منو
 صفحه های تصادفی
چینه نگاری شیمیایی
دینامیک
سوسیس
اختلالات اضطراب
بازگشت ادبی
مهندسی ژنتیک
تیره شوند
باریت
تبعید امام هادی علیه السلام از مدینه به سامرا
کرم اسکاریس
 کاربر Online
911 کاربر online
تاریخچه ی: سبک خراسانی

تفاوت با نگارش: 6

Lines: 1-35Lines: 1-55
-سبک خراسانی که آن را سبک ترکستانی هم می گویند در واقع طرز و شیوه شاعران خراسان و ماوراءالنهر است. در این شیوه که از ابتدای شعر فارسی یعنی اوایل قرن چهارم تا اواسط قرن ششم ادامه دارد، شاعران و استادان زیردستی مانند: ((رودکی))، ((فرخی))، ((عنصری))، ((فردوسی))، ((منوچهری))، ((ناصرخسرو))، ((سنایی)) و مسعود سعد سلمان ظهور کرده و شیوه خراسانی را به کمال رسانیده اند. سبک خراسانی دو مرحله دارد: +سبک خراسانی که آن را سبک ترکستانی هم می گویند در واقع طنز و شیوه شاعران خراسان بوده است.
-__~~maroon:یکی دوره سامانی و دیگر دوره غزنوی و سلجوقی.~~__ +در این شیوه که از اولین دوران های شعر فارسی یعنی اوایل قرن چهارم تا اواسط قرن ششم ادامه داشت.

شاعران و استادان زیاد
ی مانند: ((رودکی))، ((فرخی))، ((عنصری))، ((فردوسی))، ((منوهری))، ((ناصرخسرو))، ((سنایی)) و ((مسعو سعد سلمان)) ظهور کرده و شیوه خراسانی را به کمال رساندند.

سبک خراسانی دو مرحله دارد:

__~~maroon:دوره سامانی و
دوره غزنوی و سلجوقی.~~__
 

 

 
 
 
 
  
-{img src=http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/show_image.php?id=20464} +{img src=img/daneshnameh_up/d/d8/khorasani.jpg}
  
 
 
 
 
-__در دوره سامانی، __ سادگی بیان و کهنگی تعبیرات و اصطلاحات ی غلبه کلمات فارسی بر واژه های عربی و توجه به توصیفات طبیعی و ساده و محسوس و عینی از ویژگیهای شعر محسوب می شود. +__در دوره سامانی، __ سادگی بیان و کهنگی تعبیرات و اصطلاحات ب خبی مخص است. غلبه کلمات فارسی بر واژه های عربی و توجه به توصیفات طبیعی و ساده و محسوس و عینی از ویژگیهای شعر این دوره محسوب می شود.

موضوعاتی که در شعر این دوره مطرح می شود غالباً یا مدح است و یا هجور و هزل که هر دو ملایم است و معتدل و دور از اغراق. تغزلات عاشقانه و پند و اندرز و حکمت با شیوه ای شاعرانه و نه عالمانه نیز از مشخصات شعر این دوره به شمار می رود.

از قالبهای مهم در این عصر می توان به ((قصیده )) و ((مثنوی )) اشاره کرد. در ((قصیده )) معمولاً موضوع مدح و هجو و تغزل است و در مثنوی تمثیل و داستان و حماسه بیان می شود.

قالبهای دیگری مانند ((رباعی )) و ((دوبیتی )) گه گاه در یک دوره دیده می شود و تعداد آن ها بسیار اندک است.

صنایع لفظی و معنوی در شعر این دوره اگر وجود داشته باشد خالی از تکلف و تصنع است در حدی نیست که بتوان به آنها اعتنا کرد.

استفاده از بعضی معلومات علمی و برخی آیات و احادیث نبوی و روایات تاریخی و حماسی هم در شعر این دوره وجود دارد اما همه ی این مواد چنان در کلام به کار رفته است که صفت اصلی شعر این دوره یعنی سادگی بیان همچنان برجا می ماند و از بین نمی رود.

سبک خراسانی در دوره غزنوی و اوایل سلجوقی گذشته از بعضی مختصات لفظی و خصایص دستوری که در واقع مربوط به زبان و لهجه ی منطقه خراسان قدیم می شود، با شعر دوره سامانی تفاوتهایی دارد.

