منو
 کاربر Online
781 کاربر online
تاریخچه ی: سبک خراسانی

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-28Lines: 1-55
-سبک خراسانی که آن را سبک ترکستانی هم می گویند در واقع طرز و شیوه شاعران خراسان و ماوراءالنهر است. در این شیوه که از ابتدای شعر فارسی یعنی اوایل قرن چهارم تا اواسط قرن ششم ادامه دارد، شاعران و استادان زیردستی مانند: ((رودکی))، ((فرخی))، ((عنصری))، ((فردوسی))، ((منوچهری))، ((ناصرخسرو))، ((سنایی)) و مسعود سعد سلمان ظهور کرده و شیوه خراسانی را به کمال رسانیده اند. سبک خراسانی دو مرحله دارد: +سبک خراسانی که آن را سبک ترکستانی هم می گویند در واقع طنز و شیوه شاعران خراسان بوده است.
-~~green:یکی دوره انی و یگر در نوی ی.~~ +در این شیوه که از اولین دوران های ر ارسی یعنی اویل قرن چار اواسط رن ش دا داشت.
- ور سامانی، سای بیان و کهنگی بیت اصات و نی غب م ارسی بر وژه ای عربی و وه ه صیات بیعی و اده و مسوس ینی ا ویگیای شعر محسو ی د. +را و استادان زیادی مانند: ((رودک)) ((فی)) ((صی))، ((وسی)) ((نی)) ((اصرخسرو)) ((سایی)) و ((معو عد ان)) هور کده و یو راسانی را ه ال رسد.
-منی که ر ر این دوره می آید غالباً یا مدح است و یا هجور و هزل که هر دو ملایم است و معتدل و دور از اغراق. گذشته از آن، تغزلات عاشقانه و پند و اندرز و حکمت با شیوه ای شاعرانه، نه عالمانه از معانی شعر این دوره به شمار می رود. +ک رانی دو مرحله دارد:
-ز لبهای مهم در این عصر یکی ((صیده )) ت و دیگر وی. در قصیده ممولا مد و هجر و ل و نوی تمیل و داست ((حما )) روه می و. ابهای یگری ن ((ربی )) ((وبیی )) گ گاه یک دو ید می و ه سیر اندک ست و اچی. +__~~maroon:ه سامانی دوره نوی جوقی.~~__








{img src=img/daneshnameh_up/d/d8/khorasani.jpg}
/>__در دوره امای، __ سادگی یان و کهگی تعبیرات و لات ب وبی مخص است. ب کلما ری اژ های ربی ه به ویات بیی ساده و مو یی ویگیهی عر این دوره مسوب ی ود.
-ایع لفی و موی د این ور ر وود دار ای از کف و نع ات و بیار دک. +موعاتی که در شعر ین دوره مرح ی شود الباً ی م است و یا هور هل ه هر دو ملیم است و معتدل و دور از اغرق. غزلات اشانه و پند و اندرز و کت با شیوه ی اعرانه و نه عالمانه نیز ا مشخصات شعر این دوره به مار می د.
-اتاه از بعضی معوم لمی رخی آیات و احادیث نبی وایت تاریخی و حمسی ر شعر این دوره وود دارد ام هم ی ای مو چان د سج کلام به کر ی رود که صفت لی ای دور ینی دگی بیا مچنان ی می ماند و ا بین نمی ود. +ا الهای مم ی صر می توان ب ((یه )) و ((منوی )) شاره کد. در ((قصیده )) مملا موو د ه و تل در نوی می ان و حماه بیان می ود.
-اا سبک خراسانی در وره غزنوی اای لجوقی گته از بعضی ختصات لفی و صایص دستوری ه ر واقع مربوط به ان و لهجه ی منه خراسا قدی می شود، با شعر دوره سامانی تفوتهایی دارد. از مله این که سادگی بیان جای خد را به استحکام و فخام کلام می دهد و شعر تا حدی به پختگی می رسد. +قابهای دیری ا ((اعی )) ((ویتی )) ه اه یک ر دید می شود و تداد ن ها بسیا ادک ات.
-ه چن شعر ((فخی )) ا ف گی مراه ا ما پتگی اکا کلام ر ن کاملا مشهود است. عنصری و ((منوچهری )) و بعدها ((ناصرخسو )) و ((سنایی )) به تدریج دی طبیی ا از شعر سبک اسانی دور می سازن آن را تا ی از یان می برند. +نیع لفی و منوی این دره اگ وو ات با ای ا کل و تصنع اس در دی نی که وان آنها اا کرد.
-ر سک این دوره بعضی لب ای تز مانند ((ترجیع بند)) و ((رکیب ند)) و نی ((ممط )) و ((قه )) ه وجود می ید. با ای همه ((قصیده )) و ((منوی )) از قالب های متبر این سبک است. صنای بدیهی عم از لفظی و معنوی و انوع تشبیهات مرکب و مشروط در شعر این دوره رواج ی یاد. ایع دیعی ا لوم روریات عری خاج ی شو و برای نشان دد چی دسی و تبر در نون ادب بل هنرنمایی ا نموده می شود و ی بعضی صنایع متکلفانه در شعر وارد می گردد. +سفاده از بعضی لمات می و رخی ی و دی نبی و وایت تایی و حمای هم در شعر این دوره وجد داد ا همه ی ین موا چن کلم ب کر رفته ک ف ای شر این دو یی سدگی بین نا ب می اند و بین نمی رود.
-رانی منن صری، منوچهی ناصرخسرو و ایی از اصطلاحات فلسی، ((نجو)) ییا و بعضی ماث علم بیعی و پکی ر شعر خود استده می کد و ی یق نوی صبغه لمان به عر خد می زن. استاده اادیث آیات قآنی یز اشر عربی در میان شاعران این دوره وا بیتی می یاد. +ک راسانی ره نوی و ایل سجو گه ا بعضی متصا لی و ای دستی ک در وع مو به ان له ی نه اا قی ی شو با شعر دوره امنی فاوتهیی داد.
-ملً موچهی که دیوان شعار تازیان ا ز بردارد نمی تواند خود را ز زیر فوذ و تاثیر آن خارج سد و ناصرخسر و سنایی وم و مالعت دینی د ا در شعر خویش می آورند. + جمه ین که سای یان ای خود را اسکا و سنگینی ک می ه و ع تا حدی پی می رسد.
-عانی شعری ماند م و هو زل و پن و کت همچنن ادامه دارد جز آن ه ر این مای اراق و ت حد اضافه گیی یادتر می شود و در واق نوی کامل می یابد. ا ین همه کسای ا اصر خسرو، مدح ااق ی را به یک سو می نهند و ح و دین و اخلاق را به جای آن معنای قرار می دهن. هر چن ر بتدای این سبک روح ملی و اسی اصه در وره سامنی لوه ی از ر ر پایان آن این ویه تضعیف می د و جای آن را ویه لاقی و زاهانه اصرخسرو و صوفیانه ی سنایی می گیرد. +ر ند ((ی )) ا ت ادگی هما ات، اما ی و اکام کلام د ن کاا ود ا. ((ری )) و ((منوی )) و بعده ((نرسرو )) و ((ایی )) ه تدری ساگی یعی ا ز ر بک راسانی و می ازد و آن را ی ا یان می برند.
-بنابراین شروع این سبک با روحیه ((حماسی )) است و پایان آن با روحیه صوفیانه. +در سبک این دوره بعضی قالب های تازه مانند ((ترجیع بند)) و ((ترکیب بند)) و نیز ((مسمط )) و ((قطعه )) به وجود می آید.

