منو
 کاربر Online
1118 کاربر online
Lines: 1-100Lines: 1-89
 V{maketoc} V{maketoc}
-~~blue:__مقدمه__~~ +!~~blue:__مقدمه__~~
-معن لغی نر:"پراکند، سخ پاشی و یرمنظوم" است. در اصطلاح ادب نثر به نشتار ی گفاری اطا می شو که در قیس با شعر از نظم و رتیبی که مه کام نم ست، یعی ز زن و ای خای باشد و ا بو عری مطابت کند. +~~green:نثر در لغت ب معنى پراکند افشن است و در اصطلاح ادببه معن مى‏باشد که مقی به وزن و قفیه وه ویسن ه‏وسیه ‏مکنوات ذى خد ا به ونه متقل ى‏نماید.~~
-ثر، چون ید ن قافیه و حور عروضی همچنی در ال مورد ا خیلا شارنه الی است، ف میا آ برای یا ه ونه فکری مناسبر از کم منظوم ت و شاید به همین دلیل باد ک اواع دانای بشری انیه ه فلسفی دین سیای، ربیتی و اجتاعی ر قالب نثر اظهار شده و به رته حریر ر مه ات. +ن لغوی ن:"راکد سخن اشیده و یمنظم" ا. ر الا اب نثر ه نوتار یا گفی طلا ی ه در قیاس ب شعر از م و تیبی که لامه کا من ا، ینی ا ون و قایه الی باشد و ب حور روی ماقت نکند.
-از لحاظ ادبی، نثری ارزشمند و مورد توجه سخن سنجان است که نسبت به سخنان یا نوشته های معمولی زیباتر و از جهت لفظ و معنی فصیح تر و بلیغ تر باشد. مانند نثر کتابهایی چون گلستان، کلیله و دمنه یا بعضی از نوشته های معاصران. +نثر، چون از قیود وزن و قافیه و بحور عروضی، همچنین در اغلب موارد از تخیلات شاعرانه خالی است، وسعت میدان آن برای بیان هر گونه فکری مناسبتر از کلام منظوم است و شاید به همین دلیل باشد که انواع دانشهای بشری و اندیشه های فلسفی، دینی، سیاسی، تربیتی و اجتماعی در قالب نثر اظهار شده و به رشته تحریر در آمده است.








{img src=img/daneshnameh_up/1/12/nasre-farsi.JPG}
از لحاظ ادبی، نثری ارزشمند و مورد توجه سخن سنجان است که نسبت به سخنان یا نوشته های معمولی زیباتر و از جهت لفظ و معنی فصیح تر و بلیغ تر باشد. مانند نثر کتابهایی چون گلستان، کلیله و دمنه یا بعضی از نوشته های معاصران.
 ~~blue:__انواع نثر در زبان فارسی__~~ ~~blue:__انواع نثر در زبان فارسی__~~
-ثار منور موجد در زبا فرسی از لحاظ نوع واژگان، طرز عبارت پردازی و مقاصدی که نویسنده در کاربرد آها دارد لاً به و نوع تقسیم می شود: "اول نثر ساده، و آن مجموعه ای ز عبارات ساده و آسان است که به زبان مردم نوشته می شود و مراد از نگارش آن اظهار مطلبی عادی، یا خاهشی ساده معمولی یا رساندن فرمان و کمی به روهی، یا آوتن یه ای و علمی ست. ین نو نر با خنان ساده اد فاوتی ندارد.
قسم دیگر، ر فنی است و آن بیان مطلبی ا با طرزی که نوینده در آ امعان نظر و ولان اراده به کار می برد و قصدش از کاربرد آن این است که مطلب خویش را بهتر و کاملتر به طرف بفهماند، یا هیجان درونی و حالتی از حالات نفسانی خویش را مثبت کند یا رحم و رق خواننده را برانگیزد و یا خشم و غیرت وی را تحریک نماید و امثال اینها، این نوع نثر را باید با شعر یکسان دانست".
