| {FANCYTABLE(border=0)} ~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~ | | {FANCYTABLE(border=0)} ~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~ |
| ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 | | ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 |
| ~W:88% ::((تاریخ سینما)) ((سینما| سینما)) ((تلویزیون| تلویزیون)) ((گونه های سینمایی| گونهها(ژانرها) )) ((متحرکسازی)) ((فیلمسازی ساده)) ((معرفی کتابهای سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7% | | ~W:88% ::((تاریخ سینما)) ((سینما| سینما)) ((تلویزیون| تلویزیون)) ((گونه های سینمایی| گونهها(ژانرها) )) ((متحرکسازی)) ((فیلمسازی ساده)) ((معرفی کتابهای سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7% |
| ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 | | ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 |
- | ~W:85% ~cs:3 {picture=form.jpg width=250 height=340 align=right idth=50 } > >در تولید برخی برنامههای تلویزیونی ، (( طراحی صحنه در تلویزیون |صحنهپردازی)) ، ((نورپردازی در تلویزیون|نورپردازی)) و (( دوربین تلویزیونی|تصویربرداری)) اساسیترین به عنوان کارگزاران پشتیبانی مطرح میشوند و نقش آنها کمرنگ است . اگر توازنی بین این گروهها برقرار شود ، نتیجه بسیار عالی خواهد بود. __ارزش نهادن به روشهای اجرایی:__ 1- __برنامههای آموزشی(از هرنوع):__ از ((آشپزی)) گرفته تا تعمیر خودرو، ویژگیهای مشترکی دارند. دراین برنامهها ،با دقت ،از (( نما در تلویزیون|نماهای نزدیک)) کنترل شده استفاده میشود . تمرکز ، روی نمایش جزئیات کار، ارتباط بین بخشها و قطعات مختلف و مقایسه میان تفاوتهای ظاهری ((سوژه)) است . آهستهتر کردن یا تندتر کردن حرکات برنامه ممکن است واضحتر شدن جریان کار شود. 2- __برنامههای سرگرم کننده :__ مثل برنامههای ورزشی یا اجرای ((کنسرتهای موسیقی)) توسط ارکسترهای بزرگ ، نیازمند فضاهای وسیع وبزرگ است و مشکلات و گرفتاریهای خاصی دارد . وقتی دراین برنامهها از (( نما در تلویزیون|نماهای باز)) استفاده میکنید،در آن فضای باز و وسیع ،جزئیات جالب حرکات هریک از ((مجری تلویزیون |مجریان)) (((بازیگران|بازیکنان)) ،((بازیگران)) ، ((نوازندگان))و..) مسلما دیده نخواهدشد . حال اگر با (( نما در تلویزیون|نمای بسته )) کار کنید ، این بار رویدادهای مهم کلی را از دست خواهید داد. (( برش نماها درتلویزیون|برش دادن تصویر)) اگر یک لحظه زودتر یا دیرتر از آغاز یک رویداد در صحنه بزرگ صورت پذیرد ،همه چیز را از دست میرود. 3- __برنامههای گفتگو:__ شامل ((مصاحبه در تلویزیون|مصاحبهها)) ،بحثها وبسیاری از مسابقات. هرچند (( نما در تلویزیون|نماهایی )) که دراین برنامهها گنجانیده میشوند،نسبتا ساکن و بیتحرکند ، اما واکنشهای بین شرکتکنندگان در برنامه و تصاویری که از عکسالعمل آنان گرفته میشود ، جذابیتهای تصویری خودجوش برنامه را جان میبخشد. 4- __برنامههای نمایشی که محدودهای از سریالهای بسیار عادی و معمولی تا آثار برجسته ((نمایش|نمایشی)) دنیا راشامل میشود و ضرورت بهرهگیری از فنون پیچیده علم و دانش تلویزیون ،حرکات ظریف و خوب (( دوربین تلویزیونی|دوربین)) ، ((تدوین تلویزیونی|تدوین))، ((نورپردازی در تلویزیون|نورپردازی)) و (( روشهای صدابرداری تلویزیونی|صدابرداری)) هنرمندانه را لازم دارد. 5- __برنامههای مرکب مثل اخبار و برنامههای موسوم به مجلهای :__ نیروی انسانی و تقریبا تمامی مواد و لوازم فنی (( استودیوی تلویزیونی|استودیو)) را به خدمت میگیرد و باکمک و همراهی مفسران ، گزارشگران ، کارشناسان و با استفاده از بخشهایی از نوارهای ویدئویی ، فیلمها ، کارهای گرافیک ، اسلایدها و غیره ،برنامه ساخته میشود . تولید این نوع برنامهها ، اغلب