منو
 کاربر Online
927 کاربر online
تاریخچه ی: سجده

تفاوت با نگارش: 2

Lines: 1-18Lines: 1-18
-(سجده) یکی از برترین نمودهای بندگی حضرت ق می باشد که ی توان در من انجام آن به عالی ترین کمالات نال مد. +سجده یکی از برترین نمودهای بندگی خداوند است.
((
حضرت مام جعفر صادق علیه السلام)) فرمود:« سوگند به خدا، کسی که حقیقت سجده را در عبادات خود بیاورد، هرگز دچار خسران نخواهد شد.»
در این جا این سئوال مطرح می شو
د که حیقت سجده چیست؟
« سجده » در ظاهر
وقتی انجام می‌شود که شخص بر مین بیفتد و همه‌ی اشیا افراد دور و بر خود را از جلو شمش دور کند. در باطن نیز حقیقت سجده حاصل نمی شود مگر با فاصله گرفتن قلب و روح و خواست از آنچه غیر خداست و روآوردن تمام به مقام عبودیت در مقابل خداوند، که در نهایت به مقام « فناء » منجر خواهد شد که برترین مقام کمالی برای انسان است. />در روایات آمده است که سجده برترین امال دن است و از سایر عبادات در نورانی کردن شخص، مؤثرتر.
امام صادق علیه السلام فرمود:« نورانیت را در گریه و سجود یافتم.»
و روایت شده که نزدیک‌ترین حالات بنده به خداوند، حال سجده است؛ بخصوص اگر گرسنه باشد و سجده را با گریه همراه کن
د.
-((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام|امام صادق علیه السلام)) می فرماید: سگن به ند کسی ک یت سه را د ادت یرد هرگ چار خست ه در این این سو م می ود ک قیقت سجده چی ر ا، کل ای «جده » محقق نمی ردد اینکه ان از می اطراف خد با فتاد ب و زمین و کنر داشته و ز هم چی ود را محوب نمای و در باطن ی یقت سجده اصل نمی شود +((حضرت امام سجاد علیه السلام)) سجده هایی بسیار طولانی داشت.
امام صادق علیه السلام فرمد:« ر گه ت عی بن الحسی ی السلم ه نما می یتاد ش غیی ی کرد، و هر گه ه سه ی‌ بند نمی‌کرد تا وقتی ق از س و یش می‌ی
و در ریتی دیگ فمو ضرت لی اب لسن لیه لسلا سی ریه می رد یار که ر که « بان » ( اطراف دینه) به ده فت بو، پس از اینکه ده رداشت مح ده‌ا گوی در آب و ته ود
-مگر با فاصله گرفتن به قلب و سرّ و روح و همه خواست و ادراک از آنچه غیر خداست و اقبال تام و تمام به مقام عبودیت در مقابل حضرت اله، که در نهایت این حالت متعالی به مقام « فناء » منجر خواهد شد که بررن مقم کمل ا نسان ات و ب معنای رسیدن به ادراک و شهود واعی تولید و نیستی محض خود و ماسوا است. +!منابع: />*بحارالانوار، 46، 64، 23 --- او کای
-به هر حال در روایات آمده است که سجود افضل اعمال بدنی است و از سایر عبادات در نورانی نمودن انسان موثرتر است.
امام صادق علیه السلام می فرمایند: نور را در گریه و سجده یافتم و روایات شده که نزدیک ترین حالات عبد به خداوند حال سجده است بخصوص اگر گرسنه بوده و مشغول گریه باشد.

حال بر این اساس ((حضرت امام سجاد علیه السلام|حضرت سید الساجدین علیه السلام)) که سجده های طولانی و زیادی داشته اند در حال نماز و غیر آن که به سجده رفته اند آن قدر در سجده مکث کرده و مشغول مناجات و یاد حق بوده اند که عرق تمام صورت مبارکشان را پوشانیده و آب از سر و روی ایشان می ریخته است.

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هر گاه حضرت علی بن الحسین (علیه السلام) به نماز می ایستاد رنگشان تغییر می کرد و هر گاه به سجده می رفتند، سرشان را بلند نمی کردند تا اینکه عرق از سر و روی ایشان می بارید.

در نقل دیگر هم امام صادق (علیه السلام) فرمودند: حضرت علی ابن الحسین (علیه السلام)بسیار گریه می کردند و یکبار که در موضعی ریز و درشت در کوه « جبان » در اطراف مدینه به نماز ایستاده بودند به سجده رفته و پس از اینکه از سجود سر برداشتند کاّن در آب فرو رفته بودند و این به خاطر کثرت گریه های ایشان بود.

مراجعه شود به:
((سجده های حضرت سجاد علیه السلام))
+!مراجعه شود به:
*((سجده های حضرت سجاد علیه السلام))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 03 خرداد 1384 [07:29 ]   4   شکوفه رنجبری      جاری 
 یکشنبه 21 فروردین 1384 [09:19 ]   3   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 آذر 1383 [06:15 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 12 مهر 1383 [06:04 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..