+ا وج ب یوه کاربرد اان و نوع ازارهای بیای که ویسندگان در وتن ال و اند، اید دقیر این با که نر اری را به اقسام زیر تقیم کنیم:
-بنرین ا وجه یه کرد ژا و زاای یای ک ویسندگان در نگاشت مالب خود ارن، شای قیقر ای اشد ک نر فارسی ا به اقسا ی تیم کنیم: +!~~red:__1- ن مرل یا اه__~~ />~~purple:
ن
ر ا گوید که داشت باشد و کت ن زا ا ازید خاص باشند. نوشت‏هاى ممولى و از جمله کتبى چون(( فرنمه)) ((ناسرو ))و((کییاى عادت)) ((اری بیهقى)) و اسراراوحی و تذکرةاولیاء همه نثر مرسل‏اند.~~
-~~red:__1- نثر مرسل یا ساده__~~ +نثر مرسل یا ساده نوشته ای است که از صنایع لفظی و معنوی و سجع عاری باشد. در این نوع از نثر، نویسنده مقاصد خود را در کمال سادگی و بی پیرایگی می نویسد و از استعمال کلمات و عبارات هماهنگ و واژه ها و اصطلاحات مهجور اجتناب می کند. نمونه های فراوانی از نثر مرسل و ساده را در آثار دوره اول نثر فارسی (قرن چهارم و نیمه اول قرن پنجم)، همچنین در اغلب نوشته های نویسندگان معاصر می توان یافت.
-نثر مرسل یا ساده به نوشته ای گفته می شود که از صنایع لفظی و معنوی و سجع عاری باشد. در این نوع از نثر، نویسنده مقاصد خود را در کمال سادگی و بی پیرایگی می نگارد و از استعمال کلمات و عبارات هماهنگ و واژه ها و اصطلاحات نامستعمل و مهجور اجتناب می کند. نمونه های فراوانی از نثر مرسل و ساده را در آثار دوره اول نثر فارسی (قرن چهارم و نیمه اول قرن پنجم)، همچنین در اغلب نوشته های نویسندگان معاصر می توان یافت. +!__~~red:2- نثر مصنوع~~__
-__~~red:2- ث نوع~~__ +که خ ب و نوع تقسیم می شود:
-ک و ب و قم ذیل تقسیم ی ود: +!!__~~green: ع یا مون~~__
-__~~green:ال- نثر مسجع ی موون:~~__ +~~purple:نثر مسجع نثرى است که جمل‏ها و عباراتى قرینه در آن داراى((‏سجع)) باشند. سجع در نثر به منزله قافیه در شعر است. ~~
سجع نی خود به‏سه نوع تقسیم مى‏شو، ~~green:سجع متوازن~~، ~~green:سجع مطرف~~ و ~~green:سجع متوازى~~.
 در این نوع از نثر، نویسنده کلمات هموزنی را به نام سجع- نظیر قوافی اشعار- به کار می برد و جملات نوشته خویش را با قرینه سازی آهنگین می کند. در این نوع از نثر، نویسنده کلمات هموزنی را به نام سجع- نظیر قوافی اشعار- به کار می برد و جملات نوشته خویش را با قرینه سازی آهنگین می کند.
 نظیر عبارات ذیل از مقدمه کنزالسالکین ((خواجه عبدالله انصاری)). نظیر عبارات ذیل از مقدمه کنزالسالکین ((خواجه عبدالله انصاری)).
-"عقل گفت: گشاینده در فهم، زداینده رنگ و همم، پا بسته تکلیفاتم، شایسته تشریفاتم، گلزار خردمندانم، افزار هنرمندانم.....
عشق گفت: دیوانه جرعه ذوقم، بر آرنه شوقم، زلف محبت را شانه ام و زرع مودت را دانه ام"
+"عقل گفت: گشاینده در فهمم، زداینده رنگ وهمم، پا بسته تکلیفاتم، شایسته تشریفاتم، گلزار خردمندانم، افزار هنرمندانم.....