متکی به آمیختن و درهم پیوستن منابع و موقعیتهای مختلف است . اینجاست که (( کارگردان تلویزیونی|کارگردان)) باید بیشتر از همیشه سرگرم دادن علامتهای دقیق ، زمانبندی حسابشده و حفظ و تداوم منطقی و درست برنامه باشد. در نتیجه قالب اجرای چنین برنامههایی ، آسان و قابل فهم خواهد شد. 6- __برنامههای آرشیوی:__ به طور معمول خلاصهای از ارزیابی مربوط به یک موضوع را ارائه میدهند ؛ و معمولا با استفاده از مجموعهای از گزیده (( نما در تلویزیون|نماهای )) برنامههای گذشته ساخته میشوند( مثل ((فیلمهای خبری)) ). این برنامهها با بهرهگیری از یک ((مجری تلویزیون |مجری )) یا مفسر خارج از قاب تصویر تکمیل میگردد. 7- __موضوعهای غیرقابل رویت: __که در حقیقت میدان تلاش و تجربه برای (( کارگردان تلویزیونی|کارگردان )) است . در واقع او باید برای بیان آنچه نمیتواند به صورت تصویری نشان دهد، تصاویر جایگزین مناسبی پیدا کند که نه بسیار پیش پا افتاده و مبتذل باشد و نه بسیار ناآشنا و غریب ، نه بسیار چشمگیرو جذاب و نه بسیار گنگ و نامفهوم باشند. در اغلب موارد ،(( کارگردان تلویزیونی|کارگردان)) برای حل مشکل خود ، متوسل به (( نما در تلویزیون|نماهای کوتاه)) موجود در بایگانی یا تصاویری از طرحهای کلی میشود. |
+ | ~W:85% ~cs:3 {picture=form.jpg width=250 height=450 align=right idth=50 } در تولید برخی برنامههای تلویزیونی ، (( طراحی صحنه در تلویزیون |صحنهپردازی)) ، ((نورپردازی در تلویزیون|نورپردازی)) و (( دوربین تلویزیونی|تصویربرداری)) اساسیترین به عنوان کارگزاران پشتیبانی مطرح میشوند و نقش آنها کمرنگ است . اگر توازنی بین این گروهها برقرار شود ، نتیجه بسیار عالی خواهد بود. __ارزش نهادن به روشهای اجرایی:__ 1- __برنامههای آموزشی(از هرنوع):__ از ((آشپزی)) گرفته تا تعمیر خودرو، ویژگیهای مشترکی دارند. دراین برنامهها ،با دقت ،از (( نما در تلویزیون|نماهای نزدیک)) کنترل شده استفاده میشود . تمرکز ، روی نمایش جزئیات کار، ارتباط بین بخشها و قطعات مختلف و مقایسه میان تفاوتهای ظاهری ((سوژه)) است . آهستهتر کردن یا تندتر کردن حرکات برنامه ممکن است واضحتر شدن جریان کار شود. 2- __برنامههای سرگرم کننده :__ مثل برنامههای ورزشی یا اجرای ((کنسرتهای موسیقی)) توسط ارکسترهای بزرگ ، نیازمند فضاهای وسیع وبزرگ است و مشکلات و گرفتاریهای خاصی دارد . وقتی دراین برنامهها از (( نما در تلویزیون|نماهای باز)) استفاده میکنید،در آن فضای باز و وسیع ،جزئیات جالب حرکات هریک از ((مجری تلویزیون |مجریان)) ((بازیگران|بازیکنان)) ،((بازیگران)) ، ((نوازندگان))و..) مسلما دیده نخواهدشد . حال اگر با (( نما در تلویزیون|نمای بسته )) کار کنید ، این بار رویدادهای مهم کلی را از دست خواهید داد. (( برش نماها درتلویزیون|برش دادن تصویر)) اگر یک لحظه زودتر یا دیرتر از آغاز یک رویداد در صحنه بزرگ صورت پذیرد ،همه چیز را از دست میرود. 3- __برنامههای گفتگو:__ شامل ((مصاحبه تلویزیونی|مصاحبهها)) ،بحثها وبسیاری از مسابقات. هرچند (( نما در تلویزیون|نماهایی )) که دراین برنامهها گنجانیده میشوند،نسبتا ساکن و بیتحرکند ، اما واکنشهای بین شرکتکنندگان در برنامه و تصاویری که از عکسالعمل آنان گرفته میشود ، جذابیتهای تصویری خودجوش برنامه را جان میبخشد. 