیب، حافظ شیرازی ابعاد عمیق دیگری به طنز شاعرانه بخشید و از آن در شعر خود استفاده ها برد:

~~green:با محتسب شهر بگویید که زنهار

در مجلس ما سنگ مینداز که جام است~~
 یا یا
-کسان عتاب کنندم که ترک عشق بگوی +~~green:کسان عتاب کنندم که ترک عشق بگوی

به نقد اگر نکُشد عشقم، این سخن بکشد~~

! آثار سعدی

از سعدی آثار گوناگونی به نظم و نثر موجود است که عبارتند از:

__1- بوستان یا سعدی نامه،__ که در واقع اولین اثر اوست و در سال 655 تمام شده است. گویا سعدی آن را در ایام سفر خود سروده و هم چون ارمغانی در سال ورود خود به وطن بر دوستانش عرضه کرده است.

موضوع این کتاب که از عالی ترین آثار قلم توانای سعدی و یکی از شاهکارهای شعر فارسی است، اخلاق و تربیت و سیاست و اجتماعیات است.

این کتاب ده بخش دارد به نام های: ~~green:عدل، احسان، عشق، تواضع، رضا، ذکر، تربیت، شکر، توبه، مناجات و ختم کتاب.~~

سعدی این کتاب را که حدود چهارهزار بیت دارد به نام اتابک ابوبکر بن سعد کرده است.

__2- گلستان،__ شاهکار نویسندگی و بلاغت فارسی است که سعدی آن را در سال 656 تألیف کرده است.

__3- قصاید عربی،__ که حدود هفتصد بیت می شود و شامل موضوعات غنایی و مدح و اندرز و مرثیه است.

__4- قصاید فارسی، __در ستایش پروردگار و مدح و اندرز و نصیحت بزرگان و پادشاهان معاصر سعدی است.

__5- مراثی،__ شامل چند قصیده بلند در رثای مستعصم بالله -آخرین خلیفه عباسی که به فرمان هلاکو کشته شد- و نیز مرثیه هایی برای چند تن از اتابکان فارس و وزرای آن زمان است.

__6- ملمعات و مثلثات و ترجیعات: __ که شمال اشعاری در قالب های خاص مانند ((ترجیع بند)) و ... است.

__7- غزلیات،__ که خود شامل چهار بخش است؛ طیبات، بدایع، خواتیم و غزلیات قدیم.

__8- مجالس پنجگانه،__ این کتاب به نثر است و در بردارنده ی خطابه ها و سخنرانی های سعدی است.

هر چند موضوع آن ارشاد و نصیحت است اما از لحاظ جوهر نویسندگی به پای گلستان نمی رسد.

__9- نصیحة الملوک،__ در پند و اخلاق و چندین رساله ی دیگر به نثر در موضوعات گوناگون.

__10- صاحبیه، __که مجموعه چند ((قطعه )) فارسی و عربی است و بیشتر آنها در ستایش شمس الدین صاحب دیوان ((جوینی )) وزیر دانشمند دوست عصر اتابکان است و به همین دلیل آن را "صاحبیه" نامیده است.

__11- خبیثات،__ مجموعه ای است از اشعار هزل آمیز، که هر چند اغلب آنها خوشایند نیست ولی چند ((غزل )) و ((رباعی )) دارد که نمونه ای از لطیفه های آن دوران هستند و از این جهت قابل بررسی اند.

مجموعه ی این آثار "کلیات سعدی" نامیده می شود. که تحت همین عنوان بارها بارها چاپ شده است.

! نمونه آثار

__نمونه ی شعر از "بوستان"__

~~green:سگی پای صحرانشینی گزید
به خشمی که زهرش ز دندان چکید

شب از درد بیچاره خوابش نبرد
به خیل اندرش دختری بود خورد

پدر را جفا کرد و تندی نمود
که آخر تو را نیز دندان نبود؟

پس از گریه مرد پراگنده روز
بخندید کای مامک دلفروز

مرا گر چه هم سلطنت بود بیش
دریغ آمدم کام و دندان خویش

محالست اگر تیغ بر سر خورم
که دندان به پای سگ اندربرم

توان کرد با ناکسان بدرگی
ولیکن نباید ز مردم سگی~~

***

__نمونه ای از غزل سعدی__

~~green:شب عاشقان بی​دل چه شبی دراز باشد

تو بیا کز اول شب در صبح باز باشد

عجبست اگر توانم که سفر کنم ز دستت

به کجا رود کبوتر که اسیر باز باشد

ز محبتت نخواهم که نظر کنم به رویت

که محب صادق آنست که پاکباز باشد
-به د اگ نُش عشم ی سخ کشد +به کرش عنای نگ سی م کن
 +که دعای دردمندان ز سر نیاز باشد~~
-(برداشتی آزاد از کتاب هفت شهر عشق نوشته ی مهدی الماسی) 
-::{img src=http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/show_image.php?id=20646}:: +::{img src=img/daneshnameh_up/5/55/saadi49.jpg}::

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 01 آبان 1385 [06:09 ]   22   حمیده کاشیان      جاری 
 جمعه 17 شهریور 1385 [12:24 ]   21   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 جمعه 17 شهریور 1385 [11:58 ]   20   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 جمعه 17 شهریور 1385 [11:28 ]   19   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 جمعه 17 شهریور 1385 [09:42 ]   18   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 جمعه 17 شهریور 1385 [09:06 ]   17   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 11 شهریور 1385 [19:37 ]   16   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 چهارشنبه 08 شهریور 1385 [04:27 ]   15   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 سه شنبه 07 شهریور 1385 [20:44 ]   14   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 یکشنبه 05 شهریور 1385 [09:52 ]   13   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 پنج شنبه 26 مرداد 1385 [06:02 ]   12   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 پنج شنبه 26 مرداد 1385 [05:02 ]   11   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 پنج شنبه 26 مرداد 1385 [05:01 ]   10   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 مرداد 1385 [10:08 ]   9   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 مرداد 1385 [09:34 ]   8   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 24 تیر 1385 [12:57 ]   7   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 یکشنبه 13 شهریور 1384 [12:10 ]   6   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 یکشنبه 13 شهریور 1384 [12:04 ]   5   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 یکشنبه 13 شهریور 1384 [12:02 ]   4   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 شنبه 16 آبان 1383 [11:40 ]   3   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 16 آبان 1383 [11:36 ]   2   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 شنبه 31 مرداد 1383 [12:33 ]   1   مهدی سالم      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..