عشق گفت: دیوانه جرعه ی ذوقم، بر آرورنده شوقم، زلف محبت را شانه ام و زرع مودت را دانه ام"
-نمونه های زیبای نثر ((مسجع )) را در آثار ((خواجه عبدالله انصاری ))(396- 481هـ) و کتابهایی نظیر، تفسیر کشف الاسرار (سال تالیف 520 هـ) ترجمه ابوالفضل میبدی، اسرار التوحید فی مقامات ابی سعید ابی الخیر، تألیف محمد بن منور (بین 553 تا 559 هـ) کلیله و دمنه بهرامشاهی، ترجمه و تحریر: ابوالمعالی نصرالله بن محمد عبدالحمیدمشی، تذکره الاولیا فرید الدین عطار نیشابوری، گلستان شیخ مصلح الدین ((سعدی )) و غیره، می توان یافت. +نمونه های زیبای نثر ((مسجع )) را در آثار ((خواجه عبدالله انصاری))(396- 481هـ) و کتابهایی نظیر، تفسیر کشف الاسرار (سال تالیف 520 هـ) ترجمه ((ابوالفضل میبدی))، اسرار التوحید فی مقامات ابوسعید ابوالخیر، تألیف محمد بن منور (بین 553 تا 559 هـ) کلیله و دمنه بهرامشاهی، ترجمه و تحریر: ابوالمعالی نصرالله بن محمد عبدالحمیدمنشی، تذکره الاولیا فرید الدین ((عطار)) نیشابوری، گلستان شیخ مصلح الدین ((سعدی )) و غیره، می توان یافت.
-از میان کتابهای مزبور، گلستان سعدی از ویژگی خاصی برخوردار است زیرا در آن شیوه مختلطی از نثر مرسل با نثر موزون مسجع به کار رفته است و چون از لحاظ زیبایی و روانی و بلاغت در بیان ممتاز می باشد لذا پس از سعدی مورد تقلید عده ای از نویسندگان قرار می گیرد و آثار متعددی مشابه این کتاب نوشته می شود که مهمترین آنها بهارستان اثر عبدالرحمن جامی روضه لد (تألیف 737) نوشته مجد خوافی و پریشان، تألیف میرزا حبیب الله شیرازی متخلص به قاآنی و منشآت میرزا ابوالقاسم ((قائم مقام فراهانی)) است. +از میان کتابهای مزبور، گلستان سعدی از ویژگی خاصی برخوردار است زیرا در آن شیوه مختلطی از نثر مرسل با نثر موزون مسجع به کار رفته است و چون از لحاظ زیبایی و روانی و بلاغت در بیان ممتاز می باشد لذا پس از سعدی مورد تقلید عده ای از نویسندگان قرار می گیرد و آثار متعددی مشابه این کتاب نوشته می شود که مهمترین آنها بهارستان اثر عبدالرحمن ((جام)) روضه لد (تألیف 737) نوشته مجد خوافی و پریشان، تألیف میرزا حبیب الله شیرازی متخلص به قاآنی و منشآت ((قائم مقام)) است.
-__~~green:- نثر متکلف یا فنی:~~__ +نر مرسل نثری است ساده و روشن با جملات کوتاه که از لغات مهجور عربی خالی است. در این نوع نثر از مترادفات استفاده نمی شود. توصیفات کلی و کوتاه است و بیشتر به امور بیرونی معطوف است. به نثر مرسل، نثر سبک خراسانی، نثر بلعمی و نثر دوره ی اول نیز می گویند.
-ر ین قسم ا نثر همانگونه که ز نام آن پیداست، نویسنده با لفاظی عباراتی مصنوع ی نگارد و ل بر استفاده از ((سجع )) و به کار برد اشعار و شواهد عربی فارسی و آیات قرآنی و احادیث و صطاحات عمی و لت مهجور و استعارات و بیها تلف، کلام خود را ب شیه ای مصنوع با پیرایه ای و ظرایف ادبی و صنایع لظی ی آراید ابته مراد از این نایع «تفننهایی است که در الفاظ و عبارات می ود و همین تنففنهاست که کلام را در واقع از صورت نثر بیرن می ود و به جانب شعر ه محل هنرنمایی گوینده است، میل ی زد. بابری تخاذ چنین شیوه ای ر نار از آ جهت ک نوینده زحمت اظهار مهارت و بیان تخیلات شعری را ه ود می هد ب توجه است و از این هت که نگارنده طالب ساده خود را در لا عبارت متکلف می پوان و ه ای توجه به مقصود اصلی ب مقد فرعی ی پردازد، کار او به منزله قض غرض در ار نویسندگی و مانع ایراد زاانه معانی لقی می شود. بعلاوه در شیوه ثر متکلف یا فنی، نویسنده ناگریز است خد را به داما زبان عربی بیفکن، زیرا زبا فارسی تاب تحمل راد صای گونگون خصوصاً استعما ((سجع )) و ((جنس )) و ((ترصیع )) و ممائل و این گونه صنعتهای لفظی را بیش از اندازه ندارد و از این وی، مبالغه در این باب، وسیله قاطعی برای راه یافتن تعداد فراوانی از لغتهای غیر لازم عربی به زبان پارسی است». +!!نر یناین
نثر منیان و دبیران عد ی است ک در ایان دو مرسل و ا ر ی به فاصل ی ی رن اهر می ود. این نوع نثر م دی و استی ر ا دار ه نانه هایی ا می و نر ورد لا عری و یا و ادی فی را به هرا دارد. ای ((بیهی))، سیاست ام ی نام املک، او نام ی ((عنرالعالی)) از این مله اند.
