تاریخچه ی:
سخنان آموزنده حضرت رضا علیه السلام
تفاوت با نگارش: 2
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
- | />!مقمه />حضرت رضا علیه السلام در طول زندگی پر برکتشان سخنان نغز و کلمات آموزنده فراوانی فرموده ان که تنها به گوشه ای از آن به عنوان نمونه اشاره می کنیم: |
+ | ((حضرت امم رضا علیه السلام|حضرت رضا علیه السلام)) در طول زندگی پر برکتشان سخنان نغز و کلمات آموزنده فراوانی فرموده ات که تنها به گوشه ای از آن به عنوان نمونه اشاره می کنیم: |
| !ابواب حکمت | | !ابواب حکمت |
- | 1- سکوت و از کلام نابجا دم فرو بستن از اب حکمت است و محبّت دیگران را جلب می کند و راهنمای انسان است بر هر امر خیری. /> |
+ | 1- سکوت و دم فرو بستن از کلام نابجا از ای ((حکمت)) است و محبّت دیگران را جلب می کند و راهنمای انسان بر هر امر خیری است. |
| 2- دوست هر کس عقل او و دشمنش جهل و نادانی اوست. | | 2- دوست هر کس عقل او و دشمنش جهل و نادانی اوست. |
- | 3- محبّت به مردم نص عقل است. |
+ | 3- محبّت به مردم نیی از عقل است. |
| !ده نشانه از عقل | | !ده نشانه از عقل |
- | 4-عقل کسی کامل نیست مگر اینکه در او ده خصلت باشد: از او امید خیر برود، از شر او در امان باشند، کار خوب یگران را بزرگ بشمارد - گرچه ک باشد،کار خوب خود را کم بشمارد- گرچه زیاد باشد، از مراجعه دیگران برای احتیاجاتشان خسته نشود، در طول زندگی اش از طلب علم لول و دلسرد نشود، فقر و نادانی در راه خدا را از ثروت بیشتر دوست بدارد، ذلّت در راه خدا از عزّت در کنار دشمن خدا ن او محبوبتر باشد، میل او به گمنامی از مشهور شدن بیشتر باشد.
سپس حضرت فرمود:اما خصلت دهم که آن خیلی مهم است.گفن:چیست؟رمود: هیچکس را نین مگ اینکه بگوید او از من بهتر و پرهیزگارتر . پس وقتی که فی ا می بیند که از او بدتر و پست تر ا، بگوید او بهتر از من است. زیرا چه بسا خیر او در طن ی است، بر خلاف خیر من که ظاهر است و ون فردی را می بیند که از خودش بهتر و پرهیزگارتر است، برای او کن و کوچکی کند تا به درجه او برسد. و چون این خصلت را دارا شد، بزرگواری اش بالاتر می رود و خیر و خوبی اش بهتر و پاکتر می گردد یاداش نیکو می شد و ر اهل زمان خود آقا می گدد. |
+ | 4-عقل کسی کامل نیست مگر اینکه در او ده خصلت باشد: از او امید خیر برود، مردم از شر او در امان باشند، کار خوب دیگران را بزرگ بشمارد - گرچه کچک باشد، کار خوب خود را کم بشمارد- گرچه زیاد باشد، از مراجعه دیگران برای احتیاجاتشان خسته نشود، در طول زندگی از طلب علم ست و دلسرد نشود، فقر در راه خدا را از ثروت بیشتر دوست بدارد، ذلّت در راه خدا از عزّت در کنار دشمن خدا ایش محبوبتر باشد، و میل او به گمنامی از مشهور شدن بیشتر باشد. سپس فرمود: اما خصلت دهم که خیلی مهم است ین ست: مه را ود بهتر و پرهیزگارتر ین. وقتی بد و پستی را یند، بگوید او بهتر از من است، زیرا چه بسا خیر او در ونش ه است، بر خلاف خیر من که ظاهر است. و ار فردی را ببیند که از خودش بهتر و پرهیزگارتر است، برای او تض کند تا به درجه او برسد. و چون این خصلت را دارا شد، بزرگواری اش بالاتر می رود، خیر و خوبی اش بهتر و پاکتر میگردد، اداش نیکو دریافت میکد و رور اهل زمان خود میود. |
| !بهترین بندگان | | !بهترین بندگان |
- | 5- از حضرت رضا علیه السلام پرسیدند که بهترین بندگا کیست؟ حضرت فرمود: نهایی که ون کار نیک کردن خوشحال و چو کار زشت نجام دادند، استغفار می نماید و ون به نه عطائی د تشکر می کنن و هنم که مبتلا شند صابر و شکیبا هستند و چون غضب می کن می بخشند.