4- برنامههای نمایشی که محدودهای از سریالهای بسیار عادی و معمولی تا آثار برجسته ((نمایش|نمایشی)) دنیا راشامل میشود و ضرورت بهرهگیری از فنون پیچیده علم و دانش تلویزیون ،حرکات ظریف و خوب (( دوربین تلویزیونی|دوربین)) ، ((تدوین تلویزیونی|تدوین))، ((نورپردازی در تلویزیون|نورپردازی)) و (( روشهای صدابرداری تلویزیونی|صدابرداری)) هنرمندانه را لازم دارد. 5- __برنامههای مرکب مثل اخبار و برنامههای موسوم به مجلهای :__ نیروی انسانی و تقریبا تمامی مواد و لوازم فنی (( استودیوی تلویزیونی|استودیو)) را به خدمت میگیرد و باکمک و همراهی مفسران ، گزارشگران ، کارشناسان و با استفاده از بخشهایی از نوارهای ویدئویی ، فیلمها ، کارهای گرافیک ، اسلایدها و غیره ،برنامه ساخته میشود . تولید این نوع برنامهها ، اغلب متکی به آمیختن و درهم پیوستن منابع و موقعیتهای مختلف است . اینجاست که (( کارگردان تلویزیونی|کارگردان)) باید بیشتر از همیشه سرگرم دادن علامتهای دقیق ، زمانبندی حسابشده و حفظ و تداوم منطقی و درست برنامه باشد. در نتیجه قالب اجرای چنین برنامههایی ، آسان و قابل فهم خواهد شد. 6- __برنامههای آرشیوی:__ به طور معمول خلاصهای از ارزیابی مربوط به یک موضوع را ارائه میدهند ؛ و معمولا با استفاده از مجموعهای از گزیده (( نما در تلویزیون|نماهای )) برنامههای گذشته ساخته میشوند( مثل ((فیلمهای خبری)) ). این برنامهها با بهرهگیری از یک ((مجری تلویزیون |مجری )) یا مفسر خارج از قاب تصویر تکمیل میگردد. 7- __موضوعهای غیرقابل رویت: __که در حقیقت میدان تلاش و تجربه برای (( کارگردان تلویزیونی|کارگردان )) است . در واقع او باید برای بیان آنچه نمیتواند به صورت تصویری نشان دهد، تصاویر جایگزین مناسبی پیدا کند که نه بسیار پیش پا افتاده و مبتذل باشد و نه بسیار ناآشنا و غریب ، نه بسیار چشمگیرو جذاب و نه بسیار گنگ و نامفهوم باشند. در اغلب موارد ،(( کارگردان تلویزیونی|کارگردان)) برای حل مشکل خود ، متوسل به (( نما در تلویزیون|نماهای کوتاه)) موجود در بایگانی یا تصاویری از طرحهای کلی میشود. |
| ~W:60% ~cs:2 __شرح تصویر:__ 1- __رسمی و کسل کننده؛ __ توازن قرینه برای چشم انسان ترکیبی کسل کننده یکنواخت است. 2- __نماهای تنظیم شده؛__ در اینجا این نما برای دستیابی به نوعی اثر نمایشی به دقت تنظیم شده است . این نما ، با بیان سبک و شیوهای خاص ،برای ارائه حالت قدرت از سوی یک فرد و تحت کنترل بودن از سوی فرد دیگر قاببندی شده است. 3- __نمایش حرکات منظم ؛ __حالت و زمینهای که این بازیگران درست کردهاند ، جذابیت تصویری خاص به برنامه بخشیده است. 4- __ طرح تصنعی؛__ کسانی که در بحث شرکت دارند، در یک زمینه آشنا ولی نامناسب قرار گرفتهاند. جلوه این ترکیب برای بسیاری بیتناسب و عجیب است. ~|~:: ((برنامه سازی تلویزیون| برنامهتلویزیونی)) :: :: ((کارگردان تلویزیونی | کارگردانی)) :: :: (( استودیوی تلویزیونی| استودیو)) :: :: ((دوربین تلویزیونی|دوربین)) :: :: ((نمادرتلویزیون|نما)) :: :: ((صدابرداری در تلویزیون |صدا)) :: :: ((طراحی صحنه در تلویزیون | صحنهآرایی)) :: :: ((چهره پردازی برای تلویزیون |چهرهپردازی)) :: :: ((طراح لباس برای تلویزیون |لباس)) :: ~cbgc:#c0c0c0 | | ~W:60% ~cs:2 __شرح تصویر:__ 1- __رسمی و کسل کننده؛ __ توازن قرینه برای چشم انسان ترکیبی کسل کننده یکنواخت است. 2- __نماهای تنظیم شده؛__ در اینجا این نما برای دستیابی به نوعی اثر نمایشی به دقت تنظیم شده است . این نما ، با بیان سبک و شیوهای خاص ،برای ارائه حالت قدرت از سوی یک فرد و تحت کنترل بودن از سوی فرد دیگر قاببندی شده است. 3- __نمایش حرکات منظم ؛ __حالت و زمینهای که این بازیگران درست کردهاند ، جذابیت تصویری خاص به برنامه بخشیده است. 4- __ طرح تصنعی؛__ کسانی که در بحث شرکت دارند، در یک زمینه آشنا ولی نامناسب قرار گرفتهاند. جلوه این ترکیب برای بسیاری بیتناسب و عجیب است. ~|~:: ((برنامه سازی تلویزیون| برنامهتلویزیونی)) :: :: ((کارگردان تلویزیونی | کارگردانی)) :: :: (( استودیوی تلویزیونی| استودیو)) :: :: ((دوربین تلویزیونی|دوربین)) :: :: ((نمادرتلویزیون|نما)) :: :: ((صدابرداری در تلویزیون |صدا)) :: :: ((طراحی صحنه در تلویزیون | صحنهآرایی)) :: :: ((چهره پردازی برای تلویزیون |چهرهپردازی)) :: :: ((طراح لباس برای تلویزیون |لباس)) :: ~cbgc:#c0c0c0 |