-کتابهایی نظیر مقامات حمیدی تألیف قاضی حمیدالدین(( بلخی))، مرزبان نامه ترجمه و تحریر سعدالدین وراوینی (اوائل قرن هفتم) نفثة المصدور نوشته شهاب الدین محمد زیدری نسوی، التوسل الی الترسل تألیف بهاءالدین محمد بغدادی (اواخر قرن ششم)، تاریخ وصاف نوشته شرف الدین عبدالله شیرازی ملقب به وصاف الخصره (قرن هشتم)، دره نادره تألیف میرزا مهدی خان استرآبادی (قرن دوازدهم) نمونه هایی اعلا از نثر متکلف یا فنی است. 
-~~red:__3- نثر شکسته یا نگارش به شیوه زبان محاوره__~~ 
-نثر شکست آن است ک وشتار به زبان محاوره و گفتگی معمولی مردم کوچه و بازار نگاشته می شود و همچنان که کلمات در زبان ماوره امه مردم مخفف می گدد برخی از واژه ها در قیاس با صورت مکتوب آنها شکسته می شود در نگارش این نوع نثر که در دوره معاصر بیشتر در داستا نویسی یا نوشتن موضوعات طنزآمیز به کار می رود نویسن برای نشان دادن چهره طبیعی و واقعی قهرمانان داستانهای خود که لا از ین طبقات عامی و عادی اجتمع انتخاب شوند، عین الفاظ، تعبیرات و تکیه کلامهیشان را به لهجه عامیانه در آثار خود می آورد. مبتکر این نوع از نثر در ادبیات معاصر مرحوم لامه علی اکبر دهخدا است که برای اولین با ر مقالا فکاهی و انتقادی خود ا عنوان چرند و پرند و به امضای "دخو" در روزنامه وراسرافیل از تعبیرا عاینه و واه های خفیف یفته و کسته سود می جوید. +!!__~~green: نثر تک یا فی~~__ /> ~~purple:این نر رکی از دو نوع نثر مرس و مسع است که ات و تکیبات و ملهاو روایات و یات و الاات و عبیرا زیاى یبه ا فته ست.~~
-((سید معل الا)) و ((اد دای)) و ((لا امد )) نی از مه اولین نویسدانی ستند که اسلوب ماره و نر کسته را در نثر داستانی اری مار متال می کنند و س ا وهی دیر از نویسندگان آثار خود را به نر کسته می نویند. +در ر منوع واع صنایع لفى و معنوى چون ((ااب ))و ((سجع ))و جناس و((ضاد)) ((تال)) و ((لمیح)) و ((استعار)) و یر به کا مى‏رود. />در این نو از نر هماگونه که از نام آن پیداست، نویسنده با لفاظی عباراتی مصنوع می نویسد علاوه بر استفاده از سجع و به ار بردن اشعار و شواهد عربی فارسی و آیات قرآنی و احادیث و اصطلاحات علمی و لغات مهجور و استعارات و تشبیهات مختلف، کلام خود را به شیوه ای منوع با یرایه ای و ظرایف ادبی و صنیع لفظی می آراید و لبته مراد از این صنایع «تفننهایی است که در الفاظ و عبارات می شود و همین تنوعهاست که کلام را در واقع از صورت نثر بیرون می آورد و به جانب شعر که محل هنرنمایی گوینده است، متمایل می سازد. بنابراین اتخاذ چین شیوه ای در نگرش از آن جهت که نویسنده زحم اهار مهارت و یا تخیلات شعری را به خود می دهد، قابل توجه است و از این جهت که نگارنده مطالب ساده خود را در باس عباات مکف می پوشان و ه جای توجه به مقصود اصل به مقاصد فرعی می پرازد، کار او به منزله نقض غرض در امر نویسندگی و مانع ایراد آزادانه معانی تلقی می شود. بعلاوه در شیوه نثر متکلف یا فنی، نویسنده ناگریز است خود را به دامان بان عربی یفکند، زیرا زبان فارسی تاب تحمل ایراد صنایع گوناگون خصوصاً استعمال ((سجع )) و ((جناس )) و ((ترصیع )) و ممائله و این گونه صنعتهای لفظی را بیش از اندازه ندارد و به همین جهت مبالغه در این روش،باعث راه یفتن تعداد فراوانی از لغتهای غیر لازم عربی به زبان پارسی است».
