منو
 صفحه های تصادفی
احساس تنهایی
بیماری تی-ساکس
بیماریهای بافتهای نگهدارنده اطراف دندان
روابط مردم در آخرالزمان
نزدیک بینی
هندوانه «داروئی»
ژارگون
انگیزش در ورزش تنیس
غیبت امام زمان - هشدار پیامبر اکرم
حتمی بودن خروج سفیانی - روایت امام صادق علیه السلام
 کاربر Online
805 کاربر online
تاریخچه ی: سرسیلندر

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-21Lines: 1-26
 !ریشه لغوی !ریشه لغوی
-این ترکیب دو کلمه ای برای بیان یک قطعه از موتور بکار می رود. لیکن از دو کلمه «سر» و «سیلندر» تشکیل شده است و به معنای قطعه ای است که بر قسمت فوقانی سیلندر موتور نصب می گردد. +این ترکیب دو کلمهای برای بیان یک قطعه از موتور بکار میرود. لیکن از دو کلمه «سر» و «سیلندر» تشکیل شده است و به معنای قطعهای است که بر قسمت فوقانی ((سیلندر موتور)) نصب میگردد.
 !دید کلی !دید کلی
-چنانچه بلوک سیلندر یک موتور را به تنهایی دیده باشید. متوجه شده اید که قسمت فوقانی آن باز بوده و پیستونها در درون سیلندرها قابل دیدن می باشند. در ضمن سوراخهایی در .... موتور وجود دارد (ه موتورهای بلوک سیلندر است) که انتهای آنها باز است. برای تکمیل شدن ساختار بلوک سیلندر به سرسیلندر نیاز است.

ساختمان سرسیلندر: سرسیلندر یک قطعه ریخته گری شده است که معمولا از جنس چدن یا آلیاژهای آهن ، مس یا آلومینیم ساخته می شود. شکل کلی سرسیلندر متانسب است با شکل سیلندر موتور به نحوی که می بایست تمام قسمت های آنها بر یکدیگر منطبق باشند. (لازم به ذکر است که موتورهای دو زمانه فاقد سرسیلندر می باشند) سرسیلندر می بایست با قسمت فوقانی سیلندر و سرسیلندر تطابق کامل داشته باشد تا بتواند از نشست گازهای محبوس در سیلندر یا گاز محترق در اتاقک انفجار جلوگیری کند. در ضمن می بایست سرسیلندر دارای مجاری در امتداد مجاری سیلندر داشته باشد تا جریان آب و روغن از پوسته موتور به سرسیلندر رفته و پس از انجام وظایف روغن کاری و خنک کاری دوباره به سیلندر برگردد. البته برای انجام آب بندی کامل میان سیلندر و سرسیلندر از یک واشر استفاده می شود. جنس این واشر از مس و پنبه نسوز است که باعث می شود تا از محل اتصال سیلندر و سرسیلندر هیچ گونه عبور گاز یا مایعی اتفاق نیافتد. (آب بندی: جلوگیری از نشست یک سیال). در ضمن سرسیلندر به وسیله پیچ کاملا به بدنه موتور چسبانیده می شود. />
سرسیلندر می بایست دارای یک سطح بسیار صاف و پرداخت شده در قسمت تحتانی باشد. البته این حالت برای سطح فوقانی سیلندر نیز الزامی است. تاب برداشتگی یا وجود خراش های عمیق در قسمت بالای بدنه موتور و یا قسمت تحتانی سرسیلندر می تواند مانع آب بندی کامل گردد. که در صورت جزئی بودن این نقایص می توان با صفحه تراشی آنها را رفع نمود.
+چنانچه بلوک سیلندر یک ((موتور)) را به تنهایی دیده باشید. متوجه شدهاید که قسمت فوقانی آن باز بوده و پیستونها در درون سیلندرها قابل دیدن میباشند. در ضمن سوراخهایی در بدنه موتور وجود دارد (دنه موتورهای بلوک سیلندر است) که انتهای آنها باز است. برای تکمیل شدن ساختار بلوک سیلندر به سرسیلندر نیاز است.