با
این همه ((قصیده )) و ((مثنوی )) از قالب های معتبر این سبک است.

صنایع بدیع اعم از لفظی و معنوی و انواع ت
شبیهات در شعر این دوره رواج داشته است.

شا
عرانی مانند عنصری، منوچهری، ناصرخسرو و سنایی از اصطلاحات فلسفی، ((نجوم))، ریاضیات و بعضی مباحث علوم طبیعی و پزشکی در شعر خود استفاده می کند و به این ترتیب رنگی عالمانه به شعر خود می زدند.

استفاده از ا
حادیث و آیات قرآنی و نیز اشعار عربی در میان شاعران این دوره رواج بیشتری یافت.

مثلاً منوچهری که دیوان اشعار عربی را از برداشت نمی توانست خود را از زیر نفوذ و تاثیر آن خارج سازد و ناصرخسرو و سنایی معلومات و مطالعات دینی خود را در شعر خویش می آوردند.

بیان موضوعاتی مانند مد
ح و هجو و تغزل و پند و حکمت در شعر این دوره ادامه یافت ولی در این میان اغراق و تا حدی اضافه گویی زیادتر شده و در واقع به نوعی تکامل یافت.

با این همه ک
سانی مانند ناصر خسرو، مدح اغراق آمیز را به یک سو نهادند و حکمت و دین و اخلاق را به جای آن معنای قرار دادند.

هر چند در ابتدای این سبک روح ملی و حماسی خاصه در دوره سامانی جلوه ای بارز داشت ولی در پایان آن این روحیه تضعیف شده و جای آن را روحیه ی زاهدانه کسانی مثل ناصرخسرو و اخلاق صوفیانه ی شاعرانی چون سنایی پر کرد.

به طور خلاصه می توان گفت شروع این سبک با روحیه حماسی
و پایان آن با روحیه صوفیانه.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 10 آبان 1385 [07:21 ]   8   حمیده کاشیان      جاری 
 سه شنبه 09 آبان 1385 [07:32 ]   7   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 یکشنبه 15 مرداد 1385 [09:19 ]   6   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 یکشنبه 15 مرداد 1385 [09:18 ]   5   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 یکشنبه 15 مرداد 1385 [03:07 ]   4   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 یکشنبه 15 مرداد 1385 [03:06 ]   3   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 یکشنبه 15 مرداد 1385 [03:06 ]   2   حمیده کاشیان      v  c  d  s 
 یکشنبه 15 مرداد 1385 [03:05 ]   1   حمیده کاشیان      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..