از جمله این که سادگی بیان، جای خود را به استحکام و سنگینی کلام می دهد و شعر تا حدی به پختگی می رس
د.
-انی در شعر ین وه ی ید الاً یا م است یا و و ه ک ر ملایم است و معل و دور از اغرا. گه از آن، تغزلا قه و پن ندر و مت ب شیوه ای عرنه نه المانه مانی این وه به شمار می رد. + د شعر ((فخی )) ص اگی همه است، اا گی و ستحکا کا در کاملاً مشهود است. ((عنی )) و ((منوچهری )) ها ((نا )) و ((سنیی )) ب دری ادی طبیی را ز عر ک راسانی و می ازند و ن تا حدی میان می برد.
- قلبهای هم در ای عر یکی ((قصیده )) است یگر نوی. قیده معمولا دح و هور و و در مثنوی تمیل و استان و حماسه سروده می شود. البهای یگری من ((رباعی )) و ((دیی )) گه گه در یک دو دیده می ود که بسیار اندک است و ناچیز. + بک ای دور بعی قا ی ه ماد ((ری د)) و ((تکیب ند)) و ی ((م )) و ((ه )) ه ود می ید.
-نایع ی و منوی در ر ای دوره اگر و ارد، خالی تکلف و تصنع است و بسیار اندک. +ا این ه ((قیده )) و ((منوی )) قاب های ر این ک است.
-ستاه از بضی معلوما علی و برخی آیات حادیث نبوی و وایت تیخی حمای در شعر این دوره وجود دارد اما همه ی این مواد چنان در نسج کلام به کار می رود که صفت اصلی شر این دوره ینی سدگی بیان همچنان برجای می ماند و از بین نمی رود. +ای بیع اعم ا لظی و نوی و نوا تیا در شعر این دوره رواج داشه س.
-ما __بک خراسانی ر غزنوی اوای سوقی__ گذشته از ی صات لفظی و صای ستوری که وقع مربو ه با و هجه ی منطقه اسان قدیم ی ش، شعر وه سامنی تفاوهایی دارد. از مله این که گی بین، جای ود را ب استحکام و فخات کام می هد و شعر ا حدی ب پتی می د. +ارانی منن صری، نوچهر اصرخسرو سیی از ات فلسف ((نجوم))، یی و عضی مبث و طیی ک شعر و اتفاه می کند و ه این یب نگی اما ه شعر د می ند.
-ه چن عر ((فرخی )) با صفت سادگی همراه ات، اما پتی و استحکام کام در آن کاملاً مشهود است. عنصری و ((منوچهری )) و عدها ((ناصرسرو )) و ((نایی )) به تدریج سادگی بیعی را از شعر سبک خراسانی ور می سازند و را ا دی میان می ر. +فاده ا احادیث و آیات رآنی و نیز شعار ری در میان اعران ین دو روا یری ی.
-در سبک ای وره بعضی قالب های تاز مانند ((ترجیع بند)) و ((ترکیب بند)) و نیز ((مسمط )) و ((قطعه )) به وجود می آید. با این همه ((قصیده )) و ((منوی )) ا قال های معبر این بک است. صنای بدیهی ام ز ظی و منوی و انوع تشبیهات مکب و مشرو عر این دوه روا می یبد. نایع دیعی از صور لوم و ضروریا عر و شاری خرج می شود و رای نشان دادن چیره دستی بحر در نو اب و لاغت هننمایی ها نموده می ود و تی بعضی صنایع متکلفانه در شعر ورد می گردد. +لا منهری که دیون اعا عبی ا ا بردا ی وانت ود ر یر نفو و تای ن ار ا و نارخرو و نایی وا و مطلعات ینی ود ا در شعر خوی می آوردند.
-اعرانی مند عن منوچهی، ناصرخسرو و سنیی از اصطحات لسفی، ((جوم))، ریاضیات و ی باحث عم بیعی و پشکی در شعر و اتفاده می ک و دین ری وعی بغه امانه ب ر ود می نن. استفاده از احایث و آیات قرآنی و نیز اار بی در یا شاعا این دوه رواج بیشتی می یاد. +یان موعی منن ح جو و ل و کمت در شعر ین دوه اامه یا ولی ر ای یان غا دی افه ویی زیار ه و در اع نوی تکمل یاف.
-ملا منوچهری ک دیان ار زیان را ز برداد نمی واند خود از یر نفوذ و تای آ خارج سازد و نصرخسر و نایی مومات و ماعات دینی خد را در خویش می آورند. +ا ای همه کسای انند نا سرو، م اغراق میز را ه یک و نهادند و کم و ین و ال را ای مای رار ند.
-معانی شعری مانند مدح و هجو و تغزل و پند و حکمت همچنان ادامه دارد جز آن که در این معانی اغراق و تا حدی اضافه گویی زیادتر می شود و در واقع نوعی تکامل می یابد. با این همه کسانی مانند ناصر خسرو، مدح اغراق آمیز را به یک سو می نهند و حکمت و دین و اخلاق را به جای آن معنای قرار می دهند. هر چند در ابتدای این سبک روح ملی و حماسی خاصه در دوره سامانی جلوه ای بارز دا در پایان آن این روحیه تضعیف می شود و جای آن را روحیه اخلاقی و زاهدانه ناصرخسرو و صوفیانه ی سنایی ی یرد. +هر چند در ابتدای این سبک روح ملی و حماسی خاصه در دوره سامانی جلوه ای بارز دا ولی در پایان آن این روحیه تضعیف شده و جای آن را روحیه ی زاهدانه کسانی مثل ناصرخسرو و اخلاق صوفیانه ی شاعرانی چون سنایی ر رد.
-ببراین شروع این سبک با روحیه حماسی است و پایان آن با روحیه صوفیانه. +ب ور خلاصه می توان گفت شروع این سبک با روحیه حماسی و پایان آن با روحیه صوفیانه.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 10 آبان 1385 [07:21 ]   8   حمیده کاشیان      جاری 
 سه شنبه 09 آبان 1385 [07:32 ]   7   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 یکشنبه 15 مرداد 1385 [09:19 ]   6   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 یکشنبه 15 مرداد 1385 [09:18 ]   5   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 یکشنبه 15 مرداد 1385 [03:07 ]   4   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 یکشنبه 15 مرداد 1385 [03:06 ]   3   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 یکشنبه 15 مرداد 1385 [03:06 ]   2   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 یکشنبه 15 مرداد 1385 [03:05 ]   1   حمیده کاشیان      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..