!ساختمان سرسیلندر />سرسیلندر یک قطعه ((ریختهگری)) شده است که معمولا از جنس ((چدن)) یا آلیاژهای ((آهن)) ، ((مس)) یا ((آلومینیم)) ساخته میشود. شکل کلی سرسیلندر متانسب است با شکل ((سیلندر موتور)) به نحوی که میبایست تمام قسمتهای آنها بر یکدیگر منطبق باشند. (لازم به ذکر است که ((موتور دوزمانه|موتورهای دوزمانه)) فاقد سرسیلندر میباشند) سرسیلندر میبایست با قسمت فوقانی سیلندر و سرسیلندر تطابق کامل داشته باشد تا بتواند از نشست گازهای محبوس در سیلندر یا گاز محترق در ((محفظه انفجار|اتاقک انفجار)) جلوگیری کند.

در ضمن میبایست سرسیلندر دارای مجاری در امتداد مجاری سیلندر داشته باشد تا جریان آب و روغن از پوسته موتور به سرسیلندر رفته و پس از انجام وظایف ((روغن کاری موتور|روغن کاری)) و ((خنک کاری موتور|خنک کاری)) دوباره به سیلندر برگردد. البته برای انجام آب بندی کامل میان سیلندر و سرسیلندر از یک واشر استفاده میشود. جنس این ((قطعات داخلی موتور|واشر)) از مس و پنبه نسوز است که باعث میشود تا از محل اتصال سیلندر و سرسیلندر هیچگونه عبور گاز یا مایعی اتفاق نیافتد. (آب بندی : جلوگیری از نشست یک ((سیال))).

در ضمن سرسیلندر به وسیله پیچ کاملا به ((بدنه موتور)) چسبانیده میشود. سرسیلندر میبایست دارای یک سطح بسیار صاف و پرداخت شده در قسمت تحتانی باشد. البته این حالت برای سطح فوقانی سیلندر نیز الزامی است. تاب برداشتگی یا وجود خراشهای عمیق در قسمت بالای بدنه موتور و یا قسمت تحتانی سرسیلندر میتواند مانع آب بندی کامل گردد. که در صورت جزئی بودن این نقایص میتوان با صفحه تراشی آنها را رفع نمود.
 !قطعات سرسیلندر !قطعات سرسیلندر
-سرسیلندر دارای مجاری متعددی می باشد. برخی از آنها جهت آب و روغن تعبیه شده اند. گروهی دیگر از این مجاری جهت ورود هوا به داخل اتاقک احتراق تعبیه شده اند ، که به آنها مانیفولد هوا می گویند. گروه سوم جهت خارج کردن گازهای ناشی از احتراق از اتاقک احتراق در نظر گرفته شده اند که به آنها مانیفولد دود می گویند. />
سیستم دیگری که بر روی سرسیلندر موتورها نصب می شود ، سیستم سوپاپ ها است. که شامل سوپاپ ، میل سوپاپ ، اسبک ها ، فنرها و دیگر تجهیزات مربوطه می باشد. البته محل قرار گیری سوپاپ ها در سرسیلندر نیز به شکل متناسب با سوپاپ ها از قبل تعبیه شده است و برای آب بندی آنها ، عملیات ماشین کاری بر روی آنها انجام شده است.
اتاقک احتراق: که عمل تراکم مخلوط هوا و سوخت و نیز عمل انفجار این مخلوط در آنجا صورت می گیرد ، نیز در بدنه سرسیلندر تعبیه شده است که از لحاظ شکل و ابعاد دارای گوناگونی فراوانی است. ناگفته نماند که سرسیلندر در زیر یک درپوش محفوظ است.