 +کتابهایی نظیر مقامات حمیدی تألیف قاضی حمیدالدین(( بلخی))، مرزبان نامه ترجمه و تحریر سعدالدین وراوینی (اوائل قرن هفتم)،التوسل الی الترسل تألیف بهاءالدین محمد بغدادی (اواخر قرن ششم)، تاریخ وصاف نوشته شرف الدین عبدالله شیرازی ملقب به وصاف الخصره (قرن هشتم)، دره نادره تألیف میرزا مهدی خان استرآبادی (قرن دوازدهم) نمونه هایی اعلا از نثر متکلف یا فنی است.
 +نثر فنی نثری است که می خواهد به شعر نزدیک شود و به این جهت هم از نظر زبان و هم از نظر فکر و هم از نظر ویژگی های ادبی نمی توان آن را نثر دانست بلکه نثری است شعروار که دارای زبان تصویری و سرشار از آرایه های ادبی است. آغازگر این سبک ((نصرالله منشی)) است. در این نوع نثر از آیات و احادیث و ضرب المثل های عربی زیاد استفاده می شود و توصیف بر خبر برتری دارد. شعر و نثر با هم آمیخته می شود. کلیله و دمنه نمونه ای از این نوع نثر است.
-نواع نثر فارسی />ر مر یا سه />نر ع
ن م ی ون />ر متکلف یا نی />نر کته ی حوه ای />وره های نثر ی
+نر مصنوع و متکلف نثری است که لبریز از تکف و کربرد آری های ادبی اس ه نوی ک گ عن حت ی ار می گیرد. تاریخ جان گشای ((جوینی)) مقمت ((حمیی )) حی السیر واندمیر نمونه هایی از این نوع نثر ن.
 +!~~red:__3- نثر شکسته یا نگارش به شیوه زبان محاوره__~~
 +نثر شکسته آن است که نوشتار به زبان محاوره و گفتگوی معمولی مردم کوچه و بازار نگاشته می شود و همچنان که کلمات در زبان محاوره عامه مردم مخفف می گردد و برخی از واژه ها در قیاس با صورت مکتوب آنها شکسته می شود در نگارش این نوع نثر که در دوره معاصر بیشتر در داستان نویسی یا نوشتن موضوعات طنزآمیز به کار می رود نویسنده برای نشان دادن چهره طبیعی و واقعی قهرمانان داستانهای خود که غالباً از میان طبقات عامی و عادی اجتماع انتخاب شوند، عین الفاظ، تعبیرات و تکیه کلامهایشان را به لهجه عامیانه در آثار خود می آورد. مبتکر این نوع از نثر در ادبیات معاصر مرحوم علامه علی اکبر دهخدا است که برای اولین بار در مقالات فکاهی و انتقادی خود با عنوان چرند و پرند و به امضای "دخو" در روزنامه صوراسرافیل از تعبیرات عامیانه و واژه های تخفیف یافته و شکسته سود می جوید.
-انواع نثر فارسی


نثر مرسل یا سا
ده


نثر
منوع
نثر
مجع یا موزون
نثر متک
لف یا فنی


ن
ر شکسته یا محاه ای


~~green:نثر،
در لغت به عناى پاکند افشاندن است و ر اصطلاح ادب‏ب مى نى مى‏باشد که قید به وزن و قافیه نوده و نویده به‏وسیله آن‏مکنونات ذهنى خود را به خواننده منتقل مى‏نماید.~~



1-
نثر مرسل: نثرى را گویند که سجع نداشته باش و کلمات آن آزاد و خالى ازقید خاص باشند. نوشته‏هى معمولى و از جمله کتب ون(( فرنامه)) ((ناصرخسرو ))و((کیمیاى سعادت)) و ((تاریخ بیهقى)) و اسرارالتوید ذکرةالاولیء همه ثر مرسل‏اند.