از حضرت رضا علیه السلام پسیدد چگونه صبح کردید؟ حضرت فرمو:صبح کردم در حالیکه مم ر حال کم شدن است و همه امالم نزد خداوند محفوظ نوشته شده است. مرگ در گردن م و آتش د پشت سر است و هیچ نم انم با ما چه خوهند کرد. |
+ | 5- از حضرت رضا علیه السلام پرسیدند بهترین بند کیست. />فرمود:«کی که ار کار نیک کرد خوشحال شود و اگر رتکب کار زشتی د، استغفار نماید. اگر سی به یی دهد، تشکر کنند، ار به سختی مبتلا د صابر و کی اشد و اگ خشمگین ود، بخد.» |
- | 7- م ((ال ی رت ل سول ری| یت رول لله ))چین می ینیم ک ر وع ای ک کد ایم بدهکای ی . مگونه که ((رت مم طفی صی اه لیه و آله|رس ))صی الله عیه و ا و لم چین وند. |
+ | 6-ی رت ضا لیه لسلم رید:«زگی ر ر چ حالی می گرانید؟» اما رمود:«عم در حال ک د ات و همه ا د ند موظ نوشته شده ت. م ی ا شته ده است و آتش در پشت سرا هیچ می دا ا ما چ وهند کرد.» |
- | 8- زمانی بر مردم خواهد گ که اگر عافیت ده قسمت بشود، 9 قسمت آنها در کناره گیری از مردم و یک قسمت دیگر در سکوت. |
+ | 7- زمانی خواهد ی که اگر عافیت ده قسمت بشود، 9 قسمت آنها در کناره گیری از مردم مقق میو و یک قسمت دیگر در سکوت. |
- | 9- کمک کد یک فرد ضعیف بهتر است از صدقه دادن. |
+ | 8- کمک یک فرد ضعیف بهتر از ((صدقه)) دادن است. |
- | 10- ایمان هیچ بندهای تکمیل نمی شود مگر در او سه خصلت باشد. فهم دقیق در مورد دین و عقاید دینی، قی و انداز گیری در امور زندگی و صبر و شکیبائی در معصیتها. |
+ | 9- ایمان هیچ بندهای کامل نمیشود مگر در او سه خصلت باشد: فهم دقیق دین و عقاید دینی، دا در امور زندگی و صبر و شکیبایی در معصیتها. |
- | 11- هر کس مراقب خود باشد و به حساب رفتار خود برسد، سود می برد و هر کس از خودش غافل باشد زیان می کند. |
+ | 1- هر کس مراقب خود باشد و به حساب رفتار خود برسد، سود میبرد و هر کس از خودش غافل باشد زیان می کند. |
- | 12- بهترین مال، آن مالی است که آبروی انسان را حفظ کند. |
+ | 11- بهترین مال، مالی است که آبروی انسان را حفظ کند. |
- | 13- مؤمن در حال غضب از دایره حق بیرون نرود و در حال رضایت در باطل داخل نگردد و بیش از حق خود مطالبه نکند. |
+ | 12- مؤمن در حال غضب هم از دایره حق بیرون نمیرود و در حال رضایت هم در باطل داخل نمیگردد و هرگز بیش از حق خود مطالبه نمیکند. |
- | 14- ای مردم! تقوای الهی را در مورد نعمت های او پیشه خود کنید و آنها را با معصیت از خود دور نکیند. بلکه با طاعت و شکر، خواهان ادامه آن باشید و بدانید بهترین شکر شما، ایمان به خدا و رسول او و اعتراف به حقوق اولیاء خدا از ((آل محمد صلی الله علیه و آله در قرآن|آل محمد صلی الله علیه و آله و سلّم ))است. |
+ | 13- ای مردم! تقوای الهی را در مورد نعمت های او پیشه خود کنید و آنها را با معصیت از خود دور نکیند. بلکه با طاعت و شکر، خواهان ادامه آن باشید و بدانید بهترین شکر شما، ایمان به خدا و رسول او و اعتراف به حقوق اولیاء خدا از ((آل محمد صلی الله علیه و آله در قرآن|آل محمد صلی الله علیه و آله و سلّم )) است. |
| !مسخره بودن هفت چیز بدون هفت چیز دیگر | | !مسخره بودن هفت چیز بدون هفت چیز دیگر |
- | 15- هفت چیز است که بدون هفت چیز مسخره است: استغفار به زبان بدون پشیمانی در قلب، طلب توفیق از خدا بدون کوشش و تلاش،دور اندیشی بدون مراقبت، طلب نعمت ((بهشت|بهشت ))از خدا بدون صبر بر شدائد و سختیها، پناه بردن به خدا از آتش ((جهنم ))بدون ترک شهوات، یاد خدا بدون سبقت و تلاش برای ملاقات و دیدار با او. (هفتمین چیز ظاهراً از قلم راوی افتاده است.) |
+ | 14- هفت چیز است که بدون هفت چیز مسخره است: استغفار به زبان بدون پشیمانی در قلب، طلب توفیق از خدا بدون کوشش و تلاش، دور اندیشی بدون مراقبت، طلب نعمت ((بهشت|بهشت)) از خدا بدون صبر بر شدائد و سختها، پناه بردن به خدا از آتش ((جهنم)) بدون ترک شهوات، یاد خدا بدون تلاش برای ملاقات و دیدار با او. (هفتمین چیز ظاهراً از قلم راوی افتاده است.) |
- | 16- هرگاه بندگان خدا گناهان تازه ای انجام دهند ،که سابقه نداشته است، خداوند هم آنها را به بلاهایی تازه مبتلا می کند که پیش از آن ندیده ودند و آنرا نمی شناتند. |
+ | 15- هرگاه بندگان خدا گناهان تازهای انجام دهند، که سابقه نداشته است، خداوند هم آنها را به بلاهایی تازه مبتلا می کند که پیش از آن ندیدهند و نمیشناند. |
| منابع: | | منابع: |
- | بحار الانوار، ج 78، باب 26، ص 334 تا 358. طراپف الحکم مترجم/1/126/ 235. |
+ | بحارالانوار، ج 78، باب 26، ص 334 تا 358. طرائف الحکم مترجم/1/126/ 235. |
| + | مراجعه شود به: |
| + | ((گزیده ای از سخنان امام رضا علیه السلام)) |