+سرسیلندر دارای مجاری متعددی میباشد. برخی از آنها جهت آب و روغن تعبیه شده اند. گروهی دیگر از این مجاری جهت ورود هوا به داخل اتاقک احتراق تعبیه شدهاند، که به آنها مانیفولد هوا میگویند. گروه سوم جهت خارج کردن گازهای ناشی از احتراق از اتاقک احتراق در نظر گرفته شدهاند که به آنها مانیفولد دود میگویند.>>
سیستم دیگری که بر روی سرسیلندر موتورها نصب میشود ، ((سیستم سوپاپ‌|سیستم سوپاپ‌ها)) است. که شامل سوپاپ ، میل سوپاپ ، ((اسبک موتور|اسبک‌ها)) ، فنرها و دیگر تجهیزات مربوطه میباشد. البته محل قرار گیری سوپاپها در سرسیلندر نیز به شکل متناسب با سوپاپها از قبل تعبیه شده است و برای آب بندی آنها ، عملیات ماشین کاری بر روی آنها انجام شده است.
!اتاقک احتراق />که عمل تراکم مخلوط هوا و ((سوخت)) و نیز عمل انفجار این مخلوط در آنجا صورت میگیرد، نیز در بدنه سرسیلندر تعبیه شده است که از لحاظ شکل و ابعاد دارای گونه‌های فراوانی است. ناگفته نماند که سرسیلندر در زیر یک درپوش محفوظ است.
 !طرز کار !طرز کار
-قطعات عمده سرسیلندر که تحرک دارند همان سوپاپ های سرسیلندر می باشد که می بایست بصورت بسیار دقیق و متناسب با حرکات پیستون باز و بسته شوند. عمل باز و بسته شدن این سوپاپ ها و نیز زمان بندی آن (تعیین مدت زمان بسته بودن یا باز بودن سوپاپ ها) بوسیله میل بادامک انجام می پذیرد.
/>قسمت های دیگر سرسیلندر که فاقد تحرک هستند کافیست که در برابر حرارت های بالای ایجاد شده در اثر احتراق و نیز در برابر شوک های بوجود آمده در اثر انفجار سوخت پایداری داشته باشند. و البته باز بودن مجاری عبور آب و روغن نیز ضروری است.
کاربرد: سرسیلندرها تنها در موتورهای احتراق داخلی چهارزمانه وجود دارند و علت استفاده از آنها اینست که اگر به علت خرابی نیاز باشد که سیلندرها یا پیستونها دستکاری شوند ، یا برداشته شوند ، با باز کردن سرسیلندر دسترسی به آنها بسیار ساده تر خواهد بود.
!مباحث مرتبط با مین
+قطعات عمده سرسیلندر که تحرک دارند همان سوپاپهای سرسیلندر میباشد که میبایست بصورت بسیار دقیق و متناسب با حرکات ((پیستون)) باز و بسته شوند. عمل باز و بسته شدن این سوپاپها و نیز زمان بندی آن (تعیین مدت زمان بسته بودن یا باز بودن سوپاپها) بوسیله ((قطعات داخلی موتور|میل بادامک)) انجام میپذیرد. قسمتهای دیگر سرسیلندر که فاقد تحرک هستند کافیست که در برابر حرارتهای بالای ایجاد شده در اثر احتراق و نیز در برابر شوکهای بوجود آمده در اثر انفجار ((سوخت)) پایداری داشته باشند. و البته باز بودن مجاری عبور آب و ((روغن موتور|روغن)) نیز ضروری است.
!کاربرد
سرسیلندرها تنها در ((موتور چهارزمانه|موتورهای احتراق داخلی چهارزمانه)) وجود دارند و علت استفاده از آنها این است که اگر به علت خرابی نیاز باشد که سیلندرها یا پیستونها دستکاری شوند، یا برداشته شوند، با باز کردن سرسیلندر دسترسی به آنها بسیار سادهتر خواهد بود.
!مباحث مرتبط با نوان
*((اسبک
موتور))
*((بدنه موتور))
*((پ
یستون))
*((سیستم سوپاپ‌))
*((سیلندر موتور))
*((بدنه موتور))
*((قطعات داخلی موتور))
*((موتور))
*((واشر))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 29 آذر 1383 [05:23 ]   2   حسین خادم      جاری 
 چهارشنبه 04 آذر 1383 [13:19 ]   1   حسین خادم      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..