2-
نثر مجع: نثر مسجع نثرى را گویند که مله‏ها و عباراتى قرینه در آن داراى((‏سجع)) باشند. سجع در نثر به منزله قافیه در شعر است.
جع نیز خ ه‏سه نوع تقسیم مى‏شود، ~~green:سجع متوان~~، ~~green:سجع مطرف~~ و ~~green:سجع متواز~~.

3-
ثر مصنوع و فنى: این نثر ترکیبى از دو نوع نر مرسل و سجّع ات که درآن لغات و ترکیبات و ((مثلها)) و ((روایات ))و آیات و اصطلاحات و تعبیرات زیادى نیزبه ار رفته ات.
در
نثر مصنوع نوع صنایع لفظى و معنوى چون ((نا ))و ((جع ))و ناس و((ضاد)) و ((تقاب)) ((لمی)) و ((ستعاره)) غیره ب کار ى‏د.
+سید ((ممعلی مااده)) ((اد دایت)) و ((لا مد )) یز ا له اولین نویسندانی هتن که اسلو اوه نثر کته را در نثر داستنی سی معار متدا می کنن و س ا آن گروهی دیر ا نونگان ا و ا ب کسته ی ید.
 !دوره های نثر فارسی !دوره های نثر فارسی
 1~~green:- نثر مرسل (معادل سبک خراسانی) قرن سوم و چهارم و نیمه قرن پنجم 1~~green:- نثر مرسل (معادل سبک خراسانی) قرن سوم و چهارم و نیمه قرن پنجم
 2- نثر بینابین، اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم.  2- نثر بینابین، اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم.
 3- نثر فنی، در قرن ششم.  3- نثر فنی، در قرن ششم.
 4- نثر مصنوع یا صنعتی و نثر ساده در قرن هفتم 4- نثر مصنوع یا صنعتی و نثر ساده در قرن هفتم
 5- نثر صنعتی و نثر ساده در قرن هشتم  5- نثر صنعتی و نثر ساده در قرن هشتم
 6- نثر ساده در قرن نهم تا اوایل قرن دهم.  6- نثر ساده در قرن نهم تا اوایل قرن دهم.
 7- نثر ساده معیوب، از قرن دهم تا میانه قرن دوازدهم.  7- نثر ساده معیوب، از قرن دهم تا میانه قرن دوازدهم.
 8- نثر ((قائم مقام)) و تجدید حیات(نثر دوره قاجار) این نثر ساده و خوب است.  8- نثر ((قائم مقام)) و تجدید حیات(نثر دوره قاجار) این نثر ساده و خوب است.
 9- نثر مردمی دوره مشروطه (نثر روزنامه).  9- نثر مردمی دوره مشروطه (نثر روزنامه).
 10- نثر جدید (نثر رمان و نثر دانشگاهی )~~ 10- نثر جدید (نثر رمان و نثر دانشگاهی )~~
 +در دوره مشروطه نویسندگان از تکلف، دوری و اصل ساده نویسی و حفظ اصالت معنی را رعایت می کنند. نوشته های میرزا فتحعلی ((آخوندزاده)) و طالبوف و حاج زین العابدین مراغه ای نمونه ای از این نوع نثر است.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 06 شهریور 1385 [05:18 ]   22   لیلا مهرمحمدی      جاری 
 دوشنبه 06 شهریور 1385 [05:17 ]   21   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [12:48 ]   20   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [12:47 ]   19   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 مرداد 1385 [11:45 ]   18   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 شنبه 14 مرداد 1385 [08:44 ]   17   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 11 مرداد 1385 [15:00 ]   16   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 11 مرداد 1385 [14:59 ]   15   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 11 مرداد 1385 [14:59 ]   14   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 11 مرداد 1385 [14:57 ]   13   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 11 مرداد 1385 [14:55 ]   12   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 01 مرداد 1385 [12:15 ]   11   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 01 مرداد 1385 [12:14 ]   10   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [10:03 ]   9   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [10:02 ]   8   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 14 تیر 1385 [09:49 ]   7   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 سه شنبه 13 تیر 1385 [09:46 ]   6   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 12 تیر 1385 [09:15 ]   5   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 12 تیر 1385 [09:15 ]   4   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 12 تیر 1385 [08:15 ]   3   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 12 تیر 1385 [08:14 ]   2   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 12 تیر 1385 [07:52 ]   1   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..