تاریخچه ی:
زینب بنت جحش
تفاوت با نگارش: 2
| + | زینب دختر جحش اسدی یکی از زنان پیامبر اسلام بود. مادرش، ((امیمه دختر عبدالمطلب))، عمه پیامبر بود. زینب در ابتدا همسر ((زید بن حارثه کلبی|زید بن حارثه))، پسرخواندهی پیامبر اسلام، بود و پس از طلاق از زید به همسری پیامبر درآمد. |
| + | مورخان اسلامی در این باره مینویسند: |
| + | پیامبر اسلام از دختر عمهاش، زینب، که از بزرگزادگان ((مکه|مکه)) بود برای فرزند خواندهاش، زید، خواستگاری کرد، اما خانواده زینب، به خصوص برادرش، ((عبدالله بن جهش ))، به دلیل قریشی بودن و برتری نژادی و قبیلهای، راضی به این ازدواج نبودند؛ تا این که آیه 36 ((سوره احزاب)) نازل شد و مسلمانان را به فرمانبرداری و تسلیم در برابر دستور خداوند و رسول خدا فرمان داد، سرانجام خانواده زینب به این ازدواج تن دادند. |
| + | اما هنوز اندکی از ازدواج آن دو نگذشته بود که با هم اختلاف پیدا نکردند. زید به پیامبر شکایت کرد و اجازه خواست او را طلاق دهد. رسول خدا وی را به مدارا و سازش با همسرش فرا خواند اما سرانجام زید زینب را طلاق داد. |
| + | تا پیش از اسلام، مشرکین فرزندخوانده را فرزند میدانستند و ازدواج با زن او را جایز نمیشمردند. با نزول آیه 37 سوره احزاب، ازدواج با همسران فرزندخوانده برای مؤمنین جایز شد. پیامبر خدا به امر خداوند برای درهم شکستن سنت جاهلی، عمل به این آیه و نیز جبران خسارت روحی زینب با وی ازدواج کرد. |
| + | زینب به ازدواج خود با پیامبر که به دستور خداوند صورت گرفته بود افتخار میکرد. وی از زنان شایسته پیامبر بود و سرانجام در سال 20 قمری در شهر ((مدینه)) درگذشت. |
- | زینت بنت جحش: ((ام المؤمنین|ام المؤمنین)) زینب دختر جحش اسدی، یکی از زنان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است. مادر وی ((امیمه دختر عبدالمطلب)) عمه پیامبر اکرم می باشد.
زینب نخست همسر ((زید بن حارثه کلبی|زید بن حارثه)) پسر خوانده پیامبر اسلام بود و پس از کناره گیری و طلاق از زید به همسری پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در آمد. مورخان اسلامی در این باره می نویسند: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم از دختر عمه اش زینب که از بزرگ زادگان ((مکه|مکه)) بود برای فرزند خوانده اش زید خواستگاری کرد، اما خانواده زینب به خصوص برادرش ((عبدالله بن جهش ))به جهت قریشی و هاشمی بودن و برتری نژادی و قبیله ای، راضی به این ازدواج نبودند تا این که آیه 36 ((سوره احزاب)) نازل شد و مسلمانان را به فرمانبرداری و تسلیم در برابر دستور خداوند و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمان داد و خانواده زینب به این ازدواج تن دادند.
اما هنوز اندکی از ازدواج آن دو نگذشته بود که زینب بنابر اذیت و مخالفت کردن با زید گذاشت و به او فخر می کرد، زید به پیامبر شکایت کرد و اجازه خواست تا او را طلاق دهد ولی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم وی را به مدارا و سازش با همسرش فرا خواند زید معاشرت با زینب را بر نمی تافت تا این که سرانجام او را طلاق داد.
قبل از اسلام مشرکین فرزند خوانده را همچون فرزند می دانستند و ازدواج با زن او را جایز نمی شمردند، با نزول آیه 37 سوره احزاب ازدواج با همسران فرزند خوانده برای مؤمنین جایز شد و حکم فقهی جدید در اسلام به وجود آمد پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم به امر خداوند برای درهم شکستن سنت جاهلی و عمل کردن به این آیه و برای جبران خسارت روحی زینب با وی ازدواج کرد. از این روی داستانها و روایات متناقض و شگفتی که درباره ازدواج پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با زینب وارد شده و منافی با مقام عصمت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و در برخی از آنها حتی هتک حرمت به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شده است به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.
به هر روی زینب به ازدواج خود با پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم که به دستور خداوند صورت گرفته بود افتخار می کرد . وی از زنان شایسته پیامبر بود که سرانجام در سال 20 قمری در شهر ((مدینه)) درگذشت.
منابع: الطبقات ج 8 ص 101 / اسدالغابه ج 7 ص 125 / احادیث ام المؤمنین عائشه ج 1 ص 40 |
+ | !منابع: *الطبقات ج 8 ص 101 / اسدالغابه ج 7 ص 125 / احادیث ام المؤمنین عائشه ج 1